Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

om du tänker ett steg längre så stämmer det där in på alla företag. och det betyder inte att det är bra men jag tror att om du vill ändra på det får du nog rikta din ilska mot något annat än ett enskilt företag vars produkter du inte gillar. The corporation är en intressant dokumentär på ämnet.

ähh struntprat. Finns inget annat företag som sysslar med datorer till vanliga datoranvändare som håller på som Apple. Hela grejjen med Apple är ju att man ska köpa hela konceptet. Ha ALLT med Apple. Router htpc osv. Bara fjantigt att försöka förneka det.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Dröjer nog inte länge så kan man köpa en tredjeparts strömadapter på eBay....

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Personligen förstår jag inte hur folk frivilligt kan välja Windows som OS om man inte är applikationsberoende men jag accepterar att det är så och respekterar folks val

Finns ju inte direkt någon anledning att välja mac OS om man inte är applikationsberoende, då Linux gör allting bättre.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Apple visar ännu en gång varför de är ett skrutt-företag (hehe ;P)....

humor <3 haha

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Var någon stans i min kommentar konfirmerade jag myten om att märkes datorer är låsta till ett OS.
Inte ens MAcEnkronan kunde komma ihåg vad för dator det nu var som inte gick att byta OS på.
Själv tror jag inte det existerar och det kanske bara var en våt dröm MacEnkronan hade en natt.
Och som jag sa, om dom existerar så har jag aldrig stött på en, och dom är i så fall ytterst sällsynta.

Glöm det, jag tolkade (och svarade på) ditt inlägg lite ur sin kontext. Fel av mig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Dröjer nog inte länge så kan man köpa en tredjeparts strömadapter på eBay....

Spelar ingen roll. För det ska man verkligen inte behöva köpa detta extra till en maskin med en sådan prislapp. HDD standard är HDD standard, varför ändra på något som funkar. Men som några redan nämnt standard Apple användaren lär ju aldrig byta ut sin HDD, jag menar.. Apple släpper nya versioner av deras datorer varje år? Då hamnar väl förra årets modell i soptunnan. Apple - Slit och släng bra för miljön! (tm)

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Roligt att ni skriver som att det vore just detta som är skrämmande när man ska byta hårddisk och inte det faktum att man måste lyfta bort en hel glasskiva med sugpropp och inte få ett enda dammkorn på denna eller skärmens panel medan man fixar.

Dessa datorer är inte skapta för att man ska hålla på och trixa med. Vill man byta hårddisk får man göra det hos ett Apple Service Center alternativt köpa en Mac Pro om man absolut måste ha en Mac.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Tar nog inte många veckor alls innan det kommer upp adaptrar lite här och var på nätet. Massa guider kommer säkerligen också komma upp hur man kringgår mjukvaran.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Tar nog inte många veckor alls innan det kommer upp adaptrar lite här och var på nätet. Massa guider kommer säkerligen också komma upp hur man kringgår mjukvaran.

Jag vet inte hur många gånger detta har tagits upp nu. Men som jag sa två poster upp, så ska man inte behöva köpa en adapter till ett system som kostar så mycket i grundutförande bara för att göra en så banal sak som att byta en HDD.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Apple hindrar användaren mot det mesta förutom att langa fram cash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Jag vet inte hur många gånger detta har tagits upp nu. Men som jag sa två poster upp, så ska man inte behöva köpa en adapter till ett system som kostar så mycket i grundutförande bara för att göra en så banal sak som att byta en HDD.

Missade du UNIX-arbetsstationernas tidsålder? Tiden innan USB då varje nörd av rang hade en hel låda full med olika SCSI-adaptrar och SCSI-sladdar och naturligtvis många andra sorterade sladdar och adaptrar. För att inte tala om de olika buss-standarder de använde, vart och vartannat företag hade en egen teknik (och ofta en egen processorarkitektur med den enda gemensamma nämnaren att de alla spöade x86 i prestanda).

Att man behöver en adapter för att ansluta en hårddisk känns knappast som något nytt eller uppseendeväckande för oss som rört oss utanför Wintel-världen (eller varit med där före 1998 eller så när USB verkligen började finnas på marknaden).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Missade du UNIX-arbetsstationernas tidsålder? Tiden innan USB då varje nörd av rang hade en hel låda full med olika SCSI-adaptrar och SCSI-sladdar och naturligtvis många andra sorterade sladdar och adaptrar. För att inte tala om de olika buss-standarder de använde, vart och vartannat företag hade en egen teknik (och ofta en egen processorarkitektur med den enda gemensamma nämnaren att de alla spöade x86 i prestanda).

Att man behöver en adapter för att ansluta en hårddisk känns knappast som något nytt eller uppseendeväckande för oss som rört oss utanför Wintel-världen (eller varit med där före 1998 eller så när USB verkligen började finnas på marknaden).

Nej visst var jag med då. Men nu 2011 att gå tillbaka till detta är ju om något bakåtsträvande.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Nej visst var jag med då. Men nu 2011 att gå tillbaka till detta är ju om något bakåtsträvande.

Jovisst, i desktop-världen så behöver man väldigt sällan göra så mycket annat än koppla in sladdarna. Som jag ser det så är det dock så att när det gäller att öppna upp en iMac och byta disk så är själva proceduren att öppna datorn krångligare än att använda en adapter (det är en ganska omständig procedur som "vanligt folk" knappast ger sig på, jag skulle gärna se att de istället t.ex. bytte ut den optiska enheten mot en hårddisk som gick att plocka ur enkelt men så är det inte nu, nu måste man väck med glasskivan, sen panelen o.s.v.).

I det stora hela är helt enkelt behovet av en adapter en småsak, även förra modellen av iMac hade liknande speciallösningar så det här är inte svårare som så.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Skrivet av xain:

ähh struntprat. Finns inget annat företag som sysslar med datorer till vanliga datoranvändare som håller på som Apple. Hela grejjen med Apple är ju att man ska köpa hela konceptet. Ha ALLT med Apple. Router htpc osv. Bara fjantigt att försöka förneka det.

Jag förnekar det hur fjantigt du än tycker att det är.
Det går överlag utmärkt att köra Mac i blandad miljö, både vad gäller servrar, routrar och HTPC.

Skrivet av mludd:

Jovisst, i desktop-världen så behöver man väldigt sällan göra så mycket annat än koppla in sladdarna.

Ja, och givetvis jämför de flesta här som om iMac vore en desktop-dator.
Äpplen och morötter som vanlig, men allt jämförs ju med det jag har för det jag har är ju bäst för det har jag byggt själv och jag förstår allt av alla komponenter som jag kör liksom de flesta som kör PC/Windows.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Såklart detta inte är bra för folk som planerar att köpa en imac. Men imac målgrupp är samtidigt inte de som snålar utan mer välbärgade folk och då har de kanske redan en server av något slag hemma. Varvid deras lagringsutrymme på den lokala datorn inte är så stort. Men visst dyrt om hårddisken rasar eller byte av snabbare ssd hårddisk, men det är smällar som deras kunder får ta om de vill ha en imac.

Så jag tror att såklart detta beslut kommer vara negativt för apple, men det är inte många som kommer att bli vägskrämda. En stor del av användarna förstår sig inte på detta, känner inget behov av att byta hårddisk och en annan del känner att de klarar sig med den befintliga systemdisken och kör allt annat på servern.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Apple produkter är för tjejer och icke datorkunniga med stor plånbok.

Permalänk
Sötast
Skrivet av lang666:

Apple produkter är för tjejer och icke datorkunniga med stor plånbok.

Skumt, jag är väldigt datorkunnig, kille och gillar Apple produkter.

Även så verkar redaktionen på Sweclockers.com och vad jag vet så är de varken noviser på datorer eller kvinnliga heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Apple produkter är för tjejer och icke datorkunniga med stor plånbok.

Och folk från Örebro borde förlora rösträtten....

Permalänk
Skrivet av lang666:

Apple produkter är för tjejer och icke datorkunniga med stor plånbok.

Du är ju så trångsynt att man trillar av stolen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

ärligt talat så förstår jag inte meningen med mac man kan ha deras os i en vanlig dator också och om man vill ha en stilren dator så bygger man en mac är stängt hela vägen förstår inte hur någon vill ens köpa det vad är meningen med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Du är ju så trångsynt att man trillar av stolen.

Vilken anledning har en datorentusiast att köpa en överprisad Mac som är klenare, kan meckas med mindre, kan inte uppgraderas, ett OS som inte är lika fritt/mindre kompatibel mjukvara. Var hamnar vi då? Jo det blir till största del "casual användare" som köper Mac. Samma princip där familjer ofta köper märkesdatorer då de inte vet bättre, men där då går alla som vet något igång och säger köp inte en märkesdator. Men när det säljs till ytterligare överpris är det genast okej.

Permalänk
Skrivet av zzcool:

ärligt talat så förstår jag inte meningen med mac man kan ha deras os i en vanlig dator också och om man vill ha en stilren dator så bygger man en mac är stängt hela vägen förstår inte hur någon vill ens köpa det vad är meningen med det

Det tar tid och kunskap att få in Mac OS X i en dator som inte kommer från Apple, och det är inte alltid bara att uppgradera när Apple släpper en gratis uppgradering då vissa funktioner kan slås ut (jag vet, kör själv Hackintosh).

Bygg en dator som iMac? Inget man gör i en handvändning.

Fatta att Apple inte har hemmabyggarna som målgrupp, de har ingen sådan produkt.
Apple är dessutom den enda datortillverkaren som även kör med eget operativsystem, Apple är alltså inte heller direkt jämförbara med Dell och HP etc.

Det är knepigt. Det går inte att dra en enkel slutsats om vad som är ”bäst” för alla i alla lägen

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Apple produkter är för tjejer och icke datorkunniga med stor plånbok.

Skrivet av Pöjk:

*Inlägg raderat av MaLo*

Och så snackas det hela tiden om "applesekten"...

De i denna tråd som jag gissar anses försvara Apple (trots att jag faktiskt inte sett någon, mig inkluderat, som påstår att det här är bra gjort av apple) skriver mestadels konstuktiva genomtänkta inlägg med motiveringar och argument medan det finns gott om trångsynta meningslösa inlägg som ovan från den "andra sidan".

Jag har absolut inget emot diskussioner men snälla lägg det inte på dagisnivån...Kanske är för mycket begärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Vilken anledning har en datorentusiast att köpa en överprisad Mac som är klenare, kan meckas med mindre, kan inte uppgraderas, ett OS som inte är lika fritt/mindre kompatibel mjukvara. Var hamnar vi då? Jo det blir till största del "casual användare" som köper Mac. Samma princip där familjer ofta köper märkesdatorer då de inte vet bättre, men där då går alla som vet något igång och säger köp inte en märkesdator. Men när det säljs till ytterligare överpris är det genast okej.

Du förutsätter att alla datorentusiaster skulle vara överklockare som tycker om att byta grafikkort stup i kvarten? Du kan uppgradera de flesta Mac-datorer med både ram och hårddisk (vilket är vad majoriteten av användare gör under en dators livstid), samt att Mac Pro tillåter uppgradering av grafikkortet. Vad exakt är det som är "ofritt" med OSX? Är det kravet på att det körs på Macintosh? Mindre kompatibel mjukvara har aldrig varit ett problem för min del under de snart 4 åren jag har använt Mac. Med undantag för spelutbudet som har blivit bättre och bättre så kan jag inte komma på någon mjukvara som jag saknar idag.

Mac om du inte kände till det är väldigt vanligt bland utvecklare (se valfri bild från Google/Java/DefCon-konferens), film/bild och ljudredigering m.m.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Vilken anledning har en datorentusiast att köpa en överprisad Mac som är klenare, kan meckas med mindre, kan inte uppgraderas, ett OS som inte är lika fritt/mindre kompatibel mjukvara. Var hamnar vi då? Jo det blir till största del "casual användare" som köper Mac. Samma princip där familjer ofta köper märkesdatorer då de inte vet bättre, men där då går alla som vet något igång och säger köp inte en märkesdator. Men när det säljs till ytterligare överpris är det genast okej.

Vem har sagt att en datorentusiast som vill pilla och mecka i datorn och som inte ser något värde i Mac OS X ska köpa en Mac? Inte jag.

Men att säga att det inte finns några fördelar för någon med Mac ”whatsoever” är att vara trångsynt.
Alla är inte hårdvaruentusiaster, man kan fokusera på mjukvara också. Då kan Mac absolut vara ett alternativ. Man måste inte alltid ha den snabbast hårdvaran för att ha en dator av värde.
Man är begränsad om man kör Windows också. Finns massor med mjukvara tlll Mac som du inte kan köra om du kör Windows, så det där gäller åt båda hållen.

Det där med att folk tror att man är så himla begränsad mjukvarumässigt (med programmen) om man kör Mac är en gammal okunskap som fortfarande lyser med sin närvaro.

Men det är en klassiker: folk har väldigt starka åsikter om saker fastän de inte är särskilt insatta.

De som hävdar att människan inte landat på månen är bara ett exempel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man inte enkelt byta standardkomponenter som hårddiskar, minnen och andra "användarbytbara" detaljer är datorn felkonstruerad. Gör om - gör rätt!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vem har sagt att en datorentusiast som vill pilla och mecka i datorn och som inte ser något värde i Mac OS X ska köpa en Mac? Inte jag.

Men att säga att det inte finns några fördelar för någon med Mac ”whatsoever” är att vara trångsynt.
Alla är inte hårdvaruentusiaster, man kan fokusera på mjukvara också. Då kan Mac absolut vara ett alternativ. Man måste inte alltid ha den snabbast hårdvaran för att ha en dator av värde.
Man är begränsad om man kör Windows också. Finns massor med mjukvara tlll Mac som du inte kan köra om du kör Windows, så det där gäller åt båda hållen.

Det där med att folk tror att man är så himla begränsad mjukvarumässigt (med programmen) om man kör Mac är en gammal okunskap som fortfarande lyser med sin närvaro.

Men det är en klassiker: folk har väldigt starka åsikter om saker fastän de inte är särskilt insatta.

De som hävdar att människan inte landat på månen är bara ett exempel.

Ser allvarligt ingen mening alls med att köpa en Mac om man inte är något otroligt designfreak som köper det i hopp om att få någon slags status. Angående okunskap så är Apple fanboysens väldigt bra på att inte veta så mycket. "På Windows får man virus och min Mac med sämre komponenter än din PC är bättre". *facepalm*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xain:

ähh struntprat. Finns inget annat företag som sysslar med datorer till vanliga datoranvändare som håller på som Apple. Hela grejjen med Apple är ju att man ska köpa hela konceptet. Ha ALLT med Apple. Router htpc osv. Bara fjantigt att försöka förneka det.

klart dom vill? det finns väl inget företag som inte vill att man ska köpa alla deras produkter? det är så dom tjänar pengar. om du till exempel köper en dator från dells hemsida så vill dom att du ska köpa laptopväska, hörlurar, mus, tangentbord, skärm, skrivare och program från dom eller tillverkare dom har avtal med. alla företag vill tjäna pengar och få fler kunder som köper mer av deras saker. det är inte en politisk ståndpunkt utan fakta. vilken nyliberal som helst håller med om det.

Permalänk
Skrivet av anon160366:

jag skulle kuna svära på att, om du sökt jobb hos apple, hade du fått Jobs right-hand post. inte ens apple själva försöker skilla ifrån sig så som du gör.
Tagga ner innan du får en hjärt attack. om du har en apple och är nöjd med den, är det bara personliga uplevelsen, ingen kan säga att du är rätt eller fel, det är vad du tycker.
just denna tråd handlar inte om huruvida mac eller eget bygge är bättre, utan att apple som företag begränsar sina kunders möjlighet att göra vad fan man vill med varan man har betalt för.

principen är att visa kan acceptera att vara begränsad, och andra bygger egen och kan när som helst ta ut grafikkortet eller hårddisken och bara slänga ut den genom fönstret, utan att resten av datorn blir obrukbar, såvida man inte vill betala 3-4k i service och reparation kostnader.

hårddiskar går sönder, även om den är tillverkad i guld och diamanter, det gör även HDD i apples produkter, är du redo och betala 4000kr för att få din hårddisk utbytt bara för att apple begränsat möjligheten och göra det själv? en ny hårddisk kostar annars runt 500kr+.
vist man har garanti, men ironiskt nog så går saker sönder just efter att garantin gåt ut.

jag fattar inte att du och många andra tar detta personligt, utan att inse vad fan det handlar om.
hur jälva korkad skulle det låta om volvo började sälja bilar som bara gick och köra med deras egen "special bensin" som kostar 5ggr mer än vanligt bensin? jag tror inte du eller någon annan skulle köpt den bilen.

Word!

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

Varifrån har ni fått informationen att iMac i standardutförande är utrustad med 1tb disk?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...