Copyswede svarar Komplett, Inet och PCB

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, men har inte PRIVATKOPIERING varit lagligt under VÄLDIGT lång tid? Varför skulle det ge ett företag rätt att i andras namn KRÄVA en avgift för varje produkt som kan användas till privatkopiering? Detta låter ju bara dumt...

Om man nu betalt för produkten en gång, så ska man väl inte behöva betala extra för att känna sig säker i att ha kvar produkten även i framtiden? Jag menar, konton kan hackas, hårddiskar kraschar, CD/DVD har en begränsad livslängd och likaså flashminnen.

Och dessutom, vem fan privatkopierar köpt media på USB-minnen? Jag vet inte vad CopySwede använder USB-minnen till, men jag har en sticka med viktiga dokument i ett skrin och några andra stickor som jag använder för att enkelt ha med mej dokument och övriga filer eller installera OS med.

Om något så borde det vara interna hårddiskar man använder och framförallt nu då extern media straffbeskattas. LOL!

Och om detta är ett svar för att råda bot på PIRATKOPIERING så borde både producenter och distributörer se över sina affärsalternativ istället för att bara kräva straffavgifter i all oändlighet (för nästa media kommer så kommer även det att straffbeskattas).

I och med att jag inte läst hela tråden så har jag säkert missat eventuella liknelser; hur vore det om konstgödsel straffbeskattades för att man kan använda det till att tillverka bomber? Eller en brödkniv för att det kan användas som vapen? Eller...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Kan inte butikerna bara sluta sælja de komponeneter avgifterna gæller som protest så børjar folket importera istællet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om personen gett kanske 5 personer i klassen en varsin kopia som sedan gett till 5 nya så hade det antagligen betraktats som laglig privatkopiering.

Det där är jag nästan 100 på att det är felaktigt. Du måste äga orginalet för att få ge vidare till nära vänner.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

"Tvärtom ska kopieringsavgiften även gälla utländska butiker som vänder sig till svenska konsumenter"
Det måste finnas ett sätt att kringgå detta. Eller?

Jag tycker inte det drabbar mig så mycket, då jag bara köper interna diskar, men USB-Minne händer det ju att man köper ibland!

Tycker detta är så fruktansvärt fel så jag hittar inte ord!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av iXam:

Har vi några tips på hur vi kan "skada" Copyswede? Jag efterlyser lagliga sätt där hackning,ddos,våld,hot,skadegörelse och liknande *INTE* är ett alternativ. Vi som konsumenter ska på alla (lagliga) sätt visa vårt missnöje mot dessa fasoner.
Vi kan även visa vårt missnöje mot artister så dom blir varse hur vi känner mot en organisation som drar ut pengar från deras fans och att kunskapen om privatkopieringen är relativt liten så många som får punga ut extra pengar för hårddiskar och annat lagringsmedia får en uppfattning att piratkopiering är mer ok.

Den som är emot kopieringsavgiften bör i första hand sikta in sig på rätt mål, dvs. politikerna. Copyswede är bara en produkt av systemet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Om det här ska komma igenom så vill jag se borttagande av varenda kopieringsskydd som finns.

Vi kan inte lägga in dvd-filmer på datorn för det är olagligt att knäcka kopieringsskyddet.

En del musik är också kopieringsskyddad.

Som många andra sagt. Lägg detta på produkterna. Sälj gärna kopieringsskyddade saker till lägre pris, men också normala varianter till lite högre pris som inkluderar privatkopieringsavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Den som är emot kopieringsavgiften bör i första hand sikta in sig på rätt mål, dvs. politikerna. Copyswede är bara en produkt av systemet.

Helt rätt men tyvärr så känns det väl som att detta inte är något som någon politiker tycks bry sig om oavsett färg...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Exakt, sen dom skivorna jag har köpt det senaste året går ju fan inte att privatkopiera. Jag provade nu bara för och kolla. Har aldrig brytt mig om detta tidigare. Hur fan tänker dessa idioter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Exakt, sen dom skivorna jag har köpt det senaste året går ju fan inte att privatkopiera. Jag provade nu bara för och kolla. Har aldrig brytt mig om detta tidigare. Hur fan tänker dessa idioter?

Ekonomiskt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Om det här ska komma igenom så vill jag se borttagande av varenda kopieringsskydd som finns.

Vi kan inte lägga in dvd-filmer på datorn för det är olagligt att knäcka kopieringsskyddet.

En del musik är också kopieringsskyddad.

Som många andra sagt. Lägg detta på produkterna. Sälj gärna kopieringsskyddade saker till lägre pris, men också normala varianter till lite högre pris som inkluderar privatkopieringsavgiften.

Produkter som har kopieringsskydd har mycket lägre eller ingen avgift till copyswede.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Copyswede säger:
"Systemet för kompensation för privatkopiering är utformat att just ge kompensation för privatkopiering – oavsett vilket lagringsmedium som används."

Då kan man likväl ta ut en extra avgift på bilar också som går till att betala böter för fortkörningar. I båda fallen får användare som inte bryter mot lagen betala för lagbrytarnas ändamål.

Permalänk
Medlem

Kan inte någon driftig person starta en sån namninsamling/protest mot dessa dumheter och sen skapar vi ett upprop till politikerna att det partiet som tänker ändra lagen och slopa skiten helt får allas röst nästa val. (ingen som direkt behöver rösta så, men vi kan ju göra som politikerna och ge dom ett "löfte" och sedan göra tvärtom?, det hade skrämt andra partier att följa efter).

Medans vi håller på kan det väl starta en namninsamling att Copyswede inte ska få verka inom Sverige överhuvudtaget.

Jävla dumheter det här, snart får vi betala el för att vi "kanske" tänker använda den också.... eller vänta, det gör vi redan (dvs avgifter och elskatter)

Ska jag betala någon avgift extra för att jag "kanske" kommer privatkopiera vilket jag hittills gjort en gång i mitt liv (en absolut dance skiva 10+ år sedan?) då ska fan alla DRM's bort så jag "kan" privatkopiera dom. För "kan" jag inte privatkopiera och nyttja det jag betalar för, då "ska jag inte" betala heller, det är rent bedrägeri!)

edit: Produkter relaterade till tråden: Nu Blåser Vi Snuten, 95 spänn Blue-ray! Hahaha! Ne, nu blåser vi Copyswede! Kom igen alla, Nån måste veta ett bra sätt runt detta så vi kan blåsa dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flintfan:

"Produkter kopplade till tråden - Djävulen bär prada"

Fick mig ett gott skratt

hahahaha

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Produkter som har kopieringsskydd har mycket lägre eller ingen avgift till copyswede.

Så om Per Gessle har kopieringsskydd på alla sina skivor så får han inga pengar av Copyswede? Var det så du menade?

Har du någon länk, så man kan få läsa om det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av greenbayd:

Så om Per Gessle har kopieringsskydd på alla sina skivor så får han inga pengar av Copyswede? Var det så du menade?

Har du någon länk, så man kan få läsa om det själv?

Ja, fast det är ju i princip ingen musikskiva som har kopieringsskydd, annars får dom inte CDDA märkas. Men du kan kolla här

http://www.sweden.gov.se/sb/d/6143/a/55365

Citat:

Man kan också tänka sig att utvecklingen blir den att tekniska spärrar används på ett sätt som gör att konsumenten betalar extra för de ytterligare kopior han eller hon vill göra för privat bruk och alltså får ett lägre pris om det inte alls ingår några kopior i köpet. För sådana situationer har en regel om nedsättning av privatkopieringsersättningen införts så att man inte ska behöva betala dubbelt för kopieringen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vänta lite nu va. Vad gör man med en hårddisk om inte kopiera filer på den? Du stoppar in skivan som du köpte i affären härom dagen och installerar spelet. Vad gör du? Du >kopierar< och packar upp filerna från CDn till HDDn. Ska jag alltså betala avgift för att göra det menar dom...?

Så var det förr.
Idag köper man en nyckel och fildelar hem programmet och installerar.
Om du installerar spelet på en sticka eller extern hårddisk så kommer det att utgå en extra avgift bara för att du vill kunna köra programmet på valfri dator eller ?

Hela iden i upphovsrättslagen bygger på att "konstnären" ska kunna leva på sitt jobb. Därav har vi/Sverige tillägget att det r media som är specillt gjorda för kopiering av t.ex. musik/film som ska avgiftsbeläggas. Sen kanske EU har en liten annan tolkning.
Gissar på att EMU vinner i Sverige men maffian är stark och global och kommer oavsett vår vilja att få igenom att även externa hdd:n och USB-stickor ska ingå som avgiftsbelagda. Frågan är mer hur många resor, middagar, feta bankkonton mm som krävs men det får vi aldrig reda på.

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Själv tänker jag starta en organisation där jag bötfäller samtliga med bil (börjar där, sen går jag vidare till samtliga fordon) då dom KAN köra för fort, många bilister gör ju det. Till skillnad från försäkringsbolaget tar jag ingen hänsyn till vad det är för bil, kön eller ålder. Jag drar alla över en kamm.

Skickades från m.sweclockers.com

Det bästa jag läst hittills! Du har framgångsrikt delat med dig utav en analogi som illustrerar problemet med Copyswedes resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Den som är emot kopieringsavgiften bör i första sikta in sig på rätt mål, dvs. politikerna. Copyswede är bara en produkt av systemet.

Tror inte vi bor i samma land. I mitt land så struntar politikerna fullständigt i vad innevånarna tycker.
Dom har ju tex lyckats göra 80% (om jag inte kommer ihåg fel) av alla 15-25 åringar kriminella genom att göra nerladdning olagligt. Dom tillåter att främmande makt spionerar på oss. Dom exporterar övervakningsmaterial över sina medborgare till andra länder. Domstolarna har vid upprepade tillfällen brutit mot svensk grundlag (tex där dom gjorde en ISP ansvarig Piratebay trafiken). Åklagare kan läcka uppgifter som dom enligt lag inte får. Osv.

Nä du. I mitt land finns det ingen chans att påverka politikerna annat än att rösta bort dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Jävla dumheter det här, snart får vi betala el för att vi "kanske" tänker använda den också.... eller vänta, det gör vi redan (dvs avgifter och elskatter)

Det gör vi men det är ju dock en skatt som inte är speciellt kul men dock en skatt.

Denna avgift går till ett privat bolag (kallar sig för en intresseförening) som i sin tur ska dela ut den till artister/konstnärer eller vad dom nu må kallas för.
Största delen lär gå till det smilande fånet som syns på bild och hans kompisar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom det är fullständigt omöjligt att bevisa omfattningen av privatkopieringen, både vad gäller volym och summa "förlorad intänkt", så baseras alltså avgiften på rena fantasier! Ska det vara möjligt att lagstadga massbestraffning på fantasibaserade belopp, för en företeelse som knappt ens längre existerar? Inte en chans.

Om jag vore professionell kulturskapare så skulle jag vägra detta fullständiga vansinne i sten, på både logiska och moraliska grunder. Det vore högst pinsamt och förnedrande att ta emot straffavgiftspengar från Copyswede.

"En schablonersättning kan inte alltid träffa exakt rätt."

Givetvis. Men när en schablonersättning ALDRIG träffar ens i NÄRHETEN rätt, har den då ett existensberättigande? Inte en chans.

Privatkopieringsersättningen kan enbart och endast existera pga att Copyswede/kulturskaparna inte kan klämma åt PIRATkopiering. PIRATkopiering skulle de behöva bevis för, och kan inte massbestraffas. Istället påstår de att privatkopiering är vida spritt och orsakar stora fantasiförluster, och de kan luta sig på lagstöd. Copyswede/kulturskaparna: WIN!

Jag lovar att Copyswede och alla deras anslutna hycklare inte ska få ett enda öre straffavgift inbetalt via mig. Amen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Produkter som har kopieringsskydd har mycket lägre eller ingen avgift till copyswede.

Öh.. Va?
Så om jag bara köper CD skivor med kopieringsskydd så slipper jag betala den här ocker skatten på media då? Nä, just det. Tror inte det.

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Den som är emot kopieringsavgiften bör i första hand sikta in sig på rätt mål, dvs. politikerna. Copyswede är bara en produkt av systemet.

Ja!

Läs noga alla Sweclockere! Om det är något du vill göra åt det här, något överhuvudtaget, ta lärdom utav citatet. Det är systems fel som tillåter sådant här. Politikerna är de enda som kan förändra systemet.

Permalänk
Skrivet av Khenke:

Tror inte vi bor i samma land. I mitt land så struntar politikerna fullständigt i vad innevånarna tycker.
Dom har ju tex lyckats göra 80% (om jag inte kommer ihåg fel) av alla 15-25 åringar kriminella genom att göra nerladdning olagligt. Dom tillåter att främmande makt spionerar på oss. Dom exporterar övervakningsmaterial över sina medborgare till andra länder. Domstolarna har vid upprepade tillfällen brutit mot svensk grundlag (tex där dom gjorde en ISP ansvarig Piratebay trafiken). Åklagare kan läcka uppgifter som dom enligt lag inte får. Osv.

Nä du. I mitt land finns det ingen chans att påverka politikerna annat än att rösta bort dom.

Såsant det du skriver, jag tror inte politekerna inser konsekvenserna av detta. Speciellt om de inför lagen i andra EU-länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoozyMusic:

Hur som, detta gör de bara för att få in så mycket cash som möjligt. De bor redan i lyxvillan, har redan nyaste bilarna & båtarna, men mycket vill ha mer.
Det är det samhället är uppbyggt på nu för tiden, de som inte har pengar vill ha pengar, de som har pengar vill ha ännu mer pengar.

/ WM

de flesta som har de sakerna nöjer sig aldrig köper mer för att få mer...
få makt..
och kunna styra alla som om det vore en militärskola och få slut på brott och olyckor för att få mer pengar både på skatt och avgifter...

har inte tänkt så långt på detta faktiskt men har haft det i skallen ett tag

för det e ju lite som vissa företag (inga namn eller åsikter från mig om vilka eller vilket för alla tycker ju olika eller hur?)

nä det ska vara som det är idag det ända man behöver för att få testa en sak se hur den eller det fungerar och om man tycker om den eller inte. varför inte göra det säkrare på spelen istället för kopierings avgifter? steam är ju väldigt säkert sålänge man inte låter en kompis låna kontot

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Det där är jag nästan 100 på att det är felaktigt. Du måste äga orginalet för att få ge vidare till nära vänner.

Har aldrig ägt? ett original. Det gör skivbolaget eller filmbolaget.
Har för mig att det är förlagan som ska vara laglig för att få göra en kopia.
Även kopian är laglig då den tillkommit på lagligt sätt.
Har du nån bra paragraf eller rättsfall på motsatsen ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-NILZ:

Produkter som har kopieringsskydd har mycket lägre eller ingen avgift till copyswede.

Fast externa hårddiskar har väl aldrig kopieringsskydd. Ändå skall en avgift i deras mening gå till just copyswede.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Så var det förr.
Idag köper man en nyckel och fildelar hem programmet och installerar.

Nu får nu ursäka mig för Off-topic, men nu är du ute och cyklar. Jag är medveten om att Steam/Origin och liknande program är vanliga idag, JA. MEN, dom har inte ersatt spel i fysisk form av CD/DVD, nej.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

de flesta som har de sakerna nöjer sig aldrig köper mer för att få mer...
få makt..
och kunna styra alla som om det vore en militärskola och få slut på brott och olyckor för att få mer pengar både på skatt och avgifter...

har inte tänkt så långt på detta faktiskt men har haft det i skallen ett tag

för det e ju lite som vissa företag (inga namn eller åsikter från mig om vilka eller vilket för alla tycker ju olika eller hur?)

nä det ska vara som det är idag det ända man behöver för att få testa en sak se hur den eller det fungerar och om man tycker om den eller inte. varför inte göra det säkrare på spelen istället för kopierings avgifter? steam är ju väldigt säkert sålänge man inte låter en kompis låna kontot

Skulle de satsa på bättre säkerthet i spel och filmer skulle de behöva punga ut mer pengar ur egen ficka och dessutom göra jobbet själva. Så de bestämmer sig för att göra det enklare för sig själva och tar betalt från alla som kan tänkas använda sin externa hårddisk till att privatkopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FightClub:

Ja!

Läs noga alla Sweclockere! Om det är något du vill göra åt det här, något överhuvudtaget, ta lärdom utav citatet. Det är systems fel som tillåter sådant här. Politikerna är de enda som kan förändra systemet.

Inte när det är politiker som har skapat detta och tycks vilja ha det kvar Lite söt på Andreas eller...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför ska vi betala privatkopieringsavgift när all media ändå är kopieringsskyddad? Har copyswede svarat på detta eller någon liknande frågeställning?