Helgsnack: "Varför fanboy?"

Permalänk
Skrivet av haxxelhoff:

Jag håller helt med dig! Folk är så märkeskåta så det är sjukt. Själv har jag alltid kört med Intel och nVidia och kommer förmodligen aldrig att byta heller.

Finns alltid en viss trygghet i ett märke när man väl hittat någonting som funkar. Jag försööööker variera mig när jag bygger datorer, men jag har till exempel svårt att köpa något annat nätagg än modulära från Corsair. För att det helt enkelt är där jag fått den bästa användarupplevelsen. Jag är dock fullt medveten om att andra agg förmodligen är bättre, mer prisvärda, etc, men tror ändå inte jag kommer byta just tillverkare vad gäller nätagg.[/QUOTE]

Skrivet av haxxelhoff:

Men det allra värsta jag vet är Apple-folk.

Oh no you didn't..

Skrivet av haxxelhoff:

Dom köper Apple för att det är så jävla "coolt" att ha en macbook. Det finns inget coolt med att ha en macbook och det finns heller inget coolt i att köpa en dator med prestanda som inte ens går att utnyttja.

Wow. På den fronten har du verkligen noll koll. Tror du verkligen att jag köpte t ex min Macbook Pro som skoldator för att det är "coolt", när jag inte ens har den uppe annat än hemma och på lektionstid, kanske om jag sitter och slösurfar någonstans? Du tror inte det snarare har att göra att jag föredrar att ha en dator i metall än en i plast (jag övervägde mitt laptopval väldigt noga och väldigt länge, och jämförde med säkert tiotalet Windowsbaserade laptops), att jag föredrar 16:10-skärm (den absoluta majoriteten av alla Windowslaptops i samma prisklass som jag köpte ur kör idag 16:9) för arbete, att jag tycker att kinetic scrolling är oerhört mycket skönare vid dokumenthantering, att OSX av någon anledning har betydligt lättare att hantera kommunens WPA2-E-nätverk (i Windows fick jag själv klura ut hur man skulle lägga till en passande nätverksprofil manuellt, och vilka inställningar för serverautentisering jag skulle ha aktiverade, medan jag i OSX enbart behövde skriva in användarnamn och lösenord och sedan tuta och köra) eller rent av att den gav alla andra laptops i samma prisklass just då spö vad gäller prestanda vs batteritid (10H underlättar rejält i studiesammanhang)?

Och det kan då tilläggas att jag verkligen inte är en amatör, jag bygger och lagar fortfarande stationära datorer och laptops och följer noggrant utvecklingen för processorer och grafikkretsar, samt att jag har Windows på min Macbook parallellt, då jag använder båda operativsystemen flitigt, men i olika situationer.

Å andra sidan kanske det inte riktigt var min typ av användare du syftade på i ditt inlägg, det finns ju de som köper Apple-produkter blint utan att veta varför. Men till skillnad från vad folk tror så är inte det den huvudsakliga kundskaran. De flesta är snarare som mig, folk som vet vad de behöver och varför, och för vilka Mac är det bästa valet. Inte för att de var absolut först med tekniken de säljer, utan för att de har vett nog att kombinera rätt tekniker för en bra upplevelse.

Skrivet av haxxelhoff:

Visst, det har börjat släppas mer och mer spel till Mac nu, men Mac kommer aldrig att kunna konkurrera fullt ut med PC. PC är en standard utan dess like. Det är vad folk är vana vid och det är vad folk har använt sig mest av.

Nu förutsätter du dock att spel är det enda datorer är till för. Fråga t ex en DJ vad de helst använder på klubbar etc, och du kommer märka att sisådär 90% använder Macbooks, åtminstone de som vet vad de håller på med. Och de är verkligen inga amatörer.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ja, vi har då skilja åsikter Min åsikt är tvärt om att artiklar rörande apple här oftast spårar ut. Det tar några inlägg sen brukar det vara igång. Spelar ingen större roll vad det egentligen handlar om.

Det var ju precis det som jag skrev? =]

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Folk borde sluta klaga så ofantligt på alla andras saker.

Jag håller med att det börjar gå lite väl långt på vissa håll när det kommer till produkter. De enda som har någon vinning egentligen på denna typen av diskussioner är producenterna av produkterna som får en massa gratis reklam.

Det finns självklart "fanbois" i alla läger men så här tycker jag att det verkar i alla fall.

Intel fans är enormt spydiga gällande AMD fans då Intels processorer har dragit ifrån i prestandan. AMD fans blir lika spydiga i och med att de kommer i försvarsstälning.

Gällande mobiltelefonen så läste jag ett citat från någon i ett kommentars fält som jag tycker stämmer ganska bra. " Iphone ägare är oftast nöjda med sin telefon och plattform,WP7 ägare är oftast nöjda med sin telefon och plattform.Ägare till Android telefoner säger i alla fall att de älskar sin telefon och plattform men än mer älskar de att tracka folk som har de andra platformarna".

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-PH67A-UD3 REV B3| Intel Core i5-2500K CPU @ 3.30GHz (4 CPUs), ~3.6GHz | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | 4X Corsair 4GB 1333MHz XMS (16GB)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

Jag tänker främst på iOS och alla deras mobila produkter samt fysisk hårdvara. Inlåsning till itunes och allmänt snåleri överlag (kostar pengar att få tillgång/licens till deras SDK t.ex.), och speciella fysiska kontakter och fullösningar som gör att man inte kan köpa noname-kablar, utan det MÅSTE vara Apple på allting, one company to rule them all. Apple är knappast ensamma om att vara kapitalister, men de tar i mina ögon lugnt in förstaplatsen när det kommer till ren girighet.

För att inte tala om deras sätt att marknadsföra sig själva och driva sina butiker, en högst personlig åsikt, men det ger mig kväljningar.

Okej, men det är just sådana här svepande generaliseringar som blir väldigt missvisande, särskilt i Fanboy-diskussioner.

Jag håller med om att iOS är ordentligt låst. Men på gott och ont. Det finns de som uppskattar det. Och det är en bra affärside som andra mer än gärna vill kopiera men sällan vill satsa på. Det kostar att göra så som Apple gör, men i slutänden så har det visat sig vara mycket lönsamt för dem. Det är rätt vanligt att ett företag försöker skapa ett ekosystem kring sina produkter som håller kunden nära sig.

Som tur är så finns det möjligheter att välja, och då förstår jag inte varför man måste vara så aggresivt mot en produkt man inte valt. Eller mot företaget som tillverkar produkten man inte valt.

Ta det här med noname-kablar. Det finns hur mycket som helst av den varan att köpa, så där har du fel. Att de försvarar sina Mag Safe kablar, vilket jag kan tänka mig är vari din åsikt egentligen har sitt ursprung, är en sak, men att ta något ur luften och göra det till sin sanning är Fanboy-aktigt på ett nytt sätt som vi har sett växa fram mer och mer; att aktivt ogilla ett företag och lägga ner energi på det.

Se på Samsungs kabel till Galaxy Tab 10.1 t ex, den är rätt lik vad Apple har till sina enheter. Att kablar bara fungerar till ett företags produkter är väl någonting de flesta har svurit över, särskilt inom mobilindustrin...

Att Apple är kapitalister är rätt naturligt, de driver ett företag. Alla företag på marknaden är kapitalister och giriga. Det handlar om att tjäna pengar. Tjänar du inga pengar finns du inte kvar på marknaden.

Apples butiker är framgångsrika och de lyckas väl med dem och det är just därför Microsoft sneglat på de butikerna och öppnar upp egna som är väldigt lika deras. Ska du må lika illa över det? Hur är det med McDonalds? Bang Olufsen? Levi's Store? Alla andra profilbutiker för ett märke? Får de också samma dos? Jag tror inte det.

Men när man ser ogenomtänkta kommentarer och åsikter som ovan så passar epitetet Fanboy inte riktigt in utan då blir det nog snarare Hater eller något annat osympatiskt tillmäle, men det följer ändå samma regler:

Okritiskt tänkande och grundlösa påståenden, samt ovilja att lyssna på de som diskuterar på "andra sidan staketet".

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiquelleion:

Jag håller med att det börjar gå lite väl långt på vissa håll när det kommer till produkter. De enda som har någon vinning egentligen på denna typen av diskussioner är producenterna av produkterna som får en massa gratis reklam.

Det finns självklart "fanbois" i alla läger men så här tycker jag att det verkar i alla fall.

Intel fans är enormt spydiga gällande AMD fans då Intels processorer har dragit ifrån i prestandan. AMD fans blir lika spydiga i och med att de kommer i försvarsstälning.

Gällande mobiltelefonen så läste jag ett citat från någon i ett kommentars fält som jag tycker stämmer ganska bra. " Iphone ägare är oftast nöjda med sin telefon och plattform,WP7 ägare är oftast nöjda med sin telefon och plattform.Ägare till Android telefoner säger i alla fall att de älskar sin telefon och plattform men än mer älskar de att tracka folk som har de andra platformarna".

Yupp, Android ägarna är idag som Linux ägarna var för något år sedan mot Microsoft användarna.

Konstigt nog är dessa och spyr galla i både Microsoft och Apple trådar runt om på svenska sidor. Vissa är så extrema så jag blev så äckligt less på IDGs moderatorer så sluta besöka sidan. Trollen vann...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv

Apple är lite som en diktatur, spelar ingen roll vad dem kommer med för nytt. Folk köper det endå.
Det behöver inte betyda att det är dåliga grejer, men det ger dem mer uttrymme att tänja på gränserna hela tiden.
Kan ni tänka er vad dem har i sin kassa? Dem har mer stålar än USA. (okej USA har inte så mycket pengar, men tänk till storleken.)
Jag säger inte att deras grejer är dåliga (har själv iphone & macbook). Men deras sätt har blivit mer så att jag tittar åt andra hållet.
Om man läser runt lite så ser man att Apple stämmer tillverkare stup i kvarten, patentintråg, etc etc etc.
Och ni vet ju att pengar styr. Så ju mer pengar Apple har, desto mer frihet har dem att tillverka vad fan som helst.
Snart kanske det kommer en brödrost med en apple-logga på. Den MÅSTE man ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

Ja det tycker jag. För att det är så synd att folk köper mer än vad dom behöver. Nej jag tycker inte att man ska gå till Elgiganten alls, för dom lurar bara i okunniga att dom behöver mer än vad dom vill ha. Jag tycker att man ska kolla med vänner, familj etc om det är någon som kan hjälpa en först. Folk som köper Mac vad jag vet köper det bara för att det är en "måste ha sak". Dom använder den till att chatta, facebook, surfa och lyssna på musik. Det skulle aldrig falla mig in att lägga ner 10-15000kr för en Macbook max 2ghz dual core 2gb ram för de pengarna. När du kan få en av de senaste MSI datorerna för samma peng. Men det beror ju helt på vad man ska använda datorn till. Vill man kasta sina pengar på en Mac, gör det.. Jag säger bara att jag inte skulle.

Det där med iPhones är också en sån sak. Folk köper mer än vad dom behöver. Jag tycker absolut att iPhone är en bra telefon, jag har själv ägt varenda modell tills jag böt bort min 4a mot en HTC Incredible S vilket jag inte ångrar bara för att jag ville prova något annat. Min syn på iPhone efter bytet var: iPhone = Steve Jobs telefon | HTC = Din telefon. Men samma sak där, det beror ju helt på vad man är ute efter. När jag ska byta telefon så tänker jag inte lägga pengar på någon extrem telefon även om jag är ganska sugen på iPhone 5 när den kommer så köper jag hellre en sjysst kamera för 3000~kr och en mp3 spelare för 1000lappen sen någon duglig telefon för 1500~.

Det jag menar med att fanboys är okunniga så menar jag inte att dom inte kan något om datordelar utan jag menar att dom är såpass insnöade på sin grej så dom kan bara saker om sin sak och inget annat. Dom vägrar att se fördelar i andra saker än sin egna. Om jag är så pass insnöad i intel, varför ska jag behöva veta en massa om AMD för? Det är så jag menar.

Dom kan sin sak och inget annat. För dom vägrar att lyssna på vad andra har att säga om något annat.

Vad bra att du har koll på vad du själv väljer att göra. Vad vet du om vad folk behöver? Jag gillar generaliseringen från dig att tjejer smsar och ringer och installerar ca. 5 applikationer. Är det någon sorts sanning? Vad gör killarna då? Knackar de kod och jailbreakar hela tiden istället för att ringa och smsa? Skulle inte tro det...

Permalänk
Medlem

Finns en rätt enkel förklaring på varför det finns så många fanboys... dom tycker helt enkelt att det är roligt att säga sig veta bäst.

När jag tänker efter... om jag hade lagt lika mycket tid på att söka jobb / jobba / jobba extra eller jobba över som jag lagt på att finna bäst pris/prestanda på mina gamla grejer.... vad mycket pengar jag hade spararat på det isf nu jobbar jag som fan och skiter i vad saker kostar och har mer pengar än någonsin... Har fattat det att det räcker att läsa reviews i 5 min för att göra ett vettigt köp.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Fanboys <3

Klart man är fanboy, jag älskar saker som är bra!

Älskar (NVIDIA) gtx580, (MS) Windows 7, (Intel) Sandy Bridge, (AMD) E35M1-I Deluxe Fusion.

Jag ogillar OSX för att jag inte ens kan installera det på min dator, mest på grund av att mina tillbehör som jag har inte är kompatibla med en appledator och att min dator inte är kompatibel med OSX utan massvis av pillande. OSX är riktigt bra, det är bara att jag ogillar alla företag som alltid vill att man endast köper deras tillbehör och pryttlar, för att det inte ska finnas konkurrens som ökar kvalitet och kvantitet till ett lägre pris. Det KRÄVS konkurrens för att det ska finnas en bra marknad.

Nu kunde jag behålla hörlurar, bluetooth headset, laddare, öronsnäckor, usb datakabel och lite annat trots att jag bytte märke till Samsung iochmed inköpet av min Galaxy S2 som just nu är mer än dubbelt så bra som vilken Iphone som helst. Tills Iphone 5 kommer är Iphone ett val som är mer intuitivt men är onödigt dyrt och har underlägsen prestanda, vad folk än säger. Det finns fel med min mobil också, men jag har friheten att göra vad som helst. Jag slipper en lur som är totalt värdelöst skräp som inte klarar av något tills man jailbreakar den ~~ Trots allt detta är IOS det mest intuitiva och lättlärda OS för mobiler som jag klart skulle välja åt alla som är otekniska eller inte är vana vid smartphones. Den är överlägset mest intuitiv och lätt att lära sig, ingen som helst tvekan.

Jag älskar allt jag tycker är underbart och hatar dem som konstant letar fel bland sakerna jag tycker om och aldrig kan ta kritik på det dem tycker om. När jag köpte grafikkort var GTX580 enda valet, och för min HTPC blev det en E35M1-I Deluxe Fusion för att den överlägset slår alla NVIDIA's alternativ till HTPC enligt mig. Varför hata ett helt företag när det finns så mycket skit i alla företag? Men även ett fåtal diamanter mitt i skiten som man kan slipa och sätta på sitt halsband.

Hate me for it.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

Jag är inte fanboy, däremot kan jag, som sista utväg, i konkurrensens namn köpa en produkt från lägret som just nu ligger i underläge (tex AMD istället för Intel) om jag inte kan skilja systemen åt på annat sätt.

Att man däremot köper samma märke om och om igen behöver inte betyda att man är fanboy. Istället så anser jag att de som är så insnöade på en sak att de inte vill lyssna på varför man skulle kunna välja något annat är fanboys. Och dessa personer måste även vara ganska korkade då de inte kan föra en vettig diskussion.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Den här tråden blir den nya definitionen av okunskap.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av anon122013:

Apple är lite som en diktatur, spelar ingen roll vad dem kommer med för nytt. Folk köper det endå.
Det behöver inte betyda att det är dåliga grejer, men det ger dem mer uttrymme att tänja på gränserna hela tiden.
Kan ni tänka er vad dem har i sin kassa? Dem har mer stålar än USA. (okej USA har inte så mycket pengar, men tänk till storleken.)
Jag säger inte att deras grejer är dåliga (har själv iphone & macbook). Men deras sätt har blivit mer så att jag tittar åt andra hållet.
Om man läser runt lite så ser man att Apple stämmer tillverkare stup i kvarten, patentintråg, etc etc etc.
Och ni vet ju att pengar styr. Så ju mer pengar Apple har, desto mer frihet har dem att tillverka vad fan som helst.
Snart kanske det kommer en brödrost med en apple-logga på. Den MÅSTE man ha?

Gällande patent och stämningar så är det knappast bara Apple som stämmer andra utan detsamma gäller även de flesta storföretag inklusive Microsoft,Google & Nokia. De stämmer varandra kors och tvärs och om de har lika mycket skit på varandra så kommer de överens om ett "cross license" avtal. I annat fall så är det bara för den förlorande parten att betala skadestånd. Det har ingenting speciellt med Apple att göra. Är bara avundsjuka motparter som vill vara i företagets sits.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-PH67A-UD3 REV B3| Intel Core i5-2500K CPU @ 3.30GHz (4 CPUs), ~3.6GHz | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | 4X Corsair 4GB 1333MHz XMS (16GB)|

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Vad bra att du har koll på vad du själv väljer att göra. Vad vet du om vad folk behöver? Jag gillar generaliseringen från dig att tjejer smsar och ringer och installerar ca. 5 applikationer. Är det någon sorts sanning? Vad gör killarna då? Knackar de kod och jailbreakar hela tiden istället för att ringa och smsa? Skulle inte tro det...

Ja, har tjejkompisar som inte ens vet hur man laddar ner en app. Skulle vilja säga att killar har en iPhone för dom vet vad dom ska med den till. T.ex. kunna styra sin dator vart man än är. Vissa knackar kod hela dagarna, vissa (även killlar) har bara någon enstaka app..

Skrivet av Sovereign:

Finns alltid en viss trygghet i ett märke när man väl hittat någonting som funkar. Jag försööööker variera mig när jag bygger datorer, men jag har till exempel svårt att köpa något annat nätagg än modulära från Corsair. För att det helt enkelt är där jag fått den bästa användarupplevelsen. Jag är dock fullt medveten om att andra agg förmodligen är bättre, mer prisvärda, etc, men tror ändå inte jag kommer byta just tillverkare vad gäller nätagg.

Oh no you didn't..

Wow. På den fronten har du verkligen noll koll. Tror du verkligen att jag köpte t ex min Macbook Pro som skoldator för att det är "coolt", när jag inte ens har den uppe annat än hemma och på lektionstid, kanske om jag sitter och slösurfar någonstans? Du tror inte det snarare har att göra att jag föredrar att ha en dator i metall än en i plast (jag övervägde mitt laptopval väldigt noga och väldigt länge, och jämförde med säkert tiotalet Windowsbaserade laptops), att jag föredrar 16:10-skärm (den absoluta majoriteten av alla Windowslaptops i samma prisklass som jag köpte ur kör idag 16:9) för arbete, att jag tycker att kinetic scrolling är oerhört mycket skönare vid dokumenthantering, att OSX av någon anledning har betydligt lättare att hantera kommunens WPA2-E-nätverk (i Windows fick jag själv klura ut hur man skulle lägga till en passande nätverksprofil manuellt, och vilka inställningar för serverautentisering jag skulle ha aktiverade, medan jag i OSX enbart behövde skriva in användarnamn och lösenord och sedan tuta och köra) eller rent av att den gav alla andra laptops i samma prisklass just då spö vad gäller prestanda vs batteritid (10H underlättar rejält i studiesammanhang)?

Och det kan då tilläggas att jag verkligen inte är en amatör, jag bygger och lagar fortfarande stationära datorer och laptops och följer noggrant utvecklingen för processorer och grafikkretsar, samt att jag har Windows på min Macbook parallellt, då jag använder båda operativsystemen flitigt, men i olika situationer.

Å andra sidan kanske det inte riktigt var min typ av användare du syftade på i ditt inlägg, det finns ju de som köper Apple-produkter blint utan att veta varför. Men till skillnad från vad folk tror så är inte det den huvudsakliga kundskaran. De flesta är snarare som mig, folk som vet vad de behöver och varför, och för vilka Mac är det bästa valet. Inte för att de var absolut först med tekniken de säljer, utan för att de har vett nog att kombinera rätt tekniker för en bra upplevelse.

Nu förutsätter du dock att spel är det enda datorer är till för. Fråga t ex en DJ vad de helst använder på klubbar etc, och du kommer märka att sisådär 90% använder Macbooks, åtminstone de som vet vad de håller på med. Och de är verkligen inga amatörer.

Klart att man har trygghet i någon tillverkar, jag själv föredrar ASUS, men känner mig inte bunden direkt. Och även jag kör modulärt från Corsair och det tycker jag har fungerat bra. Men är självklart villig att testa något annat i framtiden. Har man inte testat ska man inte yttra sig enligt mig. Man kan inte klanka ner på Nvidia bara för man alltid har kört AMD.

Jag sa inte i vilket syfte du har köpt din Mac för. Det jag vet om Mac är att det är en sjukt bra dator för editering av diverse saker. Jag vet inte speciellt mycket om OSX har endast spenderat ett fåtal timmar i det och tyckte om det alls. Men antar att man skulle komma in i det. Jag säger bara att folk som köper en Mac för att Surfa, Chatta och hänga runt på facebook har ju helt ingen aning om varför dom skaffa en Mac. Kan citera en polare till mig som skulle köpa laptop "Vet inte riktigt vad jag vill ha. Spelar ju inte så ofta längre så funderar på något simpelt bara. Skulle vara grymt att skaffa en Mac." två veckor senare hade han en Mac för 15 tusen. Yttligare 3 veckor efter det så sålde han den av anledningen "Vafan skulle jag med en Mac till?". Men han lärde sig av misstaget.

Jag säger inte att alla köper en Mac för att vara coola. Men det finns en stor mängd som gör det. Läste på familjeliv att en hade köpt en 3GS till sin dotter i födelsedagspresent, hon öppnade paketet och utbrast "Men va? Det är ju inte ens den senaste."

Jag är väl medveten om att majoriteten DJ's kör med Mac, håller själv på med musik ibland och har en kompis som kör en hel del plugins på Mac som jag önskar fanns till Windows.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiquelleion:

Gällande patent och stämningar så är det knappast bara Apple som stämmer andra utan detsamma gäller även de flesta storföretag inklusive Microsoft,Google & Nokia. De stämmer varandra kors och tvärs och om de har lika mycket skit på varandra så kommer de överens om ett "cross license" avtal. I annat fall så är det bara för den förlorande parten att betala skadestånd. Det har ingenting speciellt med Apple att göra. Är bara avundsjuka motparter som vill vara i företagets sits.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast apple stämmer ju samsung gällande nokias patent..

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

Ja, har tjejkompisar som inte ens vet hur man laddar ner en app. Skulle vilja säga att killar har en iPhone för dom vet vad dom ska med den till. T.ex. kunna styra sin dator vart man än är. Vissa knackar kod hela dagarna, vissa (även killlar) har bara någon enstaka app..

Ok, du skulle bli förvånad om du visste hur många killar som inte vet hur man laddar ned en app heller. Har fått hjälpa en del teknik-ointresserade killkompisar med att t.o.m skaffa ett iTunes konto, allt är inte så uppenbart för folk som "bara vill att det ska funka".. Nej, nu tycker jag att dina argument och fördomar om iPhone-användare börjar rinna ur sanden. Du har din uppfattning som är närmast religiös, men vill inte se sanningen för du har uppenbart ett förakt för Apple-användare. Vad det grundar sig på, ja det kan bara du själv svara på. Jag citerar nyheten; varför fanboy?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laiquelleion:

Gällande patent och stämningar så är det knappast bara Apple som stämmer andra utan detsamma gäller även de flesta storföretag inklusive Microsoft,Google & Nokia. De stämmer varandra kors och tvärs och om de har lika mycket skit på varandra så kommer de överens om ett "cross license" avtal. I annat fall så är det bara för den förlorande parten att betala skadestånd. Det har ingenting speciellt med Apple att göra. Är bara avundsjuka motparter som vill vara i företagets sits.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det stämmer säkert. Men journalister lyfter oftast fram när apple stämmer någon.
Det är självklart dem är avundsjuka, det är förbluffande för dem hur apple kan gå plus hela tiden.
Som t.ex. tycker jag att det riktigt starkt att dem har ökat med 125% jämfört med i fjol.
Även om jag gillar deras produkter, mest för att dem är så snygga så kommer jag aldrig gå över till apple's OS HELT.
Windows är inte lätt att släppa, med tanke på att man har använt deras OS sedan barnben.. typ.

Permalänk
Medlem

"Fanboyism" = Självbegränsning.

Permalänk
Medlem

Det enda jag inte skulle kunna försvara att jag köpt är Windows eller Mac os eller någon annan apple produkt.
Det är bara fel att de skall vara så låsta i allt och att man som användare inte ska kunna göra vad man vill med sin dator/telefon.
Maemo är nog därför mitt självklara val i operativ på telefon och Linux är det bästa operativet i båda prestanda och pris.
amd/intel har väl samma nivå tills prestanda toppen där amd inte längre hänger med.
Nvidia och amd är också väldigt lika i ledningen.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122013:

Jo, det stämmer säkert. Men journalister lyfter oftast fram när apple stämmer någon.
Det är självklart dem är avundsjuka, det är förbluffande för dem hur apple kan gå plus hela tiden.
Som t.ex. tycker jag att det riktigt starkt att dem har ökat med 125% jämfört med i fjol.
Även om jag gillar deras produkter, mest för att dem är så snygga så kommer jag aldrig gå över till apple's OS HELT.
Windows är inte lätt att släppa, med tanke på att man har använt deras OS sedan barnben.. typ.

du menar att inget med apples stämningar har varit annorlunda mot alla andra företagen?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av '[SvK:

Rogue;11287985']Okej, men det är just sådana här svepande generaliseringar som blir väldigt missvisande, särskilt i Fanboy-diskussioner.

Jag håller med om att iOS är ordentligt låst. Men på gott och ont. Det finns de som uppskattar det. Och det är en bra affärside som andra mer än gärna vill kopiera men sällan vill satsa på. Det kostar att göra så som Apple gör, men i slutänden så har det visat sig vara mycket lönsamt för dem. Det är rätt vanligt att ett företag försöker skapa ett ekosystem kring sina produkter som håller kunden nära sig.

Som tur är så finns det möjligheter att välja, och då förstår jag inte varför man måste vara så aggresivt mot en produkt man inte valt. Eller mot företaget som tillverkar produkten man inte valt.

Ta det här med noname-kablar. Det finns hur mycket som helst av den varan att köpa, så där har du fel. Att de försvarar sina Mag Safe kablar, vilket jag kan tänka mig är vari din åsikt egentligen har sitt ursprung, är en sak, men att ta något ur luften och göra det till sin sanning är Fanboy-aktigt på ett nytt sätt som vi har sett växa fram mer och mer; att aktivt ogilla ett företag och lägga ner energi på det.

Se på Samsungs kabel till Galaxy Tab 10.1 t ex, den är rätt lik vad Apple har till sina enheter. Att kablar bara fungerar till ett företags produkter är väl någonting de flesta har svurit över, särskilt inom mobilindustrin...

Att Apple är kapitalister är rätt naturligt, de driver ett företag. Alla företag på marknaden är kapitalister och giriga. Det handlar om att tjäna pengar. Tjänar du inga pengar finns du inte kvar på marknaden.

Apples butiker är framgångsrika och de lyckas väl med dem och det är just därför Microsoft sneglat på de butikerna och öppnar upp egna som är väldigt lika deras. Ska du må lika illa över det? Hur är det med McDonalds? Bang Olufsen? Levi's Store? Alla andra profilbutiker för ett märke? Får de också samma dos? Jag tror inte det.

Men när man ser ogenomtänkta kommentarer och åsikter som ovan så passar epitetet Fanboy inte riktigt in utan då blir det nog snarare Hater eller något annat osympatiskt tillmäle, men det följer ändå samma regler:

Okritiskt tänkande och grundlösa påståenden, samt ovilja att lyssna på de som diskuterar på "andra sidan staketet".

Jag ser det istället som att varför ska man stödja ett sånt företag, om man är teknikintresserad och står för ett öppet samhälle och inte vill att utvecklingen ska gå mot låsta system och extrema restriktioner mot vad man får göra under ytan? Att det för tillfället går att Jailbreaka enheter kan man inte alltid räkna med i framtiden, så det är knappast en ursäkt ifall man vill lägga in egna apps utan att betala pengar eller liknande.
Varför gör inte Apple bara en knapp i inställningar "Lås upp mig", med 10 varningsskyltar om så behövs, så får de också skaran utvecklare och hobbymoddare sitt?
Självklart är det i deras egna intresse att bygga ett eget ekosystem, men varför ska man försvara detta agerande eller inte ifrågasätta detta? Då är det bra när det kommer universiella standarder (som iofs brukar lyftas genom lag istället för sunt förnuft, sett ifrån allt till smidighet för användaren och miljöresurser).

Jag sitter inte och säger att Apple bara gör dåliga produkter, men de skulle kunna ha ett mycket öppnare system och ändå vara nummer ett på marknaden. Jag gillar inte utvecklingen som det kan leda till i framtiden.
Trots detta så äger jag en iPad och även ägt en iPod så jag sitter inte bara och hatar, jag känner dessa begränsningar i första hand och det stör mig. Varför krångla till det när man kan ha ett enkelt filsystem som på Android, kunna kopiera sina bilder och musik direkt, dela på bluetooth utan rättighetskrångel, allt smidigt är borta till förmån för den heliga graalen, iTunes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

Jag ser det istället som att varför ska man stödja ett sånt företag, om man är teknikintresserad och står för ett öppet samhälle och inte vill att utvecklingen ska gå mot låsta system och extrema restriktioner mot vad man får göra under ytan? Att det för tillfället går att Jailbreaka enheter kan man inte alltid räkna med i framtiden, så det är knappast en ursäkt ifall man vill lägga in egna apps utan att betala pengar eller liknande.
Varför gör inte Apple bara en knapp i inställningar "Lås upp mig", med 10 varningsskyltar om så behövs, så får de också skaran utvecklare och hobbymoddare sitt?
Självklart är det i deras egna intresse att bygga ett eget ekosystem, men varför ska man försvara detta agerande eller inte ifrågasätta detta? Då är det bra när det kommer universiella standarder (som iofs brukar lyftas genom lag istället för sunt förnuft, sett ifrån allt till smidighet för användaren och miljöresurser).

Jag sitter inte och säger att Apple bara gör dåliga produkter, men de skulle kunna ha ett mycket öppnare system och ändå vara nummer ett på marknaden. Jag gillar inte utvecklingen som det kan leda till i framtiden.
Trots detta så äger jag en iPad och även ägt en iPod så jag sitter inte bara och hatar, jag känner dessa begränsningar i första hand och det stör mig. Varför krångla till det när man kan ha ett enkelt filsystem som på Android, kunna kopiera sina bilder och musik direkt, dela på bluetooth utan rättighetskrångel, allt smidigt är borta till förmån för den heliga graalen, iTunes.

man kan inte räkna med jailbreak som fördel, eftersom det är otillåtet osv.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av yroll:

man kan inte räkna med jailbreak som fördel, eftersom det är otillåtet osv.

Det har varit i rätten i USA åtminstone, och det blev fastställt att vara helt lagligt. Otillåtet enligt Apple ja, eftersom de har så tunga restriktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

Det har varit i rätten i USA åtminstone, och det blev fastställt att vara helt lagligt. Otillåtet enligt Apple ja, eftersom de har så tunga restriktioner.

jojo men garantier osv gäller ju inte längre och såfort garantin slutar gälla så är det ju inte samma produkt som innan utan en egenmodifierad och kan därför inte jämföras med andra original produkter.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

En mycket bra fråga. Det verkar vara så att hårdvaran man har hemma (som man till och med kan ha kommit över av en slump) är det man håller på och tycker är bäst. Bara för man själv äger det.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Skrivet av anon122013:

Jo, det stämmer säkert. Men journalister lyfter oftast fram när apple stämmer någon.
Det är självklart dem är avundsjuka, det är förbluffande för dem hur apple kan gå plus hela tiden.
Som t.ex. tycker jag att det riktigt starkt att dem har ökat med 125% jämfört med i fjol.
Även om jag gillar deras produkter, mest för att dem är så snygga så kommer jag aldrig gå över till apple's OS HELT.
Windows är inte lätt att släppa, med tanke på att man har använt deras OS sedan barnben.. typ.

Jag tycker att det låter som ett bra val. Informerade kunder plockar ut sina egna godbitar oavsett platform och väljer det som fungerar för dem.

Jag har en iphone som mobil och köpte nyligen en macbook air för den rimliga prestandan (core i5) i den sjukt portabla storleken som de har. Att det är Mac os x på den är för mig ganska irrelevant. Hade jag velat så hade jag lagt in Windows på den istället.Samtidigt så har jag mitt stationära monster hemma som jag har för spel samt tyngre arbete då jag är väl medveten om orimligheten prismässigt när det kommer till kraft och spel.
Till syvene och sist så är jag väldigt nöjd med min blandade kompott då den funkar bra för mig :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-PH67A-UD3 REV B3| Intel Core i5-2500K CPU @ 3.30GHz (4 CPUs), ~3.6GHz | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | 4X Corsair 4GB 1333MHz XMS (16GB)|

Permalänk
Skrivet av haxxelhoff:

Det var inte direkt så jag menade. Men "Apple-folk" är faktiskt i många fall sånna som egentligen inte vet ett smack om datorer och så går dom och köper en Mac bara för att det vet dom att alla andra vet vad det är för något så då måste det ju vara bra? Så vet jag i alla fall att det har vart för många jag vet som har en Mac. Och det är precis samma sak med iPhones, speciellt när det kommer till tjejer. Dom vet inte ett smack om telefoner, men dom ska ha en telefon som alla vet vad det är för då måste den ju vara bra. Och vad använder dom den till sen då? Jo, ringa, smsa och högst 5 andra appar. Dom har ingen som helst användning för vad telefonen egentligen kan prestera, men dom ska ändå ha det.

Och du är säkert väl medveten om att så är fallet. Du har säkert tänkt samma sak om någon som köpt en iPhone eller Mac.

Det är min åsikt om "Apple-folk".

Sen att folk väljer saker för att dom tycker det är bättre har jag inget emot. Om någon vill köpa ett Radeon-kort för dom tycker det är bättre fast jag kanske inte tycker det så får dom jättegärna göra det. Jag skulle hellre säga att dom läser på lite om sakerna och kanske köper det som är bättre än att köpa det DOM tycker är bättre (för deras eget bästa enligt mig) innan jag säger att dom absolut inte ska köpa just det märket.

Jag vet i alla fall vad jag köper när jag köper saker, och det finns säkert folk som säger emot mig. Men jag kollar upp saker och ting innan jag köper det istället för att direkt gå på ett märke som jag har hört bra om förut t.ex. Jag köper inte något för att andra säger åt mig att göra det, jag kollar upp vad det är för något någon rekommenderar sen kikar jag runt och jämför med andra märken eller modeller i samma prisklass om jag kan hitta något bättre..

Fanboys enligt mig är okunniga. Dom har köpt ett märke en gång och tycker det är bra, och sen vågar dom inte gå på annat för att dom inte har kunskap att veta om något annat är bra/dåligt.

Jag gör precis som dig att jag tittar upp vad som som gäller med prestanda och dylikt så att det blir så bra som möjligt för mig. Men att inte bry sig om sådant är också något som är helt okej, har man t.ex. pengar för dyrare saker då kan man betala sig fri från att utreda olika alternativ med mera och istället köpa exakt det man tror att man vill ha.

Man ska inte underskatta värdet av ett lyckat första köp, sen kan man ju såklart agera utifrån det på flera olika sätt. Dessutom så är det väl lätt hänt att om man köper en Macbook till exempel och tycker att den funkar helt underbart(så bra att man inte anser det värt att hitta något lite lite bättre) så kommer man väl med största sannolikhet köpa sig en till på grund av några goda anledningar, det är väl en del skillnad när det gäller datorer där man faktiskt får värdera en hel upplevelse gentemot att köpa ett grafikkort som antingen funkar som det ska eller inte och ger bra prestanda eller inte. Så tycker jag iallafall, självfallet får man påpeka varför något skulle kunna vara bättre för personen, men tonen ska då vara trevlig och förstående istället för att banka ner på någon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laiquelleion:

Jag tycker att det låter som ett bra val. Informerade kunder plockar ut sina egna godbitar oavsett platform och väljer det som fungerar för dem.

Jag har en iphone som mobil och köpte nyligen en macbook air för den rimliga prestandan (core i5) i den sjukt portabla storleken som de har. Att det är Mac os x på den är för mig ganska irrelevant. Hade jag velat så hade jag lagt in Windows på den istället.Samtidigt så har jag mitt stationära monster hemma som jag har för spel samt tyngre arbete då jag är väl medveten om orimligheten prismässigt när det kommer till kraft och spel.
Till syvene och sist så är jag väldigt nöjd med min blandade kompott då den funkar bra för mig :).

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, varför ska man gå och köpa något som man är missnöjd med? Eller inte trivs med?
Jag tänker inte lägga ner pengar på något som jag tycker är fult heller.
Hellre några extra tusenlappar till något som är snyggt och ha framme (macbook, hörlurar, vad som helst.)
Men nu är det så att det handlar om fanboys!
Då Fanboys aldrig hittar fel på sina produkter, men alltid ratar dina, eller ett specifikt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turki:

"Fanboyism" = Självbegränsning.

Dagens sanning.

Jag hoppas verkligen att många av de unga här på Swec inser att de endast begränsar sig själva. Det är lite som när barn vägrar äta saker för att de tror det är äckligt. Sanningen är att de aldrig smakat, men kompisen säger att det är läskigt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Jag har nog bara varit en fanboy en gång i livet, och det var när jag fick en GameCube av min mamma. Mina föräldrar hade lite tight budget, så det var allt de hade råd med. Men jag älskade min GameCube och försvarade den till tänderna så fort Xbox/PS2-ägare klagade på den.

Det var min första konsol så jag blev överlycklig när jag fick den och därför tog jag väldigt illa vid mig när någon sade att den var dålig.

Så, för att besvara frågan så tror jag att folk lätt blir fanboys när deras känslor beblandar sig med produkterna lite för mycket. Det kan vara att man är fattig och blir överlycklig över ett märke som ger en prestanda för pengarna, eller att man upplevt mycket dåligt med ett visst märke och sedan helt tröttnar och drar slutsatsen att det är skit och så vidare.

Sedan finns det väl fanboys som inte riktigt är hardcore-fanboys men som uppfattas som sådant. T e x, jag är en kattälskare. Jag vet hur härliga hundar kan vara också och jag har inget emot dem, men får jag välja så väljer jag katt. Det leder till att jag försvarar katter om en hundmänniska klagar på dem, och det kan lätt likna en fanboy-diskussion när det egentligen, enligt min mening, inte riktigt är det. Samma sak med min iPhone. Jag är nyfiken på Android och ska nog pröva det i framtiden, men för tillfället har jag helt enkelt valt min iPhone. Klagar någon på min iPhone lär jag försvara mig, men för den sakens skull ser jag mig inte som en fanboy.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Ok, du skulle bli förvånad om du visste hur många killar som inte vet hur man laddar ned en app heller. Har fått hjälpa en del teknik-ointresserade killkompisar med att t.o.m skaffa ett iTunes konto, allt är inte så uppenbart för folk som "bara vill att det ska funka".. Nej, nu tycker jag att dina argument och fördomar om iPhone-användare börjar rinna ur sanden. Du har din uppfattning som är närmast religiös, men vill inte se sanningen för du har uppenbart ett förakt för Apple-användare. Vad det grundar sig på, ja det kan bara du själv svara på. Jag citerar nyheten; varför fanboy?

Har inget förakt mot Apple-användare, jag har bara ett förakt mot sånna som köper det för märkets skull och inte utnyttjar den till fullo. Jag köper inte alltid saker som alla andra har bara för att jag kan..

Skrivet av plattangen:

Jag gör precis som dig att jag tittar upp vad som som gäller med prestanda och dylikt så att det blir så bra som möjligt för mig. Men att inte bry sig om sådant är också något som är helt okej, har man t.ex. pengar för dyrare saker då kan man betala sig fri från att utreda olika alternativ med mera och istället köpa exakt det man tror att man vill ha.

Man ska inte underskatta värdet av ett lyckat första köp, sen kan man ju såklart agera utifrån det på flera olika sätt. Dessutom så är det väl lätt hänt att om man köper en Macbook till exempel och tycker att den funkar helt underbart(så bra att man inte anser det värt att hitta något lite lite bättre) så kommer man väl med största sannolikhet köpa sig en till på grund av några goda anledningar, det är väl en del skillnad när det gäller datorer där man faktiskt får värdera en hel upplevelse gentemot att köpa ett grafikkort som antingen funkar som det ska eller inte och ger bra prestanda eller inte. Så tycker jag iallafall, självfallet får man påpeka varför något skulle kunna vara bättre för personen, men tonen ska då vara trevlig och förstående istället för att banka ner på någon.

Ja men det är inte alltid det lättaste att förklara för någon att det dom vill ha är (vad jag vet) det dom inte vill ha egentligen. Men, man får sitt lilla "lucky moment" när man får säga "jag sa ju det" sen

Nej, man ska inte banka ner någon för det. Men om någon sitter och säger att ett grafikkort som är benchmarkat sämre än ett kort en annan har rekommenderat som är bättre sånt hatar jag. När dom gör det för dom tycker att märket är så superbra. Man måste våga prova annat. Det var så jag knåpade ihop datorn jag har nu. Har alltid vart lite skeptisk till MSI men nu kör jag ett MSI moderkort istället för vad jag brukar föredra, ASUS.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7