Apple lanserar Ipad med Retina Display

Permalänk
Medlem

Haha klockren, men det är ju som vanligt folk har dålig koll på marknaden vilket gör att det Apple släpper låter sjukt bra om man jämför med en produkt(IPad 2) som släpptes för ett 1 år sen eller så.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillee:

Tar en vild gissning o säger att du är en frälst fanboy?

Kör du en fullscreen skärm med 1024x768 på dindator med?
Som widescreen är för lågt?

Ja, precis, hur visste du? Jag croppar min U2711 och kör på en liten bit i mitten.
Sen har jag en Mac Pro för 200'000 som speldator.

Jag tycker att det blir stor skillnad när skärmen blir så liten som 10".
4:3 ligger skönare i handen.
Tangentbordet blir större i porträttläge.

Det är de enda grejerna jag kan sätta fingret på. Resten handlar om känsla. Sen ser 4:3 snyggare ut på en platta också.

Men det mesta ovanstående är ju högst subjektiva åsikter och det är bra att vi tycker olika.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Haha klockren, men det är ju som vanligt folk har dålig koll på marknaden vilket gör att det Apple släpper låter sjukt bra om man jämför med en produkt(IPad 2) som släpptes för ett 1 år sen eller så.

Det där låter ju jätte bra. Har de visat upp den eller sagt ett lanseringsdatum? Nej tänkte väl det! Då ser allt jätte bra ut om man bara går ut och säger något. Är inte apple-fanboy men det här är ganska coolt då det är så hög upplösning och den första plattan med det. Det som gör upplösningen så jäkla bra är ju att vi inte är där på dator-skärmar om man inte vill betala 8-9k och alltså inte i närheten av standard. Då snackar vi 24" nu snackar vi 10"

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av hav:

När vi ändå är inne på sämre skärmteknik kan vi väl ändå komma överens om att RGB e-IPS LCD är betydligt mycket bättre än kompromissen Pentile Super AMOLED? Har du sett den där skärmen? Allting med grönt i ser enormt urtvättat ut. Nej tack, ge mig en Super AMOLED Plus eller en IPS, när som helst. Läser man dessutom på om hela "uttrycket" retina inser man snabbt att det inte handlar om någon specifik gräns, utan snarare om upplevelsen att inte se pixlarna vid arbetsavstånd, vilket 264ppi duger gott och väl till.

Har en Kindle, tycker kontrasten är alldeles för dålig och ännu sämre i mörker. Vill du köpa? Jag vill inte behöva sitta med en strålkastare på skärmen när jag ska läsa, hellre en strålkastare ur skärmen då. Vill dessutom se dig göra en hel del av det man kan göra på en riktig tablet på en Kindle med e-paper.

Nej vi kan inte komma överens om det. Det med grönt ser inte urtvättat ut och iPhoneskärmen kan inte visa svart så länge den är på. Jag kan däremot hålla med om att allt över 250ppi är ganska onödigt så länge man inte håller skärmen mindre än 20 cm från ögonen.

Om du inte läser i mörker, kanske till och med i direkt solljus. Vilken är bättre då?
För övrigt sa jag aldrig att Kindlen kan ersätta en tablet. Jag sa bara att den är bättre om man enbart vill läsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab029:

Den kommer förmodligen inte heta Ipad 3 pga att den har 4g. Det hade blivit för komplicerat att förklara för deras kunder.

Så sant. Det vore ju som att sälja en iPad 2 och säga att den har 3g. Folk skulle ju bli väldigt förvirrade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Haha klockren, men det är ju som vanligt folk har dålig koll på marknaden vilket gör att det Apple släpper låter sjukt bra om man jämför med en produkt(IPad 2) som släpptes för ett 1 år sen eller så.

Är inte ens släppt och har sämre specs än ipaddan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

HTC exempelvis har släppt flera "high-end"-klassade smartphones de senaste året... men poängen var att Apple släpper inte fler produkter i samma segment än andra tillverkare vilket Dallebull antydde att de gjorde, snarare är det tvärt om.

Vad gäller billigare alternativ så fungerar ju Apples strategi så att de har förra generations telefon som sin "budget" istället för att införa nya produkter. Något som verkar fungera väldigt bra för dem sett till hur försäljningen varit på dessa äldre mobiler.

enligt mig har dom släppt 2 HTC sensation och sensation XE. sen finns ju HTC rezound men den finns inte å köpa i Sverige. HTC EVO 3D är ju i princip en sensation fast med 3D effekt.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

enligt mig har dom släppt 2 HTC sensation och sensation XE. sen finns ju HTC rezound men den finns inte å köpa i Sverige. HTC EVO 3D är ju i princip en sensation fast med 3D effekt.

Alla du nämner släpptes förra året? Jag har haft min Sensation XE sen iaf november..

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Synd med "upp till 10h batteritid". Samma batteritid på min macbook och den räcker väl att surfa på i två timmar om man sänker ljusstyrkan på skärmen några snäpp Annars ser det trevligt ut. Det känns som att apple är på väg åt rätt håll.

Skickades från m.sweclockers.com

10h på en macbook =! 10h på en ipad..

10h på en ipad är 10h på en ipad, utan tvekan. Går oftast en vecka mellan laddningarna för mig och då använder jag den väl ca 1-2h om dagen..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Verkar som vissa iafall förstått att ju mer kärnor en processor får inte är samma sak som en faktisk prestandökning på applikationsnivå. Pc marknaden brottas fortfarande med detta problem. Och eftersom pad appar generellt håller lägre kodnings kvallitet lär det inte vara bättre. Samsungs sg2 iofsig en nalle men är ett lysande exmpel. "wow" hårdvara men som inte ens har ett oficiellt släppt os till sg2 som använder multitrådning speciellt bra eller än mindre gpu avccelerering.
4.0 är inte än släppt av Samsung till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Geez är detta nya generationen ipads? Neeee tror jag håller mig kvar på android sidan då.

Permalänk
Medlem

Ser att dom ändrat nu på Apples svenska hemsida, nu finns det bara en modell av iPad 2, det är 16Gb eller 16Gb med 3G. 3595:- resp 4795:-.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk

"Slutligen kan det noteras att Apple inte kallar den nya surfplattan Ipad 3, utan nöjer sig med "nya Ipad" alternativt den "tredje generationens Ipad".

Alltså kan kallas ipad2 HD.. inte fy skam

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av TheGiant:

För tretusen blev jag nästan sugen på att slå till på en 2a.
Inte för att jag behöver en utan mest för skoj... se vad priset på ipad2 16GB med 3g kan tänkas hamna på när priserna faller...

Vart hittar man iPad 2 för 3000 kr?
Jag hittar bara de som billigaste runt 3600 kr.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Geez är detta nya generationen ipads? Neeee tror jag håller mig kvar på android sidan då.

Varför det? Om du bryr dig om specs är det här överlägset bästa plattan du kan köpa.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Varför det? Om du bryr dig om specs är det här överlägset bästa plattan du kan köpa.

Om man inte bryr sig om speccs så spelar det ingen roll vilken platta man köper, kan säga som så att kamera etc på ipaden inte står en chans mot konkurenterna, sedan är den överlag inte imponerande på något sätt. Att Ipaden skulle vara överlägset bästa plattan du kan köpa är ju årets största skämt, tror du skall kolla lite närmare på android marknaden då och se hur mycket längre fram dom ligger i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Varför det? Om du bryr dig om specs är det här överlägset bästa plattan du kan köpa.

Kommer väl antagligen fler med liknande spec här i vår / sommaren men då kör ett vettigt OS och förmodligen något snyggare som finner sig i min kantigare smak.
Sen kommer ju Window 8 plattor .
Dock är jag inte så impad på plattor just, det känns som de ligger på för högt pris och ändå inte samma användbarhet som en vanlig dator.
Jag personligen skulle nog inte kunna tänka mig plattor över 3000kr annars kan jag köpa en rikigt dator med riktigt OS istället.
Asus lösning med löst tangetbord som man sätter ihop till en laptop gillas, lite framtiden tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Om man inte bryr sig om speccs så spelar det ingen roll vilken platta man köper, kan säga som så att kamera etc på ipaden inte står en chans mot konkurenterna, sedan är den överlag inte imponerande på något sätt. Att Ipaden skulle vara överlägset bästa plattan du kan köpa är ju årets största skämt, tror du skall kolla lite närmare på android marknaden då och se hur mycket längre fram dom ligger i utvecklingen.

Du får gärna länka till en bättre. Bästa plattorna till Android jag hittat är med tegra 3 som alla är sämre än PowerVr.

Som jag så får du mer än gärna länka till något bättre än asus prime som någon länkade till tidigare i tråden.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kommer väl antagligen fler med liknande spec här i vår / sommaren men då kör ett vettigt OS.
Sen kommer ju Window 8 plattor .
Dock är jag inte så impad på plattor just, det känns som de ligger på för högt pris och ändå inte samma användbarhet som en vanlig dator.
Jag personligen skulle nog inte kunna tänka mig plattor över 3000kr annars kan jag köpa en rikigt dator med riktigt OS istället.
Asus lösning med löst tangetbord som man sätter ihop till en laptop gillas, lite framtiden tror jag.

Jo det hoppas jag verkligen. Har själv en zte light som fungerar som väckarklocka och spotify spelare till stereon. Har ingen större nytta av surfplsttor så kommer nog inte köpa en. Men blir det någon så satsar jag nog på en med Android då jag hatar itunes och Apples egna kontakter. Ska vara usb och inget krångel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Tri_State:

Vart hittar man iPad 2 för 3000 kr?
Jag hittar bara de som billigaste runt 3600 kr.

MediaMarkt har annonserat iPad 2 16 Gb Wifi för 3690 i flera månader. Apple sänker priset på den med $100. Så om du inte prompt måste köpa från Apple (där det nya priset är 3595 tydligen) så *bör* man ju hitta en för närmare tretusen på MediaMarkt. Men jag kan ha fel...

Om ett par hundra spänn är en absolut dealbraker för dig så finns det *drivor* av snorbilliga Androidtablets från öst att köpa.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

MediaMarkt har annonserat iPad 2 16 Gb Wifi för 3690 i flera månader. Apple sänker priset på den med $100. Så om du inte prompt måste köpa från Apple (där det nya priset är 3595 tydligen) så *bör* man ju hitta en för närmare tretusen på MediaMarkt. Men jag kan ha fel...

Om ett par hundra spänn är en absolut dealbraker för dig så finns det *drivor* av snorbilliga Androidtablets från öst att köpa.

På mediamarkt i Luleå kunde man köpa en för 2500kr på mellandagsrean under priskriget.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Det har funnit tablets med desktop-Windows på sedan tidernas begynnelse. Som säljs fortfarande. Om det är WOW för dig så är det bara att shoppa loss.

Nej för att den är värdelös som touch?........................................................

Permalänk
Skrivet av Jonteponte:

MediaMarkt har annonserat iPad 2 16 Gb Wifi för 3690 i flera månader. Apple sänker priset på den med $100. Så om du inte prompt måste köpa från Apple (där det nya priset är 3595 tydligen) så *bör* man ju hitta en för närmare tretusen på MediaMarkt. Men jag kan ha fel...

Om ett par hundra spänn är en absolut dealbraker för dig så finns det *drivor* av snorbilliga Androidtablets från öst att köpa.

Jag har inte sagt att de är de som avgör ifall jag köper en eller inte, de är bara för att kolla ifall man missat något. Men de flesta kanske ej uppdaterat priserna då de ligger runt 3600 kr fortfarande.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Är inte ens släppt och har sämre specs än ipaddan.

Är nya Ipaden släppt? Då har jag missat något, trodde inte den skulle släppas förrens till sommaren. Vad jag menar är att Asus platta publicerades säkert för ett tag sen och då även den borde ligga i framkanten(speciellt då IPad3 inte var pressenterad) så borde den ha fått en del uppmärksamhet på grund av hög upplösning men ändå inte?

När jag pratat med folk som kör IPad så har det visat sig att de har generellt väldigt dålig koll på övrig marknad så när Apple släpper en produkt som är ljus år bättre än förre produkten så är det sjukt WOW. Undertiden har många andra företag lanserat en hel del likvärdiga/bättre produkter ändå uppmärksammas dem aldrig. Självklart kan man förstå detta från en casual användare men knappast av någon som vill kalla sig tekniknörd(om någon nu vill det ;). Och jo jag förstår att det finns en hel del användare som helt skiter i hårdvaran och är ute efter något helt annat där just Apples produkter passar bättre.

Skrivet av Pimpim666:

Jo det hoppas jag verkligen. Har själv en zte light som fungerar som väckarklocka och spotify spelare till stereon. Har ingen större nytta av surfplsttor så kommer nog inte köpa en. Men blir det någon så satsar jag nog på en med Android då jag hatar itunes och Apples egna kontakter. Ska vara usb och inget krångel.

ZTE light är rena skräpet, hade en och sålde den illa kvickt. Skärmen känns som om den var tillverkad innan IPhone(1) lanserades. Förövrigt konstaterade jag även som du att jag inte behövde någon platta baserat på ZTE light men frågan är om man kanske fått fel uppfattning just på grund av ZTE lighten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Är nya Ipaden släppt? Då har jag missat något, trodde inte den skulle släppas förrens till sommaren. Vad jag menar är att Asus platta publicerades säkert för ett tag sen och då även den borde ligga i framkanten(speciellt då IPad3 inte var pressenterad) så borde den ha fått en del uppmärksamhet på grund av hög upplösning men ändå inte?

När jag pratat med folk som kör IPad så har det visat sig att de har generellt väldigt dålig koll på övrig marknad så när Apple släpper en produkt som är ljus år bättre än förre produkten så är det sjukt WOW. Undertiden har många andra företag lanserat en hel del likvärdiga/bättre produkter ändå uppmärksammas dem aldrig. Självklart kan man förstå detta från en casual användare men knappast av någon som vill kalla sig tekniknörd(om någon nu vill det ;). Och jo jag förstår att det finns en hel del användare som helt skiter i hårdvaran och är ute efter något helt annat där just Apples produkter passar bättre.

ZTE light är rena skräpet, hade en och sålde den illa kvickt. Skärmen känns som om den var tillverkad innan IPhone(1) lanserades. Förövrigt konstaterade jag även som du att jag inte behövde någon platta baserat på ZTE light men frågan är om man kanske fått fel uppfattning just på grund av ZTE lighten.

Ursäkta mig men trodde den var släppt när det är så stor nyhet här på swec.

Håller med dig till viss del men apple har släppt wow produkter rätt ofta. Är bara iPhone 4+s pc iPad 1+2 som har varit lite efter Android vid lanseringen. Men om nu 3än hade släppts idag så hade den varit bästa plattan ute. Tror dock inte någon androidplatta hinner ut till sommar som är bättre.

Är nog inte min zte lights fel att jag inte använder en platta. Har haft tillgång till en Samsung galaxy tab som var rolig att titta YouTube på. Men det kan jag göra på mobilen och nu snart när jag har en Samsung galaxy. Note så är det som en mindre surfplatta.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Det där låter ju jätte bra. Har de visat upp den eller sagt ett lanseringsdatum? Nej tänkte väl det! Då ser allt jätte bra ut om man bara går ut och säger något. Är inte apple-fanboy men det här är ganska coolt då det är så hög upplösning och den första plattan med det. Det som gör upplösningen så jäkla bra är ju att vi inte är där på dator-skärmar om man inte vill betala 8-9k och alltså inte i närheten av standard. Då snackar vi 24" nu snackar vi 10"

Blir lite irriterad när folk skriver saker utan att ens kolla upp saker och ting. Jag är nästan helt säker på att ASUS visade upp denna vid ECS tidigare i år och jag är HELT säker på att de visade upp den vid MWC i Barcelona. Jag provade den nämligen själv när jag var där.

Det finns MASSOR av hands-on videos där på YouTube om man bemödar sig att söka men för att du ska slippa så länkar jag till en utav dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Blir lite irriterad när folk skriver saker utan att ens kolla upp saker och ting. Jag är nästan helt säker på att ASUS visade upp denna vid ECS tidigare i år och jag är HELT säker på att de visade upp den vid MWC i Barcelona. Jag provade den nämligen själv när jag var där.

Det finns MASSOR av hands-on videos där på YouTube om man bemödar sig att söka men för att du ska slippa så länkar jag till en utav dem.

www.youtube.com/watch?v=7ojg1c57LOs&feature=player_embedded#!

Men när kan man köpa den?

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IcedEarth:

Men när kan man köpa den?

Nu sade ju flyawaynille "Har de visat upp den..." och han svarade själv nej på den frågan, vilket var felaktigt svar. Det var det enda jag ville påvisa med min post!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Vart hittar man iPad 2 för 3000 kr?
Jag hittar bara de som billigaste runt 3600 kr.

Det vet jag inte... tyckte jag läste något om det i tråden.

Men för 3000 kan jag eventuellt tänka mig en... kostar det mer så känns det kanske inte så troligt att jag köper en.
Se det är min "smärtgräns" för denna prylen jag inte behöver

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Skäggig legend

Jag kommer köpa den för att jag vill ha en iPad. Att den har otrolig upplösning, samma batteritid, bättre kamera, "4G" samt samma pris är bara nice!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 