Ingen effekt av brittisk Pirate Bay-blockering

Permalänk
Medlem

Pirarebay suger ju så hårt..Men bra att dom finns så all fokus läggs där istället för på andra bättre sidor

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

En liten fråga... e det olagligt som svensk att bara ladda ner?

Permalänk

Tanken var att detta skulle hindra brittiska internetsurfare från att komma över piratkopior och därmed öka försäljningen av musik, film och annat upphovsrättsskyddat material.

Men varför sätter sig ingen vettig människa och tänker om sånt här då? Det måste väl finnas någon som är emot fildelning, som förstår att det är klart att detta inte hjälper?

Skrivet av oldowl:

En liten fråga... e det olagligt som svensk att bara ladda ner?

Ja, det är olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddade filer som du inte äger. vad jag vet så åker en vanlig kille som bara laddar ner dit så att säga, det är de som laddar upp de vill åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

... Ja, det är olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddade filer som du inte äger. vad jag vet så åker en vanlig kille som bara laddar ner dit så att säga, det är de som laddar upp de vill åt.
Skickades från m.sweclockers.com

Tror också att det var något sådant, inte bryr folket sig för fem öre om en 18-åring trycker ner en rulle.
Men om man sitter och lägger upp en massa så kan jag förstå.

Visa signatur

What comes around goes around.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oldowl:

En liten fråga... e det olagligt som svensk att bara ladda ner?

Om du laddar ner något du inte får. Det finns massa saker som är gratis och som man får ladda ner alldeles utmärkt.
Det finns dock mycket i film/spel/musik/program som är olagligt att ladda ner.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Att de orkar hålla på.. Spel, Musik och film industrin får nog redan in mer än tillräckligt med pengar..

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att förklara vad som menas med nedanstående mening? Läst den ett par gånger men blir inte klokare av det.
"Den inledande minskningen kan dessutom förklaras av att trafiken ökade tiden innan blockeringen trädde i kraft."

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Hur vore det om nöjesbranschen försökte vara LITE tillmötesgående.
Lägre priser... trodde de flesta visste att det säljer bra mycket mer om priset inte är för högt... (se steam-rea tex.)
Och tjänster som är värda att använda.

Spotify är helt okej. Men det finns inget värt att nämna när det gäller film och serier
Dessutom finns det massa serier man kan se gratis om man bor i USA.
Men bor man i europa är det kört.

Älskar hur som skjuter sig själv i foten genom att blocka olagliga OCH lagliga alternativ

Själv drar jag fingret åt alla äckliga företag som har tappat gnistan och ändå vill få fullt betalt för sitt skit.
Känns som allt höll högre kvalité förr i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Någon som har lust att förklara vad som menas med nedanstående mening? Läst den ett par gånger men blir inte klokare av det.
"Den inledande minskningen kan dessutom förklaras av att trafiken ökade tiden innan blockeringen trädde i kraft."

Exempel:
Om det vecka 25-26-27 tankas ner 100gb i månaden och det ökar till 150gb i vecka 28 för att sedan återgå till normala 100gb i vecka 29. Då kan det se ut som att nerladdningsmängden minskade i vecka 29, men i själva verket återgick det bara till det normala.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

" Om tjänsten fungerar bra till ett överkomligt pris så kommer folk köpa."'

Jag vet väl inte riktigt om Steam verkligen fungerar

Jag köper inte så mycket spel, då det är få spel som jag anser faktiskt är värda pengarna det kostar. Battlefield 3 är ett bra exempel, då detta var roligt i ungefär 3 - 4 veckor innan man tröttnade totalt och köpte ARMA

Annars så tycker jag mod-communityn är väldigt bra alternativ. Jag hade aldrig _köpt_ ARMA2 om det inte varit för DayZ (Som f.ö är uppe i 640.000 spelare..), som så många andra

BF3 bara dalar med spelare, mestandels pga just avsaknaden av mod-möjligheten...

----------------------------------------------

Artisterna får pengar på annat håll. Dem större artisterna (Dem som gnäller om piratkopiering och har MSAA i ryggen) får runt 80% av sin inkomst genom konserter, 10 - 15 genom reklam osv, och <5% genom försäljning.
Det är däremot dem 5% av försäljningen som bolagen tjänar sina stora pengar på, just därför piratkopiering är djävulens verk

Sen är det en annan femma om det är lokala artister, men de flesta jag faktiskt pratat med tycker att Spotify är jätte bra, och är inte med där för pengarna, utan just att det ger dem en enormt större chans att...just bli större. Att fler får tillgång till musiken kan knappast vara negativt på något sätt

------------------------------

Jag vill bara slänga in en snabb kommentar.

När var senaste gången du såg en riktigt bra film? Och va ärlig?

Jag kan lova dig att det knappast var The Avengers osv som kostar skjortan och tillverka, men egentligen inte har någon vidare story.
Jag vet inte hur du tänker när det gäller film, men jag kan ärligt säga att med dem 100+ filmer som spottas ut varje år och kostar flera miljoner att tillverka, så är det väl...1 - 2 av dess filmer som faktiskt är värda pengarna. Resten är bara explosioner och skit, men egentligen inget som hjälper storyn

http://www.imdb.com/title/tt0756683/

En av bästa filmerna jag sett!
Budget: $200,000

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att skriva dns:en?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Exempel:
Om det vecka 25-26-27 tankas ner 100gb i månaden och det ökar till 150gb i vecka 28 för att sedan återgå till normala 100gb i vecka 29. Då kan det se ut som att nerladdningsmängden minskade i vecka 29, men i själva verket återgick det bara till det normala.

Ja men nu förstod jag vad som menades, tack ska du ha!
Läste det som att trafiken ökade tiden vilket lät helt uppåt väggarna

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Som ovan, idioter som tror att det fungerar

Tycker det visar ganska bra att det helt enkelt funkar inte att vi har 45+are som sitter och bestämmer om saker som dem inte vet något om... -.-

Va menar du nu då, jag är 45+ och fattar visst vad handlar om (fast bara politiker på kommunnivå), fast det är klart har man datorutbildning är det ju inte så svårt att förstå
Hade jag fått bestämma hade det varit fritt från bevakning osv på nätet och polis och andra myndigheter hade fått jobba med att ta dom som bryter mot lagar som spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

EDIT: Efter att ha läst alla svar och argument i denna tråden så kan jag inte annat än att lägga in folk i... 2,5 olika läger.

1. "Jag betalar för min mjukvara och vill att alla gör det, man betalar helt enkelt för det man använder".

2. "Jag betalar för vad jag tycker är en strålande produkt, det dåliga tankar jag olagligt då artisterna inte förtjänar mina pengar".

2,5. "Jag har inga pengar alternativt har pengar men kunde inte bry mig mindre, tankar om det finns bra olagligt kopior, köper det om det är lättare alternativt mycket billigt".

Jag skulle vilja lägga till ett läger:

3. "Jag har pengar. Vill inte bolagen ta betalt och leverera sin produkt på ett sätt som passar mig så skiter jag i det.". Spotify har fattat detta. Det ska vara lätt och smidigt. Jag har haft Premium de senaste tre åren iallafall.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Kultur har varit gratis så länge det funnits människor, det är bra att det fortsätter så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle jättegärna vilja ha ett Steam-liknande alternativ för filmer. 1080p, DRM-fritt, man får ladda ner dem hur många gånger som helst utan extra kostnad, och inte bundet till någon kass mediaspelare. Jag köper nämligen aldrig DVDs eller BDs idag, det är alldeles för bökigt att rota fram en film om du vill se den någon kväll, och de tar upp så stor plats...

Använder själv iTunes när det gäller musik. Helt underbar tjänst, det enda dåliga med det är att man inte har möjlighet att ladda ner en låt/ett album man köpt fler än en gång. Det kan man i vissa länder, tex i USA tror jag, men inte i Sverige dessvärre. Så om du inte har backup på ditt musikbibliotek och hårddisken kraschar, synd för dig.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

Har inte köpt mycket spel, film eller musik lagligt dom senaste åren pga kvaliteten. Jämför dagens utbud av kultur med lite äldre. Jag betalar gärna för ett spel eller ett album, men då ska det vara värt det också. Känns som att ju mer pengar producenter osv tjänar desto sämre blir resultatet. Jag håller helt med om streaming och det är väl det bästa sättet att stävja piratkopieringen men den går inte att sudda ut.

Ge folket någonting vettigt istället för att slänga pengarna på att jaga pirater. Vad sägs om att lägga lite pengar på behövande människor i Afrika eller säkra upp dagens samhälle istället, där vardagen består av våld osv.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur de ens skulle kunnat tro att den skulle minska pga blockering av en sida

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Om spelen kostar som de gör på steams sommarrea, dvs 5-20 euro mestadels, så har jag inga problem att betala. Men inte tänker jag betala 400-600kr för ett spel som man klarar ut på 10 timmar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Skrivet av Krimsarn:

EDIT: Efter att ha läst alla svar och argument i denna tråden så kan jag inte annat än att lägga in folk i... 2,5 olika läger.

1. "Jag betalar för min mjukvara och vill att alla gör det, man betalar helt enkelt för det man använder".

2. "Jag betalar för vad jag tycker är en strålande produkt, det dåliga tankar jag olagligt då artisterna inte förtjänar mina pengar".

2,5. "Jag har inga pengar alternativt har pengar men kunde inte bry mig mindre, tankar om det finns bra olagligt kopior, köper det om det är lättare alternativt mycket billigt".

det måste finnas ett till läger, de som laddar upp grejerna. Hur tror du de som sitter på bio och riskerar böter genom att spela in en film med kamera, bara för att någon de aldrig har träffat ska få se filmen gratis lite tidigare? (finns kanske inte så många i denna tråden, men de finns ju)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Lagligt sätt? Hört talas om streaming? Detta funkar rätt dåligt med det är lagligt.

På vilken hemsida då?

Skrivet av Cyberhof:

Det är inte olagligt att använda en proxy eller en vpn-tjänst som ger dej ett ip-nummer ifrån USA och sedan streama avsnittet från amerikansk play kanal.

Orkar inte syssla med sånt, och det är ingen riktig lösning. Vilket du bör förstå själv. Det är TV- och filmbolagen som gnäller på att folk piratar, och det är deras fel att det är så när det inte finns en riktig tjänst där man lagligt kan se på deras material i andra länder.

Permalänk
Medlem

Tror alla tycker detta är bra tills dem själv äger ett företag där dem förlorar på att snyltare får era produkter gratis.,

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Så du menar att om jag går och gör världens sämsta långfilm som kostat flera miljoner att göra och jag tycker att den är skitbra och förväntar mig att folk ska täcka upp för kostnaderna genom att köpa filmen men jag går minus i kassa så ska jag gå till domstolen och klaga på att folk inte köper min film?
Det tycker då inte jag är helt rätt. De som verkligen vill ha filmen kommer att köpa den, genom en tjänst eller i en affär. De som aldrig tänker köpa filmen, men råka "snubbla" över den och laddar ner den för att se, där lär ju inte bolaget gå minus? Om du förstår vad jag menar.

Det är ett annat problem. Det största problemet är att folk tar något de inte har rätt att ta.

Jag brukar snubbla över ett tuggummipaket när jag handlar. Eftersom den inte finns i smaken aprikos-hallon-blåbär-surströmming och dessutom inte går att blåsa bra bubblor med så betalar jag inte för det Företagen som tillverkar tuggummi får skylla sig själva...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Tror alla tycker detta är bra tills dem själv äger ett företag där dem förlorar på att snyltare får era produkter gratis.,

Vissa filmproducenter har faktiskt inte något emot att folk laddar ner film, för de går oftast på bio mer. Det är moralkärringar som inte har växt upp med internet som bestämmer dessa korkade regler och har något emot piratkopiering.

det är*
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Tror alla tycker detta är bra tills dem själv äger ett företag där dem förlorar på att snyltare får era produkter gratis.,

Så du menar att alla som använder min musik till sina youtube-klipp, spel och allt vad det är är snyltare bara för att de inte betalar? Jag kan tala om att om jag hade betett mig som en surgubbe och KRÄVT att folk betalar hade jag (med rätta) inte fått en krona. Nu har jag i alla fall fått ihop ett par tusen, vilket räcker till att betala för webhotell och domän. Men enligt dig borde jag alltså kräva betalt, hata alla som inte betalar och dra mina poteniella lyssnare inför domstol, så kommer jag snart få de miljoner jag som skapare förtjänar, eller vad dillar du om egentligen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Tanken var att detta skulle hindra brittiska internetsurfare från att komma över piratkopior och därmed öka försäljningen av musik, film och annat upphovsrättsskyddat material.

Men varför sätter sig ingen vettig människa och tänker om sånt här då? Det måste väl finnas någon som är emot fildelning, som förstår att det är klart att detta inte hjälper?

Ja, det är olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddade filer som du inte äger. vad jag vet så åker en vanlig kille som bara laddar ner dit så att säga, det är de som laddar upp de vill åt.

Skickades från m.sweclockers.com

För stunden är det så. Annars är det mer en tidsfråga innan man börjar att sätta åt nerladdare också. Det är inte utan orsak man har ändrat på lagen.

Annars ska det kunna gå att göra fildelning lagligt även upphovsrättsskyddat material också. Det ska då finnas en laglig upplaga och de som tar emot filen ska vara en bestämd mindre grupp. Antalet finns dock inte bestämt på något sätt så 2 och uppåt någonstans ska gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

....

Det är klurigt, unga människor är kanske de som använder sig av mest musik, film och spel men också de med minst pengar.
Vuxna, ofta rutinerade, människor är de som skapar materialet, och kanske också de med mest pengar.

Hur dessa två grupper ska kommunicera på ett vettigt sett verkar det inte vara någon som vet. Om de visst det så hade det kanske varit lättare att antingen sälja sakerna billigare, lättare eller gratis. Eller kanske något helt annat.

Kan vara det bästa jag läst på länge.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Det är inte olagligt att använda en proxy eller en vpn-tjänst som ger dej ett ip-nummer ifrån USA och sedan streama avsnittet från amerikansk play kanal.

frågan är, varför? Om anledningen till att du inte laddar ner är att du tycker att det är fel och tycker att skaparna ska få pengar för det, så hjälper det inte att hitta någon genväg. de som ska ha betalt får det lika lite om du streamar genom en proxy som när du laddar ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vissa filmproducenter har faktiskt inte något emot att folk laddar ner film, för de går oftast på bio mer. Det moralkärringar som inte har växt upp med internet som bestämmer dessa korkade regler och har något emot piratkopiering.

Vill de att det ska få laddas ner visst inga problem, men alla andra som inte vill att deras filmer ska det får alltså inte bestämma detta utan du tycker folk ska få sno detta utan att behöva betala ett öre? Hmm makes sense not..

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att bara för att man har lagt ner tid och pengar på att skapa något, så ska man ha betalt?

Med det resonemanget så existerar inte "floppar". Är du medveten om att produktionsbolag ibland lägger ner miljonbelopp på en film som sedan inte betalar sig, och då inte för att ingen köper eftersom de laddar ner, utan för att den helt enkelt suger? Och det är samma med musik och spel.

Gör man dåliga grejer får man inte betalt, så enkelt ä det bara, gör man däremot bra grejer spelar budget mindre roll.

Ta exemplet med Cavestory. Ett gratosspel som skaparen lyckats dra in miljonbelopp på, utan att tvinga någon att betala en spänn för.

Tänk innan du skriver.

Alla är inte köpare per automatik, och ingen har lovat någon att köpa en produkt (Än, men det kommer väl lagstiftning om att man måste konsumera kultur för X antal kronor snart om sådanna som du får hållas), och sådeles kan jag inte kräva betalt av någon bara för att jag har lagt ner tid och pengar eller vad det nu kan vara.

Om man stör sig så jävligt på att en och annan kanske laddar ner istället för att köpa produkterna bör man byta jobb. Det är som sagt ingen mänsklig rättighet att kräva att man skall ha betalt för det man gör bara för att det är "kultur", och om du nu tycker det så målar jag gärna ett antal tavor, så kan du ju se till att de blir sålda för det priset jag bestämmer sedan, för det är ju min mäsnkliga rättighet, eller hur?

Du har tråkig attityd, så detta blir mitt enda meddelande till dig.
Om du gör en tavla så får du sälja den för vilket pris du vill. Ingen behöver däremot köpa den, men ingen får heller sno den utan att betala.
1. Ett företag/artist säljer en produkt
2. Konsumenten vill inte köpa produkt pga att den är för dyr.
3. Konsumenten har då ingen rättighet att stjäla produkten bara för att den tycks vara för dyr. Konsumenten får helt enkelt acceptera att priset var för högt för dennes plånbok och det blir inget köp av produkten.