Domstol i USA: "Samsung har kopierat Iphone och Ipad"

Permalänk
Medlem

Problemet ligger inte i att företag tar inspiration, ja jag skulle hävda att det är mer inspiration än totalt kopierade utan i hur patent kan tas och hur de uppehålls.

Jag skulle vilja hävda att företag oavsett om man är Apple, Samsung, Google, Microsoft eller vilket annat elektronik bolag man tittar på faktiskt har koll på sina konkurrenter och inspireras av andras lösningar. Jag ser inte problemet med att inspireras så länge man inte tar och kopierar rakt av, vilket jag inte kan se att varken Apple eller Samsung har gjort.

Frågan är vart man ska dra gränsen?

Skrivet av Palme_570:

Vi ska alltså vara glada över en trend med telefoner som är stora som tegelstenar 3 min samtalstid innan batteriet är slut och touch som är anpassat för bäbis fingrar..

OT: Riktigt pinsamt att de får hålla på så här.. Kalendern och klockan tar priset...

Fast nu framstår du som en riktig översittare, Apple kickade igång vad vi nu kallar smartphone, de kanske inte är bäst eller den du älskar mest (fanboy varningen på dig) men utan dem så hade vi nog fått vänta några år innan något annat bolag vågat eller haft möjlighet att ta det steget Apple faktiskt gjorde.

Äger ingen iPhone eller Apple produkt men jag kan ändå säga att Apple skapade det jag idag ser som en bra telefon jag har i handen. Och då äger jag en Samsung.

Permalänk

i usa är det inga större problem att ta patent på saker som redan finns eller som är uppenbara, att sedan få patenten ogiltigförklarade är ungefär lika smärtfritt som att bygga en tunnel genom en viss ås....

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Tja det är ju dock inte bara deras smartphone dom har mer eller mindre stulit idéer från, en vis man sa en gång att det enda Apple är bra på är att ta recept på en bra produkt och förbättra den, dom kan inte uppfinna något eget efter det att Wozniak lämmnade Apple.

Ett bra exempel på att ta receptet av något och förbättra den är ju Galaxy S3, och även S2 till viss del. Men Samsung fick igång sin karriär inom smartphones genom att efterlikna Iphone med sin Galaxy S. Innan den telefonen släpptes så var Samsungs telefoner bara skit, riktiga budgettelefoner som bara gick sönder. Nu får dom betala för gammal ost, något som dom inte lär lida av med tanke på framgångarna man nått.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Apple "uppfann" smartphonen iom iPhone. Innan dess fanns massa hemska varianter med horribla GUIn och användarvänlighet SE P900 tex.

Det ni inte tänker på är att Apple har haft en stor mängd personal som har jobbat i flera år för att ta fram det som blev iPhone.
Mycket tid har lagts på GUI och användarvänlighet.
Samsung har däremot inte behövt göra det för att Apple redan gjort jobbet åt dem. Comprende?

Man kan ju dock fråga sig hur "smart" det är med vårat patentsystem som vi har idag. Innovation bygger ju på att man tar något och gör det bättre.

Ser att du redan har fått lite på tårna, men jag tänkte bara tillägga att du har nog inte varit med på Nokias storhetstid? T.ex. Nokia Communicator 9000. Där har du en smartphone. Inte som dagens smartphones, men en smartphone.
Precis som allt utvecklas det. Så nä, Apple har inte "uppfunnit" något. De gjorde precis som alla andra kopierat och ändrat överskriften...
och innan ni börjar snacka om att jag är Windows Fanboy, Jag har varit Apple Användare i 2.5 år. Både mack och iPhone. Aldrig mer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrfish:

Hur fan kan man ens få patent på att "nypa för att zooma". Hur ska man annars göra? Snurra runt fingret på skärmen? Det enda som känns naturligt är ju att nypa. Idiotiskt.

nypa för att zooma, är det naturligt? det enda som är naturligt är att gå närmare objektet, inte nypa.
Du kanske menar att nypa är det mest vanliga

Permalänk
Medlem

Aha..

Gummibandseffekten, nyp för att zooma, seriöst?

Tjänar man inte redan tillräckligt med att vara först?

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Då kan du ju ta och kolla på den här bilden med så blir det ännu mera självklart...

http://android.appstorm.net/wp-content/uploads/2011/04/Sam.Ap...

Den bilden är falsk. iPhone visades upp före Samsung F700. Du kan läsa mer i denna artikel: Who was really first? Apple vs Samsung F700 Story Truly Debunked

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

nypa för att zooma, är det naturligt? det enda som är naturligt är att gå närmare objektet, inte nypa.
Du kanske menar att nypa är det mest vanliga

o andra sidan så är apple inte "uppfinnaren" av pinch to zoom. De var bara första som använde tekniken i en mobil telefon.
dvs allt är en remix på något annat, och patent lagarna bör skrivas om. mjukvarupatent i usa borde slopas helt.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Problemet ligger inte i att företag tar inspiration, ja jag skulle hävda att det är mer inspiration än totalt kopierade utan i hur patent kan tas och hur de uppehålls.

Jag skulle vilja hävda att företag oavsett om man är Apple, Samsung, Google, Microsoft eller vilket annat elektronik bolag man tittar på faktiskt har koll på sina konkurrenter och inspireras av andras lösningar. Jag ser inte problemet med att inspireras så länge man inte tar och kopierar rakt av, vilket jag inte kan se att varken Apple eller Samsung har gjort.

Frågan är vart man ska dra gränsen?

Fast nu framstår du som en riktig översittare, Apple kickade igång vad vi nu kallar smartphone, de kanske inte är bäst eller den du älskar mest (fanboy varningen på dig) men utan dem så hade vi nog fått vänta några år innan något annat bolag vågat eller haft möjlighet att ta det steget Apple faktiskt gjorde.

Äger ingen iPhone eller Apple produkt men jag kan ändå säga att Apple skapade det jag idag ser som en bra telefon jag har i handen. Och då äger jag en Samsung.

Visst visst, framstår som fanboy visst men jag har ingen sida jag är partisk till då jag även avskyr alla andra smartphones. De har sänkt batteritiden och gjort telefonerna större igen.. och nu när surf å skit "fungerar" så ser man folk sitta surfa på sin telefon istället för att gå till datorn som står 5m ifrån... Men visst jag är hatisk och visst de finns fortfarande små och smidiga telefoner. Men de är gamla... Utvecklingen för lång batteritid och smidighet har stannat av.. En del nöjer sig med det som telefonerna är till för att kunna ringa och smsa..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Tja det är ju dock inte bara deras smartphone dom har mer eller mindre stulit idéer från, en vis man sa en gång att det enda Apple är bra på är att ta recept på en bra produkt och förbättra den, dom kan inte uppfinna något eget efter det att Wozniak lämmnade Apple.

Om du refererar till teksyndicate så gav de apple lite mer cred än så. De tar ingredienser som de nödvändigtvis inte uppfunnit, och skapar sedan ett nytt recept, som t.ex. Iphone. Skulle snarare vara Samsung som sen tar receptet och gör en egen variant. Inte för att jag tycker det är något fel med det.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast man kan köra med ungefär samma lösa bevisning mot Apple också om man känner för det.

Här har du en bild på HP Slate 500 som visades upp första gången i början av januari 2010. Ser designen bekant ut?

http://blog.laptopmag.com/wpress/wp-content/uploads/2010/02/H...

Ännu löjligare blir det när man börjar titta på blandade funktioner hit och dit där alla stora OS och plockat fritt från varandra. Så Apple "stjäl" lika mycket som alla andra vilket gör det rätt provocerande när de sedan stämmer för exakt samma beteende. Deras formspråk är ju till och med inspirerat av Braun...

iPad 1 släpptes i april 2010 och HP Slate 500 kom ut i försäljning i Oktober 2010...

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

iPad 1 släpptes i april 2010 och HP Slate 500 kom ut i försäljning i Oktober 2010...

Jag tror hans poäng var att iPhone 4 är rätt lik denna med kanterna och så.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Där försvann min tro på amerikanska rättssystemet och min respekt för apple noterar en ny bottennivå. Usch! Vidriga företag, och lättköpta 'partiska' jury.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror hans poäng var att iPhone 4 är rätt lik denna med kanterna och så.

Extremt lik

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Ni som säger att "det är omöjligt att göra en smartphone utan pinch to zoom, för det är ju naturligt!" tänker inte på att det känns just naturligt, för att ni har lärt er att det är så. Om du frågade någon för 15 år sen hur man bäst gjorde en zoomfunktion på en touchskärm på 3-4 tum, skulle de inte ha en aning. Vilket även syns på produkterna som släpptes då.

Och det är ju det som är grejen. Det handlar inte om "patent på svart rektangel", allt sådant är bara trollsvammel för att provocera.

Apple var först med dessa grejer i en smartphone, och det utbredda kopierandet har gjort att människor (speciellt födda sent 90-tal) har växt upp i tron att "det är såhär en smartphone fungerar" och kan inte relatera till hur det såg ut tidigt 2000-tal med alla "smartphones" och deras gigantiska knappsatser och sämst OS.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Ser att du redan har fått lite på tårna, men jag tänkte bara tillägga att du har nog inte varit med på Nokias storhetstid? T.ex. Nokia Communicator 9000. Där har du en smartphone. Inte som dagens smartphones, men en smartphone.
Precis som allt utvecklas det. Så nä, Apple har inte "uppfunnit" något. De gjorde precis som alla andra kopierat och ändrat överskriften...
och innan ni börjar snacka om att jag är Windows Fanboy, Jag har varit Apple Användare i 2.5 år. Både mack och iPhone. Aldrig mer!

Nej jag har inte testat Nokia Communicator 9000 så jag kan inte säga något om den.

Hur kommer det sig att apple lyckades med sin iPhone? Enligt mig var det den första riktiga användarvänliga smartphonen där användaren själv kunde lägga in program på ett smidigt sätt, och allting gick smidigt och var logiskt uppbyggt.
(minns med fasa mecket det var när jag skulle installera en JAVA app på en Ericsson telefon en gång i tiden).
MEN har som sagt inte testat alla smartphones, kanske är Communicator som du nämner lika bra och smidig som iPhone.

Jag har själv haft SE P900, iPhone 3G och har en Samsung Galaxy idag.

Även om jag inte gillar Apples metoder, så tycker jag deras iPhone var/är en grym produkt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är mobilvärlden såhär och Apple är inte ensam om att bete sig som idioter.
Patentlagen lär det göras något åt för det är bara på så många sätt man kan göra en smartphone.

Däremot förstår jag inte hypen med just iPhone och iPad?
Har nu en iPhone 4s och en iPad 3 (The new iPad) och känner att dom inte alls är nå speciella.
Vad är det som är så bra enligt fanboys med just iPhone? Blev tvungen att jailbreaka min enbart för att få ut vad jag ville av den.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

alltid kul att rita upp spekulativa scenarion i huvudet: Det kommer aldrig någonsin att hända eftersom Samsung tjänar för mycket pengar på Apple ändå, men det skulle vara kul att se vad som hände om Samsung helt sonika slutade sälja komponenter till dem. Apple skulle tvingas söka sig till andra leverantörer, men frågan är vilka som har kapaciteten att fylla Apples ordrar. vi snackar flash-minnen och andra elektronikkomponenter

Permalänk
Medlem

de var ju förväntat då det är usa det handlar om!!!
dem ska visa sin dominans överallt .. även i telefon världen.. dem enda tillverkarna och det enda tekniska prylen någonsin att skapa så många patent krig .. man har verklige ledsnat ..

en rättegång på en amerikansk rätt.. självklart ska dem visa världen ingen jävlas med oss..

undra hur världen skulle varit om varje uppfinning sedan det kom ut skulle ha en patent, som el, lampor m.m ... damn då skulle vi inte haft dessa datorer nu

hoppas världen öppnar ögonen och slutar handla crapple produkter..
har aldrig gillat ett låst system som crapple .. o förhopnings vis så slutar samsung sälja dem delar så får dem lida lite...
ja menar ärligt talat alla telefoner är "fyrkantiga" alla menyer liknar varan i Alla op system På något sätt eller någon meny, är det värt och tjafsa om?

Visar också hur apple hotas av Android så pass att dem ska in i rättegångar istället för och satsa på nyare "bättre" prylar... när dem vet att Android och samsung säljer 10 gr mer än dem.. och det ökar dag för dag

personligen väljer android (Open System) Varje dag i veckan.. Och Windows till datorn alltid .. Nu skriver jag från en W8 surfplatta och w8 i surfplattor lär bli en hit tro mig, 8 sec starupp och Skitsnbb system och roligaste e att man kan göra ALLT med den inte som Skitpad, och allt detta på en Acer w501 med ett Segt CPU.. så hur pass snabb är den med värstingarna som kommer sen ..
men en tidsfråga innan apple attackerar microsoft för sin metro meny och säger att den liknar ios ..lol

amerikaner och deras bullshit att alla ska följa dem och avguda dem..
e så jävle less på apple o deras patent krig, vilket nyhets app man öppnar så står det om f****cking apple har stämt någon igen....sen iphone 4 men lilla 3.5an har dem inte skapat ett piss mer än patent krig..
en annan rolig sak är att många barn glömmer att innan iphone så fanns ju andra smartphones från Nokia och annat för länge sen.. min Nokia N95a som jag än idag har i källaren hade ett meny system som ärligt talat ändå har en liknelse med crapples meny.. ska man då påstå att dem kopierade Nokia nå? Lägg ner förfan

&Till er Craple zoombies Väx upp för fan, 3,5 skärm lol, .. nu snart ska ipad med 7 tum kommma (kopiera samsung med 100 mera som har funnits i 10 år) o iphone 5 ska växa till 4 tum år 2012 lol undra värför (Kan det vara för att Android har haft skärmar med 4 tum och crapple insett att waoo det är faktist lättare och skriva och dem blir mer o mer populära .. aja alla kopiera alla men ingen i världen är mer patetisk än crapple och dess hjärntvättade anhängare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Kollar man hur telefoner såg ut innan och efter iPhone så är det ju löjligt uppenbart att de har kopierat Apple.
Säger inte att Apple är oskyldigt men Samsung skulle åka dit på detta!

Det är dock Apples egna bild, Samsung har kontrat den med bilder på flera telefoner som liknade iPhone innan den kom ut, men det beviset godtogs inte då det blev inlämnat för sent.

Permalänk
Skrivet av ficklampa:

När släpptes 1.6? Kolla sen när SBSettings släpptes.

Själva grundidén för aktivitetsfältet är inte att kunna justera ljusstyrka på skärmen utan att se te.x. inkommna SMS eller andra notifikationer. Det kom till iPhone i iOS 5.x har jag för mig.
SBSettings i min 3G har inte de funktionerna att visa mig sms och kalenderpåminnelser vad jag vet.
När släpptes iOS 5 kontra Android 1.6?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror hans poäng var att iPhone 4 är rätt lik denna med kanterna och så.

Okej... iPhone 4 släpptes i Juni 2010 och HP Slate 500 släpptes i Oktober 2010. Makes sense att Apple ändrade hela designen på sitt flagskepp från Januari till Juni efter att HP Slate 500 visades på CES...

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destromath:

Tja det är ju dock inte bara deras smartphone dom har mer eller mindre stulit idéer från, en vis man sa en gång att det enda Apple är bra på är att ta recept på en bra produkt och förbättra den, dom kan inte uppfinna något eget efter det att Wozniak lämmnade Apple.

Wozniak är fortfarande officiellt anställd av Apple med anställningsnummer 1

Permalänk
Proffsmoddare

"Domstol i USA" är väl det operativa i denna artikel.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Bara att bojkotta allt som har med USA att göra - de är fan helt rubbade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Startrance:

En Amerikansk domstol ska ju inte ens få döma detta, konstigt att en Amerikansk domstol ställer sig bakom Apple i detta, dom kanske ska låta en Sydkoreansk domstol döma detta och se vart dom ställer sig.

En Sydkoreansk domstol meddelade ju sin dom dagen innan, Samsung vann inte där heller, men det gjorde inte Apple heller, den konstaterade dock att Samsung HAR kopierat iPhone och att BÅDA har gjort övertramp på patent, nästan samma dom fast utan skadestånd

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Nej jag har inte testat Nokia Communicator 9000 så jag kan inte säga något om den.

Hur kommer det sig att apple lyckades med sin iPhone? Enligt mig var det den första riktiga användarvänliga smartphonen där användaren själv kunde lägga in program på ett smidigt sätt, och allting gick smidigt och var logiskt uppbyggt.
(minns med fasa mecket det var när jag skulle installera en JAVA app på en Ericsson telefon en gång i tiden).
MEN har som sagt inte testat alla smartphones, kanske är Communicator som du nämner lika bra och smidig som iPhone.

Jag har själv haft SE P900, iPhone 3G och har en Samsung Galaxy idag.

Även om jag inte gillar Apples metoder, så tycker jag deras iPhone var/är en grym produkt.

Du kan ju inte jämföra JAVA på en gammal Ericcson telefon och en APP installation i iOS..
Det är som att föröska installera Winamp på Windows XP och installera Winamp (dos portad) i MS DOS.
Utvecklingen går framåt.
Anledningen att Apple har lcykats så bra är att telefonen är att den är ganska bra kvalité om man jämfört med telefoner som fanns på den tiden med liknande funktioner.
Nu kommer jag nog få ganska mycket skit, men....
...vidare så räcker det att Apple sätter sin loggo på bajskorv så kommer folk att köpa det och åter igen, jag har själv varit Mac och iPhone användare i 2.5 år... Aldrig mer...

Permalänk
Medlem

En sak att vara först med en ide, en annan att göra alt för att få monopol på en marknad... Dom borde överbevisa mig att dom gör sin grej bäst... Det har dom inte gjort... Ford gjorde första serieproducerade bilen men är dom bäst på det ? Gör någon det bättre än mig så betyder det att jag slackat efter. Sen tar dom för bra betalt... Aples grejer har way too big profit för en hälsosam marknad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast man kan köra med ungefär samma lösa bevisning mot Apple också om man känner för det.

Här har du en bild på HP Slate 500 som visades upp första gången i början av januari 2010. Ser designen bekant ut?

http://blog.laptopmag.com/wpress/wp-content/uploads/2010/02/H...

Ännu löjligare blir det när man börjar titta på blandade funktioner hit och dit där alla stora OS och plockat fritt från varandra. Så Apple "stjäl" lika mycket som alla andra vilket gör det rätt provocerande när de sedan stämmer för exakt samma beteende. Deras formspråk är ju till och med inspirerat av Braun...

Och det här skrevs 27 Januari 2010 kl 19:23 http://www.idg.se/2.1085/1.289342/ipad-ar-har

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gr8t:

Apple har banat väg för en helt ny generation och ett helt nytt sätt vi idag använder en mobiltelefon, och paddor för den delen..
Ni Samsung/Google fanboys skall vara glada att Apple tog det steget, annars hade vi alla förmodligen fortfarande suttit med en telefon som på sin höjd innehållt spelet Snake..

Suck it up Samsung och hitta en egen väg.

SÅ mycket fanboyism och skitsnack har jag aldrig läst i en kommentar tidigare.. Apple var varken först eller bäst när de släppte sin Iphone..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds