Långsam Samsung 830 - reklamera?

Permalänk

Långsam Samsung 830 - reklamera?

Har använt min 830 SSD i cirka fyra månader nu, och har varit supernöjd. Men jag har inte heller kört några prestandatester förrän jag la märke till några underliga saker.

Har googlat runt och det verkar som många närmar sig 500 MB/s read. Lägg märke till den stora skillnaden på skriv.

Det här sker när jag överför från SSD till externa hårddisken (WD 2tb my passport). Börjar på över 200 mb/s men tappar all fart efter några sekunder och sänks till 23mb/s. Pausar jag och låter den "vila" i 10-15 sekunder, och sedan startar, så sker samma fenomen. Alltså att den kommer upp i hög hastighet för att sedan droppa rejält.

Visst är det något som är fel? Kan jag reklamera den?
Om jag minns rätt så har all elektronik två års garanti i Sverige enligt konsumentköplagen, vilket täcker detta fall. Rätta mig gärna om jag har fel. Köptes från Inet. Datorn är en Sony Vaio S15.

Permalänk
Medlem

Ser helt normalt ut. Det är UPP till dom där hastigheterna. Har du kopplat den på rätt sata 3 port? ACHI? Sen är det usb'n som gör att det går så segt till din externa. Inte ssd'ns fel att usb porten inte pallar mer än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Vet inte vad Vaio har för SATA-version, men det ser ut som SATA2 alternativt någon annan kontroller.

Anledningen att går så söligt till din externa är som sagt att USB flaskhalsar.
Skulle inte tro att du kan reklamera disken.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Vet inte vad Vaio har för SATA-version, men det ser ut som SATA2 alternativt någon annan kontroller.

Anledningen att går så söligt till din externa är som sagt att USB flaskhalsar.
Skulle inte tro att du kan reklamera disken.

Tänkte inte på att det var en laptop ja. Ja då har han nog inte några uttag att riktigt välja på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Håller med om ovanstående, ser definitivt ut som SATA2 hastigheter. Det andra är USB som sätter stop.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ladda hem samsung ssd magician och kör de tester och verktyg som det finns i den programvaran.

Testa om AHCI är påslaget
Läs på om over-provisioning, gav mig högre skrivhastighet (finns i samsung ssd magician som funktion)
Ladda hem SSD Tweaker
Ladda ner senaster drivare/intel storage/avaktiver cache flush
Stäng av strömsparfunktioner i BIOS/Windows
Ladda hem spacesniffer och kolla så du inte har en fet pagefile på disken och deleata den isf
Såg att du hade en bärbar dator så kablage och port är inte aktuellt
Kör trim
Kör diskcheck
Formatera

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Ser ut som du mer eller mindre maxar ut Sata3 gränssnittet, ser helt normalt ut. Har samma siffror på mitt P55 FTW med 830.

Att överföringen mellan Sata3 och usb2 går sakta är ju en självklarhet....

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

260-270 megabyte/s är den praktiska maxhastigheten för SATA2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

260-270 megabyte/s är den praktiska maxhastigheten för SATA2.

Nu menar du väl ändå den teoretiska hastigheten? Ser mer ut att stämma överens med den praktiska hastigheten för Sata3.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Googolplex:

http://www.bilddump.se/bilder/20130111113017-85.230.237.152.p...

Det här sker när jag överför från SSD till externa hårddisken (WD 2tb my passport). Börjar på över 200 mb/s men tappar all fart efter några sekunder och sänks till 23mb/s. Pausar jag och låter den "vila" i 10-15 sekunder, och sedan startar, så sker samma fenomen. Alltså att den kommer upp i hög hastighet för att sedan droppa rejält.

Visst är det något som är fel? Kan jag reklamera den?
Om jag minns rätt så har all elektronik två års garanti i Sverige enligt konsumentköplagen, vilket täcker detta fall. Rätta mig gärna om jag har fel. Köptes från Inet. Datorn är en Sony Vaio S15.

Detta är ju precis som det bör vara. Troligen en ganska fragmenterad HDD som använder sig av sin Cash för att få den höga hastigheten i början och sedan sjunker. Har absolut inget med din SSD att göra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Nu menar du väl ändå den teoretiska hastigheten? Ser mer ut att stämma överens med den praktiska hastigheten för Sata3.

Nu har du tyvärr tappat bort dig i SATA-djungeln.

Sata1 är på 1,5gbps
Sata2 är på 3gbps (ca 300megabyte/sek), därav missförstånd
Och Sata3 är på 6gbps, för höghastighets SSDs.

Permalänk

För sata2/usb2 ser hastigheterna helt ok ut. På min med sata3/usb3 ligger hastigheterna på runt 500/65.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plxxl:

Nu har du tyvärr tappat bort dig i SATA-djungeln.

Sata1 är på 1,5gbps
Sata2 är på 3gbps (ca 300megabyte/sek), därav missförstånd
Och Sata3 är på 6gbps, för höghastighets SSDs.

Stämmer bra det. Har för mig att det var tänkt att Sata2 skulle heta Sata3 vid lansering om jag minns rätt, med tanke på bandbredden. Egentligen borde dom heta SATA1,5, SATA3,0, SATA6,0 tycker jag. Men man kan inte få allt

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Håller med om ovanstående, ser definitivt ut som SATA2 hastigheter. Det andra är USB som sätter stop.

Skrivet av Elghinnarisa:

Ser helt normalt ut. Det är UPP till dom där hastigheterna. Har du kopplat den på rätt sata 3 port? ACHI? Sen är det usb'n som gör att det går så segt till din externa. Inte ssd'ns fel att usb porten inte pallar mer än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Stefanp67:

För sata2/usb2 ser hastigheterna helt ok ut. På min med sata3/usb3 ligger hastigheterna på runt 500/65.

Glömde nämna det, externa hdd är kopplad med USB 3.0, vilket ska klara av betydligt mer än jag får nu. Så problemet kvarstår, eller?
Kan även tillägga att om jag överför från externa till SSD så är hastigheten något högre, ca 32 MB/s, och där sker ingen "speed drop".

Jävligt surt däremot att Sony har snålat och kört med SATA2 på datorn. Får ta och bita i det sura äpplet antar jag /edit: Eller inte, håller på och läsa igenom tråden du länkade till XzaR. Kan vara BIOS som begränsar hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Glömde nämna det, externa hdd är kopplad med USB 3.0, vilket ska klara av betydligt mer än jag får nu. Så problemet kvarstår, eller?
Kan även tillägga att om jag överför från externa till SSD så är hastigheten något högre, ca 32 MB/s, och där sker ingen "speed drop".

Jävligt surt däremot att Sony har snålat och kört med SATA2 på datorn. Får ta och bita i det sura äpplet antar jag /edit: Eller inte, håller på och läsa igenom tråden du länkade till XzaR. Kan vara BIOS som begränsar hårdvaran.

Ändå ingen jättestor skillnad, Windows kanske startar max två sekunder snabbare. Program och "rappheten" man får av en ssd kvarstår oavsett sata 2 eller 3, men givetvis kan jag hålla med om att det är tråkigt att man inte får ut fulla prestandan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Fixade det! Inaktiverade optiska enheten via BIOS, startade datorn, la datorn i strömsparläge, startade datorn - SATA3 aktiverat. Testkörde, fick faktiskt över 500MB/s read. Kontrollerade även att AHCI var aktiverat.

Vad gäller externa hdd så är det som några nämnt här cachen som möjliggör den tillfälligt snabba överföringshastigheten. Prestandatestade hårddisken, ca 23 mb/s, alltså i linje med min överföringshastighet. Med andra ord är allt i sin ordning. Tack för all hjälp, är väldigt lättad nu.