Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Jag har aldrig varit i behov av sjukvård, och jag gillade aldrig skolan. Att mina skattepengar går till sådant är helt absurt. Nu vill de även utvidga TV-avgiften till att gälla mig?! Det är ju så nära en oönskad skatt som man kan komma!

SKANDAL!! etc...

Ser du inte skillnad på Allsång på Skansen och sjukvård kanske du borde forsöka göra annat än kolla på Svt..

Skrivet av AMD_PERA:

SVT har mycket bra tv program som jag gillar, gladiatorer, idoler, bönder, reklam mm är inte särskillt tilltalande.
Men de flesta nuförtiden är ytliga och läser bara aftonbladet på nätet när de vill ha nyheter...
Finns det något värre än att titta på en sen film och det kommer reklam varje 10:e minut, där man somnar mitt i reklamen och missar slutet för att filmen är 1 timme längre med reklam.
Ja, ja ni ungdommar som orkar sitta uppe hela natten, men vi vanliga arbetare, som dessutom vill göra rätt för oss, det är inte gratis att göra TV.
Dessutom så är SVT värdsledande när det gäller ny teknik. mm.
SVT play laggar inte sönder hela tiden som vissa andra kanaler på internet, så fort som det blir många tittare.
Det är ju så att vi som redan betalar tv licens inte berörs, utan det är de som smiter idag, som är upprörda.
En skatt är bättre, men det blir orättvist, om man bor ensam så betalar man en summa, men är det flera som bor i samma hus sä blir det ju dyrare, då varje person som betalar skatt ska betala varsin avgift...
Ingenting är gratis, inte ens på internet...

Gratis? Vem snackar om gratis, jag är över 40 år men jag ser fortfarande inte på 'tv', visst jag ser filmer och tv serier, men köper det, är det inte bättre att du som använder svt faktiskt betalar för dig, medan jag kan fortsätta köpa mina filmer och tv serier, eller hade det varit rättvist om du ger mig några kronor varje månad så jag kan se på mina köpfilmar?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av Ramblemoe:

Jag har aldrig varit i behov av sjukvård, och jag gillade aldrig skolan. Att mina skattepengar går till sådan är helt absurt. Nu vill de även utvidga TV-avgiften till att gälla mig?! Det är ju så nära en oönskad skatt som man kan komma!

SKANDAL!! etc...

Skola och sjukvård är dock något som nästan alla kommer att ha behov av, jag kommer dock aldrig ha någon nytta av svt och alla skitprogram som kommer med det.

Permalänk
Skrivet av BabisHarall:

Den enda vettiga lösningen vore om SVT's kanaler blev betalkanaler på samma sätt som alla andra, man har ett avtal med en leverantör som ComHem eller Viasat och betalar dem för de kanaler som man vill ha tillgång till helt enkelt.
Det finns ingen som helst logik i att kräva folk på pengar för tillgång till något som SVT själva tvingar på dem. Antingen så betalar man för en tjänst så får man tillgång till den, eller så betalar man inte och får då inte heller tillgång till den. Så fungerar resten av världen, varför ska SVT vara ett undantag?

Det finns många som är som jag som äger en TV enbart för film och/eller TV-spel. Jag har både en dator och en smartphone och kan säga att jag aldrig ens varit inne på någon av SVT's sajter då jag helt saknar intresse för vad de har att erbjuda.

Säg mig vilken obligation jag har att "göra rätt för mig" genom att betala pengar till SVT?

Jag skulle nog vilja säga det samma om sjukvården, polisen och skolan i Sverige! Varför betala för någonting man inte använder?
Och om man nu någon gång skulle vilja använda sig av dem så är det väl bara att punga upp då instället?

Skäm å sido, tacka gudarna för public service, tror verkligen inte att Sverige skulle vara ett så framstående land inom demokrati och jämställdhet som det är idag utan det.

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

Löjligt!

Vi ju lika gärna betala tv licens för alla de andra länderna också (USA, Danmark, Tyskland, Frankrike, Ryssland etc etc...) för deras kanaler finns på nätet med.
Jo visst vi kanske idag inte kommer åt FOX, CBS mfl eftersom de är låsta inom landets gränser, men eftersom alla vill ju tjäna pengar så kan de lika gärna ta bort den spärren och kräva resterande länders medborgare att betala tv licens bara för att man kan se deras kanaler på nätet.

Permalänk
Medlem

Sist jag betala min interneträkning så stod det inte Sveriges Radio på den och i princip så skulle väl alla som lägger ut nåt på nätet kunna kräva en avgift då.
Jag jämför det här lite med den där idioten som skicka räkningar till folk som surfat in på en porrsida med telefon och sen hota att lägga ut namn, finns det på nätet är det gratis annars finns nåt som heter inloggning.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem

Men jävlar i helvete, finns ju en anledning till att jag inte betalar den redan, JAG KOLLAR INTE PÅ ERAN SKIT OCH LYSSNAR INTE PÅ DEN HELLER.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Ser du inte skillnad på Allsång på Skansen och sjukvård kanske du borde forsöka göra annat än kolla på Svt..

Gratis? Vem snackar om gratis, jag är över 40 år men jag ser fortfarande inte på 'tv', visst jag ser filmer och tv serier, men köper det, är det inte bättre att du som använder svt faktiskt betalar för dig, medan jag kan fortsätta köpa mina filmer och tv serier, eller hade det varit rättvist om du ger mig några kronor varje månad så jag kan se på mina köpfilmar?

Exakt, jag lägger också hellre dom pengarna på film varje månad än något som jag inte tittat på sedan jag flytta hemmifrån för snart 12 år sedan. (och nej jag tittar inte på vare sig melodifestivalen eller skidåkning etc.)
Däremot lägger jag ca 1400kr i månaden på film och hade tänkt fortsätta med det men nu vill ju svt ha en hel film i månaden av mig :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tänkte bara ventilera av mig lite här om mina åsikter.

Mina åsikter om det gamla systemet av TV- och radioavgift är blandat. Själv ser jag det som en positiv avgift då det gynnar samhället. Men det finns negativa sidor också, en del är att SVT (Den delen av Public service jag tycker minst om) har så mycket program som de inte borde ha: All underhållning (Barnprogram räknas inte in). Om inte SVT hade all denna underhållningen så skulle jag tänka att börja betala avgiften för att införskaffa en TV. Men nu gör jag inte det av en principsak.

Varför skulle inte SVT få sända underhållningsprogram?

Och vad räknas in som underhållning? Sport, är inte det även en typ av underhållning?

Imo så skulle SVT utan underhållningsprogram (excl. Barnkanalen där jag antar att de visar alla barnprogram) bli endast SVT 24, där skulle ex även Debatt och (uuuuuuuuunderbara) Uppdrag granskning få plats.

Men jag tycker att det är ett konstigt val att gå ut med en sådan här sak istället för att försöka bygga om ex hur den ska betalas (om det nu inte ska skattas / person o.s.v)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Finns det något värre än att titta på en sen film och det kommer reklam varje 10:e minut, där man somnar mitt i reklamen och missar slutet för att filmen är 1 timme längre med reklam.

Och det är precis därför jag har Netflix, Crunchyroll (och snart HBO)... Så att jag dessutom själv kan välja hur, när och var jag kan konsumera min underhållning. Och det bästa av allt är jag inte tvingar dig att betala för min underhållning.

Skrivet av AMD_PERA:

Ja, ja ni ungdommar som orkar sitta uppe hela natten, men vi vanliga arbetare, som dessutom vill göra rätt för oss, det är inte gratis att göra TV.

Det finns de av oss som är 30 (som också jobbar) som också gör rätt för oss, som inte äger TV eller tittar på deras webb utbud.

Skrivet av AMD_PERA:

Det är ju så att vi som redan betalar tv licens inte berörs, utan det är de som smiter idag, som är upprörda.

Jag smiter inte från någon jävla avgift eller skatt... Jag sa upp mitt TV-innehav och sålde TV för många år sedan. Varför jag ska betala din underhållning har du fortfarande inte svarat på.

Skrivet av AMD_PERA:

En skatt är bättre, men det blir orättvist, om man bor ensam så betalar man en summa, men är det flera som bor i samma hus sä blir det ju dyrare, då varje person som betalar skatt ska betala varsin avgift...

Så använd den redan existerande kulturbudgeten på 6,8 miljarder kronor till att bekosta det som är service delen av bolaget. Resterande summa som behövs för underhållning kan du och andra som är intresserad av betala genom donationer.

Skrivet av AMD_PERA:

Ingenting är gratis, inte ens på internet...

Nähh.. Tur att man betalar för det redan då. Om jag ska tvingas vara "solidarisk" och bidra till din underhållning är det inte mer än rätt att du är med och bekostar NetFlix, Crunchyroll och snart HBO till mig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Ut och fråga på stan så får du en fin statistik.
9/10 lær ju kolla på 3an eller 5an

Inte ser man någon skriva/sæga "åh Bosse Bildoktorn på tv nu!!!"

200 kr ær ændå mycket att betala før något man inte anvænder, speciellt om man t.ex. studerar, ær arbetsløs eller inte has så stor inkomst.

Bosse Bildoktorn? Det måste ha varit närmare åtta år sen det programmet gick. Visar ju tydligt hur bra koll du har på SVTs utbud!

Skrivet av Reyintaz:

Tänkte bara ventilera av mig lite här om mina åsikter.

Mina åsikter om det gamla systemet av TV- och radioavgift är blandat. Själv ser jag det som en positiv avgift då det gynnar samhället. Men det finns negativa sidor också, en del är att SVT (Den delen av Public service jag tycker minst om) har så mycket program som de inte borde ha: All underhållning (Barnprogram räknas inte in). Om inte SVT hade all denna underhållningen så skulle jag tänka att börja betala avgiften för att införskaffa en TV. Men nu gör jag inte det av en principsak.

All underhållning är inte dålig underhållning... den kan till och med vara utbildande - något som blivit signifikativt för SVT, enligt mig. Tycker att det finns en ganska stor skillnad mellan "Historieätarna" och "Gladiatorerna", även om båda kan klassificeras som underhållningsprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

SVT's hemsida kräver Adobe Flash för att användas till sitt fulla ändamål. Jag vägrar att installera proprietär mjukvara på min dator, och det är inte "mitt val". Jag kräver alltså att Public Service gör sina tjänster tillgängliga för användare som inte har proprietär mjukvara installerad eller vill köra Javascript som inte har öppen källkod. Så, skynda på nu!

Hahah du skojar nu va.

Snacka om paranoid. Erkänn du bor i en källare och har svalt nyckeln sen kollar du bara på domsdayspreppers och hoppas att du överlever natten?

Permalänk
Medlem

Okej alla ni som säger att ni aldrig kollar på svt. DAGENS LÖGN. Isåfall tycker jag ni ska programmera bort kanalerna från tvn. Varför ska ni zappa genom kanaler som ni säger att ni aldrig tittar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Varför skulle inte SVT få sända underhållningsprogram?

Och vad räknas in som underhållning? Sport, är inte det även en typ av underhållning?

Imo så skulle SVT utan underhållningsprogram (excl. Barnkanalen där jag antar att de visar alla barnprogram) bli endast SVT 24, där skulle ex även Debatt och (uuuuuuuuunderbara) Uppdrag granskning få plats.

Men jag tycker att det är ett konstigt val att gå ut med en sådan här sak istället för att försöka bygga om ex hur den ska betalas (om det nu inte ska skattas / person o.s.v)

Skrivet av VonMike:

All underhållning är inte dålig underhållning... den kan till och med vara utbildande - något som blivit signifikativt för SVT, enligt mig. Tycker att det finns en ganska stor skillnad mellan "Historieätarna" och "Gladiatorerna", även om båda kan klassificeras som underhållningsprogram

Självklart ska de få sända det egentligen, men jag tycker det är fel.

Hos mig så är SVT (och de andra delarna ur Public Service) en informationslänk som är opartisk, och då får jag uppfattning av att underhållning inte passar in där. Delvis för att, jag tror (Det är en känsla jag har, folk får mycket gärna rätta mig på denna del) att underhållningsprogramen kostar mycket, t ex programledare, rekvisita, deltagare osv osv. Genom att inte ha kostnader till detta, så skulle kostanden på själva avgiften gå ner också.

Om man ska ha en obligatorisk avgift som ska få Public Service att gå runt, så bör man minimera de källorna man behöver lägga pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Okej alla ni som säger att ni aldrig kollar på svt. DAGENS LÖGN. Isåfall tycker jag ni ska programmera bort kanalerna från tvn. Varför ska ni zappa genom kanaler som ni säger att ni aldrig tittar på?

Hej och välkommen till hemma hos mig.

Ingen TV - Ingen SVT

När jag bodde hemma hos föräldrar och hade TV, så var det aldrig SVT. Jag vet vilka kanaler jag väljer, och det enda jag ens såg från SVT, var namnet som stog i kanallistan.

Permalänk
Medlem

Sverige är ju det land där allt som inte förbjudet, är obligatoriskt.
Om svt nu ska ha betalt för internettjänsten, se då för helvete till att jag som reser 200 dagar om året kan komma åt svt play eller vad det nu heter. Jag har ingen tv antenn hemma utan kör enbart tv via parabol( denna tjänst i sig är inte ålagd tv licens). Jag betalar tv licens ändå och satellit abonnemang med för den delen. Tur att det finns boxar som löser Ilandsbekymmer åt mig

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Lägg avgiften på skatten istället ffs! Om nära 100% av Sveriges befolkning är tvingade att betala skall det skötas genom skatt, eftersom det är precis vad TVlicensen är.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Okej alla ni som säger att ni aldrig kollar på svt. DAGENS LÖGN. Isåfall tycker jag ni ska programmera bort kanalerna från tvn. Varför ska ni zappa genom kanaler som ni säger att ni aldrig tittar på?

Har inga kanaler programmerade på TV'n.
Den är inte kopplat till nånting annat än min HTPC.
Det få gånger jag råkar se nåt av SVT's utbud är när jag zappar förbi dom när man hälsar på föräldrarna.

Permalänk
Medlem

Jag betalar hellre avgiften för internet än för tv då jag utnyttjar bara svt play, Pengar behöver de för att vara en opåverkad aktör när det kommer till nyheter osv.

Permalänk
Medlem

RadioOtjänst

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Självklart ska de få sända det egentligen, men jag tycker det är fel.

Hos mig så är SVT (och de andra delarna ur Public Service) en informationslänk som är opartisk, och då får jag uppfattning av att underhållning inte passar in där. Delvis för att, jag tror (Det är en känsla jag har, folk får mycket gärna rätta mig på denna del) att underhållningsprogramen kostar mycket, t ex programledare, rekvisita, deltagare osv osv. Genom att inte ha kostnader till detta, så skulle kostanden på själva avgiften gå ner också.

Om man ska ha en obligatorisk avgift som ska få Public Service att gå runt, så bör man minimera de källorna man behöver lägga pengar på.

Eftersom vi inte känner till de specifika utgifterna för varje program så kan vi ju bara spekulera kring detta. Men även om kostnaderna i vissa fall skulle överstiga de i vanliga faktaprogram, så ser jag inte det som något direkt negativt. Jag känner personligen att jag tar in informationen mycket lättare om jag finner programmet underhållande. Nu tycker i.o.f.s. jag att "Debatt" och "Uppdrag Granskning" är förbannat intressanta program också, men det öppnar nog upp för en betydligt större skara människor om man utvidgar tillämpningsmetoderna. Oavsett så har jag svårt att förstå hur detta skulle kunna utgöra någon form av grundprincip för att slippa betala. Inget är perfekt... inte ens SVT

Permalänk
Medlem

Se va knäppt det blir när folk utan kunskap om internet (och i de flesta fall tektik över huvud taget) lägger sig i det...
tv är påväg ner och internet påväg upp. kanaler som vi ser det idag kommer inte finnas om bara några år. common. det är helt fel personer som försöker styra och ställa inom detta område

Permalänk
Medlem

Detta är bara ännu ett steg framåt till politisk styrning av SVT och SR. Svensk Public Service har löjligt korta licensavtal med svenska staten bara något år på sin höjd innan det ska förhandlas om och de korrupta och klåfingriga politikerna ska lägga sina svettiga labbar på det hela. Jämför med hur långa avtal brittiska BBC jobbar med. En skam är vad det är.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Inaktiv

Har mejlat min internetleverantör och bett dem att blockera all trafik till följande webbplatser:
SVT, SR, Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Har mejlat min internetleverantör och bett dem att blockera all trafik för följande webbplatser: http://www.svt.se/, http://sverigesradio.se/, http://www.aftonbladet.se/ http://www.expressen.se/ http://www.svd.se/ och http://www.dn.se/.

Hjälper det? Hur e det om man surfar med fejk ip adress?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gulbanan:

Hjälper det? Hur e det om man surfar med fejk ip adress?

Det är värt ett försök. Vill som sagt "inte betala för propaganda" eller liknande.

Permalänk
Inaktiv

har inte kollar på SVT eller lyssnar på radio på över 15år bara skit som går där endå lägg ner skiten bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timeless Visions:

har inte kollar på SVT eller lyssnar på radio på över 15år bara skit som går där endå lägg ner skiten bara

Hur vet du att "bara skit går där" om du inte nyttjat tjänsterna på 15 år :)? Spännande!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av isak88:

Hur vet du att "bara skit går där" om du inte nyttjat tjänsterna på 15 år :)? Spännande!

jag kollar i TV tablon på andra kanaler och ser vad för skit som går där kanske? =P måste man välja en kanal för att se vad som går där eller? eller e det bara o läsa

ne det är bara det att jag hatar företag som tvingar sig på dig men du inte vill och sen ska du betala för nåt du inte använder sådant gör mig förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timeless Visions:

jag kollar i TV tablon på andra kanaler och ser vad för skit som går där kanske? =P måste man välja en kanal för att se vad som går där eller? eller e det bara o läsa

Kan dock vara svårt att betygsätta ett program utifrån vad som står i en TV-tablå