Permalänk
Medlem

Datorn började ryka

Som i rubriken. Det luktade bränd plast och när jag såg rök stängde jag genast av burken. Vad tror ni att det än va? Jag gissar på en sladd som smält, kan inte kolla nu. Om det inte är det, vad annars kan lukta bränd plast? Och hur ska jag gå till väga när jag får reda på vad det är?

Tack på förhand!

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

Antagligen en sladd som legat emot grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte kolla vad det är?

När du kan, öppna chassit och se efter vad som är smält och luktar bränt.

Jag sätter mina pengar på nätaggregatet. Vad har du för specifikationer på burken?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Satt du och överklockade när olyckan skedde?. Varför kan du inte öppna och kolla?

Permalänk

Förstår inte heller varför du inte bara kan öppna och kolla..?
Om det är ditt nätagg så kanske du har lite garanti kvar vilket skulle vara trevligt, om t.ex; en fläktsladd har legat emot grafikkortet så får du nog på något sätt göra det bästa av situationen.
Lägger även jag mina pengar på nätagget dock.

Permalänk

som ovanstående, öppna chassit och kolla, vi kan inte veta, är det nätagget kan du reklamera det, har du smält en kabel pga kortslutning är det nog inte lika lätt att fixa. De flesta plaster i en dator ska klara värme långt över ett grafikkorts maxvärme. Tror knappast ett graffekort har smält kabeln.

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Skrivet av The Echelon:

Satt du och överklockade när olyckan skedde?. Varför kan du inte öppna och kolla?

Han kanske är rädd för brännskador?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Hm, du skapar en tråd om typ ingenting egentligen.

Jo visst, det luktade bränt plast men...

Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga utan att öppna och kolla.

Permalänk
Medlem

Använd din näsa för att lukta dig till vad som bränts medan du tar isär den. Det är inte alltid man ser något så skynda dig innan lukten försvinner.

Självklart drar du ur strömkabeln innan du börjar ta isär allt.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. När ni säger att det kan vara en kabel som legat mot grafikkortet, menar ni då att den legat mot kretskortet på baksidan?

Eftersom jag har själv en fläktkabel som ligger där på mitt kort, kan det hända något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guubn:

Lånar tråden lite. När ni säger att det kan vara en kabel som legat mot grafikkortet, menar ni då att den legat mot kretskortet på baksidan?

Eftersom jag har själv en fläktkabel som ligger där på mitt kort, kan det hända något?

De menar nog att något kan ha smält, men det borde dock aldrig hända. Det är helt säkert att ha kablar gående direkt mot de varmaste komponenterna i datorn utan problem.

Permalänk
Skrivet av Guubn:

Lånar tråden lite. När ni säger att det kan vara en kabel som legat mot grafikkortet, menar ni då att den legat mot kretskortet på baksidan?

Eftersom jag har själv en fläktkabel som ligger där på mitt kort, kan det hända något?

Vet inte riktigt vilken temperatur plast smälter vid men jag kan tänka mig att det kan börja lukta lite bränt vid 80°C (reserverar mig dock för tokfel!) om det ligger emot "baksidan" (den öppna ytan där man kan sätta en backplate).

Jag tror ärligt talat inte att det är någon risk men du har ju inget att förlora på att t.ex. dra den över RAM-minnena eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guubn:

Lånar tråden lite. När ni säger att det kan vara en kabel som legat mot grafikkortet, menar ni då att den legat mot kretskortet på baksidan?

Eftersom jag har själv en fläktkabel som ligger där på mitt kort, kan det hända något?

Tror inte det kommer hända något eftersom fläktar har honor och det blir således svårt att göra kontakt med lödningar, men å andra sidan varför chansa? Bara att lägga den lite åt sidan så kan du sova gott.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Anledningen är att jag hade brått att ta mig ut men ville gärna ha tips under kvällen. Hur ska jag lokalisera lättast om det inte är en sladd?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

Som fler har sagt, använd näsan och leta dig till där det verkar lukta mest. Annars får du väl skruva ner datorn och leta efter miss färgningar eller nåt på kretskorten.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskario:

Anledningen är att jag hade brått att ta mig ut men ville gärna ha tips under kvällen. Hur ska jag lokalisera lättast om det inte är en sladd?

Om något har bränts / rykt från så lär det nog vara ganska obvious var det är....fattar inte riktigt... är du färgblind ?

bränt kretskort

smält 4pin/6pin kan se ut sådär

bränd/svullen kondning

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Oneinalifetime:

Vet inte riktigt vilken temperatur plast smälter vid men jag kan tänka mig att det kan börja lukta lite bränt vid 80°C (reserverar mig dock för tokfel!) om det ligger emot "baksidan" (den öppna ytan där man kan sätta en backplate).

Jag tror ärligt talat inte att det är någon risk men du har ju inget att förlora på att t.ex. dra den över RAM-minnena eller liknande.

om jag minns rätt så börjar plast att smälta på en temperatur över 150 grader.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hejsan. Att det är någon plast som har legat emot något varmt och smält kan uteslutas. Inget i en dator blir så varmt. Jobbar inom plast industrin. Dom flesta plaster behöver 180 till 280 grader för att smälta.
Låter mer som en kortis eller en komponent som dött

Visa signatur

Jet A1, Bästa doften som finns.

Permalänk
Medlem

Tror mig ha lokaliserat det till en sladd som går under grafikkortet. ska kolla upp senvilken det är men tror det kan va nån usb sladd som går från frontpanelen till moderkortet. Skyways det ser helt smält ut på ena sidan, kortslutning kanske? Men om det är det, borde inte det hända på en gång? Nu hade jag på datorn i 5+ timmar sen börja det ryka.
Har förövrigt nyss bytt processorfläkt, kan det vara problemet?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oskario:

Tror mig ha lokaliserat det till en sladd som går under grafikkortet. ska kolla upp senvilken det är men tror det kan va nån usb sladd som går från frontpanelen till moderkortet. Skyways det ser helt smält ut på ena sidan, kortslutning kanske? Men om det är det, borde inte det hända på en gång? Nu hade jag på datorn i 5+ timmar sen börja det ryka.
Har förövrigt nyss bytt processorfläkt, kan det vara problemet?

Du kan ju ha gjort så att sladden nudda vid något den inte borde vid bytet. Men det kan också vara helt random.

För några år sedan satt jag i köket och åt, kände att det luktade bränd plast. Kommer in på mitt rum och ser skärmen agera disco och en svart rökplym ut ur datorn.
Ryckte sladden och slet av sidopanelen för att se vad som hade hänt. Där hängde grafikkortet som en slak penis.

Mycke tokigheter kan hända när man minst anar det ^^

Permalänk
Medlem

Kan nämna att jag tidigare råkat korta en fronpanelssladd. Jag råkade helt enkelt sätta i den i moderkortet åt fel håll så när jag starta datorn börja den smälta. Jag bytte håll på den och den har väl funkat sen dess. Nu vet inte jag om det är den som har smält nu, men då skulle det inte vara så konstigt, eller? Med tanke på att den har smält innan.

ska försöka få upp en bild så ni ser om en stund.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oskario:

Kan nämna att jag tidigare råkat korta en fronpanelssladd. Jag råkade helt enkelt sätta i den i moderkortet åt fel håll så när jag starta datorn börja den smälta. Jag bytte håll på den och den har väl funkat sen dess. Nu vet inte jag om det är den som har smält nu, men då skulle det inte vara så konstigt, eller? Med tanke på att den har smält innan.

ska försöka få upp en bild så ni ser om en stund.

Det finns inget i frontpanelskontakterna som kan ge nog ström för att smälta någon kabel, oavsett hur man kopplar. Du måste satt den på helt fel ställe, såsom USB, Firewire eller kanske någon fläktkontakt.

Edit: Ah, jag tänkte bara på de olika lysdioderna, högtalare och knapparna. Där kan inget gå upp i rök. Du måste satt en USB-kabel på helt fel sätt. Ja, det kan få mycket tråkiga följder. Om isolering smält på en kabel måste den isoleras på nytt eller bytas ut. Att fortsätta använda en defekt kabel är absolut inte bra och en tänkbar förklaring till vad som hänt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det var USB 3.0 kabeln, den som tidigare hade kortslutits. Den var helt smält på vissa ställen och nere vid själva anslutningen hade +5v kontakten helt smälts av och kopparn syntes löst. Kabeln är alltså helt sönder och bränd. Jävligt tur att det var den och inget annat, såsom nätagget, känner jag. Använder inte 3.0 uttaget ändå så den är helt onödig för mig. Kan pusta ut nu, hehe.
Värt att nämna är att den hade smält sig fast med en annan kabel från nätagget, och då fick jag lite panik. Jag märkte senare att den bara hade fäst sig i "nätet" på den andra kabeln och alltså inte kommit i kontakt med själva ´kablarna inuti.

Jaja, hur ska jag gå vidare härifrån? Ska jag tejpa ihop den kabeln och bunta upp den? Eller ska jag klippa av den?

Bilder:

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

Det där ser inte ut som en usb3.0 eller är jag helt ute och reser nu?

Permalänk
Medlem

Hmm trodde det var det men vid närmare undersökning står det 2.0 USB på den. Men samtidigt har jag en annan kabel som går in i USB1112-kontakten. Den här kabeln som brändes nu gick in i panelpinsen. Kanske hör den inte alls dit från fösta början?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Det är en usb 2.0 kabel, bara koppla ur den, den går väll bara till front panelen, inget att bry sig om, koppla ur den helt enkelt,inget mer behöver göras.

Permalänk
Skrivet av Oskario:

Hmm trodde det var det men vid närmare undersökning står det 2.0 USB på den. Men samtidigt har jag en annan kabel som går in i USB1112-kontakten. Den här kabeln som brändes nu gick in i panelpinsen. Kanske hör den inte alls dit från fösta början?

Om det är en vanlig usb2.0 så har du följande platser den kan/ska sitta i: usb78, usb910 och usb1112. Har den suttit någon annanstans så finns det kanske risk att du även skadat moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Om det är en vanlig usb2.0 så har du följande platser den kan/ska sitta i: usb78, usb910 och usb1112. Har den suttit någon annanstans så finns det kanske risk att du även skadat moderkortet.

Nej en sån har jag redan i. Den här är platt (som på bilden), det står usb 2.0 på den och jag kopplade den till pinsen där LED bl.a. kopplas in.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Skrivet av Oskario:

Nej en sån har jag redan i. Den här är platt (som på bilden), det står usb 2.0 på den och jag kopplade den till pinsen där LED bl.a. kopplas in.

Eftersom ditt chassi har 3st usb2.0 i frontpanelen så gissar jag på att du ska använda "1 & ½" av de usb-kopplingar som finns på moderkortet, hur denna "halva" skulle suttit (dvs i vilka pins och vilket håll den skulle varit vänd på) går att få fram via moderkorts-manualen. Dock är det ju inte aktuellt att koppla in den nu, frågan är mest var den suttit och vad som hänt under kortslutningen. Dvs om något annat som då troligtvis moderkortet i första hand tagit skada.