John Gibson: "Call of Duty förstör en hel FPS-generation"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ingen klarar ju av att göra ett riktigt bra FPS spel som bygger på skill och samtidigt locka många spelare.
Bästa FPS jag någonsin spelat och som verkligen krävde skill om man skulle komma någon vart var AA2 (Americas Army 2), tyvärr förstördes även detta när 3:an kom.

Vapen med hyfsat verklig rekyl.
Inget skjutande när man sprang eller hoppade.
Sämre träffbild om man var skadad eller var trött av en rush.
Blev man skadad och sedan sprang så dog man av blodförlust.
Blev man skadad och sedan medic kom så återfick man inte full hälsa utan sluta bara blöda.

Hmm...saknar verkligen det spelet.

Så praktiskt att ditt inlägg var det senaste för jag tänkte skriva exakt detsamma och nu kan jag bara citera dig istället!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Jag älskar cod serien. Älskar att det är simpelt och lätt att sätta sig in i. Ett spel tar typ 6-10min. Perfekt när man inte har timmar att sätta på spel och bara vill ha små pauser.

Visa signatur

i7-2600k/ ASUS P8P67 LE/ Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB/ 2xASUS Radeon HD 6850/ Silver Power SP-SS750M 750W PSU

Permalänk
Medlem

COD, BF, MOH är alla enkla spel anpassade för konsoller. Tidsfördriv och rent nöje på ganska låg nivå skicklighetsmässigt. FPS-spel som kräver skill och kan klassas som en sport kräver bla. stor skicklighet i att kontrollera själva rörelserna som tex i Quakeworld eller RTCW/ET, nödvändigt i både dueller och för att ta sig fram på ett snabbt sätt. Detta är något som är omöjligt på en konsoll med handkontroll och just därför görs inte skickliga spel längre. Man kan utmärka sig i konsollspel ändå men det är på dagisnivå.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

"Call of Duty förstör en hel FPS-generation"
Är ju inte ett korrekt citat..
Jag förväntar mig bättre av er SweC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Håller med till 100 % inte roligt med spel som kör på motorer som är från 2000.

Visst, grafik gör mycket i vissa spel, men att klaga på grafiken i CoD tycker jag är dumt då det finns mycket annat betydligt värre att klaga på

Skrivet av R4UWR:

Jag har alltid köpt ett nytt cod varje år då dom kommit ut sedan cod 2. Köper dom bara för singelplayer kampanjen då dom alltid har en riktigt grym story med mycket som händer osv.

Är du riktigt säker på detta?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

COD, BF, MOH är alla enkla spel anpassade för konsoller. Tidsfördriv och rent nöje på ganska låg nivå skicklighetsmässigt. FPS-spel som kräver skill och kan klassas som en sport kräver bla. stor skicklighet i att kontrollera själva rörelserna som tex i Quakeworld eller RTCW/ET, nödvändigt i både dueller och för att ta sig fram på ett snabbt sätt. Detta är något som är omöjligt på en konsoll med handkontroll och just därför görs inte skickliga spel längre. Man kan utmärka sig i konsollspel ändå men det är på dagisnivå.

har skrivit det på något annat ställe i tråden också men lösningen stavas nog rankade matcher. dvs att du matchas mot motståndare som är lika bra. då slipper man random spelmoment som är till för att jämna ut skicklighetsgraden. cs go och quake live är väl dom två fps som är inne på detta spåret. får se vilket spel som klarar av att göra detta bäst. sc2 är ju ett exempel på hur bra man kan göra det i singelplayer strategi iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag spelar Black ops 2 i stort sett varje dag (på PC ofc ). Kan dock hålla med vad han säger, skicklighet har mindre betydelse i cod än andra FPS spel.

Permalänk

Så mycket som jag gillade CoD 4 så tycker jag att serien har börjat bli värre och värre. Detta kan också bero på att jag inte spelar så mycket längre. Om jag vill ha bra story från ett spel då spelar jag en VN som Muv-Luv alternative

Inge riktig gameplay, men oj vilken story.

Om jag vill har en rolig och njutbar spelsession så spelar jag Planetside 2.
Vill jag ta det chill så spelar jag Skyrim/Morrowind/Daggerfall.
Vill jag ha det lite utmanande så tar jag The Witcher 2 på "Dark" svårighet.
Och om jag vill tänka till "lite" så spelar jag Portal/Cube.

Olika spel för olika saker, låt folk som vill spela CoD spela det. Det stör inte mig, jag spelar ändå det mesta så jag är inte bekymrad av CoDs popularitet. Problemet är folk som skyller på att spel är orsakerna för skolskjutningar och sånt...

Visa signatur

CPU:Intel i7 4790k @ 4GHz | Cooler:NZXT Kraken X60 | RAM:Corsair Vengeance 16gb @ 1333MHz | Motherboard:Asus Z97-Deluxe + NFC & WLC | Graphics:Asus STRIX GTX 970 DC2 OC | Screen: Samsung TV LE32B658T5WXXE | Storage:SSD: Samsung 840 EVO Basic 120GB + WD Red 3TB X3 | Case:NZXT H630 | PSU:EVGA Supernova G2 850w Gold+ | Keyboard:Corsair Vengeance K70 Non-RGB Cherry MX Blue | Mouse:CM Storm Reaper Aluminum Gaming

Permalänk
Medlem

Att folk inte tröttnat på den här diskussionen ännu. För c:a 12 år sedan var det ju frågan om det fanns någon skicklighet alls i CS. Eller rättare sagt en hel drös quake-fantaster hävdade att det var 0.000 skill och bara lotto i CS. Märkligt nog var det samtidigt inget problem för en erfaren klan att vinna 13:0 mot en oerfaren klan tusen gånger i rad. Men det är klart, kanske fick en på den dåliga klanen en frag vilket inte hade hänt om det var Q3 man spelade.

Är det loto eller handlar det istället om att spelet natur är sådan att man inte kan nå ett absolut övertag. Man kan i ett spel som CS eller COD inte maxa hälsan och ha kontroll över quaden så att man är oövervinnerlig mot en spelare som är sämre, utan om man klantar sig även som proffs så kan man få stryk även av en nybörjare.

Är detta att skicklighet saknas eller är det snarare att det finns flera olika moment man måste bemästra och att folk stör sig på att de inte lyckas bli tillräcklig bra på alla bitarna samtidigt.

Hela argumentet är tramsigt. Det är som att säga att det inte finns någon skicklighet i poker. Visst finns det fler slumpmoment i ett spel som COD än t.ex. Quake. Samtidigt finns det olika typer av skicklighet mellan de olika spelen vilket gör jämförelsen meningslös. Det är inte samma sak att springa 100 m som att tävla i skidskytte eller frisim.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimmy:

Är det loto eller handlar det istället om att spelet natur är sådan att man inte kan nå ett absolut övertag. Man kan i ett spel som CS eller COD inte maxa hälsan och ha kontroll över quaden så att man är oövervinnerlig mot en spelare som är sämre, utan om man klantar sig även som proffs så kan man få stryk även av en nybörjare.

dra inte cs och cod över samma kam. cod har slängt in spelmoment för att medvetet jämna ut skillnaden i skicklighet mellan spelarna. cs har inget sådant moment. det är det medvetna fördummandet och utjämnandet av spelarnas skicklighet som är fruktansvärt irriterande.

se på sc2. där finns inga turbaserade spelmoment men ändå får man nästan alltid spela jämna och bra matcher. samtidigt så kan du genom skicklighet ta dig uppåt i rankingen. i cod spelar det inte någon större roll om du nöter och verkligen går in för att bli bättre. du får ändå kills fast du bara spelar med vänsterhanden i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimmy:

Att folk inte tröttnat på den här diskussionen ännu. För c:a 12 år sedan var det ju frågan om det fanns någon skicklighet alls i CS. Eller rättare sagt en hel drös quake-fantaster hävdade att det var 0.000 skill och bara lotto i CS. Märkligt nog var det samtidigt inget problem för en erfaren klan att vinna 13:0 mot en oerfaren klan tusen gånger i rad. Men det är klart, kanske fick en på den dåliga klanen en frag vilket inte hade hänt om det var Q3 man spelade.

Är det loto eller handlar det istället om att spelet natur är sådan att man inte kan nå ett absolut övertag. Man kan i ett spel som CS eller COD inte maxa hälsan och ha kontroll över quaden så att man är oövervinnerlig mot en spelare som är sämre, utan om man klantar sig även som proffs så kan man få stryk även av en nybörjare.

Är detta att skicklighet saknas eller är det snarare att det finns flera olika moment man måste bemästra och att folk stör sig på att de inte lyckas bli tillräcklig bra på alla bitarna samtidigt.

Hela argumentet är tramsigt. Det är som att säga att det inte finns någon skicklighet i poker. Visst finns det fler slumpmoment i ett spel som COD än t.ex. Quake. Samtidigt finns det olika typer av skicklighet mellan de olika spelen vilket gör jämförelsen meningslös. Det är inte samma sak att springa 100 m som att tävla i skidskytte eller frisim.

Skickades från m.sweclockers.com

Diskussionen finns så länge folk vet sanningen. Grejen är ju den att dagens fps-spel eller tom CS just saknar viktiga element för att kunna klassas som skickligt spel av många gamla fps-spelare, men vi har olika smak oxå. Vissa gillar dagens långsamma spel. Som jag skrev innan går det fortfarande att utmärka sig i dessa "noobspel", det du kallar skicklighet men det är fortfarande på helt olika nivåer. Man kan vara skicklig på skeppsbrott i skolan men jämför det mot en gymnast.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

"Call of Duty förstör en hel FPS-generation"
Är ju inte ett korrekt citat..
Jag förväntar mig bättre av er SweC!

Okej då "Call of Duty förstör 99,9% av en FPS-generation"
Där mer korrekt kan det inte bli!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Okej då "Call of Duty förstör 99,9% av en FPS-generation"
Där mer korrekt kan det inte bli!

"Call of Duty förstör nästan en hel FPS-generation" är ett korrekt citat. Att ta bort ord på det viset får SweC bara att se ut som sensationsjournalistisk media..

Permalänk
Medlem

Cod1 och Cod2 var bra grejer, även cod4 var bra men redan där började man se lite drag mot dagens cod-spel. Efter cod4 så gick det dock brant nedåt för serien och idag är det mer eller mindre lika svårt som att spela tetris på level 1.
"Det var bättre förr"

Permalänk

Buhu, tillverkarna lyssnar på sina kunder och försöker sälja spel så att så många som möjligt blir nöjda.

Mest lycka till flest människor, marknaden fungerar som den ska.

Det är ju förjävligt...

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk

Läst igenom många av kommentarerna här som gammal quake veteran, och själv kan jag inte ens komma förbi första banan i CoD4 Va någon båt eller nått. 4an? Men att spela quake på hög nivå går mycket bättre. Är väl helt vad man är van vid.

Permalänk
Skrivet av Stefan.Jarl:

Läst igenom många av kommentarerna här som gammal quake veteran, och själv kan jag inte ens komma förbi första banan i CoD4 Va någon båt eller nått. 4an? Men att spela quake på hög nivå går mycket bättre. Är väl helt vad man är van vid.

Du har en helt annan spel stil när du lirar quake, eller unreal tournament. Inga inzooms på vapnen som idag för att förverkliga aimet så som bf3, moh osv.
Inga bomber och 10000 bilar, 100 olika sikten, armors, extra perks och skit. Där var det ett vapen du fick plocka upp och kuta runt för döda.
Nyare spel kommer aldrig komma i närhetenav gamla spel då man tar realismen på för mycket allvar.

Om man tittar på quake videos, tunnringar så får man se många olika nivåer av skill, rörelse, reflexer, memorera banan till detalj, aimet var en perfektion.
Fatal1ty, än idag när man ser dem spela i gamla videos tappar man hakan på hur otroligt duktiga de är.

Är du en gammal quake spelare - Bow to you, mina rötter började där också

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Skrivet av Dawidowski:

Du har en helt annan spel stil när du lirar quake, eller unreal tournament. Inga inzooms på vapnen som idag för att förverkliga aimet så som bf3, moh osv.
Inga bomber och 10000 bilar, 100 olika sikten, armors, extra perks och skit. Där var det ett vapen du fick plocka upp och kuta runt för döda.
Nyare spel kommer aldrig komma i närhetenav gamla spel då man tar realismen på för mycket allvar.

Om man tittar på quake videos, tunnringar så får man se många olika nivåer av skill, rörelse, reflexer, memorera banan till detalj, aimet var en perfektion.
Fatal1ty, än idag när man ser dem spela i gamla videos tappar man hakan på hur otroligt duktiga de är.

Är du en gammal quake spelare - Bow to you, mina rötter började där också

Spelar Quakelive idag på hyffsat hög nivå. Team Deathmatch. Men spelar även lite duel och va med i dreamhacks duellturnering i vintras. Kom till kvartsfinal. Fick även med lite frags i highlights filmen. Är du intresserad av att se kvartsfinalen kan du hitta den på: http://www.youtube.com/watch?v=Va4jR7WQh2o

Permalänk
Medlem

Argumentet att nerfade spel som COD serien och konsolifieringen i allmänhet förstör spelbranschen är lika gammalt som sant. Storbolagen ser dock inget annat än försäljningssiffror. Så länge det säljer så är det rätt. Rent företagsekonomiskt är det ju helt korrekt. Det innebär dock inte att spelen blir bra. Bara att de tilltalar en viss grupp.

COD-style FPS:er tilltalar dagens generation eftersom de inte behöver bygga upp några skills, erfarenheter eller färdigheter som att strida i grupp. Det är bara att kliva in, plocka med sig sina 4 granatgevär, 12 automatkarbiner och 6 KSPn med 4,000 plugg och öppna eld. Någon som skulle kräva en hel pluton i verkligheten. Sikta behövs inte. Det räcker att peka i generell riktning så hittar 95% av kulorna fram till pannloben på motståndaren. Instant success. Byta pipa på sprutan? Aldrig hört talas om, vad är det för trams?

Är det kul? Säkert, om man nu är 12 år och knappt vet vad den farliga änden sitter på ett vapen. Det är nog helt enkelt så att med åldern växer behovet att ha åtminstone någon form av verklighetskoppling i det virtuella våldet och att kriga i enheter. Det blir ingen utmaning annars. Det är också skillnad på spel och soldatsimulator. Operation Flashpoint var banbrytande när det kom i form av realism. Förhoppningsvis blir Arma3 något som kan leva upp till det.

CS har ju sin historia. Även om 1.6 var peak så är grafiken hopplöst daterad idag. CSS är mer nerfat men ingenting mot CS:GO. Den är helt hopplöst konsolifierad och ospelbart. De har dessutom nerfat bottarna så det inte går ha hard/expert bottar på en privat server. Vilken nivå man än sätter på dem så är de helt värdelösa. Det funkade bra i betan men sedan klagade något att bottarna var för svåra. Istället för att ha kvar skillnivåerna så valde Valve att göra dem värdelösa rakt igenom oavsett inställningar. Varför är en gåta. Patetiskt kriga mot bottar? Absolut, men gruppdynamiken finns där, det går att koordinera striderna och man slipper allt patrask på nätet.

RO serien är klockren. Personligen anser jag att susa fram i en JS-2:a i Debrecen klår allt vad RO2 har att erbjuda. Swat3 var också riktigt bra och med mycket hög realism och bra AI. Swat4 var hyfsat men samtidigt nerdummat och fick heller inte samma framgångar. Verkar som trenden är tydlig. Ju mer ner dummat desto större försäljningssiffror.

Framtiden ser alltså mörk ut men det finns ljusglimtar i form av tillverkare som Bohemia och Tripwire.

Visa signatur

Gibbo

Permalänk

Battlefield > CoD
Any day

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Ingen klarar ju av att göra ett riktigt bra FPS spel som bygger på skill och samtidigt locka många spelare.
Bästa FPS jag någonsin spelat och som verkligen krävde skill om man skulle komma någon vart var AA2 (Americas Army 2), tyvärr förstördes även detta när 3:an kom.

Vapen med hyfsat verklig rekyl.
Inget skjutande när man sprang eller hoppade.
Sämre träffbild om man var skadad eller var trött av en rush.
Blev man skadad och sedan sprang så dog man av blodförlust.
Blev man skadad och sedan medic kom så återfick man inte full hälsa utan sluta bara blöda.

Hmm...saknar verkligen det spelet.

Det spelet var verkligen bra, men det behövde ju även all den verkligheten det hade då det i grunden användes i utbildningssyfte och utvärdering hos U.S. Army

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Sorgligt men sant.

Det är ju bara att titta här på Sweclockers: När Black Mesa släpptes i höstas, hur många var det inte då som "fastnade" och bad om hjälp vid så pass banala ställen att det hade fått 1998 års 11-åringar att himla med ögonen och sucka generat?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hardcore i Battlefield har alltid påmint mig om något....hmmmm

Jag tycker överlag att alla "spel-generationer" är påväg ditåt, går ju inte att ens göra fel i många single player spel längre. Allmänn fördummning i spel. Gäller hela branchen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"