John Gibson: "Call of Duty förstör en hel FPS-generation"

Permalänk
Melding Plague

John Gibson: "Call of Duty förstör en hel FPS-generation"

Tripwire Interactives vd John Gibson skräder inte på orden när det kommer till moderna FPS-titlar. Han menar att Call of Duty håller på att förstöra en hel generation datorspelare genom att vara för simpelt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Håller med fullständigt.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Red Orchestra är vad ett FPS bör vara.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt ett enda CoD spel sedan Black Ops 1, och ångrar mig inte det minsta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Håller med till 100%. Jag spelade själv MW2 något online, men efter att ha lirat spel som CS o.s.v. förr så är inte skickligheten en lika stor faktor för framgång. De senaste titlarna har jag testat så smått, men tröttnar efter 10 min. Kan till stor dela vara därför som t.ex. Medal of Honor Warfighter fick så dålig kritik och nu har EA valt att lägga ner serien till förmån för BF, som enligt mig inte är speciellt mycket bättre än CoD på det gällande ämnet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Jag har alltid köpt ett nytt cod varje år då dom kommit ut sedan cod 2. Köper dom bara för singelplayer kampanjen då dom alltid har en riktigt grym story med mycket som händer osv. Multiplayern är dock en annan historia. Värsta skiten i världen. Bara en massa ragande fuskande p12or.

Permalänk
Master of Overkill

Håller med till 100 % inte roligt med spel som kör på motorer som är från 2000.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag spelar sällan fps och definitivt aldrig multiplayer, men jag tvivlar inte på att han har rätt.

I slutändan handlar det (högst troligt) enbart och endast om pengar - det gäller att få så många som möjligt att betala för skiten, så de fördummar och förenklar så mycket som möjligt för att få den stora okunniga massan att välla in. Sell-outs, helt enkelt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bästa citatet någonsin.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag tycker han har fel, gällande datum..
FPS spel dog helt efter 2005...

Permalänk
Medlem

Helt rätt.

Permalänk
Medlem

Det ligger väldigt mycket i det han säger. COD är väl bara toppen på den här debatten men det finns otaliga fler exempel.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skäggig legend

U don't say?!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara viktigt att vara en bra datorspelare? Det är ju bara menlöst tidsfördriv ändå.

Permalänk
Medlem

Så sant.

Det värsta är hur andra shooter-serier sen försöker efterlikna CoD så mycket som möjligt istället för fortsätta göra spel på sitt eget lilla sätt... *host*Battlefield*host*

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Nja Red Ocherstra 2 är ljuset i mörkret för mig Nya ARMA ska testas även det.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Citat:

But the skill gap is so compressed, that it’s like a slot machine. You might as well just sit down at a slot machine and have a thing that pops up an says “I got a kill!” They’ve taken individual skill out of the equation so much.

Bästa jag hört på länge.(ja, jag är helt seriös)

Detta händer i många spel genrer, nu kommer jag få otroligt mycket hat för att jag säger det här men det är sant om ni ser hur de andra spelen fungerar, men t.ex. League of Legends, inom MOBA genren, drar ner skillnaden på nya och erfarna på samma sätt, och jag kan med all säkerhet säga att det spelet drar till sig samma åldersgrupp som Call of Duty. Det händer säkert i andra genrer men FPS och MOBA är störst just nu(och RTS men vet inte så mycket om de spelen).

Permalänk
Avstängd

John Gibson är bara avundsjuk, alla delar inte hans bedömning och det visar försäljningssiffrorna av spelet, det spelar ingen roll vilket spel det gäller så tycker alla olika, bara för att han har yttrat sin åsikt om detta betyder inte det att det är så, han vill bara sälja in det spel han själv ger ut

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Tripwire är en av väldigt få spelutvecklare som vet hur ett fps spel ska göras till pc. Han har fullständigt rätt i det han säger!.

Ro 2 spelar i en helt annan liga än Cod,Bf mfl.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

John Gibson är bara avundsjuk, alla delar inte hans bedömning och det visar försäljningssiffrorna av spelet, det spelar ingen roll vilket spel det gäller så tycker alla olika, bara för att han har yttrat sin åsikt om detta betyder inte det att det är så, han vill bara sälja in det spel han själv ger ut

Fast, bara för att spelet säljer mycket betyder inte att han har fel, han påpekar ju själv att det är ett väldigt populärt spel bara att det är för simpelt.

Jag slutade själv spela CoD-serien efter MW1 av samma/liknande anledningar.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Har faktiskt kommit ett fpsspel efter unreal tournament och quake 3 som är bra. Nämligen tribes ascend. Att league of legends är den mest fördummande av dotaklonerna är sant också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Har inte köpt ett enda CoD spel sedan Black Ops 1, och ångrar mig inte det minsta.

Har bara släppts 2st efter BO.. Före BO kom det 6st andra CoD-titlar. Antar att du köpt dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

John Gibson är bara avundsjuk, alla delar inte hans bedömning och det visar försäljningssiffrorna av spelet, det spelar ingen roll vilket spel det gäller så tycker alla olika, bara för att han har yttrat sin åsikt om detta betyder inte det att det är så, han vill bara sälja in det spel han själv ger ut

Det han säger är väldigt klokt och det ligger mycket i det. Han säger vad han tycker och bara för det vill han inte sälja mer av sitt spel.

Permalänk
Medlem

Bara konstigt. Att avfärda en "generations" val av fritidsnöje för att det inte är elitistiskt nog känns bara dumt. Skälet till att COD är populärt (har aldrig spelat dom nya) är väl just att de är enkla att sätta sig in i och spela. Vill man uppfostra omvärlden i god smak så får man göra det men tro inte att världens läsande av ryska storheter minskat på grund av Harry Potter.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Call of Duty-spelen må vara "lätta" men huvudsaken är väl att man skall ha kul när man spelar? Battlefield 3 är också "enkelt" men jävligt kul.

Quake Live är nog det "svåraste" FPS-spelet som jag spelar, och då menar jag att man faktiskt måste ha en del skicklighet för att det skall gå bra. Inte direkt spray and pray.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Cod väl skoj en stund, men blir enformigt efter ett tag.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

John Gibson är bara avundsjuk, alla delar inte hans bedömning och det visar försäljningssiffrorna av spelet, det spelar ingen roll vilket spel det gäller så tycker alla olika, bara för att han har yttrat sin åsikt om detta betyder inte det att det är så, han vill bara sälja in det spel han själv ger ut

Bara för att en produkt säljer bra behöver den inte vara bra.
Se bara på all musikdynga som spelas på radio av artister som varken kan spela själv eller skriva sina egna låtar själv. Komersiellt producerad dynga som den stora pöbeln vill ha för stunden så det säljer bra men om ett år eller två är det bortglömt.

Av CoD har jag bara spelat CoD4 men tröttnade snabbt.
Var liksom inte kul mer än en kort kort period. Gav inget, inte ens spelglädje...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Cod4 är de enda riktigt roliga cod som har släppts sen har alla efterföljare bara blivit tråkigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag tycker han har fel, gällande datum..
FPS spel dog helt efter 2005...

Eller så har du bara blivit äldre.

Permalänk
Medlem

Lätthet säljer, om man kan ha kul direkt istället för att behöva nöta sig igenom något för att höja sitt skillcap eller lära sig relativt svåra saker för en newbie så är det ju en sida som gör fel om dom vill nå till majoriteten...

Att ha lika mycket kul under 20min som ett annat spel kräver 60min för att uppnå så väljer man ju det första.

För att vara djävulens advokat i denna frågan.