SweClockers besöker Gigabytes fabrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Deras band gick lagom fart skulle kunna sitta där om jag fick ok betalt de såg ut att njuta lite av att bli filmade för ett så simpelt arbete ;)!

Det som jag tänkte var: vad händer om man inte hinner? Jag hade fått panik XD

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Oj vad imponerande att sitta sådär vid ett löpande band en hel dag, trodde allt sköttes av robotar/maskiner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Taiwan är mycket riktigt ett eget land och erkänt som ett sådant av väldigt många länder i FN, bland annat Sverige om jag inte missminner mig. Dock har ju Kina lagt sitt veto i FN när det gäller Taiwan att det tillhör Kina. Taiwan har ju sin egen regering och egna val och i princip allt det övriga sköts generellt som det gör i en suverän stat. Så vitt jag vet är det i huvudsak två stora partier eller block det rör sig om i landet - ett kinavänligt parti/block och ett icke-kinavänligt. Har dock lite dålig koll på vilken sida som har makten i landet idag.

Just nu så är det Kuomintang, eller "Äkta Kina". De är egentligen Kina utan kommunismen och strävar efter att Kina ska bli demokratiskt.

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem

Vid SMT linjen används ingent speciellt lodlim, utan det är lödpasta man stryker på åvanför moderkortet. Blyfritt tenn smälter vid 217C så 240 lär ju ligga på gränsen till vad komponentera klarar av.

Permalänk
Medlem

fyfan vilka maskiner sätta på 2 två delar på moderkortet, för att dagen efter bytt post och sätta på 2 andra delar, måste ju stimulera hjärnan nått fruktansvärt! precis vad jag tror att ett industijobb skulle se ut.

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem

var på volvos konstruktionsfabrik i göteborg för några veckor sen, det påminde ganska mycket om vad som visades i filmen, skillnaden var att dom bytte arbetsuppgifter för att det inte skulle vara så enformigt, vet inte hur många olika uppgifter det fanns där på gigabyte

btw hade dom sjukt många/stora robotar på volvo! sprutade bara ut bilar, karossen är väl i stort sätt robot gjord, men nästan all inredning är handgjord

Permalänk
Medlem

Två till, lite längre, klipp från samma fabrik:

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk

Äntligen får man se en bild på dom jävlarna som får plats med mer i kartongen än som är möjligt när man ska packa om den själv!

Snyggt reportage SWEC, mer sånt här tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av fredrikstorm:

Äntligen får man se en bild på dom jävlarna som får plats med mer i kartongen än som är möjligt när man ska packa om den själv!

Snyggt reportage SWEC, mer sånt här tack

Skickades från m.sweclockers.com

Haha tänkte samma ska jag lägga tillbaka allt i kartongen fattar jag fan inte hur dom fick dit sakerna i första ledet haha

Då ska ni se hur det ser ut i Intel fabriken där har vi riktiga saker. Det är helt sjukt hur stor skillnad det är från CPU till moderkorts tillverkningen då prollar är så sjukt mer omständligt och krävande fabriker och göra. Våran distributör va på Intel fabriken och han sa jag har nog aldrig sätt något liknande i mitt liv

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Haha tänkte samma ska jag lägga tillbaka allt i kartongen fattar jag fan inte hur dom fick dit sakerna i första ledet haha

Då ska ni se hur det ser ut i Intel fabriken där har vi riktiga saker. Det är helt sjukt hur stor skillnad det är från CPU till moderkorts tillverkningen då prollar är så sjukt mer omständligt och krävande fabriker och göra. Våran distributör va på Intel fabriken och han sa jag har nog aldrig sätt något liknande i mitt liv

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av glemmy:

Minimilön är ungefär 25 kr/timme har jag för mig. Arbetarna i fabriken tjänar gissningsvis mer.
Väg sedan in att prisnivån är typ 1/4 av Sverige och skatterna väldigt låga så är 30/timme inte så fruktansvärt.

Det jag undrar lite över är vart swec-redaktionen egentligen åkt. Taiwan har ingen stad som heter så och 2,3 miljoner invånare skulle placera den bland de största.

Du har helt rätt, fabriken ligger inte i Nanping (som ligger mycket längre bort på Kinas fastland) utan i Pingzhen, vilket är en stad med cirka 200 000 invånare. Var helt inställd på Pingzhen när vi rullade in i staden då många av skyltarna antydde det, men när vi kom fram och det handlade om deras "Nanping"-fabrik antog jag felaktigt att staden även hette det.

Permalänk
Medlem

Fint, detta var intressant! Dock fanns det ju en del ESD brister på arbetsplatsen såg jag..

* Plexiglas är väldigt statiskt av sig, fanns på flera ställen.
* Många av de lösa komponenterna kom i vanlig plast som låg bredvid på samma bord.
* Även kartongen är statisk, vilket kan ge skada när modekortet får ligga lös i kartongen innan ESD påse träs över.

Fanns några fler smådetaljer, men detta var de största som känns mest som slarv från deras sida.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Master of Overkill

Yes är den jag menar, har sätt den.

Men han sa de va fan sjukt va tvungen med sanering rymd dräkter typ och massa saker

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja, stackarna får väl sparken om de inte ler.

Men vafan, om svenssons tillverkade moderkort skulle ju fan ett kosta 10 papp+.

Fujitsu har tillverkning av moderkort för stationära i Tyskland. De har dessutom i hopsättning av servrar, bärbara och stationära. När jordbävningen slog till tog de över arbete från Japan.

Så nej.

Tillverkningen i Taiwan och Kina är långt mer avancerad än när västländer hade motsvarande för 80-100kr i timmen på 80- och 90-talet. Tillverkning av mobiler med SMT-maskiner och handmontering skedde t ex i Finland fram till förra året. Frankrike tillverkade länge mobiler också. Tyskland fram till 2008.

Svenskar tillverkar betydligt mer lågteknologiska produkter än Kineserna på fastlandet. Det handlar om papper/massa, sågade och förädlade skogsprodukter, stål, malm osv. Dessutom har vi massor verkstadsproduktion som inte är ett dugg mer automatiserad än i Sydostasien.

Skrivet av Zicsoen:

Taiwan är mycket riktigt ett eget land och erkänt som ett sådant av väldigt många länder i FN, bland annat Sverige om jag inte missminner mig. Dock har ju Kina lagt sitt veto i FN när det gäller Taiwan att det tillhör Kina. Taiwan har ju sin egen regering och egna val och i princip allt det övriga sköts generellt som det gör i en suverän stat. Så vitt jag vet är det i huvudsak två stora partier eller block det rör sig om i landet - ett kinavänligt parti/block och ett icke-kinavänligt. Har dock lite dålig koll på vilken sida som har makten i landet idag.

Nej, Sverige erkänner inte Taiwan och dess status är lägre än Hongkongs där vi har eget generalkonsulat. Det är handelskammaren som representerar svenskar i Taiwan och vi har inte givit dem någon legitimitet sedan vi erkände Kina 1950. Vi skickade ambassadör samma år och var det första västlandet som satte upp diplomatiska relationer med fastlandet. Folkrepubliken Kina eller fastlandet Kina tog över FNs post 1972. Nästan inga länder erkänner dem sedan dess och flera länder erkänner POLISARIOS Västsahara (som Marocko ockuperar) i FN/internationellt idag. Länder som i praktiken alltså inte finns har större erkännande. Sen är det en de facto stat, men det är Moldaviens Transnistrien, Georgiens Abchazien och Sydossetien också. Taiwan har högre status eftersom vi accepterar t ex id-handlingar och pass därifrån, men Hongkong har också egna pass t ex och Kosovo har högre diplomatisk status. Där har också domstolen i Haag godkänt självständighetsförklaringen som sedan har erkänts av 100 FN-medlemmar.

Taiwan har all anledning att vara avundsjuk på stater som inte är FN-medlemmar när det gäller diplomatiskt erkännande och relationer och kan för den delen vara avundsjuka på länder som Nordkorea som har betydligt fler missioner, även om de råkar ha obefintlig export och handel – Nordkorea skulle vara glada om hela deras utrikeshandel uppgick till samma summa som Sydkorea importerar käk för.

Taiwans självständighet skulle alltså internationellt och diplomatiskt förstärkas om de blev en del av folkrepubliken. Då skulle länder öppna officiella missioner i landet. Taiwan nekas att få FN-medlemskap och senaste gången de sökte sökte de helt enkelt som Taiwan inte ROC/Republiken Kina. Militärfascisterna har förlorat sitt grepp och de tar en mycket mer pragmatisk synvinkel till fastlandet idag. T ex kan du numera bara de senaste åren resa direkt mellan Taiwan och Kina. Det är självklart att de närmar sig varandra. Politiska läget i Taiwan tillåter numera detta efter att demokrati infördes för vad bara är ett handfull år sedan. Det är bara en fördel för dem, och även KMT är idag pragmatiska och utvecklar relationerna med Kina. Det är inte direkt risk för att de börjar militarisera gamla konflikter igen. Man kan inte kalla DPP (de som införde demokrati och bröt enpartistyret) för Kinavänliga, de är för ett självständigt Taiwan med fullt medlemskap i FN. De är ett socialliberalt och även de nationalistiskt parti. Dvs antikommunistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av styggson:

Såg inte en enda av testarna som hade ESD utrustning....tack swec för visningen av sjukt oseriösa tillverkare!

Så dem där dinglande grejerna som syntes mitt i bild, menar du att du inte såg dem?

Permalänk
Medlem

Hoppades på ett klipp runt 20 min eller något men så var det bara 4½... De måste ha rätt fina vinstmarginaler på varje moderkort om det bara tar 30 min att tillverka ett.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Hmm. Undrar hur många kronor det kostar per moderkort för dem? Inte många iallfall

Förmodligen 100kr per moderkort som säljs för 3000kr i butik. Lunch inkluderad för alla arbetare som satt ihop just det moderkortet. ^^

Såg en del tomma stolar, skickade dem hem barnarbetarna för pressens skull?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av styggson:

Såg inte en enda av testarna som hade ESD utrustning....tack swec för visningen av sjukt oseriösa tillverkare!

Okej skulle säga detsamma om Asus som jag haft jätteproblem med!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Det som jag tänkte var: vad händer om man inte hinner? Jag hade fått panik XD

Tänk dig om du är sjuk eller kanske bara behöver gå på toan.. Vafan gör man liksom?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ser väl mer eller mindre likadant ut hos alla tillverkare?

Antyder du att det skulle kunna vara en liknande situation hos t.ex. mikrostjärnan?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gud vilket tråkigt jobb och sitta där och lägga i komponenter....
vad gör man om man blir skitnödig? stoppar hela bandet?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, Sverige erkänner inte Taiwan och dess status är lägre än Hongkongs där vi har eget generalkonsulat. Det är handelskammaren som representerar svenskar i Taiwan och vi har inte givit dem någon legitimitet sedan vi erkände Kina 1950. Vi skickade ambassadör samma år och var det första västlandet som satte upp diplomatiska relationer med fastlandet. Folkrepubliken Kina eller fastlandet Kina tog över FNs post 1972. Nästan inga länder erkänner dem sedan dess och flera länder erkänner POLISARIOS Västsahara (som Marocko ockuperar) i FN/internationellt idag. Länder som i praktiken alltså inte finns har större erkännande. Sen är det en de facto stat, men det är Moldaviens Transnistrien, Georgiens Abchazien och Sydossetien också. Taiwan har högre status eftersom vi accepterar t ex id-handlingar och pass därifrån, men Hongkong har också egna pass t ex och Kosovo har högre diplomatisk status. Där har också domstolen i Haag godkänt självständighetsförklaringen som sedan har erkänts av 100 FN-medlemmar.

Taiwan har all anledning att vara avundsjuk på stater som inte är FN-medlemmar när det gäller diplomatiskt erkännande och relationer och kan för den delen vara avundsjuka på länder som Nordkorea som har betydligt fler missioner, även om de råkar ha obefintlig export och handel – Nordkorea skulle vara glada om hela deras utrikeshandel uppgick till samma summa som Sydkorea importerar käk för.

Taiwans självständighet skulle alltså internationellt och diplomatiskt förstärkas om de blev en del av folkrepubliken. Då skulle länder öppna officiella missioner i landet. Taiwan nekas att få FN-medlemskap och senaste gången de sökte sökte de helt enkelt som Taiwan inte ROC/Republiken Kina. Militärfascisterna har förlorat sitt grepp och de tar en mycket mer pragmatisk synvinkel till fastlandet idag. T ex kan du numera bara de senaste åren resa direkt mellan Taiwan och Kina. Det är självklart att de närmar sig varandra. Politiska läget i Taiwan tillåter numera detta efter att demokrati infördes för vad bara är ett handfull år sedan. Det är bara en fördel för dem, och även KMT är idag pragmatiska och utvecklar relationerna med Kina. Det är inte direkt risk för att de börjar militarisera gamla konflikter igen. Man kan inte kalla DPP (de som införde demokrati och bröt enpartistyret) för Kinavänliga, de är för ett självständigt Taiwan med fullt medlemskap i FN. De är ett socialliberalt och även de nationalistiskt parti. Dvs antikommunistiskt.

Tack för rättelse och vidare information, uppenbarligen så mindes jag fel, det var några år sedan jag grävde ner mig lite grann i ämnet. I folkmun, i Sverige, tycks det dock råda lite oklarhet (uppenbarligen ) i hur det faktiskt ligger till, det är ju sällan det pratas så mycket om det i media nu för tiden, så det är sällan en annan reflekterar så mycket över det.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Hehe, så en lång lina med lågavlönade monterare är billigare än att investera i en maskin som klarar av att placera ut större komponenter?

I en viss annan fabrik klarar 14 personer av att köra samma kapacitet i själva ytmonteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Antyder du att det skulle kunna vara en liknande situation hos t.ex. mikrostjärnan?

Ungefär så ja.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Fantastiskt bra artikel, Sweclockers höjer sig en nivå!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ser väl mer eller mindre likadant ut hos alla tillverkare?

De enda filippinier som kommer i närheten av Kina är de som jobbar i Hong Kong med barnpassning och hushållssysslor åt karriärfamiljer.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Haha nice kompis...

En del gnäll, varför, tror ni Kinas fastland erbjuder seriösare montage etc eller? Jag apploderar Gigabyte för att dom har den fabriken kvar då resten flyttats för att tjäna några spänn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av styggson:

Såg inte en enda av testarna som hade ESD utrustning....tack swec för visningen av sjukt oseriösa tillverkare!

Vad menar du med ESD utrustning? Allt i lokalerna är designat för att motverka ESD, golv, stolar, kläder m.m. är gjort för att motverka ESD.

Permalänk

Man får nästan lite dåligt samvete för detta. Sjukt drygt jobb dom har bara för att jag ska kunna spela

Permalänk
Avstängd
Skrivet av styggson:

Såg inte en enda av testarna som hade ESD utrustning....tack swec för visningen av sjukt oseriösa tillverkare!

Tack för att du berättade för oss på Sweclockers att du inte hade glasögonen på dig.. Du missade tydligen att folk var speciellt klädda.. De hade säkert på sig lågstatiska skor dessutom.

Skrivet av Dallebull:

styggson: Never go Full Retard.

Att Gigabyte ens släpper in västerlänningar som får filma i fabrikerna är väll tecken nog på att de är seiösa och kan stå bakom sina produkter?

Det är en enorm skillnad mellan Taiwan och Kina. Taiwanesiska företag brukar vara ganska snälla när det kommer till att låta folk gå igenom deras fabriker. I Kina däremot..

Skrivet av Mack3h:

Kina säger att de äger Taiwan och Taiwan hävdar att de är ett eget land. Eftersom de har internet där så skulle jag tippa på det senare

Taiwan är ett eget land sedan 100 år tillbaka. Landet är erkänt av nästan hela världen förutom Kina som anser det vara "en obefriad del av Kina" med andra ord är det ett land som inte svepts under den röda fanan och dess revolution ännu.

Skrivet av screamin-daemon:

Det vet jag men det går ju rätt så fort och någon gång måste det ha hänt att skyddsplasten har lossnat. Tror inte på att detta systemet är 100% felfritt.

Självfallet är systemet inte 100% felfritt. Och det kommer det inte heller vara så länge som det förekommer minsta mänskliga montering.

Skrivet av tvelander:

Yes är den jag menar, har sätt den.

Men han sa de va fan sjukt va tvungen med sanering rymd dräkter typ och massa saker

Slår vad om att du skulle köpa en om du kunnat. Tänk dig att gå omkring med den i vardagsrummet? Folk skulle ju tro att man rånar sin egen bostad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds