SweClockers besöker Gigabytes fabrik

Permalänk
Medlem

Undrar om fabriksarbetarna får personalrabatt?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av styggson:

Såg inte en enda av testarna som hade ESD utrustning....tack swec för visningen av sjukt oseriösa tillverkare!

Dom har ESD golv och stolar, plus kläder, snacka om att leva i en bubbla..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Självfallet är systemet inte 100% felfritt. Och det kommer det inte heller vara så länge som det förekommer minsta mänskliga montering.

Kan ju bli fel om än det bara är robotar som monterar. Dom är inte heller 100% felfria.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Kolla där dom ha jobb, åker man upp till Sweden inget jobb

Damn va coolt

Finns visst jobb ju. Jag fick jobb 3 veckor sedan. Gäller bara att leta lite överallt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azze:

Vem är det som spelar Dubmood i varje klipp med musik?
Den personen borde få en glass eller något

Jag håller med, fett nice!
Lite reklam, så han kanske tar och kommer hem till Sverige för lite spelningar snart igen! :>

Permalänk

Snacka om ensidigt arbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Taiwan är ett eget land sedan 100 år tillbaka. Landet är erkänt av nästan hela världen förutom Kina som anser det vara "en obefriad del av Kina" med andra ord är det ett land som inte svepts under den röda fanan och dess revolution ännu.

Det har tagits upp tidigare, men i princip inga länder, och inga av vikt, erkänner Taiwan. Kuomintang flydde förövrigt inte till Taiwan förrän 1949, och även Taiwan var en auktoritär diktatur. Demokratiseringen inleddes så smått under 80-talet och det dröjde fram till år 2000 innan Kuomintang förlorade makten för första gången.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dalton Sleeper:

Stackars arbetare...

Skrivet av fnikanor:

Tänk er att sitta där vid bandet hela dagarna och montera alla små grejer....fyfan vad montomt (heter det verkligen så?) det skulle bli!

Skrivet av GoldToazt:

Snacka om ensidigt arbete

Skrivet av Sagofiguren:

Man får nästan lite dåligt samvete för detta. Sjukt drygt jobb dom har bara för att jag ska kunna spela

Hehe, hur tror ni att industrin ser ut i övriga länder som t.ex vårat egna lilla Sverige?

Är knappast något unikt för just denna industrin att folk har långtråkiga arbeten

99% av allt ni äger idag är massproducerat med liknande arbetsmetoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Är det fläktar vid 02:23-minuten? Är det på grund av hettan där inne? Finns på fyra platser om jag ser rätt.

Det är joniseringsfläktar för att ta bort laddningar från ytor eller skruvar. En del av ESD utrustning som behövs vid PBA tillverkning.

http://www.statiskelektricitet.se/antistat-langtavstand.shtml

Permalänk

Kul video! Men som vissa redan nämnt måste det bli väldigt monotont och sitta och göra samma sak hela dagarna men de skiftar kanske efter ett tag. Det var kul att få se hur det går till. Bjöd Gigabyte in flera olika reportrar eller var det bara sweclockers?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagofiguren:

Man får nästan lite dåligt samvete för detta. Sjukt drygt jobb dom har bara för att jag ska kunna spela

Själv skulle jag dock tippa på att människorna som är anställda där betydligt hellre utför ett "sjukt drygt" jobb än dom lever på gatan/är arbetslösa.

Och så vitt jag vet är det inte bara ~GäJmErS~ som använder persondatorer.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Måste säga att sweclockers redaktionen har smak för musik:D

Ord upp.
Fullträff med Dubmood till videon.

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem

Vissa saker skulle lätt kunna automatiseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Finns visst jobb ju. Jag fick jobb 3 veckor sedan. Gäller bara att leta lite överallt.

Fast så enkelt är det inte för alla. Krävs att arbetsgivaren gillar dig, du ska bo i närheten där det finns jobb och företagen inte varslar massa människor, du ska vara bra socialt är nästan viktigare än vad du kan, kontakter är A och O för att få arbete på många företag. Behörighet och utbildning är också relevant då de flest jobb som annonseras ut är specificerade till något speciell kunskap och utbildning samt ha många års erfaranhet inom yrket. De enklare jobben är det en sjuk konkurrens på.

Permalänk
Medlem

Vad klagar ni egentligen på? Packning och viss montering sker alltid för hand. Så är det fortfarande i Sverige och grannländer. Själv har jag packat glass i Sverige för hand, det är inga maskiner som gör mixlådorna utan varje runda glassar packas ju först tillsammans med sin egen sort, och det är bra mycket roligare att syssla med elektronikproduktion. I Sverige hade vi samma sak, med lägre automationsgrad fram till inte många år sedan. Bland annat satt Ericssons arbetare som producera telefoner tom med armarna kopplade till motvikter.

Företag som Lian Li tjänar pengar genom att bocka aluminiumplåtar manuellt. Taiwan är ett land som räknas till IMFs avancerade ekonomier, de som tillverkar era processorer och gpuer hos TSMC/UMC och lönen är inte obefintlig för sådana här jobb. Det är inte 1500kr i minimilön som i Kinesiska industrizoner. De sitter i Sverige och Tyskland och monterar komponenter på kretskort vid band också. Även om det idag inte är för konsumentprodukter generellt sett är det identiskt arbete och kretskort med samma typ av komponenter. Kontaktdon, kondensatorer osv monteras manuellt eller snarare placeras, för att sen gå vidare till lödning av de större komponenterna. Hålmonterade komponenter kommer inte på reels och automatiseras sällan när det gäller pick and place. Det handlar om minuter med handarbete på korten. Allt måste självklart testas, mjukvara kanske måste läsas in osv så visst finns det massor folk som jobbar med test och packning.

Enda egentliga skillnaden är att fabriker i Taiwan byggs på höjden istället för en noga planerat öppen enplansyta. Sen är såklart fabrikerna när det gäller massproduktion av elektronik som finns kvar på Taiwan lite äldre än deras flaggskepsfabriker på fastlandet då de bara uppdateras istället för ersätts av nybyggen och både layout och en del utrustning kan se ålderdomlig ut. Det är mycket mer handmontering i resten av en dator/server/bärbar.

Visst Fujitsus tillverkning av moderkort i Tyskland kör med automatisk placering av vissa av de större hålmonterade komponenter. Inte sånt som PCI-e-portar eller I/O-kontakterna, drosslar, fanheaders etc. Utan de står över ett löpande band och trycker dit dem precis som i Taiwan. Fast annan tysk elektronikproduktion kör nästan uteslutande handmontering/placering av hålmonterade komponenter. Det är inte där den stora arbets/tidsbördan ligger. Det är inte som att det här arbetet är värre än de som bara sitter och skruva ihop delarna till färdiga bärbara i Kina. Där får du tänka på att att en skruvdragare väger också. Inom fordonsproduktion i Sverige står många och jobbar med i princip bara samma sak också, montera och skruva fast delar. Sverige automatiserar inte sådana bitar särskilt högt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tråkigt arbete säger folk. Visst, fast lagerarbetare e inte roligare! Kan jag intyga.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Tråkigt arbete säger folk. Visst, fast lagerarbetare e inte roligare! Kan jag intyga.

Tänkte exakt samma sak. Fy fan vad slitsamt det är.

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Vissa saker skulle lätt kunna automatiseras.

Ja, det stämmer säkert.
Man vill ju dock tro att de har rätt bra koll och att det är ett medvetet val att så pass mycket görs för hand. (Att det kanske trots allt är mer kostnadseffektivt.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jag har jobbat en liten sväng på ett sådan ställe, dock betydligt mindre.
Men där var det speciella skor, byxor, skjorta och handskar som gäller. Golvet var ju särskilt det också.

Flex i Malmö?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Flex i Malmö?

Ja I Malmö var det men kommer inte ihåg vad det hette. Låg rätt nära hamnen tycker jag mig minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Finns visst jobb ju. Jag fick jobb 3 veckor sedan. Gäller bara att leta lite överallt.

Jag börja jobba i måndags så jobb finns det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast så enkelt är det inte för alla. Krävs att arbetsgivaren gillar dig, du ska bo i närheten där det finns jobb och företagen inte varslar massa människor, du ska vara bra socialt är nästan viktigare än vad du kan, kontakter är A och O för att få arbete på många företag. Behörighet och utbildning är också relevant då de flest jobb som annonseras ut är specificerade till något speciell kunskap och utbildning samt ha många års erfaranhet inom yrket. De enklare jobben är det en sjuk konkurrens på.

Att klaga på att det inte finns jobb när man inte är villig att studera några extra år speciellt när studier i sverige inte kostar studenten så mycket som t.ex college i usa. Svensken är bra på två saker! Gnälla och skylla ifrån sig.

Jag har studerat två år på en YH-utbildning och har nu direkt efter examen ett heltidsjobb. Tröttna påvatt vara bidragssamlare efter 3 månaders arbetsslöshet med arbetsförmedlingens idiotrutiner som tvingar en att söka jobb långt utavhelvete från min hemort... Då ställer man sig frågan, Finns det inte arbetslösa i umeå? Eller ska jag flytta från trelleborg till umeå för att ta ett jobb som någon kille/tjej från uneå hade kunnat ta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Ja I Malmö var det men kommer inte ihåg vad det hette. Låg rätt nära hamnen tycker jag mig minnas.

Jepp det var Flextronics i Malmö, har själv varit därinne ett antal gånger...:) De hade ESD-glov, ESD-tofflor, ESD-kläder...hela kitet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jepp det var Flextronics i Malmö, har själv varit därinne ett antal gånger...:) De hade ESD-glov, ESD-tofflor, ESD-kläder...hela kitet.

Jag var där som konsult i någon månad. Min uppgift var att räkna muttrar, resistorer och andra komponenter till maskinerna. Tråkigaste jobbet ever!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag var där som konsult i någon månad. Min uppgift var att räkna muttrar, resistorer och andra komponenter till maskinerna. Tråkigaste jobbet ever!!!

Låter som varierande uppgifter om du frågar mig som tydligen sett och haft långt mycket sämmre jobb

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jag var där som konsult i någon månad. Min uppgift var att räkna muttrar, resistorer och andra komponenter till maskinerna. Tråkigaste jobbet ever!!!

Jag var Konsultchef...med ansvar för konsulterna:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Intressant att se hur föråldrade deras datorer är när de bygger grafik och moderkort

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja, stackarna får väl sparken om de inte ler.

Men vafan, om svenssons tillverkade moderkort skulle ju fan ett kosta 10 papp+.

Nej.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Hur resonerar du där?

Eller du kanske bara är ute efter lajks med tanke på din oneliner?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hur resonerar du där?

Eller du kanske bara är ute efter lajks med tanke på din oneliner?

Hur jag resonerar?
Ganska enkelt, det kostar inte 10k+ att tillverka ett random moderkort här i Sverige.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||