Skärmen sprack när jag kollade film (Galaxy S4)

Permalänk
Medlem

Skärmen sprack när jag kollade film (Galaxy S4)

Tjena grabbar, har haft min telefon i ca 1 månad. Aldrig tappad den. Aldrig stött den nånstans. Samsung Galaxy S4. Igår natt när jag kollade på film på den så sprack skärmen. Tvärs över skärmen, från låsknappen till nedre volymknapp. Aldrig varit med om nått liknande. Har ni någon aning om vad som kan ha orsakat det?
Tänker själv intre spänning i glaset och eller temperaturskillnader. Den blir ganska varm när man håller på med den.

Tacksam för svar, ska reklamera skiten men tror det blir svårt att bevisa att man inte tappat den ^^

Permalänk
Medlem

Härdat gorilla glas spricker nog inte av värme, då ska man upp ganska högt.

Du kommer få kämpa rejält för att reklamera, vart har du köpt den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JallooZ:

Tjena grabbar, har haft min telefon i ca 1 månad. Aldrig tappad den. Aldrig stött den nånstans. Samsung Galaxy S4. Igår natt när jag kollade på film på den så sprack skärmen. Tvärs över skärmen, från låsknappen till nedre volymknapp. Aldrig varit med om nått liknande. Har ni någon aning om vad som kan ha orsakat det?
Tänker själv intre spänning i glaset och eller temperaturskillnader. Den blir ganska varm när man håller på med den.

Tacksam för svar, ska reklamera skiten men tror det blir svårt att bevisa att man inte tappat den ^^

Bevisningsbördan ligger hos Butiken. så om de inte kan bevisa att du tappat den så är du skyldig att få en ny på garantin alt ett glasbyte.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Tele2, finns dock en 6månaders regel i konsumentköpslagen. Sexmånadersregeln
Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.

För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Bevisningsbördan ligger hos Butiken. så om de inte kan bevisa att du tappat den så är du skyldig att få en ny på garantin alt ett glasbyte.

Precis, men det blir nog svårt. En spricka är alltid en spricka

Permalänk
Medlem
Skrivet av nymank:

Härdat gorilla glas spricker nog inte av värme, då ska man upp ganska högt.

Du kommer få kämpa rejält för att reklamera, vart har du köpt den ?

läs mitt övre inlägg.
om mobilen inte har övriga skador (som de antagligen skulle bli vid ett fall) så kan nog butiken inte säga mycket.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Finns inte ett märke på mobilen, förutom sprickan då

Permalänk
Medlem

Har batteriet svällt?

Hur som helst så kan jag inte tänka mig att det ska vara något problem att reklamera. Vilken idiot som helst bör ju kunna se att det inte beror på en stöt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Såg du på nån våldsam actionfilm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JallooZ:

Precis, men det blir nog svårt. En spricka är alltid en spricka

Du behöver bara säga som det är och säga att du vill ha en ny på garantin, om det inte går med på det så är det upp till dem att bevisa att du tappat den eller liknande. om de nekar gå till ARN som kommer rekommendera att de ersätter dig. om de inte gör det är det bara att lägga en stämning mot dem.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har batteriet svällt?

Hur som helst så kan jag inte tänka mig att det ska vara något problem att reklamera. Vilken idiot som helst bör ju kunna se att det inte beror på en stöt.

Det kändes som att batteriet svällde. Skummaste känslan nånsin att den spricker när man håller i den. Men batteriet ser ut som de ska

Permalänk
Medlem

Blir att vänta tills deras lunch är slut. Återkommer med hur det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

läs mitt övre inlägg.
om mobilen inte har övriga skador (som de antagligen skulle bli vid ett fall) så kan nog butiken inte säga mycket.

precis. så länge de inte finns tex fall skador i plasten så måste de byta skiten.

samma sak hände med min s3a förra veckan fast de va egenvållat. har köpt en sån här;

skulle kuta över gatan o ja ser den samtidigt flyga ut ur fickan (ja lovar, allt gick i matrix slowmotion, kändes så iaf).. jag ser den flyga över mitt huvud, vända sig om (tror att de kommer va lugnt iom att ja har skyddet), magneten som håller flipcovern kvar åker upp och jag ser den flyga ner i marken med glaset först.

skriker ut till förfäran, men ser sen när jag plockat upp och dammat av; inte en skråma!

fortsätter vinkla på mobilen o skärmen för att se om de finns nå skador.. ingenting. får lite happyfeet av epic win! sen ser jag en. bara en vatten droppe. den flyger ner och träffar skärmen. schhhhprucket! kanten på mobilen där skalet håller fast den får spricker bokstavligen längs med hela mobilen.

blir sur. går hem.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk

Låter som spänningsskada, det sker helt enkelt när skärmen är felmonterad från fabriken. Om du inte har några repor vid kanterna så borde det inte vara så stora problem att få det fixat när du går ner till butiken.

Permalänk
Medlem

Beställde från deras Webbutik, dvs jag måste skicka in telefonen till dom. Skulle få nån adress skickad med posten. Så skulle deras tekniker kolla på den. Komma med ev kostnadsförslag. Och gillade jag inte det skulle jag gå vidare med en reklamation senare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det har rapporterats om dessa på andra ställen. Sammobile har lagt ut bild på hur ramen spricker vid antingen volymknapparna eller strömknappen och en bit in på skärmen.

Det bör inte vara några jättesvårigheter att få den reklamerad om man hänvisar till andra.

Permalänk
Medlem

Måste vara Eye Scroll funktionen i samband med en bouncy p-rulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det har rapporterats om dessa på andra ställen. Sammobile har lagt ut bild på hur ramen spricker vid antingen volymknapparna eller strömknappen och en bit in på skärmen.

Det bör inte vara några jättesvårigheter att få den reklamerad om man hänvisar till andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av NimrodSWE:

Såg du på nån våldsam actionfilm?

Eller pewdiepie som gjorde en brofist

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Dags för en liten update :3

Efter mycket om och men, nästan 100tals samtal till både Samsung, Tele2 och ARN (Allmänna reklamationsnämden). Så vann jag äntligen dispyten.

Skickade in telefonen till Tele2s Service center (ish). Fick svar att Samsung aldrig tar sprickor i skärmen på garantin. Och att det kostade 2500kr att reparera telefonen, och att för att reklamera telefonen skulle den vara inlämnad för samma fel 3 gånger, då blev man lack och drog luren i väggen och kopplade in ARN. Några dagar senare. När jag kopplat in ARN, ringde Tele2s Reklamationsavdelning, bad så hemskt mycket om ursäkt, och förklarade även dom att Samsung inte tog sprickor på garantin. MEN att vi skulle lösa detta, 2 dagar senare. Ny telefon i brevlådan. Allting löste sig. Fick även 3 månader gratis på abonnemanget då jag ville ha kompensation för mina veckor utan telefon :3

Aldrig mera Tele2. Men nu har jag åtminstone min telefon tillbaka :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JallooZ:

Dags för en liten update :3

Efter mycket om och men, nästan 100tals samtal till både Samsung, Tele2 och ARN (Allmänna reklamationsnämden). Så vann jag äntligen dispyten.

Skickade in telefonen till Tele2s Service center (ish). Fick svar att Samsung aldrig tar sprickor i skärmen på garantin. Och att det kostade 2500kr att reparera telefonen, och att för att reklamera telefonen skulle den vara inlämnad för samma fel 3 gånger, då blev man lack och drog luren i väggen och kopplade in ARN. Några dagar senare. När jag kopplat in ARN, ringde Tele2s Reklamationsavdelning, bad så hemskt mycket om ursäkt, och förklarade även dom att Samsung inte tog sprickor på garantin. MEN att vi skulle lösa detta, 2 dagar senare. Ny telefon i brevlådan. Allting löste sig. Fick även 3 månader gratis på abonnemanget då jag ville ha kompensation för mina veckor utan telefon :3

Aldrig mera Tele2. Men nu har jag åtminstone min telefon tillbaka :3

Du drog luren i väggen? Haha, sådant betéende är vad som brukar orsaka denna typ av skador
Var det värt den tiden du spenderade på att få rätt då?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=nBGn-AqYLbw se detta gällande spontant sprucket glas

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av JallooZ:

Dags för en liten update :3

Efter mycket om och men, nästan 100tals samtal till både Samsung, Tele2 och ARN (Allmänna reklamationsnämden). Så vann jag äntligen dispyten.

Skickade in telefonen till Tele2s Service center (ish). Fick svar att Samsung aldrig tar sprickor i skärmen på garantin. Och att det kostade 2500kr att reparera telefonen, och att för att reklamera telefonen skulle den vara inlämnad för samma fel 3 gånger, då blev man lack och drog luren i väggen och kopplade in ARN. Några dagar senare. När jag kopplat in ARN, ringde Tele2s Reklamationsavdelning, bad så hemskt mycket om ursäkt, och förklarade även dom att Samsung inte tog sprickor på garantin. MEN att vi skulle lösa detta, 2 dagar senare. Ny telefon i brevlådan. Allting löste sig. Fick även 3 månader gratis på abonnemanget då jag ville ha kompensation för mina veckor utan telefon :3

Aldrig mera Tele2. Men nu har jag åtminstone min telefon tillbaka :3

Du skulle sagt att du inte ville att den skulle gå på garantin, du ville att den skulle reklameras enligt reklamationsrätten, två helt olika saker. Skönt att det löste sig dock! Du måste väl ge lite cred till Tele2 ändå? Låter som de skött det hela bra ändå?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av JallooZ:

Dags för en liten update :3

Efter mycket om och men, nästan 100tals samtal till både Samsung, Tele2 och ARN (Allmänna reklamationsnämden). Så vann jag äntligen dispyten.

Skickade in telefonen till Tele2s Service center (ish). Fick svar att Samsung aldrig tar sprickor i skärmen på garantin. Och att det kostade 2500kr att reparera telefonen, och att för att reklamera telefonen skulle den vara inlämnad för samma fel 3 gånger, då blev man lack och drog luren i väggen och kopplade in ARN. Några dagar senare. När jag kopplat in ARN, ringde Tele2s Reklamationsavdelning, bad så hemskt mycket om ursäkt, och förklarade även dom att Samsung inte tog sprickor på garantin. MEN att vi skulle lösa detta, 2 dagar senare. Ny telefon i brevlådan. Allting löste sig. Fick även 3 månader gratis på abonnemanget då jag ville ha kompensation för mina veckor utan telefon :3

Aldrig mera Tele2. Men nu har jag åtminstone min telefon tillbaka :3

Du ska inte skylla på tele2 de förlitar sig på serviceverkstadens utlåtande vilket alla operatörer gör och tror i stort sätt alla har annovo som serviceverkstad och de är ett bunt jävla as. Otur med din telefon men tur att det löste sig

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JallooZ:

Dags för en liten update :3

Efter mycket om och men, nästan 100tals samtal till både Samsung, Tele2 och ARN (Allmänna reklamationsnämden). Så vann jag äntligen dispyten.

Skickade in telefonen till Tele2s Service center (ish). Fick svar att Samsung aldrig tar sprickor i skärmen på garantin. Och att det kostade 2500kr att reparera telefonen, och att för att reklamera telefonen skulle den vara inlämnad för samma fel 3 gånger, då blev man lack och drog luren i väggen och kopplade in ARN. Några dagar senare. När jag kopplat in ARN, ringde Tele2s Reklamationsavdelning, bad så hemskt mycket om ursäkt, och förklarade även dom att Samsung inte tog sprickor på garantin. MEN att vi skulle lösa detta, 2 dagar senare. Ny telefon i brevlådan. Allting löste sig. Fick även 3 månader gratis på abonnemanget då jag ville ha kompensation för mina veckor utan telefon :3

Aldrig mera Tele2. Men nu har jag åtminstone min telefon tillbaka :3

Haha, du ska vara glad att du har Tele2. Hade du haft något annat bolag hade du ALDRIG fått din vilja igenom.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Du ska inte skylla på tele2 de förlitar sig på serviceverkstadens utlåtande vilket alla operatörer gör och tror i stort sätt alla har annovo som serviceverkstad och de är ett bunt jävla as. Otur med din telefon men tur att det löste sig

Nej, de har inte anovo som mobilreparatör, anovo har gått i konkurs. Vette sjutton vad nya företaget som har hand om reparationer heter, men de är inte lika dåliga som anovo iaf.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ett inlägg som enbart innehöll en smilie borttaget.

Permalänk
Medlem

köp en billigare telefon nästa gång, som har en plastskärm.. plastskärmar är mycket tåligare än gorilla glas, och jag har aldrig hört om en plastskärm som skulle ha spruckit.

dyra telefoner som iphone och galaxy s4 har glasskärmar, så att skärmarna ska gå sönder lättare, så att de kan sälja fler telefoner.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av nitroid:

köp en billigare telefon nästa gång, som har en plastskärm.. plastskärmar är mycket tåligare än gorilla glas, och jag har aldrig hört om en plastskärm som skulle ha spruckit.

dyra telefoner som iphone och galaxy s4 har glasskärmar, så att skärmarna ska gå sönder lättare, så att de kan sälja fler telefoner.

plastskärmar repas dock lättare om jag inte har fel..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OskarW90:

Bevisningsbördan ligger hos Butiken. så om de inte kan bevisa att du tappat den så är du skyldig att få en ny på garantin alt ett glasbyte.

Eh nä så fungerar det inte alls. Det är upp till konsumenten att påvisa att det är fabrikationsfel om man skall åberopa garanti.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...