Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Som sagt, om du vill blanda in erfarenhet så är det inte längre åldern som är faktorn vi pratar om då ålder =/= erfarenhet, det är inte ens så att högre ålder alltid implicerar längre erfarenhet. Allt annat lika, dvs för två personer med lika utbildning, lika erfarenhet, lika bra personlighet m.m. så skall inte åldern spela någon roll på lönesättning.

Har jobbat på ett företag som i en löneförhandling tyckte att jag tjänade max för min ålder. Jag sa upp mig någon månad senare och började på ett mycket bättre företag som inte resonerar så konstigt, gick då upp kraftigt i lön. En person tillför inte mer till ett företag bara för att personen har fler födelsedagar bakom sig.

Jag kan säga att i min yrkeskategori förekommer det i princip ingen könsdiskriminering. Jag vet att världen inte är rättvis och jag tror inte det skulle fungera om alla orättvisor bara försvann. Däremot tycker jag folk skall reagera om de blir diskriminerade av så dumma anledningar som ålder och kön i lönesättningen.

Man kan hålla på att diskutera detta med löner i all evighet, men hur tycker du en brandman skall resonera om sin lön han riskerar ändå sitt liv i jobbet vilket jag knappast tror att du gör ändå tjänar du mer än honom, kanske? Diskriminering, absolut enligt honom ... lön efter förmåga, absolut inte enligt brandmannen.. osv.. Det finns mycket som är märkligt i samhället & orättvist.. Jag har tiill och med hört om företag som lägger ut konstruktionen till indien, ingenjörerna har mycket lägre lön i indien men behåller tillverkningen i sverige, rättvist, tja enligt han som äger företaget är det inte det!

Som sagt vi kan skriva spaltmeter om detta kära ämne om hur man sätter löner, efter utbildning & andra oväsentligheter eller vad man verkligen klarar av oavsett ålder mm.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

jag försökte vara lustig att det är bara innerstan som räknas. Finns mängder med olika slags områden så alla de där gäller inte ett och samma yrke förstås. Allt man gör statligt skall registreras. Detta pga offentlighetsprincipen. I alla fall om man är tjänsteman där det förväntas att man handlägger ärenden. Svårt att förklara. Det är alltså inte enbart registratorer som håller på med sådant. Sedan är det olika slags prövningar på varje ärende.

Skickades från m.sweclockers.com

Långt ifrån allt skall registreras. Arbetsmaterial ska inte registreras t.ex. Det som finns med i förvaltningslagen är ju endast att handlingar ska kunna lämnas in/begäras ut (registreras) ett antal timmar per dag. Vilket normalt sköts av registraturen på myndigheten (vilka har en fullmakt att öppna post och e-post vid frånvaro). Sen _behöver_ inte alla handlingar registreras, det beror på vad som sägs i dokumenthanteringsplanen. Har man bara ordning på var och hur handlingar förvaras så kan de lika gärna ligga i ett skåp eller pärm.

Nu tänker du säkert på prövning om allmän handling får lämnas ut (dvs, ej sekretessbelagd)? Den görs ju av handläggaren och vid nej så får man motivera och skicka besvärshänvisning. Sen vissa typer av handlingar kommer ju aldrig att lämnas ut, däribland läkarintyg.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Man kan hålla på att diskutera detta med löner i all evighet, men hur tycker du en brandman skall resonera om sin lön han riskerar ändå sitt liv i jobbet vilket jag knappast tror att du gör ändå tjänar du mer än honom, kanske? Diskriminering, absolut enligt honom ... lön efter förmåga, absolut inte enligt brandmannen.. osv.. Det finns mycket som är märkligt i samhället & orättvist.. Jag har tiill och med hört om företag som lägger ut konstruktionen till indien, ingenjörerna har mycket lägre lön i indien men behåller tillverkningen i sverige, rättvist, tja enligt han som äger företaget är det inte det!

Som sagt vi kan skriva spaltmeter om detta kära ämne om hur man sätter löner, efter utbildning & andra oväsentligheter eller vad man verkligen klarar av oavsett ålder mm.

Fast nu tar du ju någonting helt annat. Diskussionen om hur lönesätnning mellan yrkeskategorier fungerar är en fråga i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast nu tar du ju någonting helt annat. Diskussionen om hur lönesätnning mellan yrkeskategorier fungerar är en fråga i sig.

Absolut, men där om någonstans ser man hur orättvis världen är!

Känns som om vi är rätt så färdiga med detta nu, egentligen skulle vi diskutera hårdvara över en öl på en pub istället... peace.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Långt ifrån allt skall registreras. Arbetsmaterial ska inte registreras t.ex. Det som finns med i förvaltningslagen är ju endast att handlingar ska kunna lämnas in/begäras ut (registreras) ett antal timmar per dag. Vilket normalt sköts av registraturen på myndigheten (vilka har en fullmakt att öppna post och e-post vid frånvaro). Sen _behöver_ inte alla handlingar registreras, det beror på vad som sägs i dokumenthanteringsplanen. Har man bara ordning på var och hur handlingar förvaras så kan de lika gärna ligga i ett skåp eller pärm.

Nu tänker du säkert på prövning om allmän handling får lämnas ut (dvs, ej sekretessbelagd)? Den görs ju av handläggaren och vid nej så får man motivera och skicka besvärshänvisning. Sen vissa typer av handlingar kommer ju aldrig att lämnas ut, däribland läkarintyg.

Det beror helt på vad man har för arbetsupphifter. I flera arbetsroller skall allt registreras. Det gäller såklart inte arbetsmaterial men generellt sett. Det finns kriterier för att definiera detta. Och ja, jag har handläggarbehörighet på en stor statlig institution och arbetar med sådant dagligen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vad arbetar du med? Siffror är ganska ointressant utan att veta det

Jag är pilot.

Permalänk
Medlem

Jobbar extra vid sidan av mina studier för Studentconsulting. Jag två arbetsplatser jag jobbar på, Posten och Systembolaget. Har du självklart varken månadslön eller individuell lönesättning utan allt styrs genom kollektivavtal och hur mycket jag jobbar.

På Posten jobbar jag på paketterminal med mestadels avlastning av paket i rask takt - 118kr/timmen plus ca 20kr/timme i OB kväll och ca 40kr/timme OB natt. Betald 15 min rast eller obetald 30 min lunch ungefär var 3:e timme.

På Systembolaget är jag tryckförare och lagerarbetare på en av deras depåer som skickar beställt gods till butiker och ombud. - 106kr/timmen. 1 timme obetald rast/lunch som man kan disponera hur man vill över arbetsdagen. Ofta får man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Det beror helt på vad man har för arbetsupphifter. I flera arbetsroller skall allt registreras. Det gäller såklart inte arbetsmaterial men generellt sett. Det finns kriterier för att definiera detta. Och ja, jag har handläggarbehörighet på en stor statlig institution och arbetar med sådant dagligen.

Jodå, vet att det varierar. Jodå, är ju (fortfarande) handläggare i en mindre kommunal organisation (men liknande tjänster finns även inom de statliga). Så länge saker är återsökningsbara på enkelt sätt är det inte något absolut krav med diarieföring. Men det är ju sällan saker är enkelt återsökningsbara.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Jodå, vet att det varierar. Jodå, är ju (fortfarande) handläggare i en mindre kommunal organisation (men liknande tjänster finns även inom de statliga). Så länge saker är återsökningsbara på enkelt sätt är det inte något absolut krav med diarieföring. Men det är ju sällan saker är enkelt återsökningsbara.

Ja det låter som en rimlig definition som jag kan skriva under på.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan säga att jag tog ett mindre kliv upp till 35000/mån, känner att jag kan vara nöjd med det då jag har en hel del trevliga förmåner också.

Uppdatering: På chefens initiativ gick jag upp till 38000/mån för ett tag sedan utanför den normala förhandlingen. Förmodligen för att jag inte skulle ha så mycket incitament till att byta jobb. Lär kunna komma över 40k då vid nästa förhandling, vilket känns helt okej med tanke på mina få år i arbetslivet då jag har en bit kvar till 30.

Permalänk

Just nu ca 24100 kr, brutto, i grundlön. Montör i industrin.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Stadiga 1050 spänn i månaden från Csn som går till datorprylar, moderater måste hata mig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ca 800:-. Kvalificerar jag mig för medlemskap i nya Moderaterna nu? Ni är väl ändå det nya arbetarepartiet? Var det inte så Per Schlingmann sa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jobbar skift på driftsupport, drar in nånstans mellan 30-32k i månaden... Mycket slit är det dock.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

31k, elektriker.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Jobbar som Linux sysadmin i en R&D miljö på ~1000 maskiner, kom in med i princip ingen erfarenhet (förutom skolan och hemmapillande) genom en praktikplats, på 18k. Nu 1,5år senare så tjänar jag 23k.

Många inlägg i den här tråden och andra får mig att känna att jag borde kunna få mycket mer och jag har en väldigt betydande omförhandling på gång. Jag bor i Linköping så jag är medveten om att det är lägre löner än i t. ex. Stockholm, men om det är någon som har någon värdefull input så är det välkommet.

Permalänk
Medlem

20500:- innan skatt.

Ansvarar för hårdvaruservicen på främst laptops på ett lokalkontor till en större svensk IT-kedja.
Underbetald?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

20500:- innan skatt.

Ansvarar för hårdvaruservicen på främst laptops på ett lokalkontor till en större svensk IT-kedja.
Underbetald?

Mycket välspecificerat. Ansvar för hårdvaruservicen? Du är alltså ensamt ansvarig på en svensk it-kedja för att servicen blir genomförd. Antar att du har några anställda tekniker under dig då som du delegerar ärenden till. Eller är det så att du sitter i supporten och tar emot felanmälningar från kunder och skriver ett ärende åt dem?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Mycket välspecificerat. Ansvar för hårdvaruservicen? Du är alltså ensamt ansvarig på en svensk it-kedja för att servicen blir genomförd. Antar att du har några anställda tekniker under dig då som du delegerar ärenden till. Eller är det så att du sitter i supporten och tar emot felanmälningar från kunder och skriver ett ärende åt dem?

Inte kedja, lokalkontor till en kedja. Jag arbetar heltid med hårdvaruservicen, även ett par tekniker till som arbetar i snitt 50% under mig och 50% med annat. Jag sitter inte i supporten, felanmälningar från kunder delegeras till mig från supporten, och större kunder som t.ex ett par kommuner och dess skolor anmäler enligt ett system med mail så det kommer direkt till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inte kedja, lokalkontor till en kedja. Jag arbetar heltid med hårdvaruservicen, även ett par tekniker till som arbetar i snitt 50% under mig och 50% med annat. Jag sitter inte i supporten, felanmälningar från kunder delegeras till mig från supporten, och större kunder som t.ex ett par kommuner och dess skolor anmäler enligt ett system med mail så det kommer direkt till mig.

Ja då låter det som du är underbetald.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ja då låter det som du är underbetald.

Varför det? Skulle han vara underbetald om han hanterade samma typ av reklamationer i en ICA Maxi butik? Tycker det är bra att inte alla som hanterar någon typ av IT-produkter/tjänster nuförtiden per automatik har mera än motsvarande tjänster i övriga sektorer.

Nu väntar jag bara att lönerna bromsas på alla de talanglösa IT-tekniker man träffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Varför det? Skulle han vara underbetald om han hanterade samma typ av reklamationer i en ICA Maxi butik? Tycker det är bra att inte alla som hanterar någon typ av IT-produkter/tjänster nuförtiden per automatik har mera än motsvarande tjänster i övriga sektorer.

Nu väntar jag bara att lönerna bromsas på alla de talanglösa IT-tekniker man träffar.

På ICA Maxi reparerar de inte datorer, de har inte 48 timmars on site-garanti och de är inte certade till att laga allt möjligt. Våra kunder har sammanlagt 10000 datorer där jag sköter reparation vid garantifall och skador, åtminstone 2000 har 48h onsite. Det är lite ansvar för att hålla de kunderna nöjda och det är ett jävla pussel för att få allt att gå ihop, kan lugnt säga att inga av de andra teknikerna jag jobbat med där hade fått det att fungera.
Hade 25000-31000:- på jobbet innan som truckchaufför beroende på skift. Men det var lite osäkrare då det var timanställning de första 3-4 åren som gällde där.
Självklart kan man som kodknackare eller annan IT-personal se ner på hårdvaruteknikern som ofta gör ett relativt enkelt jobb, men även fast det inte verkar som det så är det inte helt lätt att få skiten att fungera.

En rolig detalj förövrigt är att jag vet en som jobbat på ICA Maxi som kassörska, hon hade bättre lön än jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Varför det? Skulle han vara underbetald om han hanterade samma typ av reklamationer i en ICA Maxi butik? Tycker det är bra att inte alla som hanterar någon typ av IT-produkter/tjänster nuförtiden per automatik har mera än motsvarande tjänster i övriga sektorer.

Nu väntar jag bara att lönerna bromsas på alla de talanglösa IT-tekniker man träffar.

om han har arbetsledarroll så borde man faktiskt ha nån tusenlapp mer än ingångslönen på McDonalds.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jobbar som Linux sysadmin i en R&D miljö på ~1000 maskiner, kom in med i princip ingen erfarenhet (förutom skolan och hemmapillande) genom en praktikplats, på 18k. Nu 1,5år senare så tjänar jag 23k.

Många inlägg i den här tråden och andra får mig att känna att jag borde kunna få mycket mer och jag har en väldigt betydande omförhandling på gång. Jag bor i Linköping så jag är medveten om att det är lägre löner än i t. ex. Stockholm, men om det är någon som har någon värdefull input så är det välkommet.

Skulle säga att du är underbetald. Även i Linköping borde du komma upp över 25. Har du sökt andra tjänster? Det är alltid bra att göra för att ha lite koll på vad andra erbjuder.

Permalänk
Skrivet av Xerbee:

Skulle säga att du är underbetald. Även i Linköping borde du komma upp över 25. Har du sökt andra tjänster? Det är alltid bra att göra för att ha lite koll på vad andra erbjuder.

Är han verkligen underbetald när han kommer direkt från gymnasiet?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

26.000:- plus lite förmåner. Handläggare Skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Är han verkligen underbetald när han kommer direkt från gymnasiet?

Utbildningen har ju inte särskilt stor relevans om han de facto fått tjänsten. Många har enbart gymnasieutbildning och ändå en hög lön. Det beror på vad man har för ansvar och arbetsuppgifter. Har man underställda personer så ska det ju reflekteras i lönen om man har fått ett så pass stort ansvar. 23 000 är inte en särskild hög lön för vanliga arbeten. I Sverige har vi dessutom inte särskilt mycket högre löner även när man har eftergymnasial utbildning.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Är han verkligen underbetald när han kommer direkt från gymnasiet?

Det tycker jag. Fast det är ju svårt att säga utan att veta hur hans ansvar och uppgifter ser ut som Sentenced påpekade. Men har han på 1,5 år visat sig kompetens och kan snacka för sig är jag övertygad om att han kan ligga på 25+ utan problem.

P.S Sedan vet vi ju inte att "skolan" syftar på gymnasiet? Skulle ju lika gärna kunna vara högre utbildning?

Permalänk
Medlem

Medellönen för en brandman ligger på ~23000:-/mån brutto har svårt att tänka mig att någon annan utanför räddningstjänsten etc. har mer ansvar och framförallt tar större risker i sitt dagliga arbete så alla andra borde ha mindre lön än så!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Medellönen för en brandman ligger på ~23000:-/mån brutto har svårt att tänka mig att någon annan utanför räddningstjänsten etc. har mer ansvar och framförallt tar större risker i sitt dagliga arbete så alla andra borde ha mindre lön än så!

Är det helttidstjänst då? Så att man inte kan vara iväg och jobba med annat också? Och är det grundlön innan OB och andra ersättningar?