Parked cores?! Bättre fps i BF4?

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Det är ju så att det är en simulation av en extra processor för varje kärna man har. Men många spel älskar ju hög hastighet på själva processorn, så har det vart länge. Och har man det där hyprertrading påslaget så snor man ju av varje processor så att säga. BF älskar äkta hög hastighet så enkelt är det... Hypertrading förvirrar bara... Stäng av det. Låt spelet själv välja hur det skall sno åt sig resurser... Inte lura det att det finns 8 kärnor när det inte finns 8 kärnor.

Pros/cons med att stänga av HT? kan du visa bf4 benchmarks på fps med/utan HT?

Permalänk
Medlem

Jag kör W8.1 och fick motsatt effekt, mer fpsdrops samt lägre fps konstant.

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Medlem

Kör också Win 8.1 och upplever nog lägre prestanda, hur parkerar man kärnorna igen? Dyker inte upp när man tar "Check Status".

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag drömde att jag stängde av parkeringen. Och när jag sedan spelade så uppfattade jag spelet som att det flöt bättre. Så det funkar verkligen fastän jag inte stängde av på riktigt!

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik541:

Jag kör W8.1 och fick motsatt effekt, mer fpsdrops samt lägre fps konstant.

Skrivet av Jeddan:

Kör också Win 8.1 och upplever nog lägre prestanda, hur parkerar man kärnorna igen? Dyker inte upp när man tar "Check Status".

Placebo. Det är inte tekniskt möjligt att få lägre fps när man inaktiverar en strömsparfunktion. Som många redan sagt så är det samma effekt som att slå av C6 i bios, inte heller det kan ge lägre fps.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Blev bättre frames för mig (speciellt de FPS drops jag drabbades av försvann), Windows 7 x64 och dator i sign.

Visa signatur

[Intel i5 2500K][Corsair 1600 Mhz][EVGA GTX 780][Corsair TX750][WD Black 750GB][Intel 510 SSD 128GB][Lian Li PCV-1020A][ASUS PB278Q]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Placebo. Det är inte tekniskt möjligt att få lägre fps när man inaktiverar en strömsparfunktion. Som många redan sagt så är det samma effekt som att slå av C6 i bios, inte heller det kan ge lägre fps.

Tekniskt möjligt är det ju, beror ju på hur systemet fungerar, vet inte hur Win8.1 sköter det hela men onekligen annorlunda från Win7, så inte helt omöjligt att det har något med balansering att göra. När den parkerar en core kanske den lättare aktiverar turbo i en annan och pga effektivteten in Win8.1 implementeringen så kanske det faktiskt ger en märkbar effekt? Det är ju en hel del som sagt sig uppleva detta och självklart kan det vara placebo men svårt att säga utan rena mätningar och oavsett så är det ju uppfattningen spelaren har som är det viktigaste.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tekniskt möjligt är det ju, beror ju på hur systemet fungerar, vet inte hur Win8.1 sköter det hela men onekligen annorlunda från Win7, så inte helt omöjligt att det har något med balansering att göra. När den parkerar en core kanske den lättare aktiverar turbo i en annan och pga effektivteten in Win8.1 implementeringen så kanske det faktiskt ger en märkbar effekt? Det är ju en hel del som sagt sig uppleva detta och självklart kan det vara placebo men svårt att säga utan rena mätningar och oavsett så är det ju uppfattningen spelaren har som är det viktigaste.

Edit: Förutom möjligheterna till att köra en ensam kärna högra klockad enligt ovan så kan även HT spela in.

Det finns en teoretisk möjlighet beroende på hur OS:et lägger ut jobb på olika kärnor. Jag läste någonstans att Win8 parkerar HT-kärnorna och om så är fallet så kommer arbete alltid läggas på fysiska kärnor så länge det finns lediga. Om man däremot stänger av parkering och OS:et beter sig knasigt så kan det lägga ut flera trådar på t.ex. (Intel) kärnorna 0,1 istället för på 0,2. Om OS:et gör det så hamnar flera trådar på samma fysiska kärna vilket blir långsammare än om trådarna hade hamnat på två olika fysiska kärnor.

Så om detta stämmer så är det i princip så att Win8 stänger av HT så länge det inte finns något behov för så många kärnor, vilket gör att datorn blir snabbare på att köra de få trådarna, därför att trådarna alltid hamnar på de fysiska kärnorna.

Men jag har som sagt fortfarande inte sett några parkerade kärnor i Resource Monitorn på mina Win8 burkar så jag vet inte hur det är i praktiken.

Permalänk
Medlem

Insåg att man kan få fram en graf över cpu och gpu användning (perfoverlay.drawgraph) och har nu märkt att allt stutter åtföljs av ganska brutala spikar i både cpu och gpu, dock klart mest för cpu. Ungefär sår här: http://imageshack.us/f/203/ap1l.jpg/

Vore toppen om fler kan testa kommandot och rapportera sina grafer

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

Har laddat ner programen och tryckt "Check status", men den har laddat i över 10 minuter nu på "Searching registry".

Hur lång tid ska det ta?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Har laddat ner programen och tryckt "Check status", men den har laddat i över 10 minuter nu på "Searching registry".

Hur lång tid ska det ta?

Tog inte mer än en halv minut för mig.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Har laddat ner programen och tryckt "Check status", men den har laddat i över 10 minuter nu på "Searching registry".

Hur lång tid ska det ta?

För mig tog det max en minut.

För övrigt så testade jag köra MSI´s kombustor. ökade cirka 10 fps.

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

Tog inte mer än en halv minut för mig.

Har startat om flera gånger, men den kommer inte längre än "Searching registry"

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Kan glatt säga att det verkligen ökade prestandan i BF4 brutalt för min del. Det lär ju troligtvis lösa en hel del problem i andra spel med som är krävande och har stuttering.

Hade som alla ovanstående kommentarer sa, frekventa frameskips, massiva framedrops när man vände sig om, låg FPS generellt, speciellt på Ultra, kunde kanske köra i 30 FPS, inklusive ovanstående problem. Så jag droppade till kanske 20-15 FPS när jag vände mig om.

Testade att unparka mina cores, startade om, drog igång BF4 och jag kunde köra 60 FPS med drops till 57 FPS (pga mitt grafikkort troligtvis) vilket till skillnad från förut inte är nåt problem, utan stuttering, inga framedrops när man vände sig om. Har en i7 2600k.

Tummen upp för detta! Tackar!

Permalänk
Medlem

Jag vill testa men skulle vilja höra hur man får allt att vara som det är nu, innan man unparkar corsen. Park all lär väl inte göra det "ogjort" så att säga?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Luktar bullshit! Någon hade tidigare postat en länk till en windowspatch som åtgärdade den här buggen. Så det är nog mest troligt placebo eller folk som kör gamla piratade versioner av windows som får bättre fps. Alt alldrig kört windows uppdate

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Luktar bullshit! Någon hade tidigare postat en länk till en windowspatch som åtgärdade den här buggen. Så det är nog mest troligt placebo eller folk som kör gamla piratade versioner av windows som får bättre fps. Alt alldrig kört windows uppdate

Ja, så är det såklart! Du verkar ha enorm insikt i detta - kan du inte upplysa oss lite mer?

Edit: Hittade en artikel http://www.xtremehardware.com/eng-reviews/core-parking-on-win...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Luktar bullshit! Någon hade tidigare postat en länk till en windowspatch som åtgärdade den här buggen. Så det är nog mest troligt placebo eller folk som kör gamla piratade versioner av windows som får bättre fps. Alt alldrig kört windows uppdate

"This article introduces an update that enables the hotfix installer to selectively disable the Core Parking feature in Windows 7 or in Windows Server 2008 R2 if an AMD FX, AMD Opteron 4200 Series, or AMD Opteron 6200 Series processor is installed."

http://support.microsoft.com/kb/2646060

Permalänk

Ingen skillnad för mig med unparked cores i alla fall. Ingen märkbar åtminstone. Kanske är för att både CPU och GPU går i nästan 100% i BF4 så :/

Permalänk
Medlem

fan gjorde detta MEN man bordet ju köra tex en fraps vända minst 5min sen göra detta å testa igen o ta bild på grafen över processor hanteringen i aktivitetshanteraren.. men nui är det gjort ! hoppas någon kan forska i detta jag e sämst på sådant härnt så bäst lämna över till proffsen

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Ja, så är det såklart! Du verkar ha enorm insikt i detta - kan du inte upplysa oss lite mer?

Edit: Hittade en artikel http://www.xtremehardware.com/eng-reviews/core-parking-on-win...

Är bara så less på alla "fixar" som ska ordna allt med BF4. Spelet är trasigt just nu och det är bara Dice som kan fixa det, och det är sjukt frustrerande när man vill lira och spelet hänger sig stup i kvarten.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Insåg att man kan få fram en graf över cpu och gpu användning (perfoverlay.drawgraph) och har nu märkt att allt stutter åtföljs av ganska brutala spikar i både cpu och gpu, dock klart mest för cpu. Ungefär sår här: http://imageshack.us/f/203/ap1l.jpg/

Vore toppen om fler kan testa kommandot och rapportera sina grafer

I reditt-tråden är det en som linkar denna bild http://imgur.com/8nJhYkq

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Är bara så less på alla "fixar" som ska ordna allt med BF4. Spelet är trasigt just nu och det är bara Dice som kan fixa det, och det är sjukt frustrerande när man vill lira och spelet hänger sig stup i kvarten.

Jag själv upplever helt klart bättre flyt (även på fps-mätaren) efter att ha ordnat detta, men det kunde lika gärna varit tack vare serverpatchen som släpptes i samband med det.

Har inte haft problem med vare sig BF3 eller nu BF4. I princip inga problem. Vet inte om jag har gjort rätt eller fel med mitt system...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heeet:

I reditt-tråden är det en som linkar denna bild http://imgur.com/8nJhYkq

vad är kommandot för att få visa cpu användning ingame? och är det pålitlig?

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det är ju så att det är en simulation av en extra processor för varje kärna man har. Men många spel älskar ju hög hastighet på själva processorn, så har det vart länge. Och har man det där hyprertrading påslaget så snor man ju av varje processor så att säga. BF älskar äkta hög hastighet så enkelt är det... Hypertrading förvirrar bara... Stäng av det. Låt spelet själv välja hur det skall sno åt sig resurser... Inte lura det att det finns 8 kärnor när det inte finns 8 kärnor.

Vad jag kan läsa mig till, så får man alltid mer fps med ht. Upp till 17fps mer.
http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobiasf:

vad är kommandot för att få visa cpu användning ingame? och är det pålitlig?

perfoverlay.drawgraph 1
tror jag det ska vara

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem

Från det här testet: http://www.xtremehardware.com/eng-reviews/core-parking-on-win...

Conclusions

"The core parking of Windows uses an heuristics to determine how many cores are strictly necessary for running a software. Unfortunately, this heuristic does not always work. At the expense of the Intel CPU with Hyper Threading. Ironically the old Windows XP is immune to this problem. Disabling the core parking the last Intel CPU can release their full potential in light - average loads for the CPU, where the heuristic of the core parking can go wrong.
With medium - heavy loads, where the CPU is busy at most, there is no room to turn off cores: in that case you do not have improvements by turning off the core parking. In fact, in most other benchmarks we did not noticed a relevant increase of the performance.
We do not know if Microsoft is working on a patch to work around this problem. If you want to get maximum performance at the expense of a lower energy saving, you now have a convenient way to change the settings of the core parking."

Vad tror folk om det här? Jag har varit skeptisk mot "unparking" av kärnor och dess prestandavinnande effekter i spel, och jag kommer fortsätta vara det tills jag ser ordentliga benchmarks. Låter vettigt i mina öron att i spel som konstant använder alla kärnor, som BF4 för min del, helt enkelt inte parkerar kärnorna då det är full belastning hela tiden. Om så skulle vara fallet måste det ju handla om en riktigt stor bugg, skulle va konstigt om inte MS fixat det.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Latka:

Står att jag har på min i5 3570k 3 parked cores. Inte vågat ändrat ännu sitter bara och stirrar ilsket

Skrivet av WoG:

Placebo. Det är inte tekniskt möjligt att få lägre fps när man inaktiverar en strömsparfunktion. Som många redan sagt så är det samma effekt som att slå av C6 i bios, inte heller det kan ge lägre fps.

Det är fullt tekniskt möjligt att skapa en arbetslast där prestanda minskar om man slår av "core parking".

Verkar som denna teknik används på alla CPUer som har fler än 2st CPU-trådar, d.v.s det används även på i5 som saknar HT. Vad heuristiken i "core parking" är tänkt att lura ut är hur många CPU-kärnor din arbetslast kan tänkas behöva i närtid (närmaste 100-tals millsekundera).

Program som inte använder alla CPU-trådar till 100% (och spel ligger nog i riskzonen här) verkar kunna få "core parking" algoritmen att anse att man inte behöver alla kärnor och en eller flera kärnor sätts i ett viloläge kallat C6. Att ta sig ur C6, s.k. "exit latency", tar ganska lång tid då L1/L2-cachen blir strömlös i C6 så all cache:ad information tappas. Det tar ca 200µs innan CPU-kärnan kommit ur detta tillstånd så Windows försöker undvika att lägga trådar/processer på denna kärna även om det temporärt finns fler trådar som finns köra än det finns "unparked cores".

Så fallet när det blir långsammare är när Windows under längre tid låter CPU-kärnor stanna i C6 trots att det ofta finns flera trådar som vill köra än det finns "unparked cores". När Windows väl väljer att ta ur en kärna ur C6 så ovanpå de 200µs för att komma tillbaka till C1 så tillkommer också att det som tillslut körs på kärnan kommer vara helt "cache cold" och initialt få väldigt dåligt prestanda, antagligen detta som ger upphov till "stuttering".

Ett fall när det blir långsammare att ha "core parking" avslaget skulle kunna vara detta. Om väldigt få trådar är körbara vid samma tillfälle, men det väldigt ofta blir så att en tråd som tidigare körde på kärna N blir redo att köra igen i ett läge när just kärna N jobbar med något annat så kommer den tråden att köras på någon annan av de kärnor som inte har något att göra. Verkar väl vettigt, men om det nu råkar vara så att de flesta trådarna kör ganska kort och sedan "sover" så blir det relativt sätt väldigt dyrt att migrera en tråd från en kära till en annan då all information som är relevant är väldigt ofta cache:ad på "fel" CPU-kärna. Data som är cache:ad på "fel" kärna är i många fall värre än att det inte är cache:at alls, framförallt för skrivningar.

Och är absolut inget konstigt att väldigt många raporterar att alla utom 1 CPU-kärna är "parkerad", det visar bara att det ni just nu gör på er dator har ingen nytta av fler än en CPU-kärna så Windows anser (helt korrekt i de flesta fall) att det både drar mindre ström och kan faktiskt leda till bättre prestanda (högre turbo boost frekvens på den kärna som faktiskt kör) än om flera kärnor var "aktiva".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Detta gav mig noll effekt

i5 2500K. GTX 570, WIN 7

Permalänk

Jäääävla .. Det hjälpte skit mycket !!! ... jag hade alla 4 cores parkerade

Visa signatur

CPU FX4300 4,6GHz - GPU Gigabyte R9 280x OC - PSU Corsair CX500M - Moderkort ASUS Sabertooth AM3+