Razer Project Christine på CES 2014

Permalänk
Melding Plague

Razer Project Christine på CES 2014

Tillverkaren Razer fortsätter att satsa på annorlunda koncept. Under CES 2014 visar företaget upp Project Christine, en modulbasead dator med inbyggd kylning via mineralolja.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan va häftigt om dom lyckas få det att fungera smidigt!

Permalänk
Medlem

Fast en PC är ju redan som moduler. Visst man slipper öppna lådan men det känns som det blir mycket dyrare om man måste köpa komponenter placerade i sådana här moduler. Kanske kan man bygga ihop modulerna själv men då kan man ju lika gärna bygga hela datorn själv istället. Jag tror detta blir en flopp.

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt ju! så länge kylförmågan är bra och modulerna relativt billiga och lätta att få tag på, så känns detta som en succé

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Riktigt coolt ju! så länge kylförmågan är bra och modulerna relativt billiga och lätta att få tag på, så känns detta som en succé

Skickades från m.sweclockers.com

Ehm, det är razer vi har att göra med här.
Ordet "Billig" finns inte i deras vokabulär så kan gissa att alla moduler kommer att kosta en 1k och upp mer än normala priser på komponenter.

Ful som stryk för övrigt men en trevlig idé som kan funka om andra företag tar den.

Permalänk
Medlem

det där kan vara framtiden för hemdatorn, eller en värdig motståndare till steam machines. Väldigt intressant idé. Som jag ser det, för att detta skall vara något att sattsa på, skall man aldrig behöva byta ut centertornet (som jag tolkar som moderkort). Att lite nu och då kunna byta delar i datorn oberoende av övirga delar skulle vara överlägset! (Ja, jag vet att man kan göra det idag. Nej, jag förstår att DU inte tycker att det är krångligt idag) Den praktiska vinningen i detta torde vara minskad risk för statiskelektricitets-skador, felköp och hinder pga mammaplanka.

Återstår att se vad Razer levererar, och framförallt vilken kvalité det håller

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Påminer om BMW designworks tycker jag.

Finns det inte nackdelar med kristal olja? så som att det fräter på lödkontatkter? eller blandar jag ihop helt?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant idé!

Permalänk

Kollade på youtube när Linus pillade på denna & I'm lovin' it!

Visa signatur

Former Blindreaper

CASE: Fractal Design Define R4 MB: MSI Z77 MPOWER CPU: Intel Core i7-3770K GPU: ASUS GTX 770 DCUII OC SSD: Intel 520 240GB RAM: Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 2x4GB PSU: Fractal Design Newton R3 600w

Permalänk
Medlem

Jag är relativt osäker på det här. Det krävs en hel del ingenjörskraft för att lyckas med det här koncepten. Razer har alltid varit bra på att väcka intresse, men vi kan ta Razer Bladen till exempel.
Jo visst, den har bra specifikationer (Processor, grafik osv), men kylningsförmågan blev en total flopp, trots att Razer sa att kylningen var bra.
Förhoppningsvis har dem specialutbiladade ingenjörer för den här typen av hårdvaroutveckling.
Man får helt enkelt hoppas på att det inte blir en flopp, men om dem skulle lyckas med det här konceptet, då hade det varit riktigt skoj.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Nom nom nom nom, mer swec-film!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ronnylov:

Fast en PC är ju redan som moduler. Visst man slipper öppna lådan men det känns som det blir mycket dyrare om man måste köpa komponenter placerade i sådana här moduler. Kanske kan man bygga ihop modulerna själv men då kan man ju lika gärna bygga hela datorn själv istället. Jag tror detta blir en flopp.

Med tanke på hur otroligt många som hellre lägger några slantar extra än att behöva öppna sin dator och pilla med den själv, så tror jag att såna här koncept går hem hos många familjer/personer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill, men de försöker ju iaf.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Hur f*n kan Razer tro att en "ovan" person ska tycka "hmmm, det där ser relativt enkelt ut, med mineralolja och allt. DEN får bli min första dator!"!!!!

Permalänk
Medlem

Ser inte vem som skulle tänkas köpa denna. Vanliga datorer är redan enkla att uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Man kan iallafall älska Razer för deras vilda idéer.
Chansen att jag personligen köpen en sådan maskin är dock ca 0% med tanke på vad det kan komma att kosta...

Visa signatur
Permalänk

Sen när började Emil slänga med en stockholmsdialekt?

Permalänk
Medlem

Jag älskar idén och razer.. men min dator ska fån inte va en discolampa... För mycket ljus och bling bling

Permalänk
Medlem

Om den ens blir verklighet tror jag vi kan räkna med att det blir en "flash in the pan" för Razer med denna. Men det är ju kul att de försöker vidga gränserna lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Roligt att dom vågar testa detta! Det är så företag blir stora

Jag tycker själv den ser riktigt cool ut

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Entusiast

Kul idé men Razer kommer inte kunna genomföra det med tanke på deras prissättning som normalt saknar verklighetsuppfattning. Razer Edge var sjukt häftig och man kan acceptera att själva plattan var dyr med tanke på vilken hårdvara de faktiskt lyckats trycka in. Priset på tillbehören är däremot oförklarligt. Så med tanke på Razers normala prissättning samt de väldigt höga kostnaderna som ett sådant bygga är förknippat med så lär det inte sälja alls.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Påminer om BMW designworks tycker jag.

Finns det inte nackdelar med kristal olja? så som att det fräter på lödkontatkter? eller blandar jag ihop helt?

Vissa oljor kan fräta på plaster (Läs PCB och kablar), man får ju hoppas razer inte är så dumma att de använder en sådan olja. Troligtvis så flödar inte oljan fritt utan den kommer troligtvis flöda i någon form av kylblock. Antar de vill använda olja för att det dels låter coolt och för att det inte blir lika viktigt att det är 100% tätt överallt

Permalänk
Skrivet av hafretigern:

Sen när började Emil slänga med en stockholmsdialekt?

Du tror inte att Fra bytt ut Emil mot en tjänsteman?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

Med tanke på det extra arbetet och den väldigt smala marknaden för dessa moduler så verkar det högst osannolikt att detta skulle kunna bli något. Om det blir det så lär vi de ett extremt dåligt urval av moduler eller priser som ligger runt 2000 kr mer än motsvarande komponent till en vanlig dator.

För razers skull hoppas jag verkligen att detta bara är ett koncept för att väcka uppmärksamhet för det skulle verkligen bli en tvärflopp och dom gjorde det till verklighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Med tanke på hur otroligt många som hellre lägger några slantar extra än att behöva öppna sin dator och pilla med den själv, så tror jag att såna här koncept går hem hos många familjer/personer.

Dessa personer kommer heller inte att byta dessa moduler själva. De köper hellre en helt ny dator när de ska uppgradera oavsett hur enkelt det är att byta komponenter. De får ju fortfarande "krånglet" med att byta drivrutiner o.s.v. så de vill ha färdiginstallerat och färdigkonfigurerat operativsystem vid köpet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ronnylov:

Dessa personer kommer heller inte att byta dessa moduler själva. De köper hellre en helt ny dator när de ska uppgradera oavsett hur enkelt det är att byta komponenter. De får ju fortfarande "krånglet" med att byta drivrutiner o.s.v. så de vill ha färdiginstallerat och färdigkonfigurerat operativsystem vid köpet.

Vi vet inte hur dessa moduler kommer bytas ut, så det kan vi inte säga något om. Det kan mycket väl bli så pass enkelt att vem som helst kan göra det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ja det kommer kosta mer än att bygga en dator själv, men det gör Apple-datorer också och det går rätt så bra för dem Så jag tror inte priset blir ett problem, det är mer genomförbarheten som kan sätta käppar i hjulen för detta mästerverk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul ide, men kommer säkerligen kosta multum för bra komponenter...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Påminer om BMW designworks tycker jag.

Finns det inte nackdelar med kristal olja? så som att det fräter på lödkontatkter? eller blandar jag ihop helt?

varför har du carpe noctem som profilbild? kunde du inte haft en länk till nån rolig sida istället?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |