Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Min dator är 13.3", knappast liten, snarare mittemellan

Jag har en 17,3" laptop med stort tangentbord som folk säger. Knappast stort för att det ska fungera att skriva snabbt på.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jag har en 17,3" laptop med stort tangentbord som folk säger. Knappast stort för att det ska fungera att skriva snabbt på.

Du måste ha världens största händer om du inte kan skriva på ett normalstort tangentbord

Permalänk
Medlem

IBM Thinkpad T43 14"

1.86GHz Pentium M Centrino
1,5GB RAM
40GB HDD
kör Ubuntu 10.04.4

Är supernöjd med den här maskinen, fick den för strax under tusenlappen i mycket fint skick för några år sedan. Datorn är mycket snabb trots den gamla hårdvaran, den är precis lagom stor och tung för att släpa runt på. Byggkvalitén är så otroligt mkt högre än alla moderna plastiga sunklaptops. Tangentbordet är helt perfekt, sjukt skönt att skriva på (saknar inte mekaniska som man har hemma och så är det ju tyst också så det funkar i skolan). Skulle inte vilja ha någon annan dator i skolan ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du måste ha världens största händer om du inte kan skriva på ett normalstort tangentbord

Det är ju format & utformningen på ett vanligt laptop keyboard som suger.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Det är ju format & utformningen på ett vanligt laptop keyboard som suger.

Kör du med specialtangentbord då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kör du med specialtangentbord då eller?

Nej, men normalstora tangentbord med USB kabel och numeric keypad. Laptop tangentbord är bara kaos. Smått och svårt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Nej, men normalstora tangentbord med USB kabel och numeric keypad. Laptop tangentbord är bara kaos. Smått och svårt.

Nu förstår jag inte hur du menar. Mitt laptop tb är lika stort som det jag har till den stationära förutom att
det inte är någon numpad på, hur kan det vara svårare att skriva på ett sådant tangentbord?
Du är ärligt talat den enda jag någonsin hört klaga på att inte kunna skriva på ett laptop tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nu förstår jag inte hur du menar. Mitt laptop tb är lika stort som det jag har till den stationära förutom att
det inte är någon numpad på, hur kan det vara svårare att skriva på ett sådant tangentbord?
Du är ärligt talat den enda jag någonsin hört klaga på att inte kunna skriva på ett laptop tangentbord.

Det är ju utformat på ett helt annorlunda sätt. Och med function keys och saknade tangenter och gud vet allt. Sitter ju en FN-key där min Windows tangent brukar hålla hus. En shift tangent på fel sida, och ja.. Gud vet allt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Lenovo, I5, NVS 5400, 1600x900. man kan köra lol laggfritt, good enough

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Det är ju utformat på ett helt annorlunda sätt. Och med function keys och saknade tangenter och gud vet allt. Sitter ju en FN-key där min Windows tangent brukar hålla hus. En shift tangent på fel sida, och ja.. Gud vet allt.

FN tangenten är den enda jag har på min laptop som annars inte finns på tangentbordet på
den stationära, resten är i princip likadant. Vet dock inte riktigt hur en FN knapp kan vara ett problem,
vi pratade ju om att skriva inte göra kommandon :s

Permalänk
Medlem

Har en egen HP Probook 6450B som jag använder som skoldator då skoldatorerna är så JÄVLA sega pga Volvo IT. Min Probook har en 1:a Gen Intel Core i3 @ 2.40 GHz, 6 GB DDR3 @1333 MHz 500GB Seagate, behöver ny dock, och Intel HD grafik

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Macbook Pro 9,2 13"

Visa signatur

DATORN:
Chassi: Corsair Carbide 500R PSU: XFX CoreEdition 550W MB: Asus P8z77-V
CPU: i5 3570K @ 4.2Ghz CPU kylare: Noctua NH-U12P SE2 RAM: Vengeance LP 1600Mhz 2x4Gb
GPU: Asus GTX970 STRIX DC2 OC HDD: Barracuda 1TB OS: Win 8

Permalänk
Skrivet av FlytPojken:

Förlåt att jag påpekar men tyvärr finns det ingen Air med Retina skärm just nu

okej, men vi ska få en macbook pro med i7 3,6GHz turbo, 16gb ram, SSD osv

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niklas_Jensen97:

okej, men vi ska få en macbook pro med i7 3,6GHz turbo, 16gb ram, SSD osv

Ni får inte dom, ni får låna dom.
Sen lär utköpspriset vara skyhögt på den.

Permalänk

har 4gb ram på min

Skrivet av ObviouslyGod:

HP Probook 6450b
- Intel i5 450M 2,4 GHz
- Integrerad grafik(?)
- 320gb hårddisk
- 2gb ram (tror jag om jag minns rätt)

Ingen höjdare att spela på den men den funkar bra för skolarbetet. Glad att den är upplåst.

har 4GB kört del spel på den men ingen monster dator men stabil och går bra är DJ så är den toppen

Permalänk
Medlem

Vet inte om tråden är död men tänkte bidra med en anekdot.

Gick ut gymnasiet för två år sen, och har under mellantiden innan jag nu börjar universitetet jobbat som lärarvikarie runt om i Stockholmsområdet. Under min skoltid har vi endast kört med papper och penna, stationära datorer fanns överallt runt om i skolan för de som behövde använda dessa för att skriva uppsatser eller skicka mail. Fanns även laptopvagnar som man körde in i klassrummet när dessa behövdes.

När jag var runt och jobbade såg jag alla möjliga varianter. Elever som har personliga laptops, personliga iPads, och de som bara kör med papper och penna. I fallen där de hade iPads funkade det bara i de fall där eleverna endast hade tillgång till plattorna under lektionen. De med "personliga iPads" satt bara och spelade spel hela lektionen. I en klass hade de till och med en gemensam Minecraft-värld, och jag fick hantera en situation där en kille satte eld på en klasskompis hus under lektionstid bakom min rygg och tjejen flippade.

I fall med personliga laptops funkar det halvt om halvt. De elever som är studiemotiverade arbetar, men de som kanske tycker det är trist (som jag var på den tiden) sitter bara och lirar Hearthstone eller surfar hela lektionen. Plus att de behandlar sina latops som skit (t.ex. snurrar runt dem som beyblades) och sen undrar varför de går sönder. Det finns heller inte tillräcklig administrering från skolan, där vissa endast får instruktionerna att de inte får ladda ner något illegalt.

I de skolor som använder papper och penna var arbetsnivån högst på lektionerna, även om det alltid finns ruttna ägg.

Jag skulle aldrig sätta mina barn i en skola där man ger ut personliga laptops eller iPads. I nitton fall av tjugo funkar det inte alls.

Permalänk
Medlem

Har en Lenovo T430 med en i5 3230m@2.6 ghz med 4 kärnor
8GB ram
En 7200 rpm 1TB hårddisk.
NVS5400M grafikkort
Funderar på skaffa SSD i cd slot och en E-GPU i pci expressen som sitter i datorn

Permalänk
Medlem

tog det absolut smidigaste jag kunde komma över, en macbook air 13" -11 (refresh) med 256gb ssd. sjukt smidig att skriva på, enormt bra batteritid och helt jävla dödstyst om man inte kör något krävande (såsom ett taskigt kodat javaspel *harkel minecraft harkel*) som kokar din cpu.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Tänkte försöka få lite liv i tråden igen. Nu när jag började i 1an fick jag en HP Elitebook 840.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk

Snubblade över den här tråden igen så jag uppdaterar väl med att jag nu har en Dell Latitude E5440 då jag börjat på gymnasiet.
Windows 7 Enterprise
14'' 1366x768
i5 4300U @ 1,9 GHz, 2,5 GHz Turbo.
Nvidia Gt 720m med wait for it... Hela 2 GB MINNE!! Helt onödigt men men
4 GB Ram och avslutningsvis 120 GB SSD

Rätt kompetent burk ändå för att vara skoldator och många tack till den som såg till att vi fick SSD

Permalänk
Medlem

ABC 80 när det begav sig

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

ABC 80 när det begav sig

Inte 2015 den där inte

Permalänk
Avstängd

Någon macbook pro från 2012, vi fick ABSOLUT INTE öppna den. Första jag gjorde va att uppgradera till SSD och från 4GB till 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Dell Latitude 3340 med i5 4200u, SSD på 128GB samt 8GB ram. Rätt så skönt med touchskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

ABC 80 när det begav sig

Japp 8st ABC 80 på ~500 elever...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Japp 8st ABC 80 på ~500 elever...

Vi hade några 386or som vi körde masterCam på... På gymnasiet..

På högstadiet har jag för mig vi hade någon beigebrun sak som hette "compis" typ..

Superhett..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Det var tider det
Som när 4mb ram kostade 2500:-

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem

Det började med Vic 20 > C 64 > Nascom 2 och ABC 80 > Compis och ABC 802.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vi använder en:

ThinkPad T540p

Intel Core i7-4710MQ 2,5 GHz
Windows 7
15,5" 3k (2880x1620)
GeForce GT 730M
8GB RAM
500GB HDD

Fungerar klockrent. Ända som saknas vore en SSD.

Permalänk
Medlem

En HP Probook 4540S med en Intel i7 3632QM, 8GB ram, världens långsammaste 500GB hårddisk, och en 1366x768 TN-panel, batteritid som är obefintlig. Kan ju inte säga att den är särskilt bra för produktivitet, men däremot så är den enkel att plocka isär och Probook-serien är väl rätt känd för att ha hög kvalitet. Saknar nästan Macbook Pro:n man hade i grundskolan dock, bra batteritid och skärm hade den ju iallafall.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator