Permalänk

Mätsökare hade ju vart schysst dock... Jag gillar att kunna fokusera Men då sticker väl priserna iväg rätt rejält å andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Mätsökare hade ju vart schysst dock... Jag gillar att kunna fokusera Men då sticker väl priserna iväg rätt rejält å andra sidan.

Jo, jag har för mig att jag sett Bessa 6x9:or med mätsökare gå för över 1000 kronor. Zeiss Super Ikonta är inte heller så billiga, men du kanske kommer under 1000-lappen där, iaf för 6x6. Skulle tro att deras optik är rätt sjyst jämfört med de billigare 6x9-kamerorna.

Min Brownie fokuserar från ungefär 2 meter till oändlighet, eller 3-6 fot med den inbyggda porträttlinsen. Det är en 100/11-glugg. Så en bälgkamera satt på f/11 och rätt hyperfokus blir ganska P&S ändå. Med ISO 400-film blir ju inte f/11 och 1/100 något problem direkt, det är nästan Holgastandard.. Du kan ju testa en enkel bälgkamera och se om det är något för dig, en 6x9:a tar ändå en del plats i fickan. Jag funderar en del över att komplettera med en 6x4,5-modell, det borde bli ungefär lika platskrävande som en 135-P&S.

Jag har inte glömt bort mitt löfte om att du skulle få låna en Holga, med lite tur är även Bessan ledig då om du är sugen.

En sådan här har jag:

Permalänk
Medlem

Har alla slängt sina fina rariteter och börjat fota digitalt?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jodå, än tas det foton analogt. Jag beställde precis en rulle av den här filmen, får se om det blir någon skillnad mot den jag brukar använda: http://shop.lomography.com/se/lomography-cine-200-35mm-single

Permalänk
Medlem

Här kommer lite fler våtplåtsbilder, känns äntligen som vi börjat få ordning på processen.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk

Gillar de 3 första starkt, det verkar vara lite "streaks" från någonting i mitten på dem dock vilket jag tycker distraherar lite från motivet. Grym känsla annars.

Själv kom jag precis hem från semester i England, spenderat en vecka på en kanalbåt i Oxfordshire. Blev 3 rullar Tmax 100 med Hasselbladarn, främst på Engelska kullar, sen 2 rullar Portra 400 och 2 rullar Tmax 400 i småbild... Har en hel del framkallningsjobb framför mig...

Permalänk
Medlem

Ja alltså våtplåt är en lite känslig process, du har mycket kort tid på dig. man måste fota+framkalla medans plåten fortfarande är våt av kemikalierna. men tycker jag lyckats ganska väl med dessa. Men självklart kan man alltid bli duktigare. jag kan ha hällt på ett "dåligt" sätt när jag hällde på framkallaren.
Ska se om det är möjligt att dra och fota på något steampunk konvent nästa år. kunde vara väldigt skoj att fota det i någon form av passande process.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk

Wee, paket från Maco, äntligen lite nytt 24x30-papper.

Permalänk

Fick två gamla objektiv av min morfar idag. Ena är en 135/2.8 Chinon och andra en 28/2.8 Vivitar. Är det Pentax K-fattning på dessa eller? Ville bara försäkra mig om det innan jag slänger in en beställning på en Pentax K till M4/3-adapter.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Fick två gamla objektiv av min morfar idag. Ena är en 135/2.8 Chinon och andra en 28/2.8 Vivitar. Är det Pentax K-fattning på dessa eller? Ville bara försäkra mig om det innan jag slänger in en beställning på en Pentax K till M4/3-adapter.

http://macarize.net/kristoffer/nyalinser.jpg

Det ser ut som det är K-fattning om man jämför med ett av mina Pentax-gluggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Wee, paket från Maco, äntligen lite nytt 24x30-papper.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/10406...

311 använder jag också, tycker att det är ett sjyst glossy-papper till bra pris. Jag diggar Foma. Passar perfekt för fotoalbumet. Berätta gärna vad du tycker om 313, jag är själv skeptisk till matta RC-papper, men kan nog motbevisas. Ilford multigrade matte var så trist! Flopp flopp sade kopian när jag skakade den, och var matt som en kofångare på byraggarns amazon.

För min del är det ursäkter ursäkter.... Sedan jag flyttade hem till lägenheten i början av juli så har jag ändå inte framkallat en enda rulle eller kopia. Kasst! Jag skyller på sommarjobb. Man är inte van vid sånt när man pluggat ett år!

Skulle tro att jag har minst 30-40 rullar plus en del blad att framkalla, vilket känns spännande. Det kommer nog att bli ett ryck i helgen.

Stack ned till lokala loppisbutiken idag och var för en gångs skull tidig, det verkar ha lönat sig:

Polaroid EE100 Special för 80 kr. Det blev köp eftersom det fanns 7 exponeringar 3000-film i (men de var så klart torra). Kommer nog att leka vidare med den ändå, eller introducera en vän. Har funderat på att flytta optik och slutare till en Holga.
Olympus XA2 för 70 kr. Ja, det är en sketen vanlig XA2. Men jag har aldrig haft en. Hade en XA som jag tyckte var för pillig med mätsökeriet. Får se om denna blir en bra fick-kamera.
Canon A35F för 60 kr. Nöjd! Har länge funderat på Canons mätsökare i Canonet-serien, och denna blir en billig väg in. Får väl leva med automatiken och det snäva programmet (1/60 och f/2.8 är så lågt den går). Snygg, bra skick och med fungerande kvicksilverbatteri.
Chinon Bellami för 30 kr. Fångade min blick bland kompaktkamerorna, såg så gedigen ut. Har inte stött på den innan, men den verkar lovande. Liten som XA2:an, med en 35/2.8 som ploppar ut när man drar i frammatningsarmen. Verkar ha bra omfång av slutartider, kan bli en grym snapshooter. Liten, tyst och snabbjobbad (skulle tro att jag trivs bättre med den än XA2:an).
Hit camera för 20 kr. Den är liten, okej?! Dessutom vet jag att den kan säljas dyrare på tradera om man vill. Film satt i, så om man ids kan man återanvända pappret och skära till lite ny film.

Permalänk

Vart hittar du alla dessa loppisar

Jag har gjort en ny hålkamera, byggt om en Agfa Clack med ett laserborrat hål från eBay. Gjord för 6x9, har tillåme slutarmekanik med plats för trådutlösare.

72mm, f/240. Inte hunnit testköra än, rätt sugen på att bygga en adapter för blixtkontakten (de två knopparma på toppen) och köra den i studion, lär krävas en hel del ljus dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Vart hittar du alla dessa loppisar

Jag har gjort en ny hålkamera, byggt om en Agfa Clack med ett laserborrat hål från eBay. Gjord för 6x9, har tillåme slutarmekanik med plats för trådutlösare.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0...

72mm, f/240. Inte hunnit testköra än, rätt sugen på att bygga en adapter för blixtkontakten (de två knopparma på toppen) och köra den i studion, lär krävas en hel del ljus dock...

Koolt! När ska du ut och härja då? Wink wink.
Det är så skönt med slutare på hålkameror, kör man med kabel så kan man ju lätt låsa också. Och stadigt blir det. Kanske viss charm i det blurriga också, men jag tycker det är kul med skarpa hålkort ibland också.

Ledtal 240 på 1 meter då vid 100 ISO. Så med 400 ISO och en blixt nära så borde du klara dig. Hårt kommer det ju bli! Och en blind modell, men du får väl ut en bild innan de flyr iaf!

Detta är den lokala second hand-butiken, de har en hel del vettigt ibland. Ibland bara skräp eller orimliga priser. De ville ha 490 spänn för en Nikon F-801 med någon normal kitglugg på.

För 300 kunde man få en gammal storformatskamera utan optik. Men även utan filmhållare, så jag bangade. Formatet var lite udda, half-plate kanske. Den hade en ridåslutare bakom objektivfattningen, inte helt illa! Tyvärr var fattningen liten, annars så hade jag kunnat smäcka på en intressant glugg jag hittade på jobbet från någon sorts projektor. Men den är runt 11 cm bred... En 300/3.5-optik som lätt täcker 30x30 cm hittade jag. Hoho.

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Koolt! När ska du ut och härja då? Wink wink.
Det är så skönt med slutare på hålkameror, kör man med kabel så kan man ju lätt låsa också. Och stadigt blir det. Kanske viss charm i det blurriga också, men jag tycker det är kul med skarpa hålkort ibland också.

Ledtal 240 på 1 meter då vid 100 ISO. Så med 400 ISO och en blixt nära så borde du klara dig. Hårt kommer det ju bli! Och en blind modell, men du får väl ut en bild innan de flyr iaf!

Härja nån dag efter jobbet i veckan?

Skulle vilja komma å hälsa på å titta på din Afghankamera nån gång också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Härja nån dag efter jobbet i veckan?

Skulle vilja komma å hälsa på å titta på din Afghankamera nån gång också

Ska nog fungera! Jag får messa dig om dag sen, börjar i ny skola imorgon så jag misstänker att tillvaron blir på huvudet.

39 rullar i inkorgen var det, varav majoriteten var C41/E6. Nu har jag betat av 10 rullar och 4 blad svartvitt. Det rör sig så sakterligen. Kul att ha fått upp ången igen också!

Jag som är en stor förespråkare för D76 har nu suttit och smutsat ned händerna med HC110, men jag får väl erkänna att det är en ganska smidig framkallare. Att kunna gå från otämjd häst till snigel med olika spädning är bättre än vad D76 kan med, och ser man på negativen så tycks tiderna jag hittat stämma ungefär. Ska bli spännande att förstora och titta närmare!

Min goto-film så här i ljusa tider är FP4+, och den är extremt trög i HC110 även jämfört med HP5+ och de flesta andra filmerna jag kör. Kanske inte är match made in heaven där. Kunde köra en FP4+@400 (1 2/3 steg press) och en HP5+@3200 (3 steg press) i samma soppa samma tid, 9 min dil A.

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Min goto-film så här i ljusa tider är FP4+, och den är extremt trög i HC110 även jämfört med HP5+ och de flesta andra filmerna jag kör. Kanske inte är match made in heaven där. Kunde köra en FP4+@400 (1 2/3 steg press) och en HP5+@3200 (3 steg press) i samma soppa samma tid, 9 min dil A.

Ljusa tider? *tittar ut* Right…

Seriöst dock, funtar på att gå över till Xtol för mina småbilds- och mellanformatsneg när min HC-110 är slut, köpa mig en 5liters bag-in-box att förvara det i (ska tydligen funka bra). Har kört Xtol innan och gillade resultatet, men den dog innan jag han göra av med allt, tror att det hade mycket med undermålig förvaring att göra. Känns schysst att gå mot en framkallare utan hydrokinon dessutom, med tanke på att EU eventuellt kommer att förbjuda ämnet, plus min egen hälsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Ljusa tider? *tittar ut* Right…

Seriöst dock, funtar på att gå över till Xtol för mina småbilds- och mellanformatsneg när min HC-110 är slut, köpa mig en 5liters bag-in-box att förvara det i (ska tydligen funka bra). Har kört Xtol innan och gillade resultatet, men den dog innan jag han göra av med allt, tror att det hade mycket med undermålig förvaring att göra. Känns schysst att gå mot en framkallare utan hydrokinon dessutom, med tanke på att EU eventuellt kommer att förbjuda ämnet, plus min egen hälsa.

Aye. Jag har en till övers som jag inte orkat fylla än, det var tänkt att det skulle bli vin i den. Har kört D76 i 3-liters utan problem.

Jag funderar på att gå till D23 i så fall, och blanda den själv. Kanske något annat för pressning, vi får se...

Permalänk
Medlem

Första rullen på väldans länge hänger nu på tork medans laboranten anvjuter en styv porter, förhoppningsvis har jag lite resultat att visa före kvällen tar slut Körde RPX 25 i min Mamiya 645 och 45mm objektiv för det mesta, soppade i Rodinal 1:25.

[ed] Jaa-a, det blev ju bara skräp av detdär, ser ut som jag överexponerat, överframkallat och kanske kört med för gammal fix med...bara att göra om då

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Nisse-Tuta, har du funktionstestat din "nya" leksak än? (=

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Nisse-Tuta, har du funktionstestat din "nya" leksak än? (=

// A

Menar du 300an, isåfall ja. La några bilder i fototråden. Tänkte dra en rulle med den och mitt 70-200 i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Menar du 300an, isåfall ja. La några bilder i fototråden. Tänkte dra en rulle med den och mitt 70-200 i helgen.

Aha. Inte sett. Hur tycker du om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Aha. Inte sett. Hur tycker du om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är ju väldigt smidig men gamla kameror är helt klart roligare och mer känsla IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den är ju väldigt smidig men gamla kameror är helt klart roligare och mer känsla IMO.

Så är det. Denna är som att skjuta digitalt. Väldigt bra kamera. Riktigt grym. Den är mest rolig då man kan använda det bästa glaset på den för att få perfekta bilder. Annars, som du säger, så är ju känslan annat i 60-talarna

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Lyckades förstöra en rulle till, men började undra om det helt enkelt är så att min kamera/mätprisma(Mamiya 645 Pro TL, AE Prism N) överexponerar?

Rakt ur scannern med autoexponeringen av ser dom ut sådär. Vad tror ni?

[ed] lite detaljer, Fuji Neopan Acros, Rodinal 1+50, nyblandad, idag, Maco Ecofix

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Jag var lite sugen på att förstora och framkalla kopior i mörkrum,åkte till Hässleholms fotoklubb med deras "fina" mörkrum och blev lite besviken,utrustningen fanns kvar men det var ju inte direkt nån ordning,sen hade de tänkt lägga ner eftersom det är ingen som använder det,nu när jag visat intresse för mörkrummet så får de tänka lite andra banor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Lyckades förstöra en rulle till, men började undra om det helt enkelt är så att min kamera/mätprisma(Mamiya 645 Pro TL, AE Prism N) överexponerar?

http://msoininen.smugmug.com/photos/i-fXCt9Hk/0/X2/i-fXCt9Hk-...

Rakt ur scannern med autoexponeringen av ser dom ut sådär. Vad tror ni?

[ed] lite detaljer, Fuji Neopan Acros, Rodinal 1+50, nyblandad, idag, Maco Ecofix

Skulle kunna vara överexponerat ja. Enklast att kika på negativet dock, ser det mörkt/tätt ut. Har du kört Acros + Rodinal förr? Jag fick liknande scans när jag testade Caffenol och FP4+ för första och sista gången. De neggen var jävligt mustiga... Och har du testat kamerans mätare mot en du litar på? Nog så enkelt att glömma...

Min scanner (Epson "Perfection" 4990) gick nästan igång i Lajnucks tidigiare, men sen tjorvade något ihop sig i locket. Den vägrade driva fram lampan. Efter en felsöknings/korrigeringssmäll från mig så ramlade allt sönder istället (jag slog inte SÅ hårt! och jag försöker sluta röka...). Det var ju synd på en flatbädd som tog 4x5... Även om den var skit. Det brusade redan kring 1200 dpi.

För den intresserade, utgången Tri-X 320 4x5 scannat i 1200 dpi med vuescan. Rörelseoskärpan är min (presskamera handhållet, någon leker Weegee), bruset är Epsons tillägg. Spegelvänd var den visst med, oj oj.
http://upload.smulan.se/pkFH9BTO.jpg

Jag ska spara hållarna för eventuella DSLR-projekt eller så.

Permalänk

Var ett tag sen man la upp lite bilder här... Dumpade lite prylar på Flickr nyligen:

Dels en serie Stilleben som jag gjorde istället för att laga middag en dag:

Resten finns här. Tog mot en svart t-shirt upptejpad på väggen bakom, printad väldigt mörkt och mycket kontrast för att dölja allt skräp som kom med i bakgrunden. Hasselblad och FP-4+, soppat i HC-110.

Sen två gamla studiobilder jag tog på en av allas vår Cl3mens kamrater:

Den andra finns här. Även här är det FP-4+ i HC-110 som gäller, denna gång taget med min polares pappas gamla Canon A-1 och 85mm-glugg, tror jag råkade överexponera något groteskt för det är kornigt som i helvede.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som några av er kanske vet så är Ferrania på väg att starta filmproduktion igen. Nu har de slängt upp en Kickstarter och nått halvvägs på bara ett dygn ($125000!).

Diafilm baserad på scotch chrome 100 i 135, 120, super8 och 16 mm. Inte illa pinkat måste jag säga!

https://www.kickstarter.com/projects/filmferrania/100-more-ye...

Permalänk
Medlem

Två avfotade negativrutor,framkallning med Rodinal R09 i köket.
Nikon F3, Ilford Delta 400,Nikkor Q Auto 200/4.

DSC02038 by Oyegie, on Flickr

DSC02032 by Oyegie, on Flickr