Gigabyte kritiseras för stora skillnader mellan moderkortsrevisioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Svartlistat MSI tidigare pga myglet med påstått PCIe 3.0-stöd för en del z68-moderkort. Slopar Gigabyte pga detta. Vill typ heller inte fortsätta med Asus då jag alltid hittar krångel efter längre tids användning.

Vad finns kvar? EVGA? De har vad jag förstått haft ganska varierande kvalitet på sina moderkort. Sapphire? Inget SLI-stöd.

Får bygga mitt eget!

Du kanske liksom Ozzed, har lätt för att komma ihåg gammalt.
Asus har jag ett enormt rött öga riktat mot, efter alla GPUer moderkort och skärmar jag haft som pajjat.
Däremot har jag inte haft några problem med vare sig Gigabyte MSI eller EVGA.
Du får helt enkelt glömma det gamla, och köpa det som passar dina behov.:)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Synd att de gör så. Kommer alltid ha en speciell plats i hjärtat för Gigabyte efter deras fantastiska support. Hade två Blackmagic SDI-kort som moderkortet vägrade boota med. Gick dock bra med ett i taget. Skickade lite uppgivet en fråga till deras support och förväntade mig inget direkt svar (Taiwan liksom, känns avlägset). Några dagar senare fick jag ett mail där de bad mig ringa in och beskriva korten i fråga lite närmare och hur det beter sig. Sagt och gjort, till slut blev jag kopplad vidare och fick prata med en av deras BIOS-utvecklare direkt i luren. Han lät ganska intresserad av att veta vad som gick snett, men kunde tyvärr inte hjälpa mig på rak arm. Ytterligare ett par veckor gick, och jag fick plötsligt ett mail där de sade att de införskaffat två stycken likadana SDI-kort själva och återskapat problemet på det moderkort jag använde. De kunde konstatera att ett antal någonting (minns ej vad) gick i taket, och att enda lösningen var att stänga av vissa grejer. Ingen direkt bra lösning, men wow vilket engagemang från deras sida.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Undrar om jag var med om detta.. Körde gigabyte på p45-tiden, aldrig mer!
Fick byta ut kortet 5 gånger. Butiken blev också förvånad och frågade om jag ville ha nån kompensation för problemen. Blev ett asus moderkort och lite extra ramminne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

AsRock e bra skit, kört med dom några år nu, inte besviken än, gillar deras färgscheman också.

Körde tidigare med ett Asrock där usbportarna började ge upp och gav BSOD regelbundet efter endast en månads användning, har dåliga erfarenheter från dem också men antar att mitt var ett undantag, byte till ett asus som nu använts felfritt ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

AsRock e bra skit, kört med dom några år nu, inte besviken än, gillar deras färgscheman också.

ASRock har sannerligen blivit mycket bättre, men de brukade ha riktikt skruttiga komponenter i sina moderpukor på tidiga Pentium 4 tiden.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brainsplitter:

Det kan drabba ÅF som lägger ut produkten med samma info som tidigare moderkort, när i verkliga fallet saknas komponenter samt vissa funktioner vilket kan resultera i återköp/returer pga felaktig produktbeskrivning = större kostnader för ÅF.

Rent generellt tycker jag att det inte ska göras utan att det står Rev B eller liknande så man vet att det är en skillnad.

Tänk dig att du läser på om Saab 9-5 hos en bilhandlare (den infon de fått från Saab, vidare till dig) att den ska ha A/C, ABS, vindrutetorkare, stjärtvärme osv i produktbeskrivningen, men när du köpt den så saknar den allt det... Lurad eller är det okej enligt dig?

Dold text

Om de saker som förändrades inte omfattas av den officiella specifikationen så finns det ju inget att ändra i specen heller. Däremot om det t.ex. skulle stå att kortet har "dual bios" och du får ett rev.2 där det saknas, ja då är specen fel, och då har du som konsument vissa rättigheter att ta hjälp av. Sedan vad som står i t.ex. recensioner kan inte tillverkaren ha kontroll över. Inte läser du en recension för en Saab 9-5 årsmodell 05 om du tänkt köpa en årsmodell 07? Inte utan att vara medveten om att vissa saker skiljer sig iallafall.

Skrivet av railman:

Framgår ju dock vilken årsmodell du köper, revision på moderkort har du ingen aning

Brukar det inte stå på förpackningen? Onlinebutiker borde ju såklart skriva i rubriken och beskrivningen vilken revision det är. Gör de inte det så ska man kontakta de och fråga tycker jag, samtidigt som man nämner t.ex. "Jag tycker detta borde stå i rubriken för varan på eran webbsida".

Permalänk
Medlem

Tur man aldrig valt det märket då
Tråkigt att folk haft problem med Asus, har inte haft några problem med mina grejjer iallafall *Knackar i bordet*

Permalänk
Medlem

Jättebra att denna fråga kom upp. Jag bytte från Gigabyte till MSI nu senast och lär inte byta tillbaka nästa gång det blir uppgraderingsdags. Samtidigt hoppas jag inte att MSI kör samma fulspel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Intressant. Hörde nyligen ett rykte om att Chieftec gjort något liknande med deras SFX-L-nätagg; de hade 100% japanska kondensatorer i en första serieproduktion som gick ut till recensenter, sedan "uppgraderade" de till 100% skräpkondensatorer på de enheter som når konsumenterna.

Kan mycket väl tänka mig att den här typen av fusk är utbrett. Förmodligen kommer de undan med det rent lagmässigt dock, eftersom "ny revision" ju i praktiken kan innebära vad som helst. De kommer inte undan dåligt rykte, däremot.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Åh, det är som "finn fem fel"!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Jag har ett Gigabyte GA-990FXA-UD7 moderkort (AMD) och köpte för att det var så snyggt men det var rev 1.0 och ostabilt. Gick inte klocka speciellt högt heller innan det blev blåskärm. Mesta ostabila moderkort på länge. I fortsättningen så håller jag mig till Asus som jag alltid gjort innan innan köpet av Gigabyte kortet

Däremot så verkar många av moderkorten till FX processorerna ha för dålig kylning mitt Asrock klarar inte av min FX processor vilket leder till att den throttlar i vissa spel. Men som tur är funkar de flesta spelen på den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det här måste vara slumpen och två moderkort är knappast någon trend (det är lätt att få en trendlinje mellan två punkter). Sen så är det allmänt kännt att det är fysiskt omöjligt att folk kan sammarbeta i smyg för att göra dumma saker

Skämt osido så är det bra att sånt här dyker upp. Som straff så blir det ingen Gigabyte för mig nästa uppgradering.

Permalänk
Inaktiv

Av ren nyfikenhet gick jag in på Gigabytes hemsida och tittade hur de anger specifikationerna. De anger komplett spec för varje ny revision. Ganska svårt att missa om jag ska vara ärlig. Jag börjar mer och mer tycka att detta är ett icke-problem, och att Gigabyte inte har gjort något fel. Kan tillägga att jag aldrig ägt något från Gigabyte och att jag knappast är någon "fanboy". Att Gigabyte sedan inte kan ändra alla recensioner som skrivits är självklart. Den som skriver recension måste själv ange vilken revision som recenseras, och läsaren måste själv vara medveten om vad det är som recenseras.

Permalänk
Medlem

Men när det kommer till Gigabyte så brukar dom väl nästintill alltid skriva att det är en revision ? Åtminstone när det kommer till grafikkort ? Typ Rev. 2.0 eller liknande ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Samma sak som XFX har gjort i åratal.

Permalänk
Inaktiv

Här är ett exempel på hur det ska se ut. Dustin har skrivit i rubriken "R2.0" och det står med stora tecken på förpackningen.
https://www.dustinhome.se/product/5010649044/m5a99fx-pro-r20

Inte för att det var ett av korten som diskuterades, men ändå ett bra exempel.

Permalänk
Medlem

Nä fy fan, har Gigabyte gjort en Kingston? :/

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Av ren nyfikenhet gick jag in på Gigabytes hemsida och tittade hur de anger specifikationerna. De anger komplett spec för varje ny revision. Ganska svårt att missa om jag ska vara ärlig. Jag börjar mer och mer tycka att detta är ett icke-problem, och att Gigabyte inte har gjort något fel. Kan tillägga att jag aldrig ägt något från Gigabyte och att jag knappast är någon "fanboy". Att Gigabyte sedan inte kan ändra alla recensioner som skrivits är självklart. Den som skriver recension måste själv ange vilken revision som recenseras, och läsaren måste själv vara medveten om vad det är som recenseras.

Problemet är att det ofta inte är enkelt att få veta vilken revision man köper.

Som folk har skrivit tidigare, de borde ändra modellnamnet om de gör någon relevant förändring till det sämre.

Permalänk
Medlem

Har i dagsläget 3st Gigabyte moderkort som fungerar bra, inga som helst problem så jag kommer fortsätta. Köper man de där billigaste korten kan man nog förvänta sig sådana här saker, men väljer man att köpa dyrare kort så brukar det fungera bättre. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Svartlistat MSI tidigare pga myglet med påstått PCIe 3.0-stöd för en del z68-moderkort. Slopar Gigabyte pga detta. Vill typ heller inte fortsätta med Asus då jag alltid hittar krångel efter längre tids användning.

Vad finns kvar? EVGA? De har vad jag förstått haft ganska varierande kvalitet på sina moderkort. Sapphire? Inget SLI-stöd.

Får bygga mitt eget!

EVGA's moderkort är grymma, har dock varit lite jobbigt att få tag på dem i Sverige ett tag då den Svenska grossisten upphörde med moderkorten och bara satsade på grafikkorten och PSU'er, men nu finns de åter och kan köpas från NetOnNet.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Svartlistat MSI tidigare pga myglet med påstått PCIe 3.0-stöd för en del z68-moderkort. Slopar Gigabyte pga detta. Vill typ heller inte fortsätta med Asus då jag alltid hittar krångel efter längre tids användning.

Vad finns kvar? EVGA? De har vad jag förstått haft ganska varierande kvalitet på sina moderkort. Sapphire? Inget SLI-stöd.

Får bygga mitt eget!

Om du bojkottar alla företag som gör ouppskattade förändringar skulle du snart inte kunna köpa någonting. Varför inte titta på varje enskild produkt och se hur bra den är istället?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Gött att man köpte sitt 990 fxa 2011 då komponenterna va kvar . Tycker synd om er som har köpt efter det):

Troligen har du då rev 1.00 och den var riktigt dålig just med 990FX, kolla killen ovan som hade ett UD7 rev 1 och jag har ett 990FXA-UD3 som dippar ca 0.3V vid belastning med en 8350. Så jag tycker nog mest synd om dig.

Permalänk
Medlem

Precis som Kingston gjorde med deras billigaste SSD.. som man upptäckte när man kom hem och den enbart hade MAX 120mb/read och sedan hittade man info på nätet om att rev.2(vilket inte ens är tydligt på deras egna sida) har mycket sämre komponenter för att få ner priset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Problemet är att det ofta inte är enkelt att få veta vilken revision man köper.

Som folk har skrivit tidigare, de borde ändra modellnamnet om de gör någon relevant förändring till det sämre.

Eller så borde försäljarna specificera vilken modell och revision det rör sig om. Inte mer udda än att du har ett innehållsförteckning på vad du säljer.
Men många butiker är lata, eller har inte eget lager, eller ingen som uppdatera sidorna. Så informationen blir rätt dålig många gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Eller så borde försäljarna specificera vilken modell och revision det rör sig om. Inte mer udda än att du har ett innehållsförteckning på vad du säljer.
Men många butiker är lata, eller har inte eget lager, eller ingen som uppdatera sidorna. Så informationen blir rätt dålig många gånger.

Jag ifrågasätter inte att butikerna borde vara bättre på att uppdatera denna information. Det tror jag ingen gör. (Vore för övrigt intressant om någon som jobbar i en relevant butik kan berätta hur tillgänglig informationen om nya revisioner är, måste butikerna plocka upp en förpackning och leta efter sådan information eller står det tydligt i försändelse mm?)

Jag menar att Gigabyte, medvetet eller omedvetet, utnyttjar att butiker ofta inte informerar om revision till sina kunder (jag betvivlar att gigabyte inte skulle känna till det).

Varför göra det enklare för kunderna att se att de köper en sämre produkt än vad de tror?

Och det är ju faktiskt inte svårare än att lägga till en bokstav i modellnumret...

Permalänk
Inaktiv

En av anledningarna till att jag valt bort Gigabyte som moderkortstillverkare de senaste 5 åren. De har även alldeles för begränsade inställningsmöjligheter i deras BIOS. Dessutom minns jag att de lovade bulldozer kompatibilitet på flera av deras AM3 moderkort vilket aldrig blev av.

De var grymma på 945/P35/P45 (chipset). Men sedan dess har det gått utför och de har blivit omkörda av alla andra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Om de saker som förändrades inte omfattas av den officiella specifikationen så finns det ju inget att ändra i specen heller. Däremot om det t.ex. skulle stå att kortet har "dual bios" och du får ett rev.2 där det saknas, ja då är specen fel, och då har du som konsument vissa rättigheter att ta hjälp av. Sedan vad som står i t.ex. recensioner kan inte tillverkaren ha kontroll över. Inte läser du en recension för en Saab 9-5 årsmodell 05 om du tänkt köpa en årsmodell 07? Inte utan att vara medveten om att vissa saker skiljer sig iallafall.

Brukar det inte stå på förpackningen? Onlinebutiker borde ju såklart skriva i rubriken och beskrivningen vilken revision det är. Gör de inte det så ska man kontakta de och fråga tycker jag, samtidigt som man nämner t.ex. "Jag tycker detta borde stå i rubriken för varan på eran webbsida".

Men det är ju detta diskussionen handlar om? Gigabyte ändrar deras moderkort väsentligt som påverkar specifikationen utan att ändra revision eller informera!?

Citat:

New revisions of existing products without changing the codes unfortunately is hardly unique to Gigabyte.

Exempel, Saab går ut med att det ska vara 170hk i deras 9-5, en dag bestämmer dom sig för att dra ner det till 150hk på samma modell, samma serienummer osv. och utan att gå ut med det.
Typ som Gigabytes drag med att dra ner processorns strömförsörjning.

Ta och läs källan till artikeln.

Citat:

[U]Thanks to that, distributors and online shops (who work with automatic links based on these codes) cannot tell the difference. Hence, they can receive - and thus, sell - a different product, without being aware of the change in the product. Of course for you, the end user, there is no way at all to tell the difference, until you receive the product and open the box.[/U]

Sen har jag inte pratat om recensioner utan det jag skrev var att du tar del av den informationen butiken gav dig, som dessa får från tillverkaren.
I det här fallet tar butikerna automatiskt informationen från tillverkarens med hjälp av koderna, som då kan ge helt fel info till kunden då det står samma om både de gamla moderkortet och ersättaren som egentligen är sämre.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Nu är det ju inte direkt några high-end kort dessa förändringar gjorts på utan på riktiga budgetkort för runt 500kr så jag ser inga fel i att de gjort vissa försämringar, det enda felet jag ser i det är att de inte sagt något.

Det värsta är att de inte redovisar förändringar. Har haft mycket strul med corsair minne på grunnd av revisioner som dödar kompatibilitet. Ändra för all del men skriv då vad som har ändrats och byt beteckning så att användare har ett val.

Detta är i princip falsk marknadsföring och bör resulterai dryga böter för Gigabyte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig att köpa någonting från Gigabyte igen efter ga-ud3r-x58. Falsk marknadsföring deluxe.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Brukar det inte stå på förpackningen? Onlinebutiker borde ju såklart skriva i rubriken och beskrivningen vilken revision det är. Gör de inte det så ska man kontakta de och fråga tycker jag, samtidigt som man nämner t.ex. "Jag tycker detta borde stå i rubriken för varan på eran webbsida".

Läs nyheten igen - det är ju just detta som är problemet - onlinebutikerna har inte en aning om att Gigabyte byter rev. tack vare att det är ett automatiserat länk-system. En onlinebutik har väl inte tid med att springa runt och öppna olika kartonger för att se om det KANSKE har blivit en ny rev på senaste pallen med moderkort.