Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Antec Performance One P380

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Bakgrund:

Gillar verkligen att ni törs vara ärliga när det gäller era recensioner. Känns inte som att ni är rädda för att få skäll av tillverkaren som många andra. Om t.ex. Linustechtips hade gjort en recension på det här chassit hade det säkert varit det bästa sedan skivat bröd.

Ja, det är ju inte Aftonbladet som skriver ;). Jonas är riktigt duktig, välskrivet och mycket energi i videon - han verkar trivas!

Jag tycker det är väldigt roande att kika på er pojkar, Jonas är riktigt duktig och skämtar (sarkasm) mycket medan Emil är lite vuxnare i sättet och gungar till medan han drar på en vits eller två.

Hatten av för er båda!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Corsair köpte väl över Antecs chassi-div och Antec fick täcka upp med att köpa in Compucase chassi-designers..?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Inaktiv

Förhoppningsvis kan Antec fixa till det snabbt och lansera ett bättre chassi inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Katastrof att en så erfaren tillverkare gör så mycket missar. Nöjd med mitt Phanteks Enthoo Primo som imponerande nog var Phanteks första "experiment".

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd

ni som klagar på priset...uppfattade ni att chassit har 6mm tjock aluminium både fronten och på taket?? lär vara stabilt som fan och resten vanlig metall...så ingen sketen plastlåda som många tycks prisa på SC... aluminiumlådor är dyrare än sketen plast så inte ett dugg konstigt med priser över 2000kr... tråkigt nog en massa missar med detta chassit... men Silverstone har ju åxå ett chassi med tjock aluminium FT05.

Permalänk

Dammfilter som dras ut nedåt....Vad tänkte dom där? Ungefär lika smart som ett toppmatat 180 cm kylskåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

ni som klagar på priset...uppfattade ni att chassit har 6mm tjock aluminium

Aluminium e int dyrt alls å samtidigt hundra ggr lättare att bearbeta än plåt då man kan formligen tälja i aluminium likt smör å smörkniv.

Dagens high end chassi ska vara fullt modulärt å alla skruvar ska vara av tumgrepp snitt.
Finns absolut inge mer enerverande än å klumpa runt me miniatyr skruvar långt ner i mörkt parti.

Jonas är snäll i mini ögon sett. Antec har klantat sig ordentligt med detta chassi och dom gör rätt om dom drar tillbaka produkten ur sortimentet!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Lacken på Antec Sonatan var ju fin om man inte tog på den och hade en trasa att putsa den med.. Som det ser ut gäller även detta chassi. Ja, sonatan var väl ett bra chassi på sin tid när det kom men nu känns det som p380 kommit lite försent för sin tid. Dom har glömt sådant som man tyckte att ett chassi i denna prisklass skulle ha eller kunna erbjuda om man jämför med chassi i samma eller lägre prisklass. Då tycker man inte att passform på saker väger upp för att det skall kännas som giltigt skäl. Betalade 1300kr för Antec Sonata när jag köpte det för alla dessa år sedan, så det är kanske en anledning till att man kan tycka att man borde få mer för pengarna idag..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

vart riktigt sugen när jag man såg utseenedet. Men det föll ganska snabbt på funktionerna tyvärr.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

För många designmissar och alupanelerna känns poänglöst tjocka, och lirar inte riktigt riktigt med helheten. Alu+plast är sällan kul utseendemässigt.

.... och nu är jag väl bakåtsträvare, men varför inte ha 2st 5.25 platser där uppe när de ändå finns på insidan? Blir det verkligen så hemskt fult?

Förutom det som redan tagits upp i tråden, så känns ventilationen lite skakig: insugen i sidorna fronten verkar lite onödigt övertäckta i ovankant. Varför inte lämna hela fläktutrymmet fritt? (plasten som täcker sidointagen sträcker sig onödigt långt ner)
Utblåsen i toppen (sidoutblåsen i taket alltså) är alldeles för restriktiva. Jag sätter pengar på att en radd i toppen inte kommer funka optimalt om man inte moddar upp större hål.

Skrivet av Laine:

Sonata (aehm), P180, P182SE Chrome, P180 Mini. Antec har gjort mycket trevligt som man glömt bort, kul med en comeback!

Glöm inte tex Sonata/Solo också tex

Skrivet av WhiteOnyx:

ni som klagar på priset...uppfattade ni att chassit har 6mm tjock aluminium både fronten och på taket?? lär vara stabilt som fan och resten vanlig metall...så ingen sketen plastlåda som många tycks prisa på SC... aluminiumlådor är dyrare än sketen plast så inte ett dugg konstigt med priser över 2000kr...

Fast det är ju inte en alu-låda, utan en stål-låda med en hel del plast och sen en bamse-aluplatta som statussymbol "påklistrad" på utsidan som jag ser det. Nu är inte det ovanligt i sig: tex Silverstone gör väldigt ofta samma sak.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Bakgrund:

Gillar verkligen att ni törs vara ärliga när det gäller era recensioner. Känns inte som att ni är rädda för att få skäll av tillverkaren som många andra. Om t.ex. Linustechtips hade gjort en recension på det här chassit hade det säkert varit det bästa sedan skivat bröd.

Hade du tagit 60-80k SEK för att göra en video på fem minuter hade du också tyckt att det var det bästa sedan skivat bröd.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur de kan göra såna stora missar. Deras ingenjörer verkar vara instängda i en grotta utan någon som helst kontakt med omvärlden. Verkligen synd, för utsidan var verkligen en hit.

Tråkigt, precis som Jonas så har jag goda minnen från Antec, har haft både P180, P150, Sonata och även Ninehundred vilka alla var innovativa för sin tid.

Permalänk
Medlem

Trots alla brister så är den absolut största bristen att den bara finns med fönster i sidan. Har ett Antec P182 som jag tycker funkar bra så jag har ingen anledning att byta ut det.

Permalänk

"För att ta bort alla burar måste du avlägsna 36 skruvar"
(AVGN vioce) What were they thinking??

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Känner knappast något behov som P280-ägare att uppgradera i alla fall... synd, tyckte detta var riktigt snyggt, till skillnad från P280.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hade du tagit 60-80k SEK för att göra en video på fem minuter hade du också tyckt att det var det bästa sedan skivat bröd.

Menar du att det är så mycket man får av tillverkaren för att recensera eller så mycket de drar in genom adsense? 60-80k låter som för mycket i mina öron. De släpper en video varje dag, 60,000x30=1.8 miljoner...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

För mycket tokerier till ett för dyrt pris för att detta chassi ska vara intressant, finns flera konkurrenter som gör mycket mer genomtänkta chassin.

Har inga problem med 2000:- för ett chassi, men då måste det vara toppklass i konstruktion också.

Förresten Anteks fläktar var 3 speed förut, nu bara 2 speed....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Trist att de aldrig får till det på 10-talet. På 00-talet var de min favorit, deras chassin var grymt bra då. Min personliga favorit är NSK 3400 och hade gärna sett en uppdaterad modell. Var ett jävla pyssel att få in en Scythe Ninja i chassit men när man väl var klar... smått oslagbart.

Utvecklingen med mATX chassin sedan dess gillar jag inte. Allt blir så onödigt stort och klumpigt. Fronten på NSK 3400 var inte jättesnygg men det är inte de flesta andra chassin heller. Nuvarande Corsair 350D är gigantiskt jämfört med det chassit, fronten är rätt okej dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minns när man satt som 16-åring och fick hem sitt antec performance p180.
Det var en fröjd på den tiden jämfört med dåtida chassin. Senare hade jag ett fractal design r2 som kändes som nästan exakt samma grej men lite smidigare.
P380 låter som ett chassi som har alldeles för många småfel som man hade irriterat sig på för att vara värt att punga ut 2000 för. Fractal Design lär nog få mina framtida byggslantar också. Men minnet av P180'n kommer finnas kvar länge

Permalänk
Rekordmedlem

Väldigt tråkig låda, Antec har verkligen gått ner sig sedan P 180 som fortfarande är den bästa lådan om man vill ha entyst dator, efter P 180 har de bara byggt sämre/billigare och nu med fönstertramset alltså även fulare modeller.
Vem vid sina sinnens fulla bruk vill ha fönster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

Hade du tagit 60-80k SEK för att göra en video på fem minuter hade du också tyckt att det var det bästa sedan skivat bröd.

Lite så man blir nyfiken på hur du verkar veta vad han skulle kunna kosta för en recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

ni som klagar på priset...uppfattade ni att chassit har 6mm tjock aluminium både fronten och på taket??

Det är ju bara en poänglös gimmick. Två plåtar utanpå ger inte mycket, vanlig plåt med ljuddämpningsmaterial hade fungerat bättre. Dessutom har lådan ett stort fönster. Gillar man lackad aluminium så visst, men någon vidare funktion fyller inte plåtarna direkt. Inget som man vill betala 1000 kr extra för. Precis som redan påpekats så är inte aluminium direkt dyrt.

Det är ju en okej låda, men det finns så många andra som är bättre till lägre pris.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Hur i alla världen kan det "ligga rätt i tiden" att inte ha någon 5,25"-plats?
Hur ska man kunna installera programvara?
Fullständigt idiotiskt. En sådan låda skulle jag inte ens använda om jag fick betalt för för det.
Går väl på sin höjd att stoppa undan någon server i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewal:

Hur i alla världen kan det "ligga rätt i tiden" att inte ha någon 5,25"-plats?
Hur ska man kunna installera programvara?
Fullständigt idiotiskt. En sådan låda skulle jag inte ens använda om jag fick betalt för för det.
Går väl på sin höjd att stoppa undan någon server i.

Måste hålla med där. Nu tror jag att jag faktiskt har alla min fysiska spel även digitala, så ska inte behöva någon läsare för det. Men jag vill åtminstone ha en brännare och jag vill inte bloata ned några USB portar i onödan då jag redan har en massa USB-enheter.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ewal:

Hur i alla världen kan det "ligga rätt i tiden" att inte ha någon 5,25"-plats?
Hur ska man kunna installera programvara?
Fullständigt idiotiskt. En sådan låda skulle jag inte ens använda om jag fick betalt för för det.
Går väl på sin höjd att stoppa undan någon server i.

Lådan har ju plats för optisk slimline om du inte installerar via nätverk eller usb så det är nog det minsta problemet med lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

p280 verkar ju vara bättre på det mesta 8|

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

ni som klagar på priset...uppfattade ni att chassit har 6mm tjock aluminium både fronten och på taket?? lär vara stabilt som fan och resten vanlig metall...så ingen sketen plastlåda som många tycks prisa på SC... aluminiumlådor är dyrare än sketen plast så inte ett dugg konstigt med priser över 2000kr...

Vilka sketna plastlådor brukar hyllas menar du?

Och även om det går en aluminiumpanel längs fronten och toppen så är det ju massa plast mellan den panelen och själva stommen. Jag får verkligen inte alls den här premiumkänslan av chassit, jag tycker det verkar rätt plastigt på många ställen.
Att betala tusen spänn extra för en aluminiumpanel tycker inte jag är rimligt hur jag än ser på det.

Skrivet av ewal:

Hur i alla världen kan det "ligga rätt i tiden" att inte ha någon 5,25"-plats?
Hur ska man kunna installera programvara?
Fullständigt idiotiskt. En sådan låda skulle jag inte ens använda om jag fick betalt för för det.
Går väl på sin höjd att stoppa undan någon server i.

Vilken programvara installerar du som enbart kommer på optiska skivor?
Jag har inte installerat program ifrån cd eller dvd på 10 år tror jag.
Det finns som nedladdningar eller nått.

Dessutom, jag kopplar hellre in en extern enhet en gång om året när jag isåfall skulle installera något än har 5.25-tums platser i chassit.

Men vi har väl olika behov. Men det är väldigt få saker som det behövs till idag och allt färre använder det överhuvudtaget, därför ligger det rätt i tiden.

Permalänk
Medlem

Gillar idén med att möjliggöra installation av en optisk slimline... även om placeringen inte var helt lyckad i just detta chassi. Hoppas fler tillverkare hakar på detta - antingen men en vanlig slim eller en slot-in.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Llhweiir:

Gillar idén med att möjliggöra installation av en optisk slimline... även om placeringen inte var helt lyckad i just detta chassi. Hoppas fler tillverkare hakar på detta - antingen men en vanlig slim eller en slot-in.

Jag tycker att placeringen är väldigt smart men inte perfekt, skulle verkligen vilja ha den optiska enheten åt sidan på min nuvarande låda men ännu bättre om kunde vrida den både H, V och rakt fram men utan att behöva öppna en eventuell frontdörr. Skulle det dessutom gå att välja att ha den i över eller underkant på lådan vore det ännu bättre. Uppe och åt vänster hade varit perfekt för mig just nu och med tanke på hur lite man använder optiska enheter idag så håller en slimenhet och även om de inte är särskilt snabba så funkar de vid de fåtal tillfällen man behöver dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Gillar idén med att möjliggöra installation av en optisk slimline... även om placeringen inte var helt lyckad i just detta chassi. Hoppas fler tillverkare hakar på detta - antingen men en vanlig slim eller en slot-in.

Silverstone gör ju detta redan på fler av deras chassin, tex FT03 och FT05.. Tyvärr så kräver de slot-in, men tanken är god.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att placeringen är väldigt smart men inte perfekt

Långt från perfekt tycker jag med tanke på hur den hamnar framför fläktarna

Att placera den uppe som som du är inne på vore snyggt, dvs framför 5.25 platserna. Då skulle man kunna ha den åt ena sidan och ha knapparna på andra sidan, eller kanske ha den med öppningen uppåt som du var inne på.
Jag misstänker dock tyvärr att det fånigt nog finns patent på att ha optiska läsare pekandes vertikalt!
GMC kör med det på en del av sina lådor (Corona, Toast mfl), och de nämner till och med nått om patent för den featuren: http://www.gmc.co.kr/english/programs/read.php?board=PRODUCTS...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.