Permalänk
Melding Plague

Cherry MX Board 6.0

Kraftig aluminium, magnetiska fästen, låga latenser och mekaniska brytare är bara några av alla finesser i det exklusiva tangentbordet Cherry MX Board 6.0, som nu sätts på prov i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då saknas bara version med blåa brytare samt en större plånbok.

Permalänk
Medlem

Relativt saftig prislapp på 2 295 kronor

Jo visst allting är relativt, men den prislappen är bara för mycket!

Tycker dom borde göra det lite mer finessrikt än finessfattigt.

Fler borde ta efter aluminium & magnetiska fästen.

Annars gillar jag det.

(kommer jag att köpa det: no way)

Edit/

Skrivet av iXam:

Då saknas bara version med blåa brytare samt en större plånbok.

Du glömde det bästa: Bruna brytare samt en större plånbok.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Helt klart inte värt priset.
Om man gör det bästa grafikkortet förstår jag om man brer på prislappen rejält men det där tangentbordet..? Nä

Permalänk
Tangentbordskonnässör

För det priset hade de ju gärna fått återuppliva sina gamla doubleshotstangenter. En TKL-modell med det och kanske, men ändå nej tycker det finns snyggare aluminiumchassin där ute att skaffa om man vill ha ett sådant.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Eeeh.. Jag håller verkligen med. När jag spelar så använder jag alt+tab ofta! Vilken dealbreaker.. Visst går det att avaktivera windowstangenten på annat sätt men om man nu har ett gamingläge på tangentbordet så är det riktigt dumt att de fuckat upp det. Hur ofta råkar man komma när alt+tab eller ctrl+alt+delete? Stolpskott...

Permalänk
Medlem

Priset är högt, ingen tvekan, men inte ologiskt. Dem säljer brytare till andra företag och om Cherry själva skulle börja på allvar konkurrera med dem så blir deras klienter riktigt arga. Seasonic förklarade att deras situation ser likadan ut, dem får sälja men det får inte vara risk att dem konkurrerar för mycket med sina klienter prismässigt. #OEM

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Bruna Switchar och jag är intresserad. Gillar helt enkelt inte de Röda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Helt klart inte värt priset.
Om man gör det bästa grafikkortet förstår jag om man brer på prislappen rejält men det där tangentbordet..? Nä

Nya premium modeller är sällan prisvärda

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

Bruna switchar ftw! Nu köpte jag nyligen ett tbord som jag är kanonnöjd med, men annars tilltalade verkligen det här tbordet rent estetiskt. Däremot så kommer jag ha väldigt svårt att gå till ett tbord som saknar en liten usb-hubb och analoga ingångar för mikrofon och hörlurar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

2000 kr för ett jävla tangentbord med ABS-plast? Snälla någon, släpp ett vettigt tangentbord med kvalité!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Varför görs det så få tangentbord med svarta brytare? Är de verkligen så impopulära? Priset på detta tangentbordet är ju bara löjligt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Ah ser kalas fint ut speciellt med separata media knappar, men skulle också vilja sett ett med blå bakgrundsbelysning.
Ska bara vinna på lotto först innan jag skaffar ett.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Jag köpte ett Logitech Ultra X Flat för ca 199 kr... som nu hängt med i några år. Tecknen på tangenterna har nötts lite men annars fungerar det fint ännu. Det är kvalité till lågt pris.

Har även ett tangentbord med blå Cherry-brytare. Men jag använder det sällan på grund av klickljudet.

Permalänk
Snusfri

Måste säga att det var riktigt snyggt.

Dock inget som kommer att få mig att uppgradera från mitt Ducky Shine 2 MX Brown Pink/White med vita leds.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med priset som sådant, men för de pengarna hade jag förväntat mig lite snygga tangenter i dubbelskjuten abs eller dyesubbad PBT. Jag tror Cherry hade gjort bättre i att vända sig mot prosumers istället för gamers. Det finns redan alldeles för många många diskotangentbord därute.

Gör ett avskalat, utan en massa bling, gärna 60, 75 eller TKL, och tangenter i stil m Cherrys gamla, från G80-1000. Det skulle jag köpa. Tyvärr kanske ingen annan, så det skulle väl inte löna sig, men jag har svårt att se att så värst många skulle köpa detta heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Priset är inget problem, kan kasta in en tusenlapp till om det behövs och jag får vad jag vill ha. Just den här modellen faller på MX Red, inte helt optimalt för mängder med skrivande och sifferknackande.

Önskedrömmen vore ett med samma layout som G80-1800 (samma bredd som TKL, men med numpad), MX clear, outslitbara tangenttoppar och i övrigt så lite finesser som möjligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det är brutalt det här tangentbordet, så synd att folk klagar på priset och brytare etc. Gillar alutoppen, handlovsstödet ser fint ut och att det framförallt inte är sönderblingat. Precis lagom för en gubbjäkel som mig!

Sen tycker jag det inte är rättvist för det är är grym teknik i brädan! "Tänk oscilloskop" liknar Linustech det vid, samplar var 0.4:e millisekund vilket ger typ 0.8 ms i respons (tar två samples), men p.g.a USB så blir det "bara" 1 ms. Liiiite skillnad mot 20ms eller vad andra nu har.

Angånde brytare så ska det (tydligen) komma i röd, brun, svart och blå - så alla blir väl nöjda.

Jag hade tyckt det vore fräckt om alla tangenterna var dubbelgjutna och sfäriska, lite retro

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag har inga problem med priset som sådant, men för de pengarna hade jag förväntat mig lite snygga tangenter i dubbelskjuten abs eller dyesubbad PBT. Jag tror Cherry hade gjort bättre i att vända sig mot prosumers istället för gamers. Det finns redan alldeles för många många diskotangentbord därute.

Gör ett avskalat, utan en massa bling, gärna 60, 75 eller TKL, och tangenter i stil m Cherrys gamla, från G80-1000. Det skulle jag köpa. Tyvärr kanske ingen annan, så det skulle väl inte löna sig, men jag har svårt att se att så värst många skulle köpa detta heller.

Cherrys målgrupp för detta tangentbord är Prosumers inte gamers. I alla intervjuer är de väldigt noga att påpeka detta. Belysningen går att slå av helt genom att man trycker FN + F9. Undantaget är det blå skenet när man aktiverar capslock numlock etc då det ersätter dioder i chassit på tangentbordet.

Jag köpte ett själv och det är utan tvekan det bekvämaste tangentbord jag ägt. Det lämpar sig väl till både kodknackande och gaming. Jag har stört mig på ghosting etc i de flesta andra tangentbord jag ägt men detta har inga sådana problem tack vare Real-Key. Så blir det något misstag när man skriver eller spelar så är det för att man själv tafflar sig inte för att tangentbordet inte hängt med på tangenttryckningarna eller ghostat

Exempel på en intervju med Cherry på en mässa.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

duger inte aluminium för dig?

Skrivet av Hund:

2000 kr för ett jävla tangentbord med ABS-plast? Snälla någon, släpp ett vettigt tangentbord med kvalité!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

2000 kr för ett jävla tangentbord med ABS-plast? Snälla någon, släpp ett vettigt tangentbord med kvalité!

Finns gott om tangentbord med kvalitet, kika på Ducky om PBT är ett måste direkt ur lådan, de har några sådana modeller. Om inte någon av Duckys modeller passar, eller om du helt enkelt orkar och vill, så kan du köpa valfritt tangentbord med standard-layout och köpa PBT-tangenter i efterhand. Väldigt viktigt att det är standard-layout, blir oerhört svårt att hitta tangenter som passar annars.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

1 ms responstid på Cherry MX-board låter lite konstigt. Jag jobbar som programmerare och har skrivit firmware för tangentbord, vet att USB-protokollet har 1 ms som absolut lästa teoretiska latency och att det är oerhört svårt att komma ner till det.

På Computex-mässan i Taipei för ett par månader sedan så visade Taiwanesiska tillverkaren Bloody en optisk brytare som de hävdar är snabbare än MX-Board 6.0.
De har riggat så att man samtidigt kan trycka ner en tangent på Cherry MX-Board 6.0 (till vänster) och deras tangentbord (till höger), och med mjukvara som visar att deras tangentbord är snabbare.

Om båda är inkopplade med USB, hur kan det då kan komma sig att Bloody's tangentbord är snabbare i deras tester ?

Näe. Jag själv tror att Cherry överdriver lite här. De använder ju fortfarande helt vanliga Cherry MX-brytare - bara annorlunda kretsar för "debouncing", och alla brytare med kontakter som möts för att sluta en krets har lite bounce som elektroniken måste kompensera för. Alltså är det väldigt osannolikt att Cherry's tangentbord är så pass snabbt som de hävdar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

2000 kr för ett jävla tangentbord med ABS-plast? Snälla någon, släpp ett vettigt tangentbord med kvalité!

Håller absolut med. Köper mycket hellre ett Realforce så man får riktiga PBT-tangenter (visserligen tyvärr inte mellanslag, men de är ju svåra att få raka i PBT då PBT främst lämpar sig för mindre gjutningar). Jag tror dock att i detta fall har det nog att göra med att tangentbordet är bakgrundsbelyst. Har sökt med ljus och lykta efter PBT-tangenter som släpper igenom bakgrundsbelysning och det verkar helt enkelt bara inte finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

1 ms responstid på Cherry MX-board låter lite konstigt. Jag jobbar som programmerare och har skrivit firmware för tangentbord, vet att USB-protokollet har 1 ms som absolut lästa teoretiska latency och att det är oerhört svårt att komma ner till det.

På Computex-mässan i Taipei för ett par månader sedan så visade Taiwanesiska tillverkaren Bloody en optisk brytare som de hävdar är snabbare än MX-Board 6.0.
De har riggat så att man samtidigt kan trycka ner en tangent på Cherry MX-Board 6.0 (till vänster) och deras tangentbord (till höger), och med mjukvara som visar att deras tangentbord är snabbare.
https://www.youtube.com/watch?t=93&v=2lEv0koyRCQ

Om båda är inkopplade med USB, hur kan det då kan komma sig att Bloody's tangentbord är snabbare i deras tester ?

Näe. Jag själv tror att Cherry överdriver lite här. De använder ju fortfarande helt vanliga Cherry MX-brytare - bara annorlunda kretsar för "debouncing", och alla brytare med kontakter som möts för att sluta en krets har lite bounce som elektroniken måste kompensera för. Alltså är det väldigt osannolikt att Cherry's tangentbord är så pass snabbt som de hävdar.

Det är därför dom säjer att det är 1ms, brytaren är på 0.4ms mellan avläsningarna (dvs 0.8ms reaktion men på grund av USB blir det 1ms). Oklart till hur dom gjorde mätningen i filmen.

I övrigt så reagerade jag på tekniken, det är ju exakt så detent-systemen fungerar i paintball-bössor fungerar, med laser/led - bollen får inte skjutas iväg förrän bollens framkant bryter en ljusstråle i pipan (jag spelar paintball ibland). Nu är det inte sådär vansinnigt många bollar i sekunden i verkligheten (men typ 40+ som mest när man leker med tekniken) men det går sjukt snabbt och ja, det är märkbart om det inte hade reagerat. Coolt med en igenkänningsgrej i tangentbordsvärlden.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

- Nordiska tangenter

Detta är inte ok på ett tangentbord i denna prisklassen, eller något tangentbord för den delen. För alla tangentbordstillverkare som läser detta - skicka med ÅÄÖ samt ÆØ. Det är två extra tangenter på ett tangentbord som kostar 2300k, det kan ni väl kosta på er!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

För dom pengarna borde man få... mer.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Det här skulle jag lätt köpa om jag inte redan hade ett Corsair K70 (också med röda brytare). Hyfsat nöjd med det förutom att flera dioder slutat fungera efter 1 år (1, 3, 4, 5, W, A, S, D).

Finessfattigt? Tja, jag har volymkontroll etc på detta K70 men den fungerar inte (50-50) i många spel/program då den "tappat fokus" eller vad det är som gör att den inte reagerar. När det gäller elektronik så ska det var stilrent, solitt, mycket metall och inget krafs.

Jag kan ju hoppas på att mitt K70 imploderar etc.

Visa signatur

Intel i9 9900K || Asus Maximus Hero XI || ASUS RTX 2080 || 32 GB (2x16) RAM @ 3000 MHz CL 15 || Samsung 970 EVO 1 TB m. m. || Asus ROG Swift PG348Q 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

För dom pengarna borde man få... mer.

Ja, jag hade lagt pengarna på något helt annat..

de gamla ergoforce keytronic äger alla tangentbord idag om man ska ha det till fps.. lägga hundra tals kr på tangentbord kan kännas lite si så där.. när man vet att de äldre gör lika bra jobb om inte bättre.. ps2 ftw
ska se om jag hittar något på mitt jobb, kom på att jag har ibland sett ett par stycken...

kan komma passande till hösten då det släpps lite fler fps spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

Ja, jag hade lagt pengarna på något helt annat..

de gamla ergoforce keytronic äger alla tangentbord idag om man ska ha det till fps.. lägga hundra tals kr på tangentbord kan kännas lite si så där.. när man vet att de äldre gör lika bra jobb om inte bättre.. ps2 ftw
ska se om jag hittar något på mitt jobb, kom på att jag har ibland sett ett par stycken...

kan komma passande till hösten då det släpps lite fler fps spel

Jag hade nog skaffat en Duck Viper för dom kulorna, världens vackraste tangentbord.

PS/2 kontakt är klart bättre, men tveksam till om dom mikrosekunderna gör någon faktisk skillnad spel. Om jag inte missminner mig duger det fint med en USB-PS/2 konverterare.

Btw så är jag uppe i tusentals kr på mitt main tangentbord ^^

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

- Nordiska tangenter

Detta är inte ok på ett tangentbord i denna prisklassen, eller något tangentbord för den delen. För alla tangentbordstillverkare som läser detta - skicka med ÅÄÖ samt ÆØ. Det är två extra tangenter på ett tangentbord som kostar 2300k, det kan ni väl kosta på er!

Håller med dig till punkt och pricka. Fullständigt jävla oacceptabelt, och en total dealbreaker. Pinsamt dålig attityd mot de nordiska kunderna.

Visserligen är de räliga röda brytarna redan en dealbreaker, men ändå. Jag gillar tanken på denna med gröna brytare och högprofilknappar i PBT med dyesub. Jotack!

Skickades från m.sweclockers.com