Microsoft i samtal med AMD om förvärv

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

@Mikael07: På kort sikt nej, men jag tror definitivt att de kommer pusha för directX till 100%. Amd med sina öppna drivrutiner och därmed bra linux-stöd tjänade varken mer eller mindre beroende på var deras grafikkretsar hamnade. MS gynnas definitivt inte av att t.ex steam-OS skulle plocka upp några procentenheter av gamers runt om i världen när det betyder att dessa lämnar windows pga detta.

Hänger inte med riktigt nu. Med "de", syftar du på att Nvidia skulle pusha för DirectX? Isf. förstår jag fortfarande inte vad de skulle tjäna på att ignorera/lägga ner OpenGL? DirectX kommer nog aldrig kunna köras på något annat än Windows. En stor del av nvidias compute-marknad är installerad på linuxmaskiner, så det skulle vara oerhört dumt av dem att överge OpenGL och öppna standarder för DirectX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Då får de göra om Minecraft som Microsoft köpte för 1 miljard dollar eller vad det nu var. Minecraft kör ju OpenGL.

Haha jo det vore ju ironiskt!
Men som sagt, jag tror inte MS har något att vinna på att skjuta OpenGL i sank. Däremot tror jag dom kommer lägga Mantle i papperskorgen samma sekund som kontraktet blir påskrivet, samt att göra allt vad dom kan för att motarbeta Vulkan, bl.a. genom att klippa AMD's samarbete med khronos och att slopa stöd på Radeonkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Måste skrämma skiten ur Intel. Borta från både mobiler och PC, vad skall dom göra då? Mata duvorna i stadsparken?

Tja de har fortfarande servermarknaden. Fast de får krig där också med ARM.

Permalänk
Medlem

Det går inte bra för Amd och Microsoft kan bidra med kapital som kan användas till utveckling och reklam. Det är bättre om Amd säljs till Microsoft än Samsung som främst kommer använda företaget för att utveckla kretsar till mobiltelefoner.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk

Att större företag köper upp större företag verkar bli vanligare, är det fler än jag som tror att snart facebook kommer köpa upp alla ? så till slut hela världen består av ett stort företag ? vore ballt

Permalänk
Hedersmedlem

Får väl hoppas på att det inte blir Windows exklusivt nu när det snackas om steam machines osv.

Men överlag så tror jag det skulle vara bra för AMD även om Microsoft har sjukt dåligt rykte.
Hoppas någon mirakulöst händer för AMD men det ser ju tyvärr mörkt ut.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Att större företag köper upp större företag verkar bli vanligare, är det fler än jag som tror att snart facebook kommer köpa upp alla ? så till slut hela världen består av ett stort företag ? vore ballt

Weyland/Yutani.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tja, får se det från det positiva. Kan ju knappast bli VÄRRE

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

Investerade lite aktier hos dom, nån annan som gjort samma? Tänkte att dom kanske vänder ifall ms eller annan stor aktör pumpar in dollar hos dom. Dom är ju så billiga nu:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte bra alls.

Om Microsoft förvärvar AMD så kommer Microsoft troligen försöka skrota eller nerprioritera så mycket som möjligt med deras "open source"-drivrutiner till GNU/Linux (Som innehåller proprietär del för att fungera. Alltså inte "free software").

Microsoft är inte för frihet och det lilla AMD erbjuder idag kommer nerpripriteras. Kanske även hela delen av OpenGL-stödet inte utvecklas lika hårt för att satsa på Direct X som endast finns till Windows.

Permalänk
Skrivet av Ecarion:

Tja, får se det från det positiva. Kan ju knappast bli VÄRRE

Microsoft är ganska bra på att förstöra de förtag de köpt. Kolla på nokia..

Permalänk
Medlem

Nästa steg är väl att Microsoft köper upp Steam också så kan de skrota Steam på Linux.
Köp upp konkurrenterna så slipper man konkurrera...

Känns inte riktigt bra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Investerade lite aktier hos dom, nån annan som gjort samma? Tänkte att dom kanske vänder ifall ms eller annan stor aktör pumpar in dollar hos dom. Dom är ju så billiga nu:)

Skickades från m.sweclockers.com

Får jag bara loss lite pengar, så kommer jag köpa aktier i AMD.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Jag tror vi måste se det positiva i frågan! AMD kommer att gå omkull om ingen gör något och det behöver man inte vara ett geni för att räkna ut. Genom att MS förvärvar AMD så står en tillverkare fortfarande på benen och kan ställa sig emot det monopol som kommer att bildas utan AMD.

Det är ingen liten marknadsandel som de måste se till att AMD får vilket jag inte är säker på att några fler än MS är kapabla att genomföra. Visst Samsung har pengar men skulle 8/10 helt plötsligt byta sida om de visste att Samsung stod bakom produkterna? Jag tror inte det. MS har en stor makt att kunna implementera AMD och bygga ett stort förtroende för varumärket igen.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

AMDs cross licens avtal med Intel, förhindrar ju andra företag att köpa AMD eller överta med köpa andelar sig in i AMD. Därför har ingen viljat köpa upp AMD, då förlorar AMD x86 licensen och då är det ingen ide att investera i AMD ju.
http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/amd-clarifies-cross-license-with-intel-change-of-control-terminates-agreement-for-both/

Att dela upp grafik divisonen kan vara ett av AMDs strategi för kringå avtalet med Intel.

Men förlorar inte Intel x64 licensen då?

Visst är det så!

Citat:

Advanced Micro Devices has clarified terms of the cross-license agreement with Intel Corp. on Thursday. As it appears, if either AMD or Intel change their control (i.e., gets acquired), the cross-license agreement between the two companies is automatically terminated for both parties.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Lite oroväckande då Microsoft också gör DirectX.

Yepp gör mig små-nervös också, inte för at jag vet vad DX skulle ha för påverkan i det långa loppet men så igen jag förstår mig inte på allt det där eller ens hur patent licensiera och allt sånt går till men vill inte se redan urmäktiga jättar växa sig allt större och starkare. Tex som att se Google dammsuga likt en blåval i ett hav fullt av krill, ingen krill blir någonsin fullvuxen eller får ens chansen att ens nå dit och utvecklas till något lol. Skämt å sido men folk bara hyllar vidare, kanske är jag personligen nervös i onödan vad vet jag men det gör mig nervös inför framtiden i vilket fall och vill se mer konkurrens, inte mindre.

Permalänk
Medlem

@Mikael07:
Om "gamers" överger windows till linux fördel så förlorar MS på det, eller hur? Alltså vill kanske inte ms direkt promota något alternativ till directX. Verstanden?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk

Bara för att MS kan få verktygen att köra som Apple betyder inte att de kommer göra det, de skulle nog ha en större marknad om de inte gjorde det. Kolla bara på Samsung vars största konkurrent på telefonsidan är Apple men de säljer ändå grejer till Apple.

Så om de fortsätter att sälja hårdvara till alla konsoler så kommer de fortfarande gå i vinst oberoende vilken konsol som leder (dock inte med lika stor vinst).

Så man kan ju alltid hoppas även fast man är skeptisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

@Mikael07:
Om "gamers" överger windows till linux fördel så förlorar MS på det, eller hur? Alltså vill kanske inte ms direkt promota något alternativ till directX. Verstanden?

Det jag inte förstod var enbart din syftning när du skrev "de". Men nu ser jag ovan att det var MS som åsyftades. Men jag ser inte att OpenGL (vilket var vad som diskuterades) överhuvudtaget skulle vara en konkurrent till DX12. Personligen tror jag att OpenGL kommer fortsätta as usual. Microsoft är ju faktiskt med i Khronos group själva och utvecklar OpenGL, sedan länge. Dom hade ju inte gjort det om de hade synsättet att det skulle vara ett hot. Däremot är dom *inte* med och utvecklar Vulkan, villken ju är/kommer bli en direkt konkurrent till DirectX.

Permalänk
Medlem

Sälj ATI och gör det till ATI igen. Mitt varmaste minne i datorvärlden var när jag fick mitt 9800 PRO ifrån Club 3D. Vilket kort, vilken förpackning och vilken upplevelse! Herrejävlar vad snyggt det var med 8x anisotropisk filtrering på texturerna.

Fan att jag sålde kortet! Jag vill ha ett ATI-kort igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Angående x86-licensen har ju faktiskt Windows 10 redan stöd för ARM. Samtidigt utvecklar AMD ARM-kärnor. Släng på att Microsoft nästan fanatiskt vill att alla ska gå över till Windows 10. Det kan helt enkelt vara så att Microsoft vill klippa bort Intel och deras x86 licens. Skulle Microsoft köpa upp AMD och låta både Windows och AMD gå över till ARM så ligger Intel illa ute.

Antagligen skulle verkligheten hamna i en kompromiss där Windows har fortsatt stöd för x86 medan framtida fokus hamnar på vad för tekniker som stöds av AMD.

Är så otroligt mycket windowsmjukvara som är skrivet för x86 med prestandaoptimeringar baserade på processorers givna instruktioner att det skulle vara väldigt svårt att ens på sikt försöka fasa ut x86. Så fort det började gå upp för folk skulle det ta hus i helvete

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Investerade lite aktier hos dom, nån annan som gjort samma? Tänkte att dom kanske vänder ifall ms eller annan stor aktör pumpar in dollar hos dom. Dom är ju så billiga nu:)

Skickades från m.sweclockers.com

Enkla frågan att ställa sig själv är... skulle jag köpa deras produkter. Här är det rätt mycket tech folk. Om svaret på den frågan här är nej, då kan det nog tyvärr vara svårt för dem att vända skutan.
Jag har nästan stödköpt saker av dem på senare tid för de har stått upp för öppna standarder och behövs som motpol till både Intel och Nvidia. Men de har inte i närheten av det stöd hos konsumnter de behöver för att klara sig långsiktigt idag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nästa steg är väl att Microsoft köper upp Steam också så kan de skrota Steam på Linux.
Köp upp konkurrenterna så slipper man konkurrera...

Känns inte riktigt bra detta.

Därför denna typ av affärer alltid granskas hårt. Just för att undvika att folk skapar sig monopol. Stora affärer har stoppats förr.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Men förlorar inte Intel x64 licensen då?

Visst är det så!

Det mesta dör ju för AMD utan x86 licensen... Men lol för Intel att behöva ge upp 64-bit :P...
Visst, de kan utveckla ett helt eget 64-bit instruktionsset, men det lär ta tid och att konvertera mjukvara (för de som ens orkar göra det efter kompilatorer för de nya instruktionerna är släppta) lär också ta bra mycket tid.
Gissar båda hade gjort allt för att undvika en sådan situation.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tycker att Microsoft kan köpa VIA och Samsung köpa AMD och Intel vara kvar. Sedan fajtas dessa stora tre så får vi konsumenter bra priser i slutändan

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Det är ju inte bara att köpa det, man måste ha råd att driva det också.
Intel lägger 12 miljarder dollar per år på R&D 2012 så la dom 8 miljarder per år
AMD lägger i dag ca 900 miljoner, 2012 la dom 1,5 miljarder.
Nvidia lägger idag ca 1.3 miljarder, 2012 var det 1 miljard.

För att äga AMD så måste man ha råd att med Intel och Nivida i R&D kostnad i åtminstone några år innan man är ikapp igen.
Bara för att dubbla R&D kostnaden så skulle det kosta $18k per ägare om 100,000 personer går ihop. Men det räcker ju inte, AMD skulle behöva 10 dubbla sin R&D.
Och för det så finns det nog bara 2 företag som har råd med det, MS eller Samsung. Eventuellt Kina också, men jag tror aldrig en sån affär skulle godkännas.

Du har helt rätt att det går utför, när man stryper framtidsforskningen. Men en tiodubblad FoU är inte rimligt, utan man ställer det i relation till omsättningen. Intel satsar 20,6 % av omsättningen medan AMD satsar 19 %. Frågan är således om AMD behöver strömlinjeforma sin forskning där de kan nå nischvinster, för i dagsläget konkurrerar de direkt mot Intel. Där behövs en osthyvel-VD samt en stenhård forskningschef. Jag vet inte om Su och Papermaster är detta.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det mesta dör ju för AMD utan x86 licensen... Men lol för Intel att behöva ge upp 64-bit :P...
Visst, de kan utveckla ett helt eget 64-bit instruktionsset, men det lär ta tid och att konvertera mjukvara (för de som ens orkar göra det efter kompilatorer för de nya instruktionerna är släppta) lär också ta bra mycket tid.
Gissar båda hade gjort allt för att undvika en sådan situation.

Intel har egen 64-bitars men nerlagd gick inget vidare

Få se om ryktet stämmer, MS är ju inte den bästa kandidaten. Samsung hade varit bättre på sätt och vis (gör ju även egna kretsar själva, så blir ju billigare än köpa in).

Men något måste ju göras, AMD har riktigt intressanta produkter på gång (synd att konsumenter inte bryr sig om öppna standarder).

Se ju hur det är i forumet, där många försvarar och slår sig för bröstet att g-sync är bättre (när det är nästan exakt samma som adaptive-sync i MS).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Enkla frågan att ställa sig själv är... skulle jag köpa deras produkter. Här är det rätt mycket tech folk. Om svaret på den frågan här är nej, då kan det nog tyvärr vara svårt för dem att vända skutan.
Jag har nästan stödköpt saker av dem på senare tid för de har stått upp för öppna standarder och behövs som motpol till både Intel och Nvidia. Men de har inte i närheten av det stöd hos konsumnter de behöver för att klara sig långsiktigt idag.

I dags läget ja, jag försöker se i framtiden. Jag tar en lott på det och hoppas

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon214822:

Vad händer om MS skippar x86, om Windows byter binärkod till en som MS skapar själv? Om Apple kunde byta bakomliggande binärkod, då kan MS göra likadant. DirectX kvarstår. Kul med lite omväxling på PC-marknaden ...

Då kvarstår bara att Intel måste omförhandla sin licens från AMD.

Tror Microsoft numera är smärtsamt medveten om att Windows har bara ett värde jämfört med andra OS som t.ex. OSX och Linux p.g.a. alla program som är skrivna för Windows/x86. Trodde man insett det för länge sedan, Windows för Alpha, MIPS och PowerPC blev ju inte precis några succéer... Men uppenbarligen hade polletten inte riktigt trillat ner då man lade resurser på Windows RT, den versionen var DoA då den körde ARM.

Microsoft och x86 är extremt beroende av varandra, försvinner den ena ligger den andra väldigt pyrt till. Skulle t.ex. Linux bli riktigt stort på skrivbordet (knappast troligt) finns få anledningar att begränsa sig till x86.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dagens kaskadspya om det blir verklighet.

Jag gillar inte alls det här..

Samtidigt kan jag inte låta bli att dra på smilbanden.. Microsoft har alltid sett till att optimera sina OS för intel och skitit i AMD, men om Microsoft köper AMD kanske det blir intel som får se sina arkitekturer åsidosatta? Jag vet inte.. Det här är bissart.. tusen tankar som virvlar omkring i huvudet nu.. :/

Exakt det jag tänkte med. Ganska risigt av Microsoft att köra med AMD pa det viset.
Om jag ade fatt önska mig ett bolag som kan klara av at stämma AMD:s situation da är det Mitsubishi. Dom haller pa med mycket annat ochsa. Men i alla sina branscher är dom mycket bra. Ett välskött bolag med lang tradition ochsa.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013