Telia döms till att lämna ut uppgifter om Black Sails-pirater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

IPRED, som är tillämplig i det här fallet, rör civilmål, och för detta ändamål lagrar inte Bahnhof uppgifterna, då inget tvång finns.

För brottmål gäller Lagen om elektronisk kommunikation, och då är det polisen som begär ut uppgifter. Misstänker att det handlar om att databasen är låst om man inte har giltigt diarienummer för ärendet i fråga osv osv. Poängen är att de försöker hänta ut uppgifterna med stöd av IPRED, men Bahnhof lagrar bara uppgifterna på ett sätt så att de blir tillgängliga om endast polisen gör en begäran, i ett separat system.

I förlängningen kan detta säkert leda till att IPRED justeras så att lagen, liksom LEK, innebär lagringstvång, men i nuläget gör den inte det. LEK och IPRED har inte ett skit att göra med varandra.

Jag vet inte om du blev klokare nu men hoppas jag kunde hjälpa till lite i alla fall

Fast varför skulle platsen man lagrar uppgifterna skydda mot IPRED? Om uppgifterna finns och leverantören åläggs att ge ut dom så har jag svårt att se att man skulle kunna särskilja på IPRED och LEK? Även om databasen är låst så går det uppenbarligen att låsa upp den då man kan lämna ut uppgifterna om polisen kommer och frågar och bahnhof anser att det är ett tillräcklig allvarligt brott. Jag har helt enkelt svårt att se en tekniskt lösning där man endast kan hämta ut uppgifterna om polisen frågar...och att en domstol skulle acceptera detta. Finns dom och är tillgängliga så bör det i mitt tycke gå att lämna ut dom oavsett om man stödjer sig mot LEK eller mot IPRED.

Permalänk

Jag vill råda svenska domstolar att se upp för företag som innehar Copyright för titlar som de enligt sina mätningar är populära en viss tidsperiod. Det är alltför enkelt för dem att beräkna en största nedre avgränsning-uppskattning av hur många som "måste" ha laddat ner en viss produkt för en viss operatörs uppgivna abonnentantal, och skicka ut standardiserade brev.

Jag vill också råda svenska operatörer som får sådana brev att om de inte har ett avtal med företaget ifråga tidigare, så har de ingen aning om vad ni som operatörsföretag är eller vad ni tillhandahåller, och att de bör behandlas enligt de rutiner ni har för att komma tillrätta med andra liknande händelser, som t.ex. bluff-faktureföretag.

Jag råder alla som har ett Internetabbonemang (och som därför automatiskt utgör ett hot mot Copyright på alla slags produkter över hela världen), att skaffa Netflix i en månad. Då är ni hemma. Likaså för de som köpt låtar på iTunes eller lyssnat på Spotify. Någon annan piratkopierade åt er. Så det är bara att peka ett skuldens finger (för att en produkt var framgångsrik, men inte så framgångsrik som det internationella bolaget skulle vilja) mot dem.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag råder alla som har ett Internetabbonemang (och som därför automatiskt utgör ett hot mot Copyright på alla slags produkter över hela världen), att skaffa Netflix i en månad. Då är ni hemma. Likaså för de som köpt låtar på iTunes eller lyssnat på Spotify. Någon annan piratkopierade åt er. Så det är bara att peka ett skuldens finger (för att en produkt var framgångsrik, men inte så framgångsrik som det internationella bolaget skulle vilja) mot dem.

Kan du utveckla detta lite mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men stopp här nu. Fanns det inte ett tidigare direktiv som krävde att det skulle vara ett allvarligt brott inblandat (dvs fängelse i minst 2 år på straffskalan eller så) för att operatören skulle vara tvungen att lämna ut uppgifterna? Hur ser läget ut där? Eller minns jag fel? Har reglerna ändrats?

Det är väl det Bahnhof brukar kasta på polisen så fort de kommer med förfrågan om att lämna ut uppgifter?

Skrivet av enbom:

Låter väldigt bekant ut det där. Har för mig det ska vara straffbart med 2 år MINST 6 månader för att de ska kunna kräva ut personuppgifter från ISPs.

EDIT: Det ska vara MINST 6 månaders fängelsestraff för att kräva ut personuppgifter vilket inte upphovsrättsbrott är. Där är det böter som är lägsta

Är rätt förvånande att Södertörns tingsrätt inte kan lagen, eller har Felia så urkassa advokater. Är nästan så man kan känna lite vibbar efter muta...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Excipio använder sig av tcpdump 4.0.0 från 2008
Någon som har koll på ifall denna 8 år gamla version är tillförlitlig?
Det har ändå släppts en hel del versioner sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Kanske varit uppe innan men isf. tål den kanske att upprepas?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/maste-bevisa-vem-som-suttit-...

Många tack

Gick vidare i länkar och hittade detta: http://www.dn.se/ekonomi/sajt-for-jakt-pa-fildelare-hart-ansa...

Saxat:
"– Ja, vi är absolut hackade. Det ska tydligen vara en ddos-attack. Vad jag har förstått blir servern överbelastad, säger Gordon Odenbark, vice vd på Gothia Inkasso och talesperson för sajten."

Ger ju lite logik i saken, advokater och indrivningsföretag har vi för våra synders skull. Och har vi inga synder, så hittar dom säkert på några

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hur vore det om vi pirater tog lite personligt ansvar? Det är klart att det bland alla tusentals användare vi talar om finns en och annan som är oskyldig, men den förkrossande majoriteten har givetvis ägnat sig åt piratkopiering, ofta i stor skala och ibland under flera decennier.

Det är givetvis så att produktionsbolagen har ett uttalat intresse av att stoppa detta, och då måste staten ställa upp med adekvata lagar precis som vi förväntar oss att staten ställer upp lagar som skyddar enskilda medborgare mot överfall och stöld.

Låt mig påminna er om att det nu är tio år sedan razzian mot TPB och den efterföljande domen, så det bör inte komma som en överraskning för någon att svenska staten anser fildelning vara ett brott, att nu låtsas som om lagen dök upp först igår är bara löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Men herregud människa...

Erkänn inte det på Sweclockers med fulla personuppgifter tillgängliga och en bild (?) på dig själv.
Smart.

Haha ja jag har trots allt betalat för att se black sails så det borde inte vara några problem. Har inte rent praktiskt delat något material med andra människor heller. Så för min del är det lugnt. Starz/HBO har inget på en person som betalar avgiften. Man får tydligen kopiera, redigera, hejvilt så länge man inte laddar upp materialet på nätet efteråt.

Sen pratade jag med leverantören Alltele idag och dom leverar endast bulken till våran bredbandsförening. Dom har ingen kontroll över vad vi använder bandbredden till.

Skulle filmbolaget söka någon av våra ipadresser så måste det gå via styrelsen och då behövs beslut från rättsväsendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzore:

@Serzarian: Du kanske ska ta bort citatet om han nu redigerar sitt inlägg.

Nä det e lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Tänk om dessa organisationer hade spenderat alla dessa pengar och resurser på att utveckla en gemensam plattform istället i linje med Popcorn Times gränssnitt, hålla på och jaga fildelare med med utpressningsmetoder, vilket slöseri med resurser och extremt dålig PR också.
Med tanke på att det finns en sån uppsjö kanaler och TV-serier så väljer jag gärna bort Black Sails nästa säsong. Kanske inte är mycket pengar för Starz, men jag kommer heller aldrig tillbaka som kund under någon form. Tack och hej!

Permalänk
Skrivet av Enity:

Ja, bestrider man kravet och har en krypterad dator så lär man ha ryggen helt fri.

Varför skulle man behöva krypterad dator?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Kanske fungerar som p-böter? Dvs ansvaret faller på bilens/internetanslutningens ägare.

Snacka om att Kronofogden kommer få att göra. Bibliotek, flygplatser, tågstationer, skolor, kommunkontor, företag och alla andra ställen med offentligt Wifi lär få det hyfsat hett om öronen =D

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Avstängd

Inte en chansjävel att rövslickartelia överklagar domen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Varför skulle man behöva krypterad dator?

Var inte dum nu, vid husrannsakan konfiskerar snutarna varenda lagringsmedium; USB-minnen, SD-kort i kameror såväl som interna lagringsenheter i datorer osv..

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Vad exakt skulle de gjort annorlunda?

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du syftar på. Domstolen kan tvinga telia att lämna ut uppgifter om specifika användare som misstänkts ha laddat ner filmen. Varför ska man kräva ut information om alla då?

Finns ett problem med att tvinga en ägare att säga vem som använt ägodelen, tydligen så ska man inte kunna tvinga äkta makar (närstående?) att peka ut varandra. Vilket i förlängningen gör att man inte kan tvinga någon då det skulle bli ojämlikt ifall gifta kommer undan något men de som är singlar inte kan göra.

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur detta skulle fungera rent praktiskt, tycker inte att den texten klargör vad det är som skyddar Bahnhof. Det verkar som att man med hjälp av IPRED endast kan kräva ut de uppgifter som inte krävs att man sparar i LEK, vilket då gör det lite underligt att var man sparar sakerna skulle påverka på något sätt. Antingen så täcks uppgifterna in av kravet att man lagrar dom enligt LEK eller så gör det inte det. Abbonentuppgifter ska enligt texten täckas av LEK så då ska inte någon annan än polisen kunna kräva ut dom. I princip bör detta innebära att inga uppgifter som lagrats i mindre än 6 månader ska behövas lämnas ut då det är vad LEK kräver. Nåja, någon kanske har insikt i hur och varför detta skulle fungera för Bahnhof men inte för andra? Har svårt att se hur platsen uppgifterna lagras på kan påverka om man behöver lämna ut dom eller inte.

Men de finns inget underlag för det. Den här undersökningen borde inte hålla i domstol, det är ett privat företag som har gjort en privat undersökning och pekar finger, och av någon anledning leker tingsrätten attack hund på tusentals teliakunder....

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Var inte dum nu, vid husrannsakan konfiskerar snutarna varenda lagringsmedium; USB-minnen, SD-kort i kameror såväl som interna lagringsenheter i datorer osv..

Vad som diskuterades var ju att det inte var ägaren till datorn (eller bilen som i det tidigare exemplet) som straffades, eftersom det inte gick att bevisa vem som använde den vid tillfället som lagar bröts, och ägaren (enligt tidigare resonemang) inte behövde berätta vem som brukat datorn (eller bilen) när brottet begicks undrar jag varför man skulle behöva kryptera datorn om de måste bevisa VEM som suttit vid datorn som gjort det, inte vem som äger och ansvarar för datorn i fråga. Att datorn använts för att begå ett brott blir ju i så fall ganska ointressant för mig om jag bara skulle kunna hävda att någon annan jag inte tänker peka ut använt den.

Tro mig, jag tycker också det här låter väldigt korkat, men gäller det med bilar ser jag inte varför något annat gäller datorer. Läs gärna vad kommentarerna handlar om innan du ber någon att inte vara dum.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Finns ett problem med att tvinga en ägare att säga vem som använt ägodelen, tydligen så ska man inte kunna tvinga äkta makar (närstående?) att peka ut varandra. Vilket i förlängningen gör att man inte kan tvinga någon då det skulle bli ojämlikt ifall gifta kommer undan något men de som är singlar inte kan göra.

Okej...och vad är detta problem då? Menar de att en brottsling (oavsett var på straffskalan brottet ligger?) ska komma undan för att inte förstöra relationen mellan sagd brottsling och dess hustru/make? Ja det låter ju rimligt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är rätt förvånande att Södertörns tingsrätt inte kan lagen, eller har Felia så urkassa advokater. Är nästan så man kan känna lite vibbar efter muta...

Jag antar att det är Ipred-lagen som gäller vid dessa fall istället för grundlagen?

Man vet ju att fildelning är den värsta form av brott i Sverige. /s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Fast varför skulle platsen man lagrar uppgifterna skydda mot IPRED? Om uppgifterna finns och leverantören åläggs att ge ut dom så har jag svårt att se att man skulle kunna särskilja på IPRED och LEK? Även om databasen är låst så går det uppenbarligen att låsa upp den då man kan lämna ut uppgifterna om polisen kommer och frågar och bahnhof anser att det är ett tillräcklig allvarligt brott. Jag har helt enkelt svårt att se en tekniskt lösning där man endast kan hämta ut uppgifterna om polisen frågar...och att en domstol skulle acceptera detta. Finns dom och är tillgängliga så bör det i mitt tycke gå att lämna ut dom oavsett om man stödjer sig mot LEK eller mot IPRED.

För mig är det helt glasklart och jag förstår inte vad som är svårt att förstå.

för IPRED finns inget lagringskrav, dvs uppgifterna behöver bara lämnas ut om de finns tillgängliga.

för LEK finns inget krav att uppgifterna måste lagras på ett sådant sätt att de blir tillgängliga för förfrågningar utanför LEK.

Det bahnhof gör är alltså att de lagrar uppgifterna på ett sådant sätt att det bara är polisen som kan begära ut dem, och de är inte åtkomliga för andra.

Rent tekniskt skulle väl säkert polisen kunna begära ut uppgifterna och "ge" dem till rättighetshavarna, men i nuläget saknas stöd i lagen för sådanna åtgärder.

IPRED har funnits länge, och inte en enda gång har Bahnhof lämnat ut uppgufter med stöd av den lagen.

Rättighetshavarna har helt enkelt inte frågat, eftersom det sätt som Bahnhof lagrar uppgifterna på inte ger dem stöd i lagen att hämta ut dem.

Om jag var rättighetshavare och det var tekniskt möjligt att begära ut uppgifter från Bahnhof är det ju dem jag skulle ge mig på först. Jon Karlung är en riktig bråkstake i sammanhanget och kunde jag skjuta ner hans högtravande "integritetstrams" så skulle ju liksom de andra operatörerna falla som korthus, om jag var rättighetshavare och av åsikten att alla ska lämna ut när man frågar, som sagt.

Att de inte har gjort det än, efter spåass lång tid, är för att LEK och IPRED är två olika lagar som inte är ett dugg relaterade. Att andra operatörer lämnar ut och därmed äventyrar sina kunders integritet har helt enkelt att göta med att deras jurister fallit för lagstiftarnas snubbeltråd, medans Bahnhofs jurister lyckats göra en annan tolkning, som håller, och gör att de slipper lämna ut uppgidter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Några månader sen är mupparna bakom spridningskollen blott ett minne. Deras affärsidé skyndar bara på utbredningen av VPN. Snart sitter varenda hushåll med VPN. Varenda tonåring som har fattat hur man laddar ner lär sig snart varför man bör ha VPN..... Grattis alla providers av VPN, tough luck rättsväsende och försvar när ni ska jaga fulingar😀 FRA är ju inte direkt NSA..... Världens mest uppkopplade land är snart världens mest Vpn användande land😃

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk

@Ozzed: Jag är helt med på att IPRED och LEK är olika lagar, men om nu Bahnhof kan producera en koppling mellan IP-nummer och kund i LEK-fallet varför kan de inte producera samma uppgifter när det är en annan frågeställare än polisen? Informationen finns ju bevisligen. Vad är det som omöjliggör att den kan produceras i IPRED-fallet?

Permalänk
Medlem

@Devil May Cry: Starz är bolaget som producerat serien. Crystalis är ett copyrighttroll (tänk privat p-bolag) som erbjudit dem mer inkomst genom detta sköna upplägg. Starz har en streamingtjänst som bara fungerar i Us of A, så att låta Crystalis ragga pengar i Europa känns jäkligt korkat och kundfrånvänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wl3y:

Världens mest uppkopplade land är snart världens mest Vpn användande land

Efter regn kommer solsken...

Tror det kan bli en blandad kompott med vinnare/förlorare. Får vi fler vpn användare = win för säkerheten, färre nerladdare = win för upphovsmännen, fler som använder legala tjänster = win för alla som vill ha större utbud.

Kanske går vi mot ett internet där t.ex. bankid är ett måste för full funktionalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det blir inget böter eftersom du inte polisanmäls. Det blir ett civilrättsligt tivstemål där du kommer krävas på ett skadestånd.

Ok!
Men vad för skadestånd kan man möjligen se på scenariot jag skrev skulle du tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

@Ozzed: Jag är helt med på att IPRED och LEK är olika lagar, men om nu Bahnhof kan producera en koppling mellan IP-nummer och kund i LEK-fallet varför kan de inte producera samma uppgifter när det är en annan frågeställare än polisen? Informationen finns ju bevisligen. Vad är det som omöjliggör att den kan produceras i IPRED-fallet?

Som jag sa tidigare så krävs väl förmodligen diarienummer eller dylikt, vilket en rättighetshavare inte har då det inte är ett polisärende.

Såhär skriver de själva:

"Kopplingen mellan IP-nummer och abonnent kallas ibland ”abonnentuppgifter”. Det låter oskyldigt, men kan alltså avslöja en hel del om en persons surfvanor – inklusive fildelning.

Men Ipred-reglerna går bara att använda på vissa internetoperatörer, enligt Jon Karlung, vd på Bahnhof:

– Vi har fått väldigt många frågor och jag ska försöka förklara, även om det är tekniskt. Så här är det: Alla operatörer datalagrar abonnentuppgifter i sex månader. Det kräver LEK (Lagen om Elektronisk Kommunikation). Men de uppgifterna får bara användas för utlämning till Polisen enligt just LEK. Och Ipred är en helt annan lag än LEK.

Han fortsätter:

Med Ipred-reglerna kan rättighetsinnehavare gå till domstol för att få ut abonnentuppgifter. Domstolen kan kräva att operatören lämnar ut uppgifterna om de finns. Poängen är att Bahnhof inte har de uppgifterna. Vi raderar automatiskt allting som vi inte måste spara enligt LEK. Så det finns inget att lämna ut."

Om det nu var så att IPRED-lagen tvingar operatörerna att lämna ut uppgifter som är lagrade för eventuell utlämning enligt LEK, varför finns det då inte ett enda exempel på att en rättighetshavare framgångsrikt lyckats begära ut uppgifter med stöd av lagen?

De har ju bevisligen fått in förfrågningar, och framgångsrikt nekat att lämna ut uppgifterna eftersom "de inte finns". Så vad är så svårt att förstå?

Återigen.. Om Bahnhof bara tramsade och diktade upp saker, varför har de inte åkt dit för lagbrott? IPRED är inte direkt någon ny lag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Bör det inte vara personen som står på abonnemanget som får ta skiten?

Så du menar att den som utför ett rån i din bil gör att du får skulden för det eftersom du står som ägare av fordonet..?

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Vad som diskuterades var ju att det inte var ägaren till datorn (eller bilen som i det tidigare exemplet) som straffades, eftersom det inte gick att bevisa vem som använde den vid tillfället som lagar bröts, och ägaren (enligt tidigare resonemang) inte behövde berätta vem som brukat datorn (eller bilen) när brottet begicks undrar jag varför man skulle behöva kryptera datorn om de måste bevisa VEM som suttit vid datorn som gjort det, inte vem som äger och ansvarar för datorn i fråga. Att datorn använts för att begå ett brott blir ju i så fall ganska ointressant för mig om jag bara skulle kunna hävda att någon annan jag inte tänker peka ut använt den.

Tro mig, jag tycker också det här låter väldigt korkat, men gäller det med bilar ser jag inte varför något annat gäller datorer. Läs gärna vad kommentarerna handlar om innan du ber någon att inte vara dum.

Jag tänker mig snarare att det går till såhär, spridningskollen skickar hotbrev som vederbörande bestrider.

Spridningskollen blir förbannade och polisanmäler, polisen kommer och hämtar hårdvara som är krypterad, ingen bevisning finns, förundersökning nerlagd.
Blir ju liksom lite tråkigt om de binder vederbörande till brottet tack vare loggar och annat.
Troligtvis lär ju inte det hända för med tanke på polisens nuvarande resurser så lär en eventuell förundersökning bli nerlagd automatiskt.

Förövrigt så fattar jag inte vad Bahnhof känner sig så jävla duktiga över, hade de kört all trafik genom vpn och haft det på samma sätt som mullvad så hade jag förstått deras integritetssnack.
Visst de lagstadgade loggarna finns på bahnhof-sidan, men de är totalt värdelösa för på vpn-sidan lagras ingenting, grattis lek och ipred blev precis värdelösa.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Så du menar att den som utför ett rån i din bil gör att du får skulden för det eftersom du står som ägare av fordonet..?

Fjärde bilanalogin utan ett direkt svar. I den riktiga världen utanför Sweclockers kan man inte jämföra saker med bilar hela tiden så tror inte det funkar i en rättegång heller om det skulle gå så långt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fjärde bilanalogin utan ett direkt svar. I den riktiga världen utanför Sweclockers kan man inte jämföra saker med bilar så tror inte det funkar i en rättegång heller om det skulle gå så långt.

Men har du läst DN: "Måste bevisa vem som suttit vid datorn" ?

(Den har länkats ett flertal gånger i tråden)

Ett bra exempel:
Om abonnemanget står på en vuxen i en familj och barnen fildelat men inte den vuxne, kan inte den vuxne göras strikt ansvarig för det som barnen gjort, enligt Westman.

Det är inte rimligt att den vuxne ska ha koll på allt som händer på alla datorer och på alla program som finns installerade på dem. Kanske barnens kompisar eller någon annan fildelat när de varit på besök, det kan inte abonnenten göras ansvarig för, säger han.

Jag skulle hävda att om du har haft familj / vänner på besök som lånat din datorn så är det orimligt att du ska stå för vad de har gjort på ditt nätverk. Ett annat exempel är när vänner kommer över och vill ha WiFi lösenordet. Ska du bevaka deras aktivitet på telefonen?? Du kan omöjligen peka ut vem som gjort det också.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1