Apple lanserar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Roligt att övervägande av de personer jag känner som har iPhone inte åker runt i nya bilar med bt som standard.
Du kan ju visa statistik på detta uttalande om du är så bombsäker men visst de kanske beror på vilka umgängeskretsar man har.

Skickades från m.sweclockers.com

haha men herregud, man gör väl teknologi som är anpassad för _dagens_ standarder i t.ex bilar.
Saker idag görs för att funka med saker i framtiden, inte ta hänsyn till saker som inte fanns för 10-15 år sedan. JISSES.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

haha men herregud, man gör väl teknologi som är anpassad för _dagens_ standarder i t.ex bilar.
Saker idag görs för att funka med saker i framtiden, inte ta hänsyn till saker som inte fanns för 10-15 år sedan. JISSES.

Jo men en mobiltelefon äger man överlag inte mer än två år så risken är ju ganska stor att man går igenom ett par telefoner minst innan man byter upp sig på bilfronten.
Runbo kör över alla man får till och med komradio i den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3 gigabyte minne i iPhone 7 Plus

http://macworld.idg.se/2.1038/1.665166/geekbench-bekraftar-at...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Belkin har löst problemet för dom som måste ladda och lyssna på musik samtidigt.
Ca 400 kr är väl inte så farligt om du kan köpa en telefon som kostar 7 tusen och uppåt

http://macworld.idg.se/2.1038/1.665159/belkin-lanserar-losnin...

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Men övervägande delen av de personer jag känner som har iPhone åker runt i nya bilar med Bluetooth som standard. Vad var din poäng?

Har inte en enda gång hävdat att alla med iPhone kör ny bil, då har du uppenbarligen inte läst vad jag har skrivit. Än en gång, Apple skiter fullständigt i vad 99% av alla människor kör för bilar om det är bara den sista 1% som de är intresserade av att sälja sina produkter till. Om då 100% av 1% kör en bil med Bluetooth, så är övriga 99% totalt ointressanta för Apple. I realiteten ser självklart siffrorna annorlunda ut, men resonemanget är korrekt.

Nej, Apple har alltid riktat sig till en bred marknad. Själva talar de om att deras produkter är high-end och har priser som riktar sig till en stor massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Ojoj, tror du missförstått... allt.. Apple behöver inte rikta sig till någon särskild ekonomisk klass och det gör de heller inte, eftersom den huvudsakliga varan de säljer ÄR en livsstilsprodukt (läs status/klass). Men till skillnad från en ny bil så är det uppnåeligt för i princip alla. För en "billig" peng kan du känna dig "premium'', tills nästa modell kommer och då börjar karusellen om igen.

Har inte heller påstått att Apple riktar sig till en ekonomisk klass. Tror snarare det är du som missförstår, kundgrupp har ingenting med klasstillhörighet att göra. Att de säljer en livsstilsprodukt håller jag helt med om.

Min poäng är att Apple inte kan göra en produkt som gör alla till lags (hur skulle en sån produkt se ut? En iPhone med inbyggd DVD-spelare och diskettstation?). Kör man en bil från förra decenniet och absolut måste ladda mobilen samtidigt som man spelar upp musik via AUX - så är det inte Apple eller iPhone 7 som är problemet, det är Ni som är problemet.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Läser överallt om att Samsung Galaxy Note 7 ska förbjudas på flyg bl a p g a säkerhetsrisken. De har hittills haft ett problem motsvarande 17 ppm och ändå väljer de att återkalla alla mobiltelefoner världen över. Varför är det ingen som pratar om Apples envisa plan med självförstörande telefoner med LiPo batterier som enligt Apple inte är något problem för de flesta byter ju ändå telefon vartannat år. Hittar ingen info än men då det satt LiPo batterier i version 6 så är jag tveksam till varför de skulle ändra till version sju? Hur kul är det att äga en telefon som man vet att batteriet börjar svälla och tappa kapacitet efter cirka 24 månader? En hel del explosioner har även skett och även en del bränder! För mig är det märkligt att det inte sker mer rapportering än vad det görs. Det verkar vara locket på. Men det är klart folk står ju som rabiata neandertalare i kö, tältar etc för att få den senaste iphonen utan att egentligen veta vad det är man köper. Finns säkert andra saker också och på den fronten så har jag väldigt svårt att förstå hypen. Det är ju inte så man löser världsfreden direkt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Problemet med Samsung är att de har ett konstruktionsfel så polerna risekrar att sammakopplas. Även om det bara drabbat ett fåtal telefoner så är det ett väldigt allvarligt fel.

Att Apple eller någon annan tillverkare skulle bygga självförstörande telefoner är förstås rent nonsens. Om du vill försöka driva den tesen får du allt se till att ha det rejält underbygt med fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Problemet med Samsung är att de har ett konstruktionsfel så polerna risekrar att sammakopplas. Även om det bara drabbat ett fåtal telefoner så är det ett väldigt allvarligt fel.

Att Apple eller någon annan tillverkare skulle bygga självförstörande telefoner är förstås rent nonsens. Om du vill försöka driva den tesen får du allt se till att ha det rejält underbygt med fakta.

LiPo batterier! Lithium Polymer. Dessa batterier är baserade på organiska celler som ökar sin massa för varje laddning du tillför. Jag har hållt på med en hel del inom rc och då används uteslutande LiPo för de väger mindre, är betydligt billigare i inköp och tappar aldrig kraft under sin livscykel(volten är intakt) Baksidan av dessa batterier är att de sväller! De fortsätter att svälla även när livscykeln är förbrukad då man tappat ca 20% av sin kapacitet. Naturligtvis så är dessa batterier bra inkapslade men trots det har jag råkat ut för två batterihaverier varav en explosion som skadade hela helikoptern. Nej inga suspekta märken utan det är Renata som gör 90% av alla batterier på den marknaden. Som jag skrev förut så är sannolikheten låg då typ 1 promille har sin iphone längre än cirka 900 laddningar. På rc fronten är 900 cykler nåt man kan nå upp på bara ett par år. LiPo tappar dessutom 20 proc redan efter 300 cykler. Det finns sidor med artiklar där iPhones har exploderat men det jag tycker är märkligt är att man inom Apple inte använder vanliga LiOn som inte har dessa egenskaper. Dock så får man en högre vikt och en högre värmeutveckling och på en handhållen enhet spelar väl 50 gr och 2 mm tjockare ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Har inte heller påstått att Apple riktar sig till en ekonomisk klass. Tror snarare det är du som missförstår, kundgrupp har ingenting med klasstillhörighet att göra. Att de säljer en livsstilsprodukt håller jag helt med om.

Min poäng är att Apple inte kan göra en produkt som gör alla till lags (hur skulle en sån produkt se ut? En iPhone med inbyggd DVD-spelare och diskettstation?). Kör man en bil från förra decenniet och absolut måste ladda mobilen samtidigt som man spelar upp musik via AUX - så är det inte Apple eller iPhone 7 som är problemet, det är Ni som är problemet.

Då kanske du bara uttryckte dig slarvigt då...

"den kundgruppen kör inte bilar från förra decenniet och så enkelt är det med det." .

Oavsett, så tycker jag du är ute och cyklar. Vet knappt någon annan produkt som fått större genomslagskraft än iPhone hos alla typer av personer. Var och varannan högstadieelev går runt med en, fattiga studenter, lattemorsor, yrkesmänniskor, mormödrar m.m.

Min poäng är; ditt påstående är konstigt eftersom iPhone har enorm spridning hos ALLA samhällsgrupper och således har deras kundgrupp ingen särskild årsmodell på sina bilar, om ens någon alls...

Permalänk
Avstängd

Ser fram emot nya iPhone 7, beställde en mattsvart med 32gb från Telia. Bokade på hemsidan exakt kl 09.01 och valde att betala hela beloppet för telefonen i butiken, 5992kr då jag var en av dem som lyckades få utan momsen. Dessutom så sålde jag min 6s för 4500kr igår så för mig blir det ca 1500kr för den nya iphonen. Inget att klaga på tycker jag!

På fredag den 16:e så kommer jag åka raka vägen efter jobbet och hämta upp den nya skönheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

LiPo batterier! Lithium Polymer. Dessa batterier är baserade på organiska celler som ökar sin massa för varje laddning du tillför. Jag har hållt på med en hel del inom rc och då används uteslutande LiPo för de väger mindre, är betydligt billigare i inköp och tappar aldrig kraft under sin livscykel(volten är intakt) Baksidan av dessa batterier är att de sväller! De fortsätter att svälla även när livscykeln är förbrukad då man tappat ca 20% av sin kapacitet. Naturligtvis så är dessa batterier bra inkapslade men trots det har jag råkat ut för två batterihaverier varav en explosion som skadade hela helikoptern. Nej inga suspekta märken utan det är Renata som gör 90% av alla batterier på den marknaden. Som jag skrev förut så är sannolikheten låg då typ 1 promille har sin iphone längre än cirka 900 laddningar. På rc fronten är 900 cykler nåt man kan nå upp på bara ett par år. LiPo tappar dessutom 20 proc redan efter 300 cykler. Det finns sidor med artiklar där iPhones har exploderat men det jag tycker är märkligt är att man inom Apple inte använder vanliga LiOn som inte har dessa egenskaper. Dock så får man en högre vikt och en högre värmeutveckling och på en handhållen enhet spelar väl 50 gr och 2 mm tjockare ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, Lithium Jon Polymer. Verkar vara den vanligaste typen av batterier i telefoner idag. Och ja, batterierna kan svälla och i vissa fall även explodera. Du har dock fortfarande inte lett i bevis att Apple bygger självförstörande telefoner. Hittills är det bara FUD.
Apple har använt dessa batterier sen iPhone 3G och det har funkat bra. Det finns många, likt mig själv, som har gamla iPhones som fortfarande fungerar. Min svårt misshandlade 4S har hängt med i snart 5 år och jag använder den fortfarande som musikspelare i gymet. Tycker man sen att batteriet blivit för sunkigt efter några år går det faktiskt att byta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

LiPo batterier! Lithium Polymer. Dessa batterier är baserade på organiska celler som ökar sin massa för varje laddning du tillför. Jag har hållt på med en hel del inom rc och då används uteslutande LiPo för de väger mindre, är betydligt billigare i inköp och tappar aldrig kraft under sin livscykel(volten är intakt) Baksidan av dessa batterier är att de sväller! De fortsätter att svälla även när livscykeln är förbrukad då man tappat ca 20% av sin kapacitet. Naturligtvis så är dessa batterier bra inkapslade men trots det har jag råkat ut för två batterihaverier varav en explosion som skadade hela helikoptern. Nej inga suspekta märken utan det är Renata som gör 90% av alla batterier på den marknaden. Som jag skrev förut så är sannolikheten låg då typ 1 promille har sin iphone längre än cirka 900 laddningar. På rc fronten är 900 cykler nåt man kan nå upp på bara ett par år. LiPo tappar dessutom 20 proc redan efter 300 cykler. Det finns sidor med artiklar där iPhones har exploderat men det jag tycker är märkligt är att man inom Apple inte använder vanliga LiOn som inte har dessa egenskaper. Dock så får man en högre vikt och en högre värmeutveckling och på en handhållen enhet spelar väl 50 gr och 2 mm tjockare ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

I fallet med Note 7 är det ju bara de med batterier från Samsung SDI som är återkallade (70% av alla sålda).
De med batterier från Amperex Technology är inte återkallade.

Rätt tydligt att man kan dra slutsatsen att de är felaktigt tillverkade redan i fabrik och har alltså inget att göra med att vanliga batterier kan svälla.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Oj vilka dyra telefoner!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

200 kr för en kopia av slumpmässig kvalitet som kanske har hälften av kapaciteten eller exploderar.

918,63 kr kostar ett batteribyte hos Apple.
Det mest komiska är väl alla rabiata fans som försvarar att ta bort 3,5" med en sämre trådlös lösning men tycker trådlös laddning som bara är ett komplement är skräp bara för att deras favoritföretag inte har implementerat det.

Finns ju gått om bevis på "original" batterier som sväller och exploderar de med men visst kan det hända.

Permalänk
Medlem

"Moving to wireless" .. well.. wireless charging? Till att börja med kanske

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av d97jro:

Det gjorde man ju redan, och i väsentligen större utsträckning, i och med lanseringen av första iPhone.
Den hade otroligt mycket färre funktioner än dåvarande feature phones, minns bara saker som hur BT-stödet såg ut (eller inte) och att man inte kunde skicka MMS. Man gjorde inte testerna som operatörerna krävde av alla andra aktörer, men kom runt det eftersom kunderna skrek på operatörerna efter iPhones. Att försöka kränga en feature phone som inte hade allt och lite till hade varit dödfött, men iPhone (som därtill hade riktigt vissen hårdvara i sin första version) slog igenom.

Och visst var vi många som tyckte att hur kan man vilja ha det där, det är ju sämre, men iPhone gav folk en annan användarupplevelse som visade sig vara framtiden. Och det gjorde absolut inget att hårdvaran var sämre på pappret, den levererade en utmärkt och välfungerande användarupplevelse.

Det ska bli spännande att se hur många som saknar det där jacket om något år. (Även om min spontana reaktion är densamma som din.)

Apple är tillräckligt stora inom smartphone marknaden för att dikterar reglerna. Problemet i detta fallet är om även Samsung t.ex. hakar på denna trenden och stänger in sina användare i deras eko-system med en egen kopplingslösning som kräver äganderätt (hittar ingen klockren översättning på engelskans proprietary). USB-C hade väl varit det som är närmast till hands och det är ju en öppen standard så då kommer åtminstone de flesta Andriod-telefoner kunna dela hörlurar. Självklart kommer alla iPhone användare bedyra hur mycket smidigare det är med lightning-kontakt än 3.5-jack vilket i mina ögon är en absurd ståndpunkt då denna kontakt är så enkel den bara kan bli.

Jag är ledsen men jag ser inga som helst fördelar med detta. Att jämföra det med när Apple lanserade iPhonen på marknad där alla smartphones var överkomplicerad och körde Windows Phone är en löjlig jämförelse. Då förenklade man något väldigt komplicerat. Vad är det som är komplicerat med ett minimal litet jack som är globalt standardiserat.

Nu polariserar Apple ytterligare iPhone kontra Android ekosystemen och det är exakt det som är huvudsyftet. Jag hade inte blivit förvånad om EU kommer ge sig in i det här precis som man gjorde med laddkablar, vilket tyvärr halvt misslyckades.

Sist men inte minst, eftersom jag själv har arbetat som ingenjör så är jag en stor vän av standardisering. Standardisering sparar pengar, miljö och arbete, att motarbeta etablerade standarder är enbart för att sko sig själv och fylla på sina redan avgrundsdjupa fickor med ännu mera pengar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Att jämföra det med när Apple lanserade iPhonen på marknad där alla smartphones var överkomplicerad och körde Windows Phone är en löjlig jämförelse. Då förenklade man något väldigt komplicerat.

Du får gärna tycka att det är en löjlig jämförelse, men det är inte upp till dig att påstå att det är det, som ett omkullrunkeligt universellt faktum. Det stora var ju inte att man förenklade den otroligt lilla marknaden för smartphones (om man ens kunde kalla dem för det) utan att man fullkomligt dödade feature phone-marknaden och ersatte det som gemene man använde.

Skrivet av Dinoman:

Sist men inte minst, eftersom jag själv har arbetat som ingenjör så är jag en stor vän av standardisering. Standardisering sparar pengar, miljö och arbete, att motarbeta etablerade standarder är enbart för att sko sig själv och fylla på sina redan avgrundsdjupa fickor med ännu mera pengar.

Standardisering är jättebra. Men också fruktansvärt tunggrott (jag förutsätter att du också har jobbat i standardiseringsgrupper så att du även är bekant med den sidan av standardisering?) och segjobbat. Och inte sällan blir resultatet en kommittéprodukt som varken är bra eller dålig för någon. Du kan till exempel titta på MPEG-DASH relativt HLS, för att välja ett exempel där Apple är inblandat. MPEG-DASH har stöd för MPEG-TS-containrar p.s.s. som HLS har, som "optional" i specifikationen, uppenbart endast en pappersprodukt för att blidka någon av standardiseringsaktörerna – inga spelare förutom en referensimplemtation implementerar stödet för det.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

@Triton242: Jag hade min iphone 5:a i ett Otterbox skal, av en ren slump öppnade jag fodralet en dag, och såg att skärmen var påväg ut, och baksidan var böjd. Tog telefonen till en kille som plockade ut Apples originalbatteri som var ganska mycket mer boll, än platt batteri.

Jag tar hellre många piratbatterier och byter själv varje 6-12 månader, än köra på Apples egna, inte byta, men riskera att telefonen går sönder.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

läste att dom har slagit nytt rekord i antalet förbokningar.....

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Fast teleplugg är inget som är utdaterat, tvivelaktigt att det kommer bli det heller, analoga kontakter av olika slag är användbara och det finns vi som föredrar dem oavsätt vad man kör för bil.

Skrivet av Afrasbaba:

Har inte heller påstått att Apple riktar sig till en ekonomisk klass. Tror snarare det är du som missförstår, kundgrupp har ingenting med klasstillhörighet att göra. Att de säljer en livsstilsprodukt håller jag helt med om.

Min poäng är att Apple inte kan göra en produkt som gör alla till lags (hur skulle en sån produkt se ut? En iPhone med inbyggd DVD-spelare och diskettstation?). Kör man en bil från förra decenniet och absolut måste ladda mobilen samtidigt som man spelar upp musik via AUX - så är det inte Apple eller iPhone 7 som är problemet, det är Ni som är problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Fast teleplugg är inget som är utdaterat, tvivelaktigt att det kommer bli det heller, analoga kontakter av olika slag är användbara och det finns vi som föredrar dem oavsätt vad man kör för bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle man använda aux i modern bil(stereo) där man kan använda lightning/usb?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av d97jro:

Du får gärna tycka att det är en löjlig jämförelse, men det är inte upp till dig att påstå att det är det, som ett omkullrunkeligt universellt faktum. Det stora var ju inte att man förenklade den otroligt lilla marknaden för smartphones (om man ens kunde kalla dem för det) utan att man fullkomligt dödade feature phone-marknaden och ersatte det som gemene man använde.

Standardisering är jättebra. Men också fruktansvärt tunggrott (jag förutsätter att du också har jobbat i standardiseringsgrupper så att du även är bekant med den sidan av standardisering?) och segjobbat. Och inte sällan blir resultatet en kommittéprodukt som varken är bra eller dålig för någon. Du kan till exempel titta på MPEG-DASH relativt HLS, för att välja ett exempel där Apple är inblandat. MPEG-DASH har stöd för MPEG-TS-containrar p.s.s. som HLS har, som "optional" i specifikationen, uppenbart endast en pappersprodukt för att blidka någon av standardiseringsaktörerna – inga spelare förutom en referensimplemtation implementerar stödet för det.

Jo jag anser att lansering av iPhone knappast är jämförbart med borttagandet av 3.5mm audiojack. Med det sagt så måste jag abdikera inför en man som använder sig av det oslagbart vackra ordet oomkullrunkeligt. Briljant.

Jag bugar mig.

PS. Standardiseringsorgan är ökända för sin tungrodda natur men det är i majoriteten av fallen för mänsklighetens bästa och ett sätt att just dra oss samman och inte ifrån varandra. DS.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Apple är tillräckligt stora inom smartphone marknaden för att dikterar reglerna. Problemet i detta fallet är om även Samsung t.ex. hakar på denna trenden och stänger in sina användare i deras eko-system med en egen kopplingslösning som kräver äganderätt (hittar ingen klockren översättning på engelskans proprietary). USB-C hade väl varit det som är närmast till hands och det är ju en öppen standard så då kommer åtminstone de flesta Andriod-telefoner kunna dela hörlurar. Självklart kommer alla iPhone användare bedyra hur mycket smidigare det är med lightning-kontakt än 3.5-jack vilket i mina ögon är en absurd ståndpunkt då denna kontakt är så enkel den bara kan bli.

Jag är ledsen men jag ser inga som helst fördelar med detta. Att jämföra det med när Apple lanserade iPhonen på marknad där alla smartphones var överkomplicerad och körde Windows Phone är en löjlig jämförelse. Då förenklade man något väldigt komplicerat. Vad är det som är komplicerat med ett minimal litet jack som är globalt standardiserat.

Nu polariserar Apple ytterligare iPhone kontra Android ekosystemen och det är exakt det som är huvudsyftet. Jag hade inte blivit förvånad om EU kommer ge sig in i det här precis som man gjorde med laddkablar, vilket tyvärr halvt misslyckades.

Sist men inte minst, eftersom jag själv har arbetat som ingenjör så är jag en stor vän av standardisering. Standardisering sparar pengar, miljö och arbete, att motarbeta etablerade standarder är enbart för att sko sig själv och fylla på sina redan avgrundsdjupa fickor med ännu mera pengar.

Att en kontakt är enkel kan ju vara en fördel men lika väl en nackdel. Jag tycker det är helt rätt av Apple att skippa 3,5mm i mobiler, det finns så mycket bättre alternativ idag. Visst kommer det uppstå kompatibilitetsproblem här och där men det är en övergångsperiod.
Vi vill ju ha våra mobiler så små och smidiga som möjligt egentligen, men fortfarande med så stor skärm som möjligt. Varför då låta en ganska stor kontakt endast avsedd för ljud ta plats i dessa enheter, när man kan använda den betydligt mindre kontakten som sitter precis bredvid? (lightning eller usb-c)
Fördelar med att gå över till digitalt är att audiofiler t ex enkelt kan koppla in egna DAC eller ha dessa inbygga i hörlurarna. Du kan ha aktiv brusreducering utan några extra batterier i hörlurarna. Du kan ha pulsmätare i hörlurarna också utan några batterier. Möjligheterna är många.

Så jag tycker det helt klart är dags att putta på branschen lite i rätt riktning så vi får bort en, förvisso standardiserad, men ålderdomlig kontakt från 60-talet.

Permalänk
Medlem

Har ju börjat dyka upp lite fler benchmarks nu. A10:an är ju helt fantastiskt imponerande, i en egen division:
http://arstechnica.com/apple/2016/09/iphone-7-and-7-plus-revi...

Permalänk

Alla som gnäller över att deras bil inte har blåtand. Köp en reciver då

https://fyndiq.se/product/1387526-bluetooth-aux-audio-music-r...

Knappast dyrt.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

@S_Z: ser intressant ut, synd att jag inte gillar iOS

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

...äganderätt (hittar ingen klockren översättning på engelskans proprietary).

Proprietär

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Tadawa:

Proprietär

Ibland är det enkelt. Kanske inte särskilt vedertaget begrepp om man jämför med det engelska ordet men användbart likväl.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt