Elgigantens recensioner

Permalänk
Medlem

Elgigantens recensioner

Visste ni att El-Giganten censurerar kunders recensioner?
Jag skrev om ett par hörlurar(Astro A38) som jag köpte där:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/tillbehor-...
Detta är vad jag skrev:
"Inte värd pengarna
Köpte denna på rea, 399:- Ljudmässigt inte värt det, dock ganska skönt med blåtand, det är enda som väger upp. Absolut inte värd fullt pris(1499:-), så hittar ni inte denna på rea så undvik"

Får ett mail att detta är modererat, den enda anledningen är ju att jag gav ett för lågt betyg(2 stjärnor), för jag använde inte ett otrevligt språk på något sätt.

Känns som att i förlängningen så är det ett system för att lura kunder att köpa undermåliga produkter.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Jisses om det är sant :/

Katastrof och verkligen inte bra alls..

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Vet inte om du är ironisk eller inte, men frågan är väl snarare om detta är ett fall av vilseledande marknadsföring, som i sig är ett brott.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Har du mailat tillbaka och bett dem motivera modereringen? Stämmer dina spekulationer är det synnerligen graverande, men det kan ju trots allt finnas legitima skäl man inte ser eller förstår instinktivt.

Jag hade i alla fall varit försiktig med att fara med anklagelser innan de ens fått chansen att redogöra för sina orsaker.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det är varken olagligt eller censur att välja vad man vill publicera på sin egna hemsida men den moraliska biten kan man ju tycka vad man vill om.

Gällande om det skulle vara vilseledande marknadsföring så ser jag inte hur en produktrecension ska betraktas som marknadsföring?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Provar. Skrev just nonsens recension och gav 2 stjärnor. Kom först upp bland recensionerna sen försvann den. Får väl se om jag får ett mail också som TS. Återkommer.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Inte förvånad

Det är tråkigt att firmorna håller på så, och jag tror definitivt inte Elgiganten är ensamma heller. Samtidigt är jag inte förvånad. Har du hört av dig till deras kundservice för att få en kommentar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det är varken olagligt eller censur att välja vad man vill publicera på sin egna hemsida men den moraliska biten kan man ju tycka vad man vill om.

Gällande om det skulle vara vilseledande marknadsföring så ser jag inte hur en produktrecension ska betraktas som marknadsföring?

Du tycker inte alla recensioner redaktionen gör av diverse hårdvara här kan ses som en slags marknadsföring?
Många väljer och köper efter den information som finns att tillgå från just recensioner. Istället för att köpa grisen i säcken. Så nog påverkar det marknaden/produkten/försäljningen i stor grad.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Du tycker inte alla recensioner redaktionen gör av diverse hårdvara här kan ses som en slags marknadsföring?
Många väljer och köper efter den information som finns att tillgå från just recensioner. Istället för att köpa grisen i säcken. Så nog påverkar det marknaden/produkten/försäljningen i stor grad.

Om Sweclockers får produkten av tillverkaren eller får betalt för att recensera den, så ja då är det väl marknadsföring, eftersom tillverkaren/återförsäljaren har en koppling till recensionen. Jag ser verkligen inte hur det kan vara vilseledande marknadsföring att välja att inte publicera en specifik recension, det är ju en helt annan sak. Det är ju för sjutton inte ens Elgiganten som har yttrat sig om produkten, hur kan det då vara vilseledande marknadsföring?

Och om nu produktrecensioner av användare på webbshoppar är att betrakta som marknadsföring, varför ska de då inte få bestämma själva vad som får publiceras? Finns inget som säger att man måste låta missnöjda kunder få sin röst hörd i någon annans marknadsföring. Har du någonsin sett en tandkrämsreklam säga "nio av tio tandläkare rekommenderar inte colgate"?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om Sweclockers får produkten av tillverkaren eller får betalt för att recensera den, så ja då är det väl marknadsföring, eftersom tillverkaren/återförsäljaren har en koppling till recensionen. Jag ser verkligen inte hur det kan vara vilseledande marknadsföring att välja att inte publicera en specifik recension, det är ju en helt annan sak. Det är ju för sjutton inte ens Elgiganten som har yttrat sig om produkten, hur kan det då vara vilseledande marknadsföring?

Och om nu produktrecensioner av användare på webbshoppar är att betrakta som marknadsföring, varför ska de då inte få bestämma själva vad som får publiceras? Finns inget som säger att man måste låta missnöjda kunder få sin röst hörd i någon annans marknadsföring. Har du någonsin sett en tandkrämsreklam säga "nio av tio tandläkare rekommenderar inte colgate"?

Om dom frågar 10 st och nio säger att dom INTE rekommenderar, så får dom inte vända på det och säga tvärtom, det är exakt vad vilseledande marknadsföring är. Däremot kan dom välja att inte publicera det resultatet, men detta är inte samma sak eftersom det redan är en offentlig sida där resultatet publiceras löpande, och i och med att dom publicerar recensionen är den att tolka som marknadsföring.
Hade dom däremot enbart publicerat betyget hade det vart en annan sak.
Men nu är det text med!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det är varken olagligt eller censur att välja vad man vill publicera på sin egna hemsida men den moraliska biten kan man ju tycka vad man vill om.

Gällande om det skulle vara vilseledande marknadsföring så ser jag inte hur en produktrecension ska betraktas som marknadsföring?

säg att dom gör som reklamen från siba. brukar säga "4.2/5 kundrecensionsbetyg" under namnet. då har dom alltså tagit bort de dåliga betygen och marknadsför dom som grymma produkter medan kanske bara 2 av 5 faktiskt gillar produkten. då är de vilseledande marknadsföring

http://onlineplus.v-tab.se/eTidningar/SISE_DR.php

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Problemet är väl att Elgiganten har NOLL koll på vad de säljer för prylar. Hade själv lite jidder med dem när de påstod att iPhone 5 hade stöd för 4G (det iOS som kom i samband med 5s visade 4G men hårdvaran klarade ju endast 3G) men de slog bara dövörat till för att fortsätta lura kunder som var fullt nöjda med att det stod 4G på displayen....

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Men om Elgiganten endast vill visa bra omdömen så är det ju falskt. Vad är poängen med ett system där du kan recensera om negativa recensioner ej får finnas med? Skulle du påstå att det är ärligt? När dom säger "9 av 10 tandläkare" i reklamen så finns ingen knapp direkt på TVN där jag kan påverka just där i stunden vad som skall sägas och inte.

Vill man använda en system med recensioner så får man ta det bra med det dåliga eller bara skita i det fullständigt. Rätt ska vara rätt!

Dessutom, om jag får produkten eller får betalt för produkten och recenserar den är en sak. Men när mina egna pengar ur min egna ficka går till en produkt jag är missnöjd med så borde det väl med all rätt framgå varför jag är missnöjd och inte rekommenderar produkten till andra. Men det är väl kanske bättre fler köper samma gris? Den som får produkten gratis lider ju inte direkt av att om produkten skulle vara dålig.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Låter rätt allvarligt tycker jag. Ett mycket dåligt beteende som kanske används för att fösa kunder mot produkter med större vinstmarginal för Elgiganten. Det skulle vara roligt med en kommentar från någon som representerar kedjan.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har varit med om att Elgiganten flyttade en recension som jag skrivit om en viss produkt till en helt annan. Gissa om jag aldrig recenserar något på EG mer?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Detta brukar handla om att du inte får ha med priser i omdömet, väldigt många sidor kör exakt samma sak så detta är inget ovanligt alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@Bakgrund: Men om Elgiganten endast vill visa bra omdömen så är det ju falskt. Vad är poängen med ett system där du kan recensera om negativa recensioner ej får finnas med? Skulle du påstå att det är ärligt? När dom säger "9 av 10 tandläkare" i reklamen så finns ingen knapp direkt på TVN där jag kan påverka just där i stunden vad som skall sägas och inte.

Vill man använda en system med recensioner så får man ta det bra med det dåliga eller bara skita i det fullständigt. Rätt ska vara rätt!

Dessutom, om jag får produkten eller får betalt för produkten och recenserar den är en sak. Men när mina egna pengar ur min egna ficka går till en produkt jag är missnöjd med så borde det väl med all rätt framgå varför jag är missnöjd och inte rekommenderar produkten till andra. Men det är väl kanske bättre fler köper samma gris? Den som får produkten gratis lider ju inte direkt av att om produkten skulle vara dålig.

Skillnaden är att om man säger 9/10 rekommenderar produkten så är det viktigt att alla är med ja, det håller jag med om, i synnerhet när man bara har en siffra att gå på. Men om man bara väljer att belysa vissa recensioner så är det klart att man bara väljer de bra recensionerna. Jämför "sedan jag använde colgate maximum ultra white har mina tänder blivit vitare än en krita" med "9/10 tandläkare rekommenderar colgate". Om produktrecensionerna var marknadsföring skulle det alltså inte göra något om man bara tog med de positiva, dock blir det genast problematiskt att det isåfall påverkar även stjärnbetygen att ta bort vissa recensioner, det håller jag med om. Med det sagt tycker jag inte ens att produktrecensioner på en webbshop är att betrakta som marknadsföring, men bara för att leka med tanken.

För att vara tydlig så instämmer jag om att det bästa vore att ta med alla recensioner, jag tror egentligen vi är överens med den skillnaden att jag inte anser att en produktrecension av en användare på en webbshop ska betraktas som marknadsföring, och att det därför blir svårt att betrakta det som vilseledande marknadsföring att inte ta med en specifik recension, ur ett juridiskt perspektiv. Moraliskt fel däremot? Absolut.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Om en webbsida bjuder alla sina kunder att lämna recensioner men publicerar enbart de som är positiva är det väl vilseledande marknadsföring. För att de indirekt säger till den som är sugen på att köpa något att alla som har tagit sig tid att lämna en rencension är nöjda med produkten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Min recension låg uppe i någon minut men försvann sedan. Har dock fått ett fint e-post med tack för min recension. :'D
Så TS är inte helt ute och cyklar. Fy på elgiganten. Pizzaonline är ärligare, och där har vi väl en bred skara klåpare

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag tror också det har med priserna att göra, om du får ett svar lna gärna ut det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Om en webbsida bjuder alla sina kunder att lämna recensioner men publicerar enbart de som är positiva är det väl vilseledande marknadsföring. För att de indirekt säger till den som är sugen på att köpa något att alla som har tagit sig tid att lämna en rencension är nöjda med produkten.

Om inte annat kan man ju i alla fall hävda att man inte är tillåten att recensera då, utan borde kalla det typ "lägg in ett gott ord om du gillar den" eller typ "om du har några synpunkter skulle vi uppskatta om du håller dom för dig själv"

Och som redan nämnts i tråden, det är säkert inte olagligt utan bara fruktansvärt oseriöst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

@Jockew1989: Dom kan ju göra lite Facebook-style av det. Istället för recensioner så finns bara en GILLA knapp.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Min recension låg uppe i någon minut men försvann sedan. Har dock fått ett fint e-post med tack för min recension. :'D
Så TS är inte helt ute och cyklar. Fy på elgiganten. Pizzaonline är ärligare, och där har vi väl en bred skara klåpare

Inkluderade du något pris i din recension (eftersom vissa tror att recensioner tas ned om de innehåller priser)?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Recenserade nyligen en produkt, där jag var den ende som som skrivit, misstänkte censur då det tog lång tid.

Gav lägsta betyg, med motiveringen att produkten inte motsvarade beskrivningen på kartongen, de tog faktiskt in recensionen.

Resultat? Varan har lägsta möjliga betyg.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran: Nej. Jag nämnde inget om priset då detta var orelevant i fråga.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag skrev på Kompletts sida om Evga BQ agget som jag bytt ut 2 gånger på grund av tickande fläktar på dem.

Det är inte publicerat så det är inte bara EG som gör så.

Permalänk
Medlem

"köp inte här om det inte är rea". Inte speciellt bra formulerat. Det är inte 1 eller 2 stjärnor som gör att de censurerar, det är formuleringen. Din recension är väldigt subjektiv och ser ut att vara formulerad av en femåring.

Du kunde behållit för- och nackdelarna, inte resten av formuleringen, det är ganska luddigt. "Hur långt är ett snöre?" för en annan kanske det är värt det och för dig inte. Det är upp till var och en, vill man använda prisjakt så får man ju gärna göra det..

Förövrigt tycker jag recensionerna på el-giganten är riktigt jobbiga. Har hittat produkter som jag vill ha, så kollar man recensioner och vissa skriver "USEL, KÖP EJ!!!!" 1 stjärna medan några andra skriver "BÄSTA KÖPET NÅGONSIN, SJUKT BRA" 5 stjärnor. Finns det ingen gråzon med mer beskrivning varför det är bra eller dåligt?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Det här har ju pågått länge, både NetonNet och Elgiganten har censurerat mina recensioner. Precis som du så använde jag vårdat språk och motiverade mina låga betyg.

edit: sär skrivning

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Lägg upp denna tråd på deras officiella FB sida och fråga varför de gör på detta sätt.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sukero:

Lägg upp denna tråd på deras officiella FB sida och fråga varför de gör på detta sätt.

Tradera raderar ungefär 90% av det jag skriver på FB, varför skulle EG vara annorlunda?

Jag uttrycker mig varken vårdslöst eller osakligt.

Facebook är ett ställe för inbördes beundran enligt min mening, iaf när det gäller många av de företagen som väljer att vara där.

Enda undantaget jag kommer på nu är ett juice-företag som tålde konstruktiv kritik och svarade på det. Annars raderas det mesta som kan tolkas negativt, enligt min erfarenhet alltså.

tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro