Grafikkort trasigt inom garantiperiod. Rätt till likvärdig produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Men jag tolkar KL att 1060 är likvärdig. Utan att prova ärendet så är det bara massa spekulationer

Om inte semipassiv kylare eller 4GB är viktig för dig då är 1060 3GB likvärdigt. Det är som sagt upp till vilka funktioner som är viktiga för kunden som likvärdigheten prövas på.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Men jag tolkar KL att 1060 är likvärdig. Utan att prova ärendet så är det bara massa spekulationer

Och jag har gång på gång sagt samma sak, det spelar ingen roll vad ni tycker, CDON har fel, dom kan inte använda KL för att erbjuda ett lägre presterande kort samt kunden har rätt att neka återbetalning mot en omleverans av varan!

Hade det varit vilken annan butik som helst så hade detta inte varit ett problem, högst troligt så hade han fått ett GTX1070 istället, så har iaf Inet gjort mot dom grafikkort som strulat för mig, har jag haft problem med det så har jag om en reparation eller likadan produkt inte finns fått nästa generations kort, men nu är det ju CDON vi pratar om och dom är tyvärr välkända för att vara helt värdelösa när det gäller kundservice...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Och jag har gång på gång sagt samma sak, det spelar ingen roll vad ni tycker, CDON har fel, dom kan inte använda KL för att erbjuda ett lägre presterande kort samt kunden har rätt att neka återbetalning mot en omleverans av varan!

Hade det varit vilken annan butik som helst så hade detta inte varit ett problem, högst troligt så hade han fått ett GTX1070 istället, så har iaf Inet gjort mot dom grafikkort som strulat för mig, har jag haft problem med det så har jag om en reparation eller likadan produkt inte finns fått nästa generations kort, men nu är det ju CDON vi pratar om och dom är tyvärr välkända för att vara helt värdelösa när det gäller kundservice...

Det kan dom visst det, likvärdigt kan vara lite sämre eller lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det kan dom visst det, likvärdigt kan vara lite sämre eller lite bättre.

Likvärdigt är vad kunden anser inom rimliga gränser, är kylaren en av anledningarna till att han köpte, då skall han ha en likvärdig kylare, är minnet en av anledningarna så skall han ha likvärdigt minne med andra ord INTE MINDRE! En likvärdig vara kan ALDRIG vara sämre än vad han köpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Likvärdigt är vad kunden anser inom rimliga gränser, är kylaren en av anledningarna till att han köpte, då skall han ha en likvärdig kylare, är minnet en av anledningarna så skall han ha likvärdigt minne med andra ord INTE MINDRE! En likvärdig vara kan ALDRIG vara sämre än vad han köpt!

Om det inte finns en likvärdig produkt inom samma prislängd, eller med en 15% marginal så har butiken rätt att erbjuda ett annat "sämre" (fortfarande likvärdig) vara och exempelvis pengar emellan.

En butik kan inte tvingas ge en kund en dyrare/bättre vara (i detta fall med 33% prispåslag) bara för att kunden i sig anser sig ha "rätt" till en bättre produkt.

Observera att det dock sker undantag där kunder har fått bättre/dyrare produkter. Detta är dock som sagt undantag och ingen lagstiftning som ger kunden rätt att kräva en bättre/dyrare produkt enligt kundens egna omdöme istället för en rimlig ersättningsprodukt och exempelvis pengar emellan.

Permalänk
Medlem

Bara för att krångla till det hela så inser jag att trådskaparen pratar om garantiperiod (frivilligt åtagande mellan butik och kund) och inte reklamationrätten som man som kund har och som styrs av kkl. Så länge man inte åberopar reklamation så är väl knappast skrivningarna i kkl relevanta? Och om jag inte minns fel så ligger är det upp till kunden att bevisa att det är ett "ursprungligt fel" när man haft produkten i mer än 6 månader vilket kan göra det lite knöligt när det är inköpt på black friday.

Misstänker att vi blandar ihop äpplen och päron. Någon som har koll på vilka garantivillkor som cdon (alternativt tillverkaren) har?

Permalänk
Inaktiv

https://www.youtube.com/watch?v=9JAjRJjvq-Q

https://www.youtube.com/watch?v=Ldm1r1TzkY0

Det är konstigt han inte vill ha ett bättre kort än gtx 970.

Gtx 1060 3gb är bättre än gtx 970 4Gb, minnesmängden spelar ingen roll här då gtx 1060 ändå är snabbare i alla upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Som föregående har skrivit och som verkar vara väldigt svårt att förstå, vad ni tycker angående minnesmängden är totalt oviktigt i detta, det är kunden som har ordet och inte ni, om han säger att 3gb är för lite minne, ja då har inte cdon något att säga till om ändå i detta för det är kunden som sätter kraven på likvärdig vara, är minnesmängden viktig för kunden så skall han ALDRIG behöva gå ner i den kategorin, kan dom inte erbjuda ett kort med exakt samma så får dom hosta upp ett kort som är bättre inom rimliga prisgränser och 600:- skillnad ÄR RIMLIGT!

Enda som står i KKL är att han har rätt till likvärdig vara. Cdon har ansett att ett 1060 3gb är likvärdigt och det är det mycket väl. Dom har betraktat att prestanda upplevelsen upplevs som lika och till och med bättre. Däremot om han vill ha ett kort med mer minne så kan faktiskt cdon erbjuda han ett 1050 ti om de ska tolka likvärdigheten på minnet. Men då hade det varit ett liv om att gpun är för slö. Cdon har inte gjort nåt fel här alls. Dom erbjöd till och att ersätta pengarna han har lagt som de har rätt att göra. Som jag föreslog innan om han nu måste ha ett kort som är likvärdigt både prestanda och har mer minne så är Rx 570 ett alternativ att be om.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Avstängd

@Chris_Kadaver

Någon uppdatering eller har du övergett tråden?

Permalänk
Medlem

Ger upp i att försöka få folk att förstå vad likvärdig produkt är för det är uppenbart att ni inte verkar förstå, vad flertal föregående samt jag själv skrivit angående likvärdig produk, @Chris_Kadaver , sluta lyssna på dom som påstår att du har fel, likvärdig vara är av dom anledningarna du köpte varan från första början, CDON kan inte säga ett skit om du begär likvärdigt med minne på kortet (nej 3gb är inte likvärdig) eller om du kräver en liknande semipassiv kylare!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Destromath:

Ger upp i att försöka få folk att förstå vad likvärdig produkt är för det är uppenbart att ni inte verkar förstå, vad flertal föregående samt jag själv skrivit angående likvärdig produk, @Chris_Kadaver , sluta lyssna på dom som påstår att du har fel, likvärdig vara är av dom anledningarna du köpte varan från första början, CDON kan inte säga ett skit om du begär likvärdigt med minne på kortet (nej 3gb är inte likvärdig) eller om du kräver en liknande semipassiv kylare!

Vill han bara ha 4Gb minne kan han ju ta ett gtx 650 eller 760 med 4Gb ram.

Gtx 1060 3Gb är fortfarande bättre än gtx 970 med 4Gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vill han bara ha 4Gb minne kan han ju ta ett gtx 560 eller 760 med 4Gb ram.

Gtx 1060 3Gb är fortfarande bättre än gtx 970 med 4Gb ram.

GTX 1060 med 3gb uppfyller ju inte vad TS är ute efter, det är totalt meningslöst att dividera om det då det handlar om 600:- prisskillnad mellan korten... hur som, orkar inte dividera mer för jag upprepar mig bara om och om igen och det är helt meningslöst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

GTX 1060 med 3gb uppfyller ju inte vad TS är ute efter, det är totalt meningslöst att dividera om det då det handlar om 600:- prisskillnad mellan korten... hur som, orkar inte dividera mer för jag upprepar mig bara om och om igen och det är helt meningslöst...

Det blir meningslöst när du upprepar dig med att TS kan "önska" sig en ersättningsvara.
Observera att jag skrev "önska" då det i rätt bemärkelse är precis vad han gör.

TS kan "kräva" att få en "önskad" ersättningsprodukt, men som många redan skrivit i tråden, mig själv inkluderad, så fungerar det inte så. Ser man vad som är "rätt och fel" i den här tråden finns det ett rätt så uppenbart beteende bland vad som ska "krävs" och vad som är rimligt.

Tycker det nästan är skrämmande att se så pass många ändå som tror sig kunna kräva diverse orimligheter i dagsläget.
(Inte riktat specifikt mot dig Destromath).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Det blir meningslöst när du upprepar dig med att TS kan "önska" sig en ersättningsvara.
Observera att jag skrev "önska" då det i rätt bemärkelse är precis vad han gör.

TS kan "kräva" att få en "önskad" ersättningsprodukt, men som många redan skrivit i tråden, mig själv inkluderad, så fungerar det inte så. Ser man vad som är "rätt och fel" i den här tråden finns det ett rätt så uppenbart beteende bland vad som ska "krävs" och vad som är rimligt.

Tycker det nästan är skrämmande att se så pass många ändå som tror sig kunna kräva diverse orimligheter i dagsläget.
(Inte riktat specifikt mot dig Destromath).

Well fel ordval av mig i så fall, han har rätt att kräva en likvärdig vara som uppfyller kraven av det han köpte från första början, om minnet och kylare som exempel ligger till vikt till att han köpt kortet så har han rätt att kräva detta med, dock så var det som någon annan skrev här, jag avser att det här handlar om att TS har åberopat reklamationsrätten och inte garanti.

Jag kan som exempel dra ett reklamationsärende jag hade för några år sedan, hade en logitech G500 gaming mus som började krångla i vänster klicken, åberopade reklamation och företaget jag köpt av påstod i detta läge att jag skulle få pengarna tillbaka (319:- sa dom betalade dock 379:- för den musen) jag gick inte med på det och sa att antingen så vill jag ha den reklamerad eller en likvärdig produkt, blev då erbjuden en produkt i samma prisklass vilket inte motsvarade ergonomin i den musen jag hade. Företaget hävdade först att likvärdig produkt var baserad på pris samt mekaniska specifikationer vilket jag inte höll med om och hävdade att ergonomin, dpi samt möjligheten att ändra vikterna var det som var anledningen till att jag köpte musen det enda som fanns som var likvärdigt var en G500s vilket då kostade ca 300:- mer än G500, några mail fram och tillbaka och dom backade och information om vad en likvärdig vara innebär så slutade det med att jag fick en G500s som jag skulle.

Folk verkar ha hakat upp sig på att priset skulle vara avgörande men prisskillnaden mellan korten är inte stor nog för att vara det, kräver kunden en likvärdig vara baserat på minne och alternativt kylare om han nu vill det så finns det inget CDON kan säga i det, vägrar dom så låt ARN reda upp det men då det handlar om en så liten summa som 600:- prisskillnad så kommer ARN gå på konsumentens sida då faktorerna till varför han köpt kortet är avgörande.

Permalänk
Avstängd

Jag vägrar tro att en person som OP bara kan curla sig fram precis vad denne önskar utan att CDON har något att säga om det utan att bara böja sig ner och ta emot.

Att folk ens påstår att människor som OP har 100% rätt oavsett är skrämmande.
Jag tycker rejält synd om CDON.

Så en uppdatering från OP hade varit skoj.
@Chris_Kadaver

Permalänk
Medlem

https://lagen.nu/1990:932#R23

Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

oskälig kostnad är inte 600:- nog sagt, speciellt inte då kortet var köpt under en rea period, mao ett orginalpris som var HÖGRE än det dom sålde det för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Destromath:

https://lagen.nu/1990:932#R23

Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

oskälig kostnad är inte 600:- nog sagt, speciellt inte då kortet var köpt under en rea period, mao ett orginalpris som var HÖGRE än det dom sålde det för.

Eller återbetala pengarna, så är allt ur världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Massa text.

Jag säger inte emot dig i det faktum att TS har rätt till en likvärdig produkt, det har du alldeles rätt om och där är vi överens.
Det jag försöker poängtera är att TS endast "anser" sig ha "rätt" till en "likvärdig" produkt enligt TS egna preferenser.

Faktum är dock att riktlinjerna i det här fallet med "likvärdig" måste grunda sig i något som kan jämföras svart på vitt med andra "likvärdiga" produkter, och inte bara bestå av rena "önskemål". Långt tillbaka i tråden handlade det om att ett 1060 3GB skulle vara sämre än ett 970 enligt TS, vilket det inte är "svart på vitt". Att kortet sen eventuellt inte uppfyller TS egna "önskemål" enligt dennes "preferenser" är oväsentligt.

Det TS hänger upp sig på är kylaren, mängden VRAM och att det ska vara Nvidia.

Kortet kostade (lås oss säga) 2500kr, inte ett öre mer eller mindre. Kortet har nu gått sönder och TS "kräver" en likvärdig produkt.
CDON kan här då välja att erbjuda kunden diverse "likvärdiga" produkter som uppfyller både det ena eller andra enligt TS egna "önskemål".

Går TS inte med på det utan "kräver" ett kort som är 33% dyrare, och som även är bättre (svart på vitt) än ursprungsvaran så klassas det inte som en likvärdig produkt. CDON kan i det här fallet gå med på att ge kunden det "bättre" kortet utan att skapa en diskussion om det, eller så kan CDON välja att häva köpet och återbetala ursprungssumman till TS, alternativt erbjuda ett "sämre" kort och pengar emellan. Ett tredje alternativ existerar också där CDON erbjuder kunden det "bättre" kortet och kommer överens om att kunden betalar mellanskillnaden.

Kunden kan "kräva" bäst han vill, CDON kan välja att tillmötesgå dessa krav helt utan förbehållelse eller be kunden betala mellanskillnaden om kunden inte nöjer sig med pengarna tillbaka eller en annan produkt och pengar tillbaka.

Haft hand om hundratals ARN ärenden genom åren och aldrig någonsin hände det att en kund som ansåg sig ha "rätt" till en bättre/dyrare vara fick rätt, vilket även är orsaken till att jag är inne i den här tråden och "försvarar" CDON. Värt att nämna dock är att det var extremt sällsynt med så trångsynta kunder som inte kunde gå med på en rättvis överenskommelse.

Permalänk
Medlem

Känns konstigt att du ska köpa något för 2.5 och bli ersatt med något för 3.5. Vad säger lagen mer exakt?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Känns konstigt att du ska köpa något för 2.5 och bli ersatt med något för 3.5. Vad säger lagen mer exakt?

Lagen säger att om kunden vill, har den rätt till en "likvärdig" produkt.
Vad det de facto innebär är väldigt luddigt och mer eller mindre en tolkningsfråga, vilket framgår rätt tydligt i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Jag säger inte emot dig i det faktum att TS har rätt till en likvärdig produkt, det har du alldeles rätt om och där är vi överens.
Det jag försöker poängtera är att TS endast "anser" sig ha "rätt" till en "likvärdig" produkt enligt TS egna preferenser.

Faktum är dock att riktlinjerna i det här fallet med "likvärdig" måste grunda sig i något som kan jämföras svart på vitt med andra "likvärdiga" produkter, och inte bara bestå av rena "önskemål". Långt tillbaka i tråden handlade det om att ett 1060 3GB skulle vara sämre än ett 970 enligt TS, vilket det inte är "svart på vitt". Att kortet sen eventuellt inte uppfyller TS egna "önskemål" enligt dennes "preferenser" är oväsentligt.

Det TS hänger upp sig på är kylaren, mängden VRAM och att det ska vara Nvidia.

Kortet kostade (lås oss säga) 2500kr, inte ett öre mer eller mindre. Kortet har nu gått sönder och TS "kräver" en likvärdig produkt.
CDON kan här då välja att erbjuda kunden diverse "likvärdiga" produkter som uppfyller både det ena eller andra enligt TS egna "önskemål".

Går TS inte med på det utan "kräver" ett kort som är 33% dyrare, och som även är bättre (svart på vitt) än ursprungsvaran så klassas det inte som en likvärdig produkt. CDON kan i det här fallet gå med på att ge kunden det "bättre" kortet utan att skapa en diskussion om det, eller så kan CDON välja att häva köpet och återbetala ursprungssumman till TS, alternativt erbjuda ett "sämre" kort och pengar emellan. Ett tredje alternativ existerar också där CDON erbjuder kunden det "bättre" kortet och kommer överens om att kunden betalar mellanskillnaden.

Kunden kan "kräva" bäst han vill, CDON kan välja att tillmötesgå dessa krav helt utan förbehållelse eller be kunden betala mellanskillnaden om kunden inte nöjer sig med pengarna tillbaka eller en annan produkt och pengar tillbaka.

Haft hand om hundratals ARN ärenden genom åren och aldrig någonsin hände det att en kund som ansåg sig ha "rätt" till en bättre/dyrare vara fick rätt, vilket även är orsaken till att jag är inne i den här tråden och "försvarar" CDON. Värt att nämna dock är att det var extremt sällsynt med så trångsynta kunder som inte kunde gå med på en rättvis överenskommelse.

Kunde inte sagt eller skrivit det bättre själv.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrShizzle:

Jag säger inte emot dig i det faktum att TS har rätt till en likvärdig produkt, det har du alldeles rätt om och där är vi överens.
Det jag försöker poängtera är att TS endast "anser" sig ha "rätt" till en "likvärdig" produkt enligt TS egna preferenser.

Faktum är dock att riktlinjerna i det här fallet med "likvärdig" måste grunda sig i något som kan jämföras svart på vitt med andra "likvärdiga" produkter, och inte bara bestå av rena "önskemål". Långt tillbaka i tråden handlade det om att ett 1060 3GB skulle vara sämre än ett 970 enligt TS, vilket det inte är "svart på vitt". Att kortet sen eventuellt inte uppfyller TS egna "önskemål" enligt dennes "preferenser" är oväsentligt.

Det TS hänger upp sig på är kylaren, mängden VRAM och att det ska vara Nvidia.

Kortet kostade (lås oss säga) 2500kr, inte ett öre mer eller mindre. Kortet har nu gått sönder och TS "kräver" en likvärdig produkt.
CDON kan här då välja att erbjuda kunden diverse "likvärdiga" produkter som uppfyller både det ena eller andra enligt TS egna "önskemål".

Går TS inte med på det utan "kräver" ett kort som är 33% dyrare, och som även är bättre (svart på vitt) än ursprungsvaran så klassas det inte som en likvärdig produkt. CDON kan i det här fallet gå med på att ge kunden det "bättre" kortet utan att skapa en diskussion om det, eller så kan CDON välja att häva köpet och återbetala ursprungssumman till TS, alternativt erbjuda ett "sämre" kort och pengar emellan. Ett tredje alternativ existerar också där CDON erbjuder kunden det "bättre" kortet och kommer överens om att kunden betalar mellanskillnaden.

Kunden kan "kräva" bäst han vill, CDON kan välja att tillmötesgå dessa krav helt utan förbehållelse eller be kunden betala mellanskillnaden om kunden inte nöjer sig med pengarna tillbaka eller en annan produkt och pengar tillbaka.

Haft hand om hundratals ARN ärenden genom åren och aldrig någonsin hände det att en kund som ansåg sig ha "rätt" till en bättre/dyrare vara fick rätt, vilket även är orsaken till att jag är inne i den här tråden och "försvarar" CDON. Värt att nämna dock är att det var extremt sällsynt med så trångsynta kunder som inte kunde gå med på en rättvis överenskommelse.

Sjukt bra sammanfattning! Mer eller mindre detta många har försökt uttryckt i sina kommentarer.

Permalänk
Medlem

Har trådskaparen någonsin ens erbjudits ett 1060 3GB? Jag ser att han skriver att han inte är intresserad av det, men har cdon erbjudit något annat än pengarna tillbaka?

Sedan undrar jag återigen om vi inte diskuterar något som inte är aktuellt? Trådskaparen verkar (med tanke på rubriken) ha valt att utnyttja garantin och inte reklamationsrätten, vad som står i lagen bör då rimligen vara irrelevant i sammanhanget då det är garantivillkoren som bör åberopas, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Har trådskaparen någonsin ens erbjudits ett 1060 3GB? Jag ser att han skriver att han inte är intresserad av det, men har cdon erbjudit något annat än pengarna tillbaka?

Nej, inte vad vi vet samt det gör det inte lättare för alla när OP håller undan på information samt verkar ha övergivit tråden.

Senaste var att han köpte ett begagnat GTX960 2GB för 500kr (haha), skapade en tråd och frågade värdet på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Nej, inte vad vi vet samt det gör det inte lättare för alla när OP håller undan på information samt verkar ha övergivit tråden.

Senaste var att han köpte ett begagnat GTX960 2GB för 500kr (haha), skapade en tråd och frågade värdet på det.

SÅ mycket för att, 3.5GB är sååååå viktigt mot 3GB

Edit: Han köpte det bara i väntan på reklamationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Sedan undrar jag återigen om vi inte diskuterar något som inte är aktuellt? Trådskaparen verkar (med tanke på rubriken) ha valt att utnyttja garantin och inte reklamationsrätten, vad som står i lagen bör då rimligen vara irrelevant i sammanhanget då det är garantivillkoren som bör åberopas, eller?

TS behöver inte åberopa ngt, lagen gäller (och det gör avtalad garanti också, såvida den inte erbjuder sämre villkor än lagen). TS har reklamerat varan (=meddelat säljaren att den är trasig och att han anser att det är säljares ansvar att vidta åtgärder). Säljaren har godkänt reklamationen. TS har således rätt till det mest fördelaktiga alternativet bland de möjligheter som lag och garanti erbjuder. TS har valt omleverans, vilket KKöpL ger honom rätt till. Såvida inte garantin ger rätt till omleverans med ännu bättre villkor så är det KKöpLs villkor som gäller.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Om 4GB är viktigt för kunden då är 3GB inte likvärdigt, om semipassiv kylare är av vikt för kunden är inte en vanlig aktiv kylare likvärdig. TS kräver inget mer än det han redan hade innan, han vill ha ett likadant kort eller ett kort med dessa egenskaperna. Jag är fullt enig att ett 1060 3GB presterar likvärdigt men den saknar dessa egenskaper för att vara likvärdig för kunden.

Det är som om jag köper en kombi och när den går sönder så erbjuds jag en sedan som går lika fort... ja den går lika fort men jag har inte plats till barnvagnen och dessutom saknar sedanen aircondition så därför är den inte likvärdig för mig.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

Om 4GB är viktigt för kunden då är 3GB inte likvärdigt, om semipassiv kylare är av vikt för kunden är inte en vanlig aktiv kylare likvärdig. TS kräver inget mer än det han redan hade innan, han vill ha ett likadant kort eller ett kort med dessa egenskaperna. Jag är fullt enig att ett 1060 3GB presterar likvärdigt men den saknar dessa egenskaper för att vara likvärdig för kunden.

Det är som om jag köper en kombi och när den går sönder så erbjuds jag en sedan som går lika fort... ja den går lika fort men jag har inte plats till barnvagnen och dessutom saknar sedanen aircondition så därför är den inte likvärdig för mig.

Rekommenderar dig att läsa mitt inlägg några inlägg upp där jag förklarar hur det fungerar rent praktiskt.
#16900305

Kunden har inte "rätt" till ett kort som är BÄTTRE än det han har i dagsläget om inte CDON i det här fallet tycker detsamma.
Kunden kan "kräva" diverse preferenser bäst han vill, det har noll betydelse när det handlar om att ta fram en likvärdig produkt.

  • En "likvärdig" produkt är aldrig sämre än ursprungsvaran, nej.

  • En "likvärdig" produkt kan vara bättre än ursprungsvaran, om CDON går med på det.

  • En "likvärdig" produkt kan vara dyrare med upp till en 15% marginal för att det ska räknas som "likvärdigt".

Du skriver även med egna ord "Jag är fullt enig att ett 1060 3GB presterar likvärdigt men den saknar dessa egenskaper för att vara likvärdig för kunden.". Läs det igen, och märk ordet likvärdig.

En "likvärdig" produkt kan aldrig utgå från vad kundens anser sig ha "rätt" till och därmed "kräver".
För att man ska kunna hitta en likvärdig produkt måste man se svart på vitt vad som är likvärdigt.
Med andra ord, du måste ha något utav "vikt" att gå på. Kalla det fakta eller vad som helst, kundens "önskemål" räknas inte.

Edit: Din jämförelse med bilgaranti är inte jämförbart. Om du krockar din bil, och denna inte längre tillverkas så får du en annan likvärdig bil. Dvs den går kanske lika snabbt men inte är lika stor, eller tvärtom. Är det ett "nerköp" så kan du få ersättning i form av pengar emellan.

Permalänk
Medlem

@MrShizzle:
Och jag rekommenderar dig att läsa Konsumentköplagen och lite ARN utlåtanden.

Om inte det är en exakt likadan produkt så kan kunden absolut kräva att en ersättningsvara har de för kunden viktiga egenskaperna som fanns på den varan som byts ut. Prestanda är självklart den faktorn man tänker på först men det är absolut inte den enda faktorn som är avgörande.

TS kräver inget som är bättre än det han redan har, men kan återförsäljaren inte matcha det rent av så är det faktiskt upp till kunden om denna accepterar en för honom sämre produkt eller inte. Kan kunden peka på en för honom likvärdig produkt utifrån sakliga egenskaper som han gör gällande och det inte är en oskälig extra kostnad för återförsäljaren har denna inte mycket att säga till om.

3GB är inte 4GB (eller 3.5GB+0.5GB om du så vill), aktivkylare är inte en semipassiv kylare... där har du ditt SVART på VITT.

Jag undrar var du har 15% ifrån? Här har du ett liknande ARN ärende som det TS står med var en 100% kostnad för återförsäljaren inte anses oskäligt på en REA produkt. En vara (tröja) säljs på 50% REA till 447.50, den går senare sönder, kunden kan inte erbjudas en likvärdig vara och får därför sina 447.50 tillbaka men ARN ger honom även rätt till skadestånd på ytterligare 447,50kr som en likvärdig vara skulle kostat ÄVEN om en likvärdig vara inte gick att införskaffa.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

@Zixxel:
Om inte det är en exakt likadan produkt så kan kunden absolut kräva att en ersättningsvara har de för kunden viktiga egenskaperna som fanns på den varan som byts ut. Prestanda är självklart den faktorn man tänker på först men det är absolut inte den enda faktorn som är avgörande.

TS kräver inget som är bättre än det han redan har, men kan återförsäljaren inte matcha det rent av så är det faktiskt upp till kunden om denna accepterar en för honom sämre produkt eller inte. Kan kunden peka på en för honom likvärdig produkt utifrån sakliga egenskaper som han gör gällande och det inte är en oskälig extra kostnad för återförsäljaren har denna inte mycket att säga till om.

3GB är inte 4GB (eller 3.5GB+0.5GB om du så vill), aktivkylare är inte en semipassiv kylare... där har du ditt SVART på VITT.

Jag undrar var du har 15% ifrån? Här har du ett liknande ARN ärende som det TS står med var en 100% kostnad för återförsäljaren inte anses oskäligt på en REA produkt. En vara (tröja) säljs på 50% REA till 447.50, den går senare sönder, kunden kan inte erbjudas en likvärdig vara och får därför sina 447.50 tillbaka men ARN ger honom även rätt till skadestånd på ytterligare 447,50kr som en likvärdig vara skulle kostat ÄVEN om en likvärdig vara inte gick att införskaffa.

Om det inte finns en exakt likadan vara, eller en likvärdig motsvarande vara så kan CDON neka kunden en ersättningsvara.
Det som blir aktuellt då är antingen en mindre likvärdig ersättningsprodukt och pengar emellan eller endast pengar tillbaka.

Kunden kan inte kräva en bättre produkt än det han en gång köpte. CDON kan tillsammans med kunden försöka hitta en likvärdig utefter kundens önskemål och preferenser, men allting tas inte med i betänkande. Det man vanligtvis ser till är vad som är rimligt.

ARN och diverse lagar är till för att skydda både konsument och återförsäljare. I det här fallet handlar det om en orimligt utdragen historia om ett kort som en gång i tiden köptes på rea och kunden anser sig kunna kräva diverse egenskaper bara för att det mest likvärdiga kortet sett till prestanda inte uppfyller kundens krav på kylning.

Som jag sa i mitt svar till din jämförelse med bilen, finns det ingen likadan bil du kan få så får man kompromissa fram en likvärdig bil. Den kanske är lika snabb som den gamla, men inte i samma färg eller utseende. Eller så får man komma överens om vad som är viktigast.

I det här fallet, och i majoriteten av liknande fall handlar det om att kommunicera och komma överens, vilket jag kan förstå sett från CDONs sida verkade omöjligt med tanke på hur TS resonerar.

15% är något jag drar från egna erfarenheter av att hanterat ARN ärenden genom åren. Vet inte om det är lagstadgat eller inte. Tänker inte lyfta fram 18 år gamla ärenden som tyngd i den här tråden dock.