Grafikkort trasigt inom garantiperiod. Rätt till likvärdig produkt?

Permalänk
Inaktiv

Länka gärna ett dagsfärskt mål!

Permalänk
Medlem

TS, är det bråttom som du sa eller var det bara hittepå?

Åter igen, vad hade du gjort i återförsäljarens läge? Dom har inget 970.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

TS, är det bråttom som du sa eller var det bara hittepå?

Åter igen, vad hade du gjort i återförsäljarens läge? Dom har inget 970.

Men lägg av. Dom får ju trolla fram ett fattar du väl. HAN SKA JU HA ETT!

*ironi*

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Finns inget av diskussions värde i denna tråden och jag förstår inte varför det blivit så här många sidor.

Finns ju bara 3 alternativ

1. 2500kr tillbaks - snabbaste lösningen
2. Få ett likvärdigt kort GTX 1060 3GB - Den bästa lösningen
3. Be CDON skicka tillbaks för reparation eller felanmäla direkt till ASUS - långsammaste lösningen räkna med 1 månad.

I detta ärendet kan CDON inte ersätta ditt kort då det inte finns några ASUS DCII GTX970 kort på lager därav kan de häva köpet om du inte accepterar deras lösning på likvärdigt produkt i detta fallet GTX 1060 med 3GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Länka gärna ett dagsfärskt mål!

Tyvärr kan jag inte hitta ngt nyare fall då jag inte har tillgång till hela ARNs databas (betaltjänst). KKöpL 33§, vilken ARN baserar nämnda fall på, har dock inte ändrats sedan införandet 1990. De ändringar som gjorts i lagen sedan införandet kan ses genom att aktuellt stycke/paragraf avslutas med "Lag(ÅÅÅÅ:XXX)". Sök på denna beteckning på riksdagens webbplats för att hitta detaljerna kring respektive ändring.

KKöpL 33§
"Prisskillnad
33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad."

I lagens förarbeten (https://data.riksdagen.se/fil/7BB922F9-6D32-4EDD-9988-43CF1E3...) står följande angående 33§:
"Osäkerhet kan uppkomma om hur beräkningen av prisskillnad skall göras när det gäller en vara som har köpts pä realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra en kompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av någon defekt, kan köparen naturligtvis inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte pä en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris. Annorlunda ställer sig saken emellertid när det gäller den gängse typen av realisationsutförsäljning, där säljaren vill minska ett för stort lager av exempelvis säsongsbundna men i och för sig fullgoda varor. Köparen har i det fallet rätt att beräkna ersättningen för prisskillnaden på grundval av mellanskillnaden mellan det gängse ordinarie priset för motsvarande vara och det avtalade realisationspriset."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Finns inget av diskussions värde i denna tråden och jag förstår inte varför det blivit så här många sidor.

Finns ju bara 3 alternativ

1. 2500kr tillbaks - snabbaste lösningen
2. Få ett likvärdigt kort GTX 1060 3GB - Den bästa lösningen
3. Be CDON skicka tillbaks för reparation eller felanmäla direkt till ASUS - långsammaste lösningen räkna med 1 månad.

I detta ärendet kan CDON inte ersätta ditt kort då det inte finns några ASUS DCII GTX970 kort på lager därav kan de häva köpet om du inte accepterar deras lösning på likvärdigt produkt i detta fallet GTX 1060 med 3GB.

Anledningen att det blivit många sidor är nog för att ts inte vill lyssna så allting sägs bara flera ggr om.

Tror inte ens cdon har gett något besked än så jag vet inte riktigt varför vi diskuterar något överhuvudtaget. Dom kanske säger, här ta ett 1070. Meningslös diskussion, det har ballat ur för längesen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Men lägg av. Dom får ju trolla fram ett fattar du väl. HAN SKA JU HA ETT!

*ironi*

Klart CDON kan ordna fram ett (finns exempelvis ett par begagnade Asus Strix GTX970 DCII OC 4GB för £231.83GBP (ca 2550kr) på Amazon UK), så absolut inget svåröverkomligt hinder för dem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Klart CDON kan ordna fram ett (finns exempelvis ett par begagnade Asus Strix GTX970 DCII OC 4GB för £231.83GBP (ca 2550kr) på Amazon UK), så absolut inget svåröverkomligt hinder för dem.

Absolut men har väldigt svårt att se nån anna lösning som är bättre än att få 2500kr tillbaka.
Kanske lägga till nån 100ing och få ett nytt kort med 3 års garanti/reklamationsrätt.

Att få sitt kort lagat eller ett i utbyte gör att man fortsätter på sin ursprungliga garanti och dör den snart igen så sitter man där i skiten utan garanti.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Selfish: Inte om jag ser till att spelet drar mer än 3GB vram eller klockar båda korten. GTX 1060 med 3GB vram har knappt något headroom för överklockning alls, medan GTX 970 har ett ordentligt headroom.

Beror på vilket kort du har. Knappast så att alla 1060 klockar dåligt och alla 970 klockar bra. Och jag tar oftast hellre en snabbare GPU, finns inte tillräckligt många spel som använder all VRAM för att från 3GB till 3,5GB ska göra en skillnad.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Mitt Asus strix GTX 970 la av för nån vecka sen. Jag kontaktade CDON och föreslog att de skickar ett GTX 1060 6GB istället. (Ej intresserad av 3GB versionen eftersom spelen jag lirar drar nytta av mer än 3GB). Väl en vecka efter första kontakten och två standardsvar senare, får jag ett mejl där de säger att de gör en återbetalning. För mig hade det varit fine om jag fick ett likvärdigt kort för samma pris jag gav 2500:- på Black Friday, men det verkar inte vara möjligt just nu. Har jag inte rätt att få ett likvärdigt kort istället för pengar?

Ett 1060 3gb är ett likvärdigt kort. Skulle man lägga upp de på papper skulle man se att 1060 3gb är mycket närmare ett 970 än ett 1060 6gb, däremot så tycker jag att de skulle kunna ge dig typ samma model, alltså 1060 3gb strix

edit: att klaga över överklockning med GPU boost 3.0 är bara dumt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Överklockning täcks inte av garantin, och TS har ju erkänt att han överklockat sitt kort.
Dessutom, vad är det vi diskuterar, CDON har inte sagt nej till att ersätta kortet med en 6GB-variant (även fast ett 3GB-kort är likvärdigt).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem

*** delar av tråd modererad ***

Jag har raderat ett inlägg och redigerat ett annat, ett låg utanför ämnet och tillförde ingen, och ett annat bröt mot § 1.2.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd

När trådkaparen i en av sina första kommentarer försökte använda överclockningspotential som argument till varför han borde få ett 1060 6gb istället för 3gb så förstod man att hissen troligtvis inte går hela vägen upp :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Spelar bara Quake Champions. Vet inte hur korten står sig mot varandra där, men viktigaste är att det inte presterar sämre än mitt GTX 970 i det spelet. Vill inte ta några risker där jag måste sälja kortet och försöka få tag i något bättre sett till hur dagens grafikkortsmarknad ser ut. Men visst... blir inte jätte sugen på GTX 1060 3GB när jag ser att det halkar efter med över 10% i BF1. Det är väl det spel utöver Quake som jag kan tänka mig börja köra.

Pratar inte om gratis uppdatering. Pratar om likvärdigt kort som under inga omständigheter är sämre än det kort jag köpt. Ja, det är jätte synd om affären som säljer kort som går sönder under garantitiden. Ska jag va ärlig så tror jag mer om att det handlar om att minska ärendehanteringen genom att så snabbt som möjligt hantera ärendet. Detta för att kundservice antagligen är underbemannade på CDON. Kan inte va ett kul ställe att jobba på. Egentligen gäller väl garantin hos Asus och inte återförsäljaren, men tänkte att CDON kunde få hantera ärendet eftersom jag köpte kortet hos dom.

Först och främst, kolla upp hur 3GB-varianten presterar jämfört mot ditt GTX 970 i det nya Quake-spelet och återkom.

Fast egentligen behöver vi inte diskutera vidare, och CDON har redan gett dig bästa lösningen i och med att du säger:
"under inga omständigheter är sämre än det kort jag köpt". Finns säkert något test där nya och bättre kort presterar sämre än ett GTX 970, så du vill först och främst ha ett GTX 970, som inte går att få tag på, så näst bästa och rimligaste lösningen för dig Chris, vore att ta emot pengarna som erbjudits.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av krusebar:

När trådkaparen i en av sina första kommentarer försökte använda överclockningspotential som argument till varför han borde få ett 1060 6gb istället för 3gb så förstod man att hissen troligtvis inte går hela vägen upp :/

Din i7 7700K går sönder... CDON skickar dig en i7 7700 (icke k-modell) och du nöjer dig med det? Skulke inte tro det. Med ditt resonemang går uppenbarligen inte hissen hela vägen upp.

Jag har fått några enstaka bra svar i den här tråden från några enstaka vettiga av det gamla gardet. Jag nöjer mig med detta och har bett moderatorn att låsa tråden då detta inte leder någon vart mer än att folk får trolla och spy ut sina onödiga kommentarer och åsikter som inte bidrar till något positivt alls. Blir lite illamående faktiskt.
Tack å hej!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

@chris_Kadaver Du tog så lång tid på dig men liknelsen håller tyvärr inte, lycka till med ditt garantiärende:)

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:
Jag skulle dra liknelsen åt detta hållet.
Du hade en 6700k och den gick sönder. Du får en 7700k som är 10% snabbare (vilket den i princip är) i typ alla scenarion förutom att i några få scenarion då den blir för varm och kan inte hålla full turbro och då landar på 6700k nivå. 7700k är bättre än 6700k och 1060 3gb är bättre än ett 970...utom i ett eller två små fall där den är i princip likvärdig.

Sedan säljer dual OC för 2449 och du kan få tag i 6gb varianten ibland för 2500kr så gå ut och köp. Dual ser även ut att bygga rätt mycket på dcu2 kylaren samt att 1060 är 25W svalare så det behövs mindre kylning för att hålla den sval

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Din i7 7700K går sönder... CDON skickar dig en i7 7700 (icke k-modell) och du nöjer dig med det? Skulke inte tro det. Med ditt resonemang går uppenbarligen inte hissen hela vägen upp.

Jag har fått några enstaka bra svar i den här tråden från några enstaka vettiga av det gamla gardet. Jag nöjer mig med detta och har bett moderatorn att låsa tråden då detta inte leder någon vart mer än att folk får trolla och spy ut sina onödiga kommentarer och åsikter som inte bidrar till något positivt alls. Blir lite illamående faktiskt.
Tack å hej!

Som sagt väldigt dålig jämförelse. Ta pengarna och köp en annan gpu som håller för dina krav.
PS kör man inte Q med picmip något mer?

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Din i7 7700K går sönder... CDON skickar dig en i7 7700 (icke k-modell) och du nöjer dig med det? Skulke inte tro det. Med ditt resonemang går uppenbarligen inte hissen hela vägen upp.

Jag har fått några enstaka bra svar i den här tråden från några enstaka vettiga av det gamla gardet. Jag nöjer mig med detta och har bett moderatorn att låsa tråden då detta inte leder någon vart mer än att folk får trolla och spy ut sina onödiga kommentarer och åsikter som inte bidrar till något positivt alls. Blir lite illamående faktiskt.
Tack å hej!

Du kallade personer med åsikter som inte matchade dina egna rätt otrevliga saker, ser dock att du har redigerat detta i efterhand så antar att du inte riktigt kan stå för vad du skriver? Att kalla folk med andra åsikter än dina egna " troll,rikspuckon" osv och sedan tycka synd om sig själv är något som gör mig ganska illamående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Din i7 7700K går sönder... CDON skickar dig en i7 7700 (icke k-modell) och du nöjer dig med det? Skulke inte tro det. Med ditt resonemang går uppenbarligen inte hissen hela vägen upp.

Jag har fått några enstaka bra svar i den här tråden från några enstaka vettiga av det gamla gardet. Jag nöjer mig med detta och har bett moderatorn att låsa tråden då detta inte leder någon vart mer än att folk får trolla och spy ut sina onödiga kommentarer och åsikter som inte bidrar till något positivt alls. Blir lite illamående faktiskt.
Tack å hej!

Chris_Kadaver, är det bråttom som du sa eller var det bara hittepå?

Åter igen, vad hade du gjort i återförsäljarens läge? Dom har inget 970.

Kan du förmå att svara på dom två enkla frågorna?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@blade80: Jag gav 2500:- eftersom det var black friday. Värdet på kortet var egentligen 3500:- när jag köpte det. Hur kan ett kort med mindre vram vara likvärdigt? Möjligen i spel som utnyttjar max 3GB vram. Det känns inte som att jag ska betala någon mellanskillnad. Vet att 3GB versionen presterar bättre i en del scenarion, men inte alla. Skulle själv aldrig köpa ett kort med mindre än 4GB vram. Och skulle heller aldrig betala mer än 2500kr för ett grafikkort. Så av den anledningen är jag inte intresserad av ett, vad i mina ögon är ett nerköp. Heller inte lägga någon mellanskillnad när jag redan betalat 2500:-

kortet är värt det du betalade för det oavsett vad du anser att det är värt, cdon väljer att betala tillbaka dig 100% av det du betalade för det, var glad och köp dig något nytt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

CDON kan ju faktiskt köpa in ett 970 från Amazon åt dig för 3000 eller vad det var. Men vill du inte hellre få 2500kr och köpa 2st sådana själv från Sweclockers?

Eller ett ännu bättre kort? 980ti? 1070?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

älskar att han påpekar att 1060 är några procent sämre i ett spel på papper!, i verkligheten kommer du inte märka av denna "försämring". Sluta titta på siffrorna o spela istället för sjutton. bara för att en stapel visar lite sämre betyder det inte att spelupplevelsen är sämre, bara löjligt siffernörderi i detta fallet.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Mitt Asus strix GTX 970 la av för nån vecka sen. Jag kontaktade CDON och föreslog att de skickar ett GTX 1060 6GB istället. (Ej intresserad av 3GB versionen eftersom spelen jag lirar drar nytta av mer än 3GB). Väl en vecka efter första kontakten och två standardsvar senare, får jag ett mejl där de säger att de gör en återbetalning. För mig hade det varit fine om jag fick ett likvärdigt kort för samma pris jag gav 2500:- på Black Friday, men det verkar inte vara möjligt just nu. Har jag inte rätt att få ett likvärdigt kort istället för pengar?

1060 6gb är i runda slängar lika snabbt/snabbare än 980, dessutom kostar 1060 6gb mer än 2500kr.
cdon gjorde helt rätt imo

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Få 2500 kr tillbaka och få chansen att köpa ett splitternytt grafikkort är ju det bästa. Sen lägger du till 1000 kr och köper ett 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krusebar:

Om dom ger honom ett 1060 6gb så begår dom tjänstefel eftersom det inte är ett likvärdigt grafikkort utan ganska mycket bättre. Alternativen som är relevanta för det här ärendet är reparation av sitt nuvarande grafikkort, ett nytt 970 eller ett 1060 3gb som gäller.

Tjänstefel är väl att ta i. KKL är bara botten, vill återförsäljaren ersätta TS med ett 1080Ti så är det fritt för de att göra det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Få 2500 kr tillbaka och få chansen att köpa ett splitternytt grafikkort är ju det bästa. Sen lägger du till 1000 kr och köper ett 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Han har fått i stort sett fått låna ett 970 gratis i 1-2 år när han får tillbaka alla pengarna, är ju rena drömmen om kortet går sönder varje år då.

Permalänk
Medlem

Quake Champions använder 4gb vram på max inställningar. Visst ett 1060 3gb räcker ju inte där. Men nu är det ju så att nvidia har satt 3gb på den modellen. Knappast cdons fel. Att det är ett likvärdigt kort stämmer ju. Eftersom det ska ju vara "likvärdigt" inte "exakt". Cdon ser ju bara transaktionen på värdet. Dvs 2500kr. Annars hade du fått 3500 som det var "värt" innan rean. Men det funkar ju inte riktigt så. Kampanjer är ju bara satta av en individuell butik. De kunde lika gärna gett ett 1050 för att dom sätter priset 2500 på det. MSRP är ju bara en rekommendation.

Personligen hade jag nog tagit pengarna och lagt till för ett kraftfullare. Lägga till 1500 för ett nytt EVGA 1070 med hela 8Gb!!! vram. Billigaste uppgraderingen du kan göra.

Förstår inte vad som gör att du måste få din vilja igenom att få ett "dyrare" kort. Dom presterar 90% av tiden med 5% skillnad. Jag hade varit glad att dom erbjudit pengar. Möjligheten till ett mycket bättre kort är ju helt klart vägen att gå.

Sen att nästan alla 1060 6gb (flesta får leverans i augusti/sep) är slut gör ju bara saken ännu mer klar att välja pengarna o skaffa 1070.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213