Grafikkort trasigt inom garantiperiod. Rätt till likvärdig produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Bra visa mig det då, är det efter dom uppdaterat firmwire lr vad?

Kortet har kunnat adressera 4 GB sedan release:
http://techreport.com/review/27724/nvidia-the-geforce-gtx-970...
http://www.anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting...

Det var en storm i ett vattenglas, särskilt sett till hur pris/prestanda låg i jämförelse med GTX 980.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Kortet har kunnat adressera 4 GB sedan release:
http://techreport.com/review/27724/nvidia-the-geforce-gtx-970...
http://www.anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting...

Det var en storm i ett vattenglas, särskilt sett till hur pris/prestanda låg i jämförelse med GTX 980.

Tycker jag inte det var, det var helt enkelt felaktig marknadsföring.

3.5+0.5GB vram är INTE 4GB vram.

Samma som att 2st 6GB kort inte ger 12GB vram.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PWR-RST:

Tycker jag inte det var, det var helt enkelt felaktig marknadsföring.

3.5+0.5GB vram är INTE 4GB vram.

Samma som att 2st 6GB kort inte ger 12GB vram.

haha, true

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fortfarande, vem har sagt att dom inte kan det?

Ja, jag köpte det black friday 2015. Har inte haft tid att spela och först när quake champions betan kom ut så satte jag i kortet.

Först och främst dom kan inte laga det det sa du sjv högre upp. och 970 finns inte hos nån fabrik gammalt skit, dom vill sälja nya senaste tekiniken.

Sen att du har grafikkort liggandes 1.3 år. lnnan du stoppar i det verkar ju du ha mycket cash liggandes när man köper nåt sånt och låter det ligga.
Men vissa samlar på andra saker liggandes, men dom klagar dock inte när det inte funkar sedan. tycker t om Cdon varit snälla att ge dig full ersättning tillbaka!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Tycker jag inte det var, det var helt enkelt felaktig marknadsföring.

3.5+0.5GB vram är INTE 4GB vram.

Samma som att 2st 6GB kort inte ger 12GB vram.

Båda mina gtx970 kan använda sina 4gb vRAM

(Jag hade väl tur)

OnT: Fick man inte tag på ett GTX1060 6GB Asus Dual för 1699:- från Elgiganten ett tag sen? På tal om pris.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Jag tycker du bör köpa dig ett begagnat kort som du klarar dig med så länge, helst ett kort som du vet det är lite omsättning på eller något riktigt billigt, och under tiden skicka ditt 970 till Asus, de kommer säkerligen att hjälpa dig.

Annars, om du nu kan få, och också tar ett 1060 3gb så ha koll på eventuella bildutgångar. För min del vore det jobbigt att byta kort i dagsläget för jag behöver 2x DVI och 1x fet HDMI kontakt, så ett grafikkortsutbyte för min del innebär införskaffandet av 3x adaptrar vilket kostar.

Det är en tråkig sits du hamnat i, man vill ju aldrig att något man köpt ska gå sönder, men du vinner verkligen ingenting på att göra en pärs av det här. Som någon annan skrev, lägg tiden på att jobba över lite om du har möjlighet, eller plocka hellre burkar för det är fan så mycket lättare än att ta allt huvudbry det innebär med en krånglig återförsäljare.

Hade en ÅF krånglat eller varit på god väg att börja krångla med mig och plötsligt erbjudit mig pengarna tillbaka hade jag glatt tagit dem och aldrig mera handlat där och meddelat dem detta, ty de troligtvis är en potentiell krångeljävel även i framtiden vid problem.

Du ska dock ha ränta för dina innestående pengar!

(bara för att ett 1060 3gb låter klent så är det inte skämmigt att ha ett sådant)

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Likvärdigt 970 4GB = 1060 3GB

Att DU vill ha minst 4GB i din dator spelar ingensom helst roll för CDON, eller någon annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Båda mina gtx970 kan använda sina 4gb vRAM

(Jag hade väl tur)

OnT: Fick man inte tag på ett GTX1060 6GB Asus Dual för 1699:- från Elgiganten ett tag sen? På tal om pris.

Ingen har påstått att 970 inte kan det. Poängen var att det fortfarande endast har 3.5+0.5 vilket inte är 4GB.
Vilket jag menade att det faktiskt inte var någon orättfärdig storm över det då det bokstavligen är falsk marknadsföring.

Hade själv 2st 970 STRIX innan mina 2 1080Ti STRIX.

Skrivet av Nexim:

Du ska dock ha ränta för dina innestående pengar!

Ge inte OP ide nu va, tänk ifall han drar ut på tiden och börjar kräva ersättning.
Fy skäms på CDON som håller hans pengar och kort som fånge!!

Permalänk
Medlem

Dags att låsa denna tråd kanske?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nexim:

Du ska dock ha ränta för dina innestående pengar!

Förlåt men vad grundar du det på?

Permalänk
Medlem

Om vi skulle vända på det hela bara för att göra det hela lite mer intressant. Vad skulle TS göra i återförsäljarens läge?

Jag säger att ÅF kommer få rätt att återbetala 2500kr till TS, no more no less. Har TS tur så kommer tillverkaren fixa ett 970.

Jag har sett sånna här fall förrut och ibland lönar det sig att vara en jävligt gnällig kund. Återförsäljaren ger upp/har inte tid att ägna mer tid åt gnället och går med på kundens krav.

För TS verkar det här vara mer en principsak mer än något annat. TS tid verkar inte vara värt något alls uppenbarligen. I min värld skulle ett begagnat 980 för mindre pengar vara en trevlig bonus.

Även om TS har rätt till ett likvärdigt nytt kort så var ju hans 970 inte precis nytt heller. Jag tycker att vissa konsumenter missbrukar rättigheterna som finns i lagen, som i det här fallet. Det är bra att det finns ett bra konsumentstöd i en lag men ibland går det bara för långt. Det finns alltid dom som ska missbruka sin rätt.

Sensmoralen: Karma can bite you in the ass...ja något sånt...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

@Nexim: Båda har rättigheter inte bara köparen . Att visa att kortet finns för 3800 kr på ett ställe och nästan hota att vi får väl se vilket som blir billigast för dom är ingen höjdare . Finns praxis att gå efter kan garantera att han kan få köpa kortet för 3800 men han kommer få lägga minst en 1000 lapp själv . Lite konstigt att bara köparen skulle ha rättigheter . Vill han ha 4 gb som krav finns 1050 ti och lite pengar . Eller köpet tillbaka . Hade företagen varit tvungna att betala 1300 kr själva för varje kort som gått sönder hade vi inte haft några butiker i Sverige .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blade80:

Om vi skulle vända på det hela bara för att göra det hela lite mer intressant. Vad skulle TS göra i återförsäljarens läge?

Jag säger att ÅF kommer få rätt att återbetala 2500kr till TS, no more no less. Har TS tur så kommer tillverkaren fixa ett 970.

Jag har sett sånna här fall förrut och ibland lönar det sig att vara en jävligt gnällig kund. Återförsäljaren ger upp/har inte tid att ägna mer tid åt gnället och går med på kundens krav.

För TS verkar det här vara mer en principsak mer än något annat. TS tid verkar inte vara värt något alls uppenbarligen. I min värld skulle ett begagnat 980 för mindre pengar vara en trevlig bonus.

Även om TS har rätt till ett likvärdigt nytt kort så var ju hans 970 inte precis nytt heller. Jag tycker att vissa konsumenter missbrukar rättigheterna som finns i lagen, som i det här fallet. Det är bra att det finns ett bra konsumentstöd i en lag men ibland går det bara för långt. Det finns alltid dom som ska missbruka sin rätt.

Sensmoralen: Karma can bite you in the ass...ja något sånt...

Jag tror inte TS medvetet "missbrukar"(?) sina rättigheter. Tror snarare att han inte har så bra koll, vilket dem flesta konsumenterna inte har.

Men som du säger. Gnäller en kund otroligt mycket. Hänger på klockan, skriver på deras facebook osv. Till slut vill man att kunden bara ska hålla käften. Och då skickar man en ny produkt. Oftast innebär det att man oftast spärras från att köpa hos den försäljaren. Så om TS nu ska göra detta så är det kanske bra att kolla om det är värt CDON är ändå en populär ÅF som har rätt så attraktiva priser och med snabba leveranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Om vi skulle vända på det hela bara för att göra det hela lite mer intressant. Vad skulle TS göra i återförsäljarens läge?

Jag säger att ÅF kommer få rätt att återbetala 2500kr till TS, no more no less. Har TS tur så kommer tillverkaren fixa ett 970.

Jag har sett sånna här fall förrut och ibland lönar det sig att vara en jävligt gnällig kund. Återförsäljaren ger upp/har inte tid att ägna mer tid åt gnället och går med på kundens krav.

För TS verkar det här vara mer en principsak mer än något annat. TS tid verkar inte vara värt något alls uppenbarligen. I min värld skulle ett begagnat 980 för mindre pengar vara en trevlig bonus.

Även om TS har rätt till ett likvärdigt nytt kort så var ju hans 970 inte precis nytt heller. Jag tycker att vissa konsumenter missbrukar rättigheterna som finns i lagen, som i det här fallet. Det är bra att det finns ett bra konsumentstöd i en lag men ibland går det bara för långt. Det finns alltid dom som ska missbruka sin rätt.

Sensmoralen: Karma can bite you in the ass...ja något sånt...

Att använda sin rätt är att missbruka den?

TS har något att vinna på att använda sin tid till det här, vad vinner du på att skriva inlägget?

Skrivet av anon131444:

Jag tror inte TS medvetet "missbrukar"(?) sina rättigheter. Tror snarare att han inte har så bra koll, vilket dem flesta konsumenterna inte har.

Den här tråden är full med de som inte har särskilt bra koll. De är de som argumenterar att han inte har rätt till annat än pengarna tillbaka och att han skall acceptera pengarna och vara nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Att använda sin rätt är att missbruka den?

TS har något att vinna på att använda sin tid till det här, vad vinner du på att skriva inlägget?

Hur vet du det? Varför skulle OP automatiskt få rätt om han nu gick vidare?

Det är ett forum, du är medveten om det? Folk gillar att dela med sig av sina åsikter.

Skrivet av Gropenator:

Den här tråden är full med de som inte har särskilt bra koll. De är de som argumenterar att han inte har rätt till annat än pengarna tillbaka och att han skall acceptera pengarna och vara nöjd.

Sen finns det vissa som påstår att han ska kräva och stå på sig för ett bättre kort vilket vissa uppenbarligen inte tycker är rätt.

Du vet, som folk gör på forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Jag tror inte TS medvetet "missbrukar"(?) sina rättigheter. Tror snarare att han inte har så bra koll, vilket dem flesta konsumenterna inte har.

Men som du säger. Gnäller en kund otroligt mycket. Hänger på klockan, skriver på deras facebook osv. Till slut vill man att kunden bara ska hålla käften. Och då skickar man en ny produkt. Oftast innebär det att man oftast spärras från att köpa hos den försäljaren. Så om TS nu ska göra detta så är det kanske bra att kolla om det är värt CDON är ändå en populär ÅF som har rätt så attraktiva priser och med snabba leveranser.

Hah har svårt att tro att de portar kunder som vill ha en ny produkt om de inte kan laga den inhandlade som fortfarande har garanti kvar. Fattar om inte butiken kan skicka ut ett nytt kort utan att få grönt från asus. Har asus ett likadant kort eller kan laga mitt så tar jag gärna det. Gällande hur jag värdesätter min tid... Ja, hur värdesätter ni eran? Ni skriver ju lika mycket här inne som jag?! XD Ni kan ju i alla fall spela... Det kan inte jag. Så jag sitter här och kliar mig i naveln och bemöter kommentarer. *** raderat/mod ***

Onödigt påhopp
Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Att använda sin rätt är att missbruka den?

TS har något att vinna på att använda sin tid till det här, vad vinner du på att skriva inlägget?

Den här tråden är full med de som inte har särskilt bra koll. De är de som argumenterar att han inte har rätt till annat än pengarna tillbaka och att han skall acceptera pengarna och vara nöjd.

Kan du eller någon annan snälla länka till att han har rätt till ett likvärdigt kort istället för pengar om butiken erbjudit honom pengar. Jag är faktiskt intresserad av att veta detta. Eller har någon redan givit en källa på detta?

Dvs. att han får tacka nej till pengarna och tvinga butiken att fixa fram ett kort.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det kan inte jag. Så jag sitter här och kliar mig i naveln och bemöter kommentarer. Allt från genomtänkta sådana, till trollkommentarer från rikspuckon.

Ja fy, det är så synd om dig!

Varför kallar du folk troll och rikspuckon?
Du är inte centrum av universum.

Permalänk
Medlem

@Aeqvist: Citerar ett tidigare inlägg
"Hävning (pengarna tillbaka) är normalt inte ett alternativ som säljren kan välja på eget initiativ.

Vid en (godkänd) reklamation så är det kunden som väljer påföljd mellan
1. Reparation/åtgärdande
2. Omleverans
3. Prisavdrag/ersättning för att avhjälpa felet
4. Hävning av köpet

Det finns dock ett par undantag:
Om köparen väljer alternativ 1 eller 2 så har säljaren rätt att istället välja det andra av dessa alternativ om han kan visa att det av kunden valda är väsentligt dyrare (KKöpL 26§).
Om köparen väljer alternativ 3 eller 4 så har säljaren rätt att istället välja alternativ 1 eller 2 (KKöpL 27§).

Om säljaren inte kan reparera eller leverera en likvärdig vara så kan köparen genomföra ett s k täckningsköp, dvs köpa en likvärdig vara hos ett annat företag och låta ursprungssäljaren stå för eventuell merkostnad (KKöpL 33§).

Vad gäller likvärdighet så är det köparen som väljer vad som anses likvärdigt. Är t.ex. färgen det viktiga för köparen så anses inte en vara av en annan färg likvärdig. Men det är naturligtvis bra att vara flexibel, och inte kräva allt och lite till, om man är ute efter en smidig lösning.

Hursomhelst, vill de inte ge dig en ersättningsvara, prata med din lokala konsumentvägledare och/eller anmäl säljaren till ARN (det är gratis och inte speciellt svårt, tar väl max 30 minuter att fylla i onlineformuläret)."

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hah har svårt att tro att de portar kunder som vill ha en ny produkt om de inte kan laga den inhandlade som fortfarande har garanti kvar. Fattar om inte butiken kan skicka ut ett nytt kort utan att få grönt från asus. Har asus ett likadant kort eller kan laga mitt så tar jag gärna det. Gällande hur jag värdesätter min tid... Ja, hur värdesätter ni eran? Ni skriver ju lika mycket här inne som jag?! XD Ni kan ju i alla fall spela... Det kan inte jag. Så jag sitter här och kliar mig i naveln och bemöter kommentarer. Allt från genomtänkta sådana, till trollkommentarer från rikspuckon.

Bara många som inte förstår din logik riktigt, men alla är vi olika. Många menar också att om du tar pengar så får du ett nytt kort fortare eftersom du verkar vilja ha det åtgärdat fort. Bara tips för att hjälpa dig..

Sen om du tycker folk är idioter för att dom har andra åsikter är det nog du som borde fundera...det var trots allt du som startade en tråd och frågade, då får du räkna med svar, både sådana du vill ha och inte

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Aeqvist: Citerar ett tidigare inlägg

Dom kan ju inte ge dig ett likadant kort då dom inte har det i lager.
Du accepterar inte pengarna tillbaka.
Du accepterar inte ett 1060 3GB.
Du accepterar inte att lägga några kronor som mellanskillnad för ett 1060 6GB.

Dina krav är antingen ett nytt 970 eller ett 1060 6GB.

Du får väl stå ut en längre tid och kontakta Asus.
Tänk ifall dom anser att du har tagit sönder kortet och nekar dig nytt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Och? Vad är ditt problem?

Jag blir nästan irriterad på hur du kan tro att du ska få MER pengar än du BETALADE.
Du har en gång i tiden betalat 2500kr för en produkt, att det råkade vara rea hör inte till saken för fem öre.
Nu när du vill ha ett ersättningskort är rean inte längre tillgänglig, och produkten du köpte är nu dyrare än när du köpte den.
Från detta tycker du att butiken ska gå back på att ersätta dig? Hur.. va? Hur tänker... ? Jag förstår verkligen inte.

Det är som att vilken stolle som helst skulle köpa en massa hårddiskar på rea, sen händer det något med tillverkningen som gör att priserna skjuter i höjden, hårddiskarna går sönder under tiden och butiken ska ersätta mer pengar än vad stollen i först hand betalade?

Jag kan inte för allt i världen förstå hur man kan resonera så. Nu är du inte själv i tråden så det är inte personligt mot just dig, utan det är mer en chockartad reaktion av mig när jag läst igenom allting sen ditt första inlägg i tråden.

Om butiken inte har en ersättningsprodukt inom rimlig gräns för vad du en gång betalade kan dem erbjuda dig pengarna oavsett vad du tycker.

Dvs, antingen går du med på en sämre (BILLIGARE) produkt än vad du en gång köpte och tar pengar emellan.
Eller så får du tillbaka alla pengar du betalade en gång i tiden, inte en krona till.
Alternativ tre är att du får en ett "tillgodokvitto" på summan du betalade och sen kan du betala mellanskillnaden för en dyrare produkt.

Glad att jag inte längre arbetar med garanti/reklamationsärenden i butik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hah har svårt att tro att de portar kunder som vill ha en ny produkt om de inte kan laga den inhandlade som fortfarande har garanti kvar. Fattar om inte butiken kan skicka ut ett nytt kort utan att få grönt från asus. Har asus ett likadant kort eller kan laga mitt så tar jag gärna det. Gällande hur jag värdesätter min tid... Ja, hur värdesätter ni eran? Ni skriver ju lika mycket här inne som jag?! XD Ni kan ju i alla fall spela... Det kan inte jag. Så jag sitter här och kliar mig i naveln och bemöter kommentarer. Allt från genomtänkta sådana, till trollkommentarer från rikspuckon.

Det var inte det jag skrev. Jag har inte kommenterat om din tid för övrigt, den bryr jag mig inte om.
Jag kommenterade förra talaren där han refererade till att man som kund kan bli jobbig istället. Och då skrev jag precis vad jag skrev. Det brukar vara kontentan. Om man är en vidrig typ av kund, såpass att det tar mer tid att fokusera på kundens oresonliga krav än att lösa tio andra kunders resonliga, så brukar man oftast lösa problemet på ett sätt man anser vara oresonligt, sedan spärrar man oftast den kunden. Det är inte direkt något unikt.

Jag har bara kommenterat hur lagen skulle kunna tolka detta helt ur ett objektivt läge. Tycker du det är i paritet med ett rikspucko så kanske du inte ska skriva en forumtråd om vad folk ska tycka om din eventuella halsbränna.

Permalänk
Medlem

@MrShizzle: Jag är inte intresserad av mer pengar. Jag är bara intresserad av att få ett nytt kort med lika bra prestanda som mitt, i alla avseenden. Inga kompromisser. Kan dom inte leverera detta, nej då får dom leverera ett marginellt bättre kort. Det är inte jag som har lämnat garanti på kortet, utan det är asus. Huruvida CDON vill lösa det snabbt och möta mitt önskemål, eller låta den kontakten skötas via asus bryr jag mig heller inte om. Får jag pengarna tillbaka = tillbaka på noll. Och faktum är att jag har ett kort som ska fungera, nu gör det inte det. Och det är butiken eller tillverkarens sak att fixa det. Inte jag som ska behöva gå och köpa ett nytt kort, lägga mellanskillnader etc. Det är inte vad garanti innebär. Det jag inte fattar, är hur det kan va så j*vla svårt att förstå?

Om du någonsin jobbade med garantiärenden i en butik, så förstår jag varför du inte jobbar kvar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

kort med lika bra prestanda som mitt, i alla avseenden. Inga kompromisser. Kan dom inte leverera detta, nej då får dom leverera ett marginellt bättre kort.

Blev du curlad under din uppväxt?

Du är 100% oresonabel. Du kan redan nu skaffa ett bättre kort än det du hade med precis samma funktioner du önskar.
Allt ditt förra 970 erbjöd kan ett 1060 erbjuda och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Zixxel: Jag är inte intresserad av mer pengar. Jag är bara intresserad av att få ett nytt kort med lika bra prestanda som mitt, i alla avseenden. Inga kompromisser. Kan dom inte leverera detta, nej då får dom leverera ett marginellt bättre kort. Det är inte jag som har lämnat garanti på kortet, utan det är asus. Huruvida CDON vill lösa det snabbt och möta mitt önskemål, eller låta den kontakten skötas via asus bryr jag mig heller inte om. Får jag pengarna tillbaka = tillbaka på noll. Och faktum är att jag har ett kort som ska fungera, nu gör det inte det. Och det är butiken eller tillverkarens sak att fixa det. Inte jag som ska behöva gå och köpa ett nytt kort, lägga mellanskillnader etc. Det är inte vad garanti innebär. Det jag inte fattar, är hur det kan va så j*vla svårt att förstå?

Du läser inte vad jag skriver.

Kan butiken inte erbjuda dig en likvärdig produkt (SETT I PRIS, INTE PRESTANDA) så kan dem välja ett ge dig pengarna istället.
Du som kund kan inte kräva att få en dyrare produkt, det är bara att glömma och ARN kommer säga samma sak.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Precis. Och nu erbjuder jag butiken/tillverkaren skicka mig ett sådant, med minst 4GB vram, så slipper de stå för kostnaden att laga mitt kort. Ja det blev jag. *** raderat/mod ***

§ 1.2
Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Men nu erbjuder ju CDON återköp, och det kan dom göra oavsett hur mkt TS gnäller om nytt likvärdigt kort. CDON har all rätt att göra återköp mot kund.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Zixxel: Jag är inte intresserad av mer pengar. Jag är bara intresserad av att få ett nytt kort med lika bra prestanda som mitt, i alla avseenden. Inga kompromisser. Kan dom inte leverera detta, nej då får dom leverera ett marginellt bättre kort. Det är inte jag som har lämnat garanti på kortet, utan det är asus. Huruvida CDON vill lösa det snabbt och möta mitt önskemål, eller låta den kontakten skötas via asus bryr jag mig heller inte om. Får jag pengarna tillbaka = tillbaka på noll. Och faktum är att jag har ett kort som ska fungera, nu gör det inte det. Och det är butiken eller tillverkarens sak att fixa det. Inte jag som ska behöva gå och köpa ett nytt kort, lägga mellanskillnader etc. Det är inte vad garanti innebär. Det jag inte fattar, är hur det kan va så j*vla svårt att förstå?

Det är lite den biten jag vill fokusera på först och främst.

1. Du har inte koll på hur lagen fungerar.
2. Ditt krav om marginellt bättre är en för dyr åtgärd för dem att fullfölja rakt av. Detta begriper du inte heller.
3. Du kan, via ARN, tvingas att ev. lägga till en mellanskillnad själv. Dock lär inte uppmaningen lyda exakt så. Snarare att ÅF döms att betala en mellanskillnad. Och mellanskillnad bedöms oftast att ligga på 15% till din favör.
4. Garanti är utökade och förbättrade villkor för konsumenten. Det är inte en rättighet. Leverantören har dömt att produkten är fel. Detta är inte ens något dem ska behöva göra inom detta år. Dessutom är du på andra året. Där ska du helt påvisa att produkten är befäst med ursprungsfel. Detta har du sluppit, tack vare garanti.

Kan du svara på dessa frågor är du snäll ?

1. När köpte du ditt kort?
2. När upptäckte du felet?
3. När anmälde du felet?
4. Kan du posta korrespondens mellan dig och CDON?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Jag blir nästan irriterad på hur du kan tro att du ska få MER pengar än du BETALADE.
Du har en gång i tiden betalat 2500kr för en produkt, att det råkade vara rea hör inte till saken för fem öre.
Nu när du vill ha ett ersättningskort är rean inte längre tillgänglig, och produkten du köpte är nu dyrare än när du köpte den.
Från detta tycker du att butiken ska gå back på att ersätta dig? Hur.. va? Hur tänker... ? Jag förstår verkligen inte.

Det är som att vilken stolle som helst skulle köpa en massa hårddiskar på rea, sen händer det något med tillverkningen som gör att priserna skjuter i höjden, hårddiskarna går sönder under tiden och butiken ska ersätta mer pengar än vad stollen i först hand betalade?

Jag kan inte för allt i världen förstå hur man kan resonera så. Nu är du inte själv i tråden så det är inte personligt mot just dig, utan det är mer en chockartad reaktion av mig när jag läst igenom allting sen ditt första inlägg i tråden.

Om butiken inte har en ersättningsprodukt inom rimlig gräns för vad du en gång betalde kan dom erbjuda dig pengarna oavsett vad du tycker.
Dvs, antingen går du med på en sämre (BILLIGARE) produkt än vad du en gång köpte och tar pengar emellan.
Eller så får du tillbaka alla pengar du betalde en gång i tiden, inte en krona till.
Alternativ tre är att du får en ett "tillgodokvitto" på summan du betalade och sen kan du betala mellanskillnaden för en dyrare produkt.

Glad att jag inte längre arbetar med garanti/reklamationsärenden i butik.

Att det var ett reapris hör inte till saken. Som konsument har du rätt att, om försäljaren har misslyckats att reparera varan, få samma vara om den fortfarande finns i lager även om priset nu är högre än det du betalade under rean.

Man måste inte acceptera att försäljaren erbjuder pengarna tillbaka, men man är som sagt fri att godta detta om man nu skulle vilja det och sen betala mer för samma vara eller vänta till nästa, möjliga, rea på varan.

Skrivet av MrShizzle:

Du läser inte vad jag skriver.

Kan butiken inte erbjuda dig en likvärdig produkt (SETT I PRIS, INTE PRESTANDA) så kan dem välja ett ge dig pengarna istället.
Du som kund kan inte kräva att få en dyrare produkt, det är bara att glömma och ARN kommer säga samma sak.

Vi kan alla tycka mycket, men i slutändan så är den lagen som gäller. Kan du visa på de lagtexter
som stödjer din uppfattning?

Skrivet av Silcan:

Men nu erbjuder ju CDON återköp, och det kan dom göra oavsett hur mkt TS gnäller om nytt likvärdigt kort. CDON har all rätt att göra återköp mot kund.

De har all rätt att erbjuda återköp. TS måste dock inte acceptera det.