Grafikkort trasigt inom garantiperiod. Rätt till likvärdig produkt?

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Zixxel: Det är väl inte mitt fel att grafikkort blivit dyrare sen jag köpte mitt och mitt gick sönder under garantitiden. Garanti innebär att tillverkaren/återförsäljaren garanterar att kortet ska hålla minst 3 år i det här fallet. Då kan dom ju inte häva köpet för att korten idag blivit dyrare? Vad skulle det vara för en garanti?

Ditt grafikkort har inte blivit dyrare? Det har slutats sälja i affärer för det är ett par år gammal? Om du får 2500kr tillbaka varför inte vara nöjd och köpa ett 1060 för 2400 som är några procent bättre? Förstår verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Det finns så sjukt mycket såna här trådar ute.
Du har köpt en produkt med ett visst VÄRDE.
Du har rätt att få en likvärdig produkt (i detta fall handlar det om prestanda).
Garantin gäller produktens värde (inte samma pris som du betalade utan dess värde) vilket alltså va originalpriset i det här fallet, som kan jämföras med tröjan på rea.
Du har rätt till din produkt, hänvisa till ärendet med tröjan som tidigare länkats (https://lagen.nu/arn/1999-4494).
Och be dom komma överens om en ersättningsprodukt alternativt säg att du vill ha mellanskillnaden hos ett täckningsköp på något ställe som fortfarande säljer produkten i fråga asdyrt, hittar ni ingen produkt be då om ordinarie priset i ersättning, vilket du enligt det ärendet har rätt till.

Jag påpekade till TS att det är viktigt han kollar videoutgångar om kortet byts ut mot ett annat. Om ett "likvärdigt" kort inte har samma bildutgångar måste han ju få med adaptrar till dessa, eller? Finns grafikkort med bara en eller utan DVI nu för tiden. Inte så kul att upptäcka man behöver köpa till två stycken Displayport adaptrar "Likvärdig" är allt lite flytande

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Antonheeh:

Ditt grafikkort har inte blivit dyrare? Det har slutats sälja i affärer för det är ett par år gammal? Om du får 2500kr tillbaka varför inte vara nöjd och köpa ett 1060 för 2400 som är några procent bättre? Förstår verkligen inte.

För att han kan inte med att få ett kort som har 0.5 mindre vram även om kortet presterar bättre.

Enligt honom är det ett 970 eller 1060 6GB som gäller.

Permalänk
Inaktiv

Suck...

Detta får en att vilja omvärdera sin karriär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Asus hanterar inga garantiärenden utan hänvisar istället till ÅF. Tycker man att ÅF är orimliga i sin bedömning kan man säkert kolla med Asus och höra vad de tycker och ifall de kanske kan göra ett undantag, vad vet jag. En sak som ingen har påpekat än är att felet inte ens verkar vara bekräftat då Herr Kadaver skrev att återbetalning skulle ske efter det att han skickat in kortet för bedömning.

Det kan ju i så fall vara en bra start att få felet verifierat och konstatera huruvida det är ett fel som omfattas av garantin eller ej, att kortet inte fungerar kan bero på nästan vad som helst.

Du har förstås rätt, men innan han gjort ett ärende på ASUS hemsida, ens varit i kontakt med dem är det svårt att säga bu eller bä. Tycker hela förfarandet är knepigt. Vad är det för fel på kortet egentligen, och hur har mailkonversationen faktiskt sett ut? Att en återförsäljare erbjuder pengarna tillbaka bara sådär hör verkligen inte till vanligheten. Är det ASUS policy och överenskommelse med CDON?

ASUS hänvisar även mig till ÅF med ett delvis defekt moderkort jag har. Nu har jag i och för sig vid egen okulär besiktning insett att felet ej täcks av garantin, men om jag kontaktat ASUS och sagt att ÅF inte vill hjälpa mig med garantiärendet hade det blivit annat ljud i skällan.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Avstängd

Om dom ger honom ett 1060 6gb så begår dom tjänstefel eftersom det inte är ett likvärdigt grafikkort utan ganska mycket bättre. Alternativen som är relevanta för det här ärendet är reparation av sitt nuvarande grafikkort, ett nytt 970 eller ett 1060 3gb som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Du har förstås rätt, men innan han gjort ett ärende på ASUS hemsida, ens varit i kontakt med dem är det svårt att säga bu eller bä. Tycker hela förfarandet är knepigt. Vad är det för fel på kortet egentligen, och hur har mailkonversationen faktiskt sett ut? Att en återförsäljare erbjuder pengarna tillbaka bara sådär hör verkligen inte till vanligheten. Är det ASUS policy och överenskommelse med CDON?

ASUS hänvisar även mig till ÅF med ett delvis defekt moderkort jag har. Nu har jag i och för sig vid egen okulär besiktning insett att felet ej täcks av garantin, men om jag kontaktat ASUS och sagt att ÅF inte vill hjälpa mig med garantiärendet hade det blivit annat ljud i skällan.

Det normala förfarandet är att kund kontaktar ÅF som i sin tur felsöker kortet alt. skickar vidare kortet för felsökning. Konstateras det att felet omfattas av garantin mottar ÅF full kreditering från Asus och kan t.ex. välja att erbjuda ett återköp eller en likvärdig produkt.

Jag tycker också att det verkar märkligt att de har erbjudit sig att göra ett återköp utan att ens ha haft möjlighet att undersöka kortet men om TS har hållit samma ton genom hela deras konversation gissar jag att de erbjudit det som ett sätt att snabbt bli av med vad som verkar vara en otroligt dryg och otrevlig kund. Nog för att rätt ska vara rätt men hur mycket tid och energi är det egentligen värt att lägga ner för att få en mellanskillnad på ett par hundra kronor, särskilt när man är i TS sits och påstår sig ha akut behov av ett nytt grafikkort.

Det skulle ju dessutom vara ganska roligt om Asus tar in kortet för felsökning och bedömer att motsvarande kort är just ett 1060 3GB...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

Att hänvisa till en enskild oseriös källa som ska påvisa att ett 1060 3gb ska prestera lite sämre i ett spel som inte ens verkar vara bekräftat samt att du har specifika detaljerade attribut som skall uppfyllas kommer snarare öka chanserna till att du inte får till ärende "uppklarat" utan istället får pengarna tillbaka. Dina argument håller helt enkelt inte och jag tror det är därför du inte fått något medhåll alls i denna tråd, du uppfattas helt enkelt som väldigt oseriös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

.....massa text.... +
Det skulle ju dessutom vara ganska roligt om Asus tar in kortet för felsökning och bedömer att motsvarande kort är just ett 1060 3GB...

Haha, det vore kung Med fel bildutgångar också

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krusebar:

Att hänvisa till en enskild oseriös källa som ska påvisa att ett 1060 3gb ska prestera lite sämre i ett spel som inte ens verkar vara bekräftat samt att du har specifika detaljerade attribut som skall uppfyllas kommer snarare öka chanserna till att du inte får till ärende "uppklarat" utan istället får pengarna tillbaka.

Det kan inte sluta med att TS får pengarna tillbaka om han inte går med på det utan att det först landar hos ARN. Säljaren kan inte tvinga TS att gå med på återköp.

TS kan argumentera för likvärdigheten mellan olika produkter, först med säljaren och, om de inte går med på det, sen ARN. Det är ju helt beroende på skälen till varför TS köpte just det kortet, vilket kan vara saker som tex spelprestanda, ljudnivå, antalet CUDA kärnor, etc. Om TS tex köpte det för någon form av beräkningar och ett 1060 presterar mycket sämre så kan de inte anses vara likvärdiga.

Permalänk
Avstängd

@gropenator Såklart! Men det finns en marknadsbaserad begränsning i vilka grafikkort som finns idag och i vilken prisklass. Det närmaste dom hamnar på i slutändan är ett 1060 3gb. Du måste någonstans förstå att i slutändan så måste det vara rimligt utförbart, visst "kunden har alltid rätt" men det har sina begränsningar. Jag skulle bli otroligt förvånad om han skulle få ett 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

TS kan argumentera för likvärdigheten mellan olika produkter, först med säljaren och, om de inte går med på det, sen ARN. Det är ju helt beroende på skälen till varför TS köpte just det kortet, vilket kan vara saker som tex spelprestanda, ljudnivå, antalet CUDA kärnor, etc. Om TS tex köpte det för någon form av beräkningar och ett 1060 presterar mycket sämre så kan de inte anses vara likvärdiga.

I just detta fall vet vi att OP inte behöver ett 6GB utan endast vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krusebar:

Att hänvisa till en enskild oseriös källa som ska påvisa att ett 1060 3gb ska prestera lite sämre i ett spel som inte ens verkar vara bekräftat samt att du har specifika detaljerade attribut som skall uppfyllas kommer snarare öka chanserna till att du inte får till ärende "uppklarat" utan istället får pengarna tillbaka. Dina argument håller helt enkelt inte och jag tror det är därför du inte fått något medhåll alls i denna tråd, du uppfattas helt enkelt som väldigt oseriös.

Jag vet inte vad du anser vara oseriösa källor men hittar diverse källor på youtube där 970 slår 1060 3gb i enstaka titlar. Oavsett såg jag nu att det inte finns någon 3GB variant med DirectCU-kylare vilket jag föredrar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Problemet är att det inte gå att få tag på något vettigt kort för 2500kr idag som det gjorde då, och jag behöver ett grafikkort snarast.

Det är väll inte CDON's problem? Du betalade 2500kr, du kan inte kräva att få MER stålar än vad du har gett. Sluta va så jävla girig.

Kräva mer än vad man har gett... patetisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av howsmyscripts:

Det är väll inte CDON's problem? Du betalade 2500kr, du kan inte kräva att få MER stålar än vad du har gett. Sluta va så jävla girig.

Kräva mer än vad man har gett... patetisk.

Favorit i snabbrepris för någon som inte verkar ha läst hela tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av howsmyscripts:

Det är väll inte CDON's problem? Du betalade 2500kr, du kan inte kräva att få MER stålar än vad du har gett. Sluta va så jävla girig.

Kräva mer än vad man har gett... patetisk.

Jag vill inte ha pengar... fortfarande. Jag vill ha ett lika bra kort med DirectCU-kylare och minst 4GB vram. Finns inte det får de väl skramla fram ett marginellt bättre kort. Jag bryr mig inte, det är deras problem att lösa om de inte håller det som utlovas. Och faktum är att jag inte tror det kommer bli något problem att lösa heller. Kortet kanske till och med går att laga, vad vet jag?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Du skapade tråden för att få stöd för något du redan bestämt dig om. Du är otrevlig mot alla som inte håller med dig för du kan inte på något sätt förstå hur någon skulle kunna säga emot dig.
Då du kallade folk som inte håller med dig troll samt rikspuckon.

Du bryr dig inte om vad som är rätt, fel, möjligt utan endast om dig själv och att du får exakt det du vill ha, oavsett om du har rätt till det eller inte.

Jag ser extremt mycket fram emot hur det slutar och om du får det du begär eller inte.
Om inte så går väl världen under antar jag, för hur i hela friden skulle detta kunna ske?
Att DU inte får något du BEGÄR?

Varför inkluderar du inte konversation mellan dig och CDON?

Permalänk
Föredetting

Har inte läst tråden, bara första sidan, men jag vet redan vad sida 2-5 består av.

I grund och botten är det inte upp till CDON att säga "det här kortet är bättre, vi skickar ett sådant" om kunden har köpt tidigare kort på grund av vissa specifika egenskaper (semi-passivt och minnesmängd är absolut egenskaper som kan vara viktiga). Kunden i det fallet har rätt att neka erbjudandet, men går CDON inte med på att leverera vad kund vill får de istället betala ut pengarna.

Skrivet av Blackie:

EVGA t.ex uppmanar sina kunder att vända sig direkt till dem när en produkt går sönder inom garantitiden.

...just för att kringgå konsumentköplagen. Du ska reklamera till återförsäljaren du köpt av, ingen annan.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Oavsett såg jag nu att det inte finns någon 3GB variant med DirectCU-kylare vilket jag föredrar.

Så kortet:

- Ska ha minst 4 GB grafikminne. (Även om du inte behöver så mycket för ditt ändamål.)
- Ska vara Nvidia så du får tillgång till Shadowplay.
- Ska vara semi-passivt.
- Ska ha en kylare du gillar (DirectCU).
- Ska utöver allt ovan även prestera bättre (Att hitta ett ersättnings-GTX 970 blir svårt, något du själv inser men inte verkar bryr dig om.)

Ingen dålig lista med krav du har...

Säger som dom flesta andra i denna tråden; Ta pengarna och var glad, alternativt kryp till korset och säg att ett GTX 1060 3GB funkar bra som ersättningskort trots allt.
(Att ÅF inte vill ge dig ett GTX 1060 6GB har jag full förståelse för, det kortet presterar bättre än GTX 980 = ej likvärdig.)

Gissar dock att även min uppmaning lär falla för döva öron.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

...just för att kringgå konsumentköplagen. Du ska reklamera till återförsäljaren du köpt av, ingen annan.

Fast EVGA är en av de som jag upplever ge den bästa supporten så jag skulle inte drar mig inte från att skicka dit först, min kompis t.ex hade ett GTX680SC som pajade efter 2 år han fick ett GTX780SC tillbaka.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av howsmyscripts:

Det är väll inte CDON's problem? Du betalade 2500kr, du kan inte kräva att få MER stålar än vad du har gett. Sluta va så jävla girig.

Kräva mer än vad man har gett... patetisk.

Jo det få han, han kan t.o.m. kräva skadestånd för merkostnader om det kostar honom mer att köpa likvärdigt kort.

Konsumentköplagen säger att för säljaren gäller följande, CDON i det här fallet..

Dina (CDON) skyldigheter för ursprungliga fel
När felet på produkten är ursprungligt och konsumenten har reklamerat inom tre år. är du (CDON) skyldig att antingen:

reparera felet
byta till en ny, felfri vara
ge prisavdrag
låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka
ge ersättning för reparation
låta konsumenten hålla inne betalning
ge skadestånd

Konsumenten väljer reparation eller byte
Konsumenten har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas.
Men om kostnaden blir oskälig för dig får du välja den andra åtgärden.

Skadestånd för utgifter och förluster
Om konsumenten har fått utgifter på grund av felet på varan, kan konsumenten ha rätt till ersättning - så kallat skadestånd.
Rätten till skadestånd har konsumenten både om felet blivit reparerat eller om köpet har hävts.

Källa: http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hah har svårt att tro att de portar kunder som vill ha en ny produkt om de inte kan laga den inhandlade som fortfarande har garanti kvar. Fattar om inte butiken kan skicka ut ett nytt kort utan att få grönt från asus. Har asus ett likadant kort eller kan laga mitt så tar jag gärna det. Gällande hur jag värdesätter min tid... Ja, hur värdesätter ni eran? Ni skriver ju lika mycket här inne som jag?! XD Ni kan ju i alla fall spela... Det kan inte jag. Så jag sitter här och kliar mig i naveln och bemöter kommentarer. Allt från genomtänkta sådana, till trollkommentarer från rikspuckon.

Förlåt men ärligt?

Du tar gladeligen emot ett nytt 970, om det skulle erbjudas, men vägrar att ta emot 2500kr?

Du kan köpa 2½-3 st 970 för 2500 kr...
Du kan lägga ut 200kr extra och köpa ett nytt 1060 hos annan ÅF...
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2594

Vad håller du på med?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PWR-RST:

Du skapade tråden för att få stöd för något du redan bestämt dig om. Du är otrevlig mot alla som inte håller med dig för du kan inte på något sätt förstå hur någon skulle kunna säga emot dig.
Då du kallade folk som inte håller med dig troll samt rikspuckon.

Du bryr dig inte om vad som är rätt, fel, möjligt utan endast om dig själv och att du får exakt det du vill ha, oavsett om du har rätt till det eller inte.

Jag ser extremt mycket fram emot hur det slutar och om du får det du begär eller inte.
Om inte så går väl världen under antar jag, för hur i hela friden skulle detta kunna ske?
Att DU inte får något du BEGÄR?

Varför inkluderar du inte konversation mellan dig och CDON?

Det gör jag med, givetvis kommer den återkopplingen inte finnas.
Undrar jag också! Efterfrågat det sedan start!

Permalänk
Inaktiv

Off topic:

Jag är beredd att skjuta till 10kr till TS så att vi kan få honom att köpa ett 1060 och låta CDON vara ifred.

Är vi några som crowdfundar så kan vi lätt få ihop mellanskillnaden. Obs, skriv hur många som vill så vi inte bjuckar för mycket!

TS: Är du beredd att ge upp din swish?

Permalänk
Medlem

6 sidor senare, och TS undviker fortfarande alla viktiga och stora frågor.

1060 (3GB) är bättre än 970, thats it. Spelar ingen roll att den har 1GB vram mindre (eller ja, 0.5GB vettigt och användbart vram mindre, men det är en annan fråga), den är bättre. Alla TS källor verkar vara "youtube" och han vägrar länka, i call bullshit.
http://www.anandtech.com/bench/product/1743?vs=1771
https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_1060_Gaming_X_3_G...

ja tänkt va synd att få ett 1060! Det är ju sååå mycket sämre än 970, helt klart.... eller, va?

om TS hade blivit erbjuden ett 1060 3gb med nästan vilken kylare som helst utom FE så hade det varit en direkt uppgradering till prestanda, ljudnivå och effektivitet.
Och det finns sådana kort att köpa för 2500kr eller mindre om man kollar prisjakt. Så det spelar egentligen ingen roll om man bara får 2500kr direkt då resultatet blir samma, ett överlag bättre kort.
Så vad är det att gråta om? Dom är semi-passiva, tystare, svalare, snabbare.
Ta pengarna och köp ett 1060 och var nöjd.

intressant nog så hittade jag gott om tester som visar att 1060 presterar jämlikt med 970 i flera spel, tills man skruvar upp både inställningar och upplösning (vilket kräver mer vram) och då drar 1060 iväg och 970 snubblar, vilket är ironiskt. I de situationer där dom där 0.5GB vram extra som 970 kan nyttja eventuellt skulle vara till fördelar, klarar inte kortet att nytta på ett vettigt sätt och istället vinner 1060: https://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_1060_ga...

Så ta dina 2500kr och köp ett 1060 3gb, få en uppgradering och var nöjd. Ser verkligen inte problem.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Alltid samma tjat från människor som inte förstår konsumentköpslagen i dessa trådar. Det spelar ingen roll att TS köpt kortet på REA, priset är helt ointressant. Konsumenten har rätt att få en likvärdig produkt.

Om en butik sätter en produkt på REA så ska inte konsumenten sen förlora på det om varan inte håller den lovande garantitiden, för det är exakt vad som händer om hen får pengarna tillbaka istället för en likvärdig produkt. Konsumenten har då inte möjlighet att nyttja samma erbjudande igen för att produkten har ett högre pris. En trasig produkt ska inte skada konsumenten bara för att butiken har valt att sålt den på REA..

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Angående reapris vs. fullpris: På https://lagen.nu/arn/1999-4494 kan läsas om ett fall där detta tas upp. Kunden köpte en reavara för 447,50kr. Varan reklamerades. Ingen ersättningsvara fanns. ARN ansåg att kunden skulle ersättas för en likvärdig varas fulla värde, 895kr. Butiken fick alltså betala kunden 100% mer än denne betalat.

Hade situationen varit den motsatta, att kunden köpt en vara för 895kr, reklamerat, och det fanns en likvärdig vara på rea för 447,50kr, så hade inte butiken behövt ge kunden mellanskillnaden på 447,50kr tillbaka utan bara reatröjan.

Vid en tvist kommer naturligtvis en domstol ta hänsyn till skäligheten (KKöpL 26 §: "Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren."), men det bedöms från fall till fall. Det där med 15% som nämnts i tråden har jag aldrig hört, och det verkar väl lågt när vi talar om sådana summor som i det aktuella fallet (jmfr med 100% i ARN-fallet jag nämnde ovan).

Vad gäller likvärdighet så är det tveksamt om det är ok för kunden att hänvisa till att varje enskild egenskap är viktig för denne och att ersättningvaran därmed måste vara minst lika bra på precis allt. När det kommer till sådant som prestanda så skulle jag tro att t.o.m. några få procent sämre skulle tolkas som likvärdigt av en oberoende instans vid en tvist.

Av erfarenhet kan jag säga att om man är flexibel som kund så brukar det gå att nå acceptabla lösningar på det mesta. Man måste inte (även om man naturligtvis har rätt till det) kräva exakt vad lagen medger om man är ok med något annat.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara den som är den men allt det här luktar illa på långa vägar.

Om du nu är toknöjd med ditt 970 och skulle vara tveklöst glad över att få ett exakt likadant (allting frid och fröjd) varför då inte bara kontakta ASUS som med största sannolikhet har ett separat RMA-lager med exakt samma kort? Jag vet ju svaret på den frågan...

Permalänk

Nu har jag inte läst hela tråden, utan några sidor.
Men jag hade tagit pengarna tillbaka och köpt 2 begangnade 970 o kört SLI.
Samma om inte bättre prestanda i vissa spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Det där kan vara något av det sjukaste jag har läst.

Tack för länken!