Grafikkort trasigt inom garantiperiod. Rätt till likvärdig produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Aeqvist: Citerar ett tidigare inlägg

Okej letade och hittade detta :
http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...

Enligt den sidan får jag det till att om det inte går att lösa felet på något sätt som kunden är nöjd med (ny vara, reparera varan) Så har kunden rätt att häva köpet. Det står dock inte vad som händer om kunden inte vill häva köpet, kanske inte händer så ofta..

Som jag förstår det tycker jag det verkar som att om kunden inte är nöjd med något kan butiken välja att häva köpet och ge tillbaka pengarna. Återbetala pengarna verkar vara det sista som händer om parterna inte kommer överrens.

Jag tror folk förstår precis vad du menar men dom håller inte med dig, vad är det du inte förstår med det?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@MrShizzle: Det är väl inte mitt fel att grafikkort blivit dyrare sen jag köpte mitt och mitt gick sönder under garantitiden. Garanti innebär att tillverkaren/återförsäljaren garanterar att kortet ska hålla minst 3 år i det här fallet. Då kan dom ju inte häva köpet för att korten idag blivit dyrare? Vad skulle det vara för en garanti?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Du säger ju detta själv . 1,Reparation/åtgärdande
2. Omleverans
3. Prisavdrag/ersättning för att avhjälpa felet
4. Hävning av köpet
Det finns dock ett par undantag:
Om köparen väljer alternativ 1 eller 2 så har säljaren rätt att istället välja det andra av dessa alternativ om han kan visa att det av kunden valda är väsentligt dyrare (KKöpL 26§).
Om köparen väljer alternativ 3 eller 4 så har säljaren rätt att istället välja alternativ 1 eller 2 (KKöpL 27§).Du vill ha samma kort punkt 2 Men säljaren har rätt att välja punkt 3 eller 4 om det blir för dyrt !. Eller ? . Jag fattar fortfarande inte varför säljaren inte skulle ha rätt att häva köpet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

försökte hävda din rätt?

Om du inte har rätt då? Vad sker då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om du någonsin jobbade med garantiärenden i en butik, så förstår jag varför du inte jobbar kvar.

Nu var detta riktat mot @MrShizzle. Men jag gör detta. Ihop med min chef driver vi även företagets ARN mål.

Kunder som dig är ganska lätta att hantera. Hade detta mål varit på mitt bord så hade jag erbjudit dig vad företaget ansåg vara en likvärdig produkt. Om du inte hade gillat detta så hade jag lagt mig platt i väntan på ett ARN utdömande. Väl hos ARN så hade vi presenterat varför vi anser att det är likvärdigt.

Skillnaden mellan oss och dig är att vi inte lägger personlig prägel. Därför blir oftast dina krav, även hos ARN, påtagligt oresonliga. Och oftast rekommenderas kunden att ta det vi erbjuder...alltså väldigt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Zixxel: Jag är inte intresserad av mer pengar. Jag är bara intresserad av att få ett nytt kort med lika bra prestanda som mitt, i alla avseenden. Inga kompromisser. Kan dom inte leverera detta, nej då får dom leverera ett marginellt bättre kort. Det är inte jag som har lämnat garanti på kortet, utan det är asus. Huruvida CDON vill lösa det snabbt och möta mitt önskemål, eller låta den kontakten skötas via asus bryr jag mig heller inte om. Får jag pengarna tillbaka = tillbaka på noll. Och faktum är att jag har ett kort som ska fungera, nu gör det inte det. Och det är butiken eller tillverkarens sak att fixa det. Inte jag som ska behöva gå och köpa ett nytt kort, lägga mellanskillnader etc. Det är inte vad garanti innebär. Det jag inte fattar, är hur det kan va så j*vla svårt att förstå?

Om du någonsin jobbade med garantiärenden i en butik, så förstår jag varför du inte jobbar kvar.

Kan du svara på vad butiken ska göra? Vad skulle du gjort i återförsäljarens plats?

Jag hoppas att återförsäljaren är lika envis som dig. Det finns rätt och fel och det finns rätt och fel.

Hur var det nu? Var det värt att få ett kort snabbt eller är det viktigare för dig att få rätt även om det tar dig 2 månader till? Var det inte bråttom att få ett kort.

Curlad var det någon som nämnde...det låter kanske inte så långsökt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Zixxel: Det är väl inte mitt fel att grafikkort blivit dyrare sen jag köpte mitt och mitt gick sönder under garantitiden. Garanti innebär att tillverkaren/återförsäljaren garanterar att kortet ska hålla minst 3 år i det här fallet. Då kan dom ju inte häva köpet för att korten idag blivit dyrare? Vad skulle det vara för en garanti?

Jag säger inte att något är ditt fel, vet inte vart du får det ifrån.
Min poäng är att du som kund inte kan kräva eller förvänta dig en dyrare ersättningsprodukt bara för att det inte längre är rea/priset har stigit.

Butiken kan häva köpet om du som kund inte går med en annan likvärdig produkt och eventuellt pengar emellan, som i det här fallet när det inte finns en likvärdig produkt dem kan ersätta dig med. Att du förväntar dig att en återförsäljare ska trolla fram grafikkort som inte finns eller ge dig en dyrare produkt (över 15% påslag) jämfört med vad du en gång betalade är helt bortom min förståelse.

Edit.

Skrivet av anon131444:

Nu var detta riktat mot @Zixxel. Men jag gör detta. Ihop med min chef driver vi även företagets ARN mål.

Kunder som dig är ganska lätta att hantera. Hade detta mål varit på mitt bord så hade jag erbjudit dig vad företaget ansåg vara en likvärdig produkt. Om du inte hade gillat detta så hade jag lagt mig platt i väntan på ett ARN utdömande. Väl hos ARN så hade vi presenterat varför vi anser att det är likvärdigt.

Skillnaden mellan oss och dig är att vi inte lägger personlig prägel. Därför blir oftast dina krav, även hos ARN, påtagligt oresonliga. Och oftast rekommenderas kunden att ta det vi erbjuder...alltså väldigt ofta.

Kul med ännu en som har erfarenhet av att hantera ARN mål. Hela den här tråden är tyvärr inget helt ovanligt, skönt att se att även ni står på er. Hade det funnits en handskaknings-emoji hade den passat bra här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Jag säger inte att något är ditt fel, vet inte vart du får det ifrån.
Min poäng är att du som kund inte kan kräva eller förvänta dig en dyrare ersättningsprodukt bara för att det inte längre är rea/priset har stigit.

Butiken kan häva köpet om du som kund inte går med en annan likvärdig produkt och eventuellt pengar emellan, som i det här fallet när det inte finns en likvärdig produkt dem kan ersätta dig med. Att du förväntar dig att en återförsäljare ska trolla fram grafikkort som inte finns eller ge dig en dyrare produkt (över 15% påslag) jämfört med vad du en gång betalade är helt bortom min förståelse.

Edit.

Kul med ännu en som har erfarenhet av att hantera ARN mål. Hela den här tråden är tyvärr inget helt ovanligt, skönt att se att även ni står på er. Hade det funnits en handskaknings-emoji hade den passat bra här.

Ja alltså, jag förstår hur du tänker. Men om ÅF hade samma kort i sitt sortiment men för 1000:- mer än jag köpte kortet. Skulle de då neka mig ett nytt kort om mitt nu går sönder med motiveringen att prisskillnaden är för stor fast det var exakt samma produkt? För i så fall skulle de behöva göra likadant med alla varor som köps på rea? Det som jag försöker förmedla här, är att priset inte är relevant utan prestandan, sett till vad som är likvärdigt. Jag vet att GTX 1060 3GB är snabbare i de flesta titlar på marknaden idag. Men inte i alla, och jag skulle personligen inte köpa ett kort med endast 3GB vram. När jag skapade tråden argumenterade jag för varför jag borde få ett 6GB kort och inte 3GB OM nu återförsäljaren erbjuder detta. Egentligen ligger det troligen inte ens på CDONs bord, utan på Asus egentligen. Vem vet... Kanske har Asus något gammal GTX 970 på lager någonstans. En anledning varför jag inte vill ha pengar är för att det är mer eller mindre omöjligt att få tag i något vettigt kort, till vettigt pris just nu. Som sagt, elgiganten hade 6GB GTX 1060 för 1800:- förrförra helgen, men det var innan mitt kort gick sönder.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Att det var ett reapris hör inte till saken. Som konsument har du rätt att, om försäljaren har misslyckats att reparera varan, få samma vara om den fortfarande finns i lager även om priset nu är högre än det du betalade under rean.

Man måste inte acceptera att försäljaren erbjuder pengarna tillbaka, men man är som sagt fri att godta detta om man nu skulle vilja det och sen betala mer för samma vara eller vänta till nästa, möjliga, rea på varan.

Vi kan alla tycka mycket, men i slutändan så är den lagen som gäller. Kan du visa på de lagtexter
som stödjer din uppfattning?

De har all rätt att erbjuda återköp. TS måste dock inte acceptera det.

Jag har för mig att företaget kan häva köpet och återbetala summan om dom vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja alltså, jag förstår hur du tänker. Men om ÅF hade samma kort i sitt sortiment men för 1000:- mer än jag köpte kortet. Skulle de då neka mig ett nytt kort om mitt nu går sönder med motiveringen att prisskillnaden är för stor fast det var exakt samma produkt? För i så fall skulle de behöva göra likadant med alla varor som köps på rea? Det som jag försöker förmedla här, är att priset inte är relevant utan prestandan, sett till vad som är likvärdigt. Jag vet att GTX 1060 3GB är snabbare i de flesta titlar på marknaden idag. Men inte i alla, och jag skulle personligen inte köpa ett kort med endast 3GB vram. När jag skapade tråden argumenterade jag för varför jag borde få ett 6GB kort och inte 3GB OM nu återförsäljaren erbjuder detta. Egentligen ligger det troligen inte ens på CDONs bord, utan på Asus egentligen. Vem vet... Kanske har Asus något gammal GTX 970 på lager någonstans. En anledning varför jag inte vill ha pengar är för att det är mer eller mindre omöjligt att få tag i något vettigt kort, till vettigt pris just nu. Som sagt, elgiganten hade 6GB GTX 1060 för 1800:- förrförra helgen, men det var innan mitt kort gick sönder.

Precis, butiken kan göra samma sak oavsett vad för produkt det gäller. Har varan stigit i pris och/eller det köptes på en rea exempelvis spelar ingen roll. I samband med att butiken ska ge dig en ersättningsprodukt är det endast det motsvarande priset du som kund en gång betalade, har inget med dåtidens och nutidens produktvärde att göra.

Som flera har nämnt i tråden, vi (även jag) förstår hur du försöker resonera, men det är tyvärr inte så det fungerar i praktiken.

Permalänk
Medlem

@anon131444: "Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som du återbetalar. I vissa fall har du rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag."

http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Läste precis om en kille som skickade in sitt GTX 980 ti som RMA-ärende till Asus och fick ett GTX 1080 istället. Borde kanske inte nämnt något om GTX 1060 >,<
Han hade också ett RMA ärende med R9 290x och fick ett R9 390x istället.

Läste följande också:
"Prisskillnad. Det vill säga om konsumenten efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara."

Dvs, om jag går med på att häva köpet, men kortet jag köper kostar mer, så kan jag skicka in kvittot och få tillbaka mellanskillnaden. Vad som är "motsvarande vara" är väl där skon klämmer antar jag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Läste precis om en kille som skickade in sitt GTX 980 ti som RMA-ärende till Asus och fick ett GTX 1080 istället. Borde kanske inte nämnt något om GTX 1060 >,<
Han hade också ett RMA ärende med R9 290x och fick ett R9 390x istället.

Kan du länka en säker källa? Det här låter snarare som att ASUS bara ville slippa onödigt jobb och bortkastade pengar.
Men som sagt, har du en trovärdig källa får du gärna länka. Kan vara intressant att läsa.

Sen, ett 980ti upp till ett 1080 är en väldigt rättvis jämförelse, det är inte ett 970 och 1060 med 6GB vRAM.
Eventuellt hade ett det varit aktuellt om du inte hade köpt kortet på rea, dvs det hade haft det "dyrare" priset i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Att det var ett reapris hör inte till saken. Som konsument har du rätt att, om försäljaren har misslyckats att reparera varan, få samma vara om den fortfarande finns i lager även om priset nu är högre än det du betalade under rean.

Man måste inte acceptera att försäljaren erbjuder pengarna tillbaka, men man är som sagt fri att godta detta om man nu skulle vilja det och sen betala mer för samma vara eller vänta till nästa, möjliga, rea på varan.

Vi kan alla tycka mycket, men i slutändan så är den lagen som gäller. Kan du visa på de lagtexter
som stödjer din uppfattning?

De har all rätt att erbjuda återköp. TS måste dock inte acceptera det.

1,Reparation/åtgärdande
2. Omleverans
3. Prisavdrag/ersättning för att avhjälpa felet
4. Hävning av köpet
Det finns dock ett par undantag:
Om köparen väljer alternativ 1 eller 2 så har säljaren rätt att istället välja det andra av dessa alternativ om han kan visa att det av kunden valda är väsentligt dyrare (KKöpL 26§).
Om köparen väljer alternativ 3 eller 4 så har säljaren rätt att istället välja alternativ 1 eller 2 (KKöpL 27§).Företaget har rätt att häva köpet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@MrShizzle: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3434125/rma-asus-gtx...

Kan väl inte påstå att det är en "säker källa". Men det är en källa i alla fall. Men då har han alltså fått ett restaurerat kort och inte ett nytt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag vet att GTX 1060 3GB är snabbare i de flesta titlar på marknaden idag. Men inte i alla

Alla benchmarks jag har kollat på visar att 1060 3GB presterar bättre än ett 970.

Du får gärna slänga fram källa på det. Skulle också styrka ditt "argument".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Nexira: Båda har rättigheter inte bara köparen . Att visa att kortet finns för 3800 kr på ett ställe och nästan hota att vi får väl se vilket som blir billigast för dom är ingen höjdare . Finns praxis att gå efter kan garantera att han kan få köpa kortet för 3800 men han kommer få lägga minst en 1000 lapp själv . Lite konstigt att bara köparen skulle ha rättigheter . Vill han ha 4 gb som krav finns 1050 ti och lite pengar . Eller köpet tillbaka . Hade företagen varit tvungna att betala 1300 kr själva för varje kort som gått sönder hade vi inte haft några butiker i Sverige .

Hej. Ja, inte säger jag emot dig. Tillägger att jag heller inte riktigt förstår matematiken som TS lägger fram, vare sig det gäller ram eller, betalda pengar eller annat. Det bästa är ju om båda parter i alla lägen sköter det snyggt även om man är oeniga, då blir lösningen oftast den bästa för båda parter. En "förlorad" tusenlapp för företaget innebär ibland framtida ordrar på tiotusentals kronor genom att behålla en kund. Detta tillfället är dock inte ett sådant för någon part, därav mina svar och råd till TS i mitt inlägg.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Ett beslut från ARN gällande reapriser och rätt till ersättning vid fel.

Citat:

Hävning av ett köp som gjordes på realisation. Fråga om rätt till ersättning för prisskillnaden till ordinarie pris ( 33 § konsumentköplagen ). Avgörande 1999-12-21; 1999-4494

I juni 1998 köpte N en tröja i en butik. Tröjan såldes på realisation för 447,50 kr. Ordinarie pris var 895 kr. Efter första tvätten upptäckte N att det hade uppstått ett hål framtill på tröjan. Han reklamerade tröjan varvid butiken inledningsvis lovade att han skulle få välja en ny likvärdig tröja. Då detta inte visade sig vara möjligt betalade butiken tillbaka köpeskillingen på 447,50 kr. N ansåg dock att eftersom tröjan var behäftad med ett fel borde han ha rätt till hävning av köpet i kombination med skadestånd motsvarande mellanskillnaden mellan ordinarie priset och realisationspriset. K yrkade i första hand omleverans och i andra hand hävning av köpet i kombination med skadestånd.

Butiken bestred yrkandet och anförde att det hade gått ett halvår sedan inköpstillfället och att det var svårt att säga när hålet på tröjan faktiskt hade uppkommit. Trots detta godkände man reklamationen. Eftersom det inte var möjligt att erbjuda N en likvärdig tröja, återbetalades köpeskillingen på 447,50 kr. Något skäl för skadestånd ansåg man dock inte vara aktuellt i detta fall.

Nämnden gjorde följande bedömning:

Det får anses ostridigt att den tröja som N köpte hos butiken är att betrakta som felaktig. Enligt butiken är det inte möjligt att erbjuda N en likvärdig felfri tröja, vare sig till nedsatt pris eller till ordinarie pris. I stället medger butiken att köpet hävs. N har därmed rätt att återfå erlagd köpeskilling, 447 kr 50 öre, mot att han återlämnar tröjan.

Tvisten i ärendet gäller emellertid om N därutöver har rätt till skadestånd, eftersom han inte kan köpa en annan likvärdig vara till samma pris.

Enligt 30 § konsumentköplagen (1990:932) är säljaren, om han har avlämnat en felaktig vara, skyldig att ersätta köparen för den förlust som denne lider på grund av detta. Det köprättsliga skadeståndets omfattning vid fel i varan regleras i 32 § konsumentköplagen . Säljarens skadeståndsskyldighet omfattar bl. a. ersättning för prisskillnad. Av 33 § konsumentköplagen framgår hur denna ersättning skall beräknas.

Med prisskillnad avses den fördyring som en köpare kan drabbas av om det efter hävning av köpet visar sig att han måste betala ett högre pris än det ursprungliga för att köpa en motsvarande vara. Det krävs inte att köparen har gjort ett ersättningsköp,s.k. täckningsköp, för att rätt till prisskillnadsersättning skall föreligga. Vid beräkningen av ersättning för prisskillnad kan man i stället göra en s.k. abstrakt beräkning, dvs. beräkna ersättningen på grundval av mellanskillnaden mellan gängse pris för varan och avtalat pris ( prop. 1989/90:89 s. 137 f).

När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra enkompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris.

När det gäller den vanligaste typen av realisation, nämligen då säljaren av någon orsak vill minska ett för stort lager av fullgoda varor, har köparen dock rätt att beräkna ersättningen för prisskillnad på grundval av mellanskillnaden mellan det gängseordinarie priset och det avtalade realisationspriset. Om köparen har möjlighet att skaffa en ersättningsvara till ett nedsatt pris, måste han dock välja det alternativet (prop. 1989/90: 89 s. 138).

Av det anförda framgår att N - då det kan antas vara omöjligt för honom att hitta en ersättningsvara av likvärdigt slag till samma nedsatta pris - har rätt att få skadestånd i form av prisskillnadsersättning. Det har inte gjorts gällande att tröjan såldes som defekt eller liknande. Som nämnts skall skadeståndet därför bestämmas till prisskillnaden mellan gängse pris för varan och det pris som konsumenten erlagt vid köpet. I avsaknad av närmare utredning om gängse pris finner nämnden att detta skäligen bör bestämmas till det tidigare gällande ordinarie priset för tröjan, dvs. 895 kr. N bör således ha rätt även till skadestånd med 447:50 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

1,Reparation/åtgärdande
2. Omleverans
3. Prisavdrag/ersättning för att avhjälpa felet
4. Hävning av köpet
Det finns dock ett par undantag:
Om köparen väljer alternativ 1 eller 2 så har säljaren rätt att istället välja det andra av dessa alternativ om han kan visa att det av kunden valda är väsentligt dyrare (KKöpL 26§).
Om köparen väljer alternativ 3 eller 4 så har säljaren rätt att istället välja alternativ 1 eller 2 (KKöpL 27§).Företaget har rätt att häva köpet .

I omleverans ingår samma produkt eller om det är omöjligt en likvärdig vara, dvs inte en vara till samma pris, utan en vara med likvärdiga egenskaper (den må vara billigare eller dyrare).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nexim:

@Pixlchaser: "Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som du återbetalar. I vissa fall har du rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag."

http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...

Lycka till med nyttoavdrag. Det är inte ens tillämpat i detta mål.
Produkten, enligt forumet, har nyttjats i 1 år och något. Man kan även implementera värdeminskning. Fast då är det troligast om kunden själv väljer hävning.

Men lycka till med nyttoavdrag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Chris_Kadaver: Du säger ju detta själv . 1,Reparation/åtgärdande
2. Omleverans
3. Prisavdrag/ersättning för att avhjälpa felet
4. Hävning av köpet
Det finns dock ett par undantag:
Om köparen väljer alternativ 1 eller 2 så har säljaren rätt att istället välja det andra av dessa alternativ om han kan visa att det av kunden valda är väsentligt dyrare (KKöpL 26§).
Om köparen väljer alternativ 3 eller 4 så har säljaren rätt att istället välja alternativ 1 eller 2 (KKöpL 27§).Du vill ha samma kort punkt 2 Men säljaren har rätt att välja punkt 3 eller 4 om det blir för dyrt !. Eller ? . Jag fattar fortfarande inte varför säljaren inte skulle ha rätt att häva köpet .

Enligt texten ovan kan ÅF inte välja punkt tre eller fyra om kunden själv väljer alternativ ett eller två, däremot har de möjlighet att erbjuda alt. ett istället för alt. två och vice versa. Jag vet inte om informationen stämmer över huvud taget men så är nog tanken att texten ska tolkas. Vad som händer om parterna inte kan enas vet jag inte men ett återköp känns i så fall som den smidigaste lösningen för båda parter.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

1060 6GB har gått att få tag i för 2500kr, bara inte just nu. Det är ju ditt problem, inte återförsäljarens.
Överklockning är inte en funktion som stöds officiellt av någon tillverkare. Att du ska neka en ersättning på grund av bristande överklockningspotential är absurt.
Problemet är ju bara att det säger den inte. Du och alla andra som håller på att tjata om "likvärdig produkt" kan ju kika på lagen och visa var det står någonstans: https://lagen.nu/1990:932

Eller så sparar jag dig den tiden och säger att det står inte alls. Ordagrant står det:
"Omleverans" tolkar jag inte som rätt till "likvärdig produkt". Det tolkar jag som att du har rätt att få en exakt likadan produkt. Som jag ser det har du ingen rätt över huvud taget att hålla på att kräva dig till gratis uppgraderingar, och det känns inte relevant över huvud taget vad kortet kostade i ordinarie pris.

Om jag köpte ett dyrt 1070 precis när Pascal kom som nu har dött har jag ju ingen rätt att kräva ett 1080 som ersättning bara för att de har sjunkit till nästan samma pris.

Om de har erbjudit dig ett 1060 3GB så ta det och se glad ut eller ta pengarna tillbaka vilket du redan har blivit erbjuden.

Jaså? Står ju ganska klart och tydligt tycker jag...

Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Kommentar:
Köparen har tre år på sig att reklamera ett fel från dagen man fick tillgång till varan. Reklamationen ska lämnas till säljaren. Om säljaren hänvisar till t.ex en tillverkare så kan köparen välja att vända sig direkt till tillverkaren om det är fördelaktigare för honom. Säljaren har en ovillkorlig plikt att ta emot reklamationen enligt denna lag. Om säljaren skulle ha upphört med verksamheten så har köparen en rättighet att reklamera direkt till någon i tidigare led (se vidare 46 §).

Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Kommentar:
Köparen har i första hand rätt att kräva reparation eller utbyte av varan. I båda fallen ska påföljden utföras utan kostnad för köparen. Alla reparationer ska utföras inom rimlig tid och utan väsentelig olägenhet för kunden. Omständigheter så som varans art och vilket ändamål köparen behöver varan till är vägledande för vad som ska anses som rimlig tid och väsentelig olägenhet. Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt. Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt. Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna. Det är alltså förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet om reparation eller utbyte av varan ska antas eller avvisas. Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lag...

Lagen gäller alla varor – även begagnade varor och varor som säljs till sänkt pris.

Fel på varan
Om det är fel på din vara kan du:

Kräva avhjälpande, det vill säga att få varan reparerad.
Kräva omleverans, det innebär att du får en annan, likvärdig vara.
Kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
Häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
Hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att det ska fungera som säkerhet för ditt krav.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Om ditt grafikkort är trasigt och har ett fel som täcks av garantin se bara till att få det skickat till ASUS. De kommer antingen att laga det eller ge dig ett nytt kort. Blir det ett nytt kort blir det troligtvis ett 1070 du får, men det kan jag förstås inte lova dig.

Sluta krångla med CDON om du vill ha ett 970, kontakta ASUS. Det finns en risk att ASUS säger "kontakta din ÅF och be dem hjälpa dig att skicka kortet till oss". Jag tycker heller inte att du ska nöja dig med ett 1060 3GB. Du har rätt till ränta på dina 2500kr, hur mycket det är ska CDON ha koll på. Det de erbjuder kan du inte argumentera emot, den kommer vara skälig. Försök få till att betala mellanskillnaden så att du kan köpa ett 1060 6GB.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

@Chris_Kadaver: Om ditt grafikkort är trasigt och har ett fel som täcks av garantin se bara till att få det skickat till ASUS. De kommer antingen att laga det eller ge dig ett nytt kort. Blir det ett nytt kort blir det troligtvis ett 1070 du får, men det kan jag förstås inte lova dig.

Sluta krångla med CDON om du vill ha ett 970, kontakta ASUS. Det finns en risk att ASUS säger "kontakta din ÅF och be dem hjälpa dig att skicka kortet till oss". Jag tycker heller inte att du ska nöja dig med ett 1060 3GB. Du har rätt till ränta på dina 2500kr, hur mycket det är ska CDON ha koll på. Det de erbjuder kan du inte argumentera emot, den kommer vara skälig. Försök få till att betala mellanskillnaden så att du kan köpa ett 1060 6GB.

Asus hanterar inga garantiärenden utan hänvisar istället till ÅF. Tycker man att ÅF är orimliga i sin bedömning kan man säkert kolla med Asus och höra vad de tycker och ifall de kanske kan göra ett undantag, vad vet jag. En sak som ingen har påpekat än är att felet inte ens verkar vara bekräftat då Herr Kadaver skrev att återbetalning skulle ske efter det att han skickat in kortet för bedömning.

Det kan ju i så fall vara en bra start att få felet verifierat och konstatera huruvida det är ett fel som omfattas av garantin eller ej, att kortet inte fungerar kan bero på nästan vad som helst.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Lycka till med nyttoavdrag. Det är inte ens tillämpat i detta mål.
Produkten, enligt forumet, har nyttjats i 1 år och något. Man kan även implementera värdeminskning. Fast då är det troligast om kunden själv väljer hävning.

Men lycka till med nyttoavdrag!

Nej, nu blev det syntax error eller något!

Det är inte nyttoavdrag jag skriver om! Du frågade om rätt till ränta på pengarna som betalas tillbaka! Vi tar det en gång till, denna gången får du inte missa den så viktiga ".". Här kommer hela meningen: "Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som du återbetalar.".

Texten på konsumentverkets hemsida fortsätter sedan: "I vissa fall har du rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag.".

Precis som i meningen före åsyftar "du" på "företaget".

Som du skriver är det svårt att lyckas med ett nyttoavdrag på ett grafikkort.
Om kunden har använt det till crypto-valute-mining och på så vis använt kortet onaturligt mycket och förbrukat det inom garantitiden och köpet till slut hävs så skulle man väl kunna göra ett nyttoavdrag för grafikkortet om kunden tjänat ihop en massa bitcoins, eller hur? CDON kommer inte kunna hävda något nyttoavdrag i detta fallet

Men det du skriver om, har ingenting med det faktum att man har rätt till ränta på det beloppet som varit innestående när ett köp hävs.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

@Pixlchaser: "Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som du återbetalar. I vissa fall har du rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag."

http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...

Att notera gällande länken, kunden har rätt att begära att köpet hävs om säljaren inte kan avhjälpa felet eller leverera en ny vara. Säljaren kan dock inte begära att köpet hävs, denne kan erbjuda det eller godta kundens begäran.
Också, får kunden en ny vara, så gäller tre års reklamationsrätt på den också (jag gissar att det kommer att trigga vissa i den här tråden...)

Skrivet av ågren:

Enligt texten ovan kan ÅF inte välja punkt tre eller fyra om kunden själv väljer alternativ ett eller två, däremot har de möjlighet att erbjuda alt. ett istället för alt. två och vice versa. Jag vet inte om informationen stämmer över huvud taget men så är nog tanken att texten ska tolkas. Vad som händer om parterna inte kan enas vet jag inte men ett återköp känns i så fall som den smidigaste lösningen för båda parter.

Om parterna inte kan enas så återstår ARN eller om det gäller något ARN inte tar upp, tingsrätt.

Permalänk
Medlem

Det finns så sjukt mycket såna här trådar ute.
Du har köpt en produkt med ett visst VÄRDE.
Du har rätt att få en likvärdig produkt (i detta fall handlar det om prestanda).
Garantin gäller produktens värde (inte samma pris som du betalade utan dess värde) vilket alltså va originalpriset i det här fallet, som kan jämföras med tröjan på rea.
Du har rätt till din produkt, hänvisa till ärendet med tröjan som tidigare länkats (https://lagen.nu/arn/1999-4494).
Och be dom komma överens om en ersättningsprodukt alternativt säg att du vill ha mellanskillnaden hos ett täckningsköp på något ställe som fortfarande säljer produkten i fråga asdyrt, hittar ni ingen produkt be då om ordinarie priset i ersättning, vilket du enligt det ärendet har rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Att notera gällande länken, kunden har rätt att begära att köpet hävs om säljaren inte kan avhjälpa felet eller leverera en ny vara. Säljaren kan dock inte begära att köpet hävs, denne kan erbjuda det eller godta kundens begäran.
Också, får kunden en ny vara, så gäller tre års reklamationsrätt på den också (jag gissar att det kommer att trigga vissa i den här tråden...)

Om parterna inte kan enas så återstår ARN eller om det gäller något ARN inte tar upp, tingsrätt.

Jag svarade med länken från Konsumentverket till någon som inte trodde på mig att man har rätt till ränta. Han verkar fortfarande inte tro på mig trots citat och källa

Men ja, det finns annat där att ta fasta på, sedan hur saker och ting fungerar i praktiken är lite annorlunda mot hur en arg privatkonsument uppfattar det i stunden :/

Hela denna situation känns i grunden väldigt lättlöst men det håller på att spåra ur helt.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

@Chris_Kadaver: Om ditt grafikkort är trasigt och har ett fel som täcks av garantin se bara till att få det skickat till ASUS. De kommer antingen att laga det eller ge dig ett nytt kort. Blir det ett nytt kort blir det troligtvis ett 1070 du får, men det kan jag förstås inte lova dig.

Sluta krångla med CDON om du vill ha ett 970, kontakta ASUS. Det finns en risk att ASUS säger "kontakta din ÅF och be dem hjälpa dig att skicka kortet till oss". Jag tycker heller inte att du ska nöja dig med ett 1060 3GB. Du har rätt till ränta på dina 2500kr, hur mycket det är ska CDON ha koll på. Det de erbjuder kan du inte argumentera emot, den kommer vara skälig. Försök få till att betala mellanskillnaden så att du kan köpa ett 1060 6GB.

Fast det beror ju på vilka regler som ASUS har när det gäller garantiärenden, skickar de dig en annan, reperarad, vara? Vad får du för garanti på varan de skickar, gäller den svenska reklamationsrätten för den (troligtvis inte), osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Om parterna inte kan enas så återstår ARN eller om det gäller något ARN inte tar upp, tingsrätt.

Jo, men det känns ju inte som en särskilt smidig lösning för endera part och jag förstår inte hur man ens kan överväga att dra ett sånt här ärende till ARN när det handlar om småpengar i sammanhanget. Även om (och det är ett stort OM) TS skulle få ett 1060 6GB eller motsvarande belopp handlar det i så fall om en prisskillnad på ett par hundra kronor och det har i så fall tagit åtskilliga timmar att få.

Den rimligaste lösningen för TS som påstår sig vara i akut behov av ett nytt grafikkort är att ta de 2500kr som erbjuds, köpa sig ett nytt grafikkort illa kvickt och därefter hålla sig borta från CDON (vilket jag f.ö. rekommenderar alla att göra).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz