Grafikkort trasigt inom garantiperiod. Rätt till likvärdig produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Gör antagandet att jag endast spelar BF1?! Köpet är bindande så butiken kan inte välja att häva köpet hur som helst.

Nej, du sa att ett 1060 3GB var sämre i BF1, inte relevant hur som helst. Källa på det, jag är intresserad vart det står att dom inte får ge dig pengarna tillbaka istället för ett likvärdigt kort.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Okey. Vilket grafikkort är likvärdigt då? Jag har rätt till ett likadant eller likvärdigt kort. 1060 3GB presterar mer än 10% sämre än 970 i BF1. Är inte intresserad av pengarna eftersom jag inte får ett likvärdigt kort för 2500:- Så, vilket kort är likvärdigt? Det måste vara semi-passivt kylt och nVidia med stöd för shadowplay. Någon? Vems är ansvaret när ett kort självdör inom garantiperioden? Ska jag behöva få ett sämre kort för det när köpet är bindande?

Bindande ok, men dom kan inte ersätta dig med liknade kort. Så dom har rätt att get dig pengarna tillbaka pga att dom inte kan ge dig en likvärdig produkt! (samt du har massa krav semi passivt shadowplay som dom anser att inte dom kan ge dig.
Du får pengarna tillbaka sen är det inte cdon fel att det gått sönder det kan vara måndags ex, ev handhavande fel).
Nej dom ger dig inte ett sämre grafikkort dom ger dig pengarna tillbaka.
Sen kolla prestanda på riktiga sidor, sen vet du ju säkert att 970 endast har 3.5gb minne! så du är redan lurad

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Har ett gtx Gigabyte 980 G1 gaming, säljer den för 2000kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ll061231:

Har ett gtx Gigabyte 980 G1 gaming, säljer den för 2000kr

Om OP inte tar detta så kan jag bara anta att han är ute efter bråk med ÅF.

Det är ett givet val.
2500kr tillbaka utan kort.
Eventuellt ett 1060 3GB
Ett begagnat 980 för 2000kr.

Vad väljer man tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Bindande ok, men dom kan inte ersätta dig med liknade kort. Så dom har rätt att get dig pengarna tillbaka pga att dom inte kan ge dig en likvärdig produkt! (samt du har massa krav semi passivt shadowplay som dom anser att inte dom kan ge dig.
Du får pengarna tillbaka sen är det inte cdon fel att det gått sönder det kan vara måndags ex, ev handhavande fel).
Nej dom ger dig inte ett sämre grafikkort dom ger dig pengarna tillbaka.

Nu gör du en massa märkliga antaganden här. När har dom påstått att dom inte kan ge mig ett likvärdigt semi-passivt kort med stöd för shadowplay?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu gör du en massa märkliga antaganden här. När har dom påstått att dom inte kan ge mig ett likvärdigt semi-passivt kort med stöd för shadowplay?

Finns ju endast ett kort du kan välja på och det är ett 1060 3GB men du vill ju inte ha detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PWR-RST:

För att OP skrev på ett forum och folk vill kommentera att dom finner OP vara ditten och datten.
Jag anser och hoppas att OP inte får ett 1060 6GB mest av principsak.
Han har rätt till sina 2500kr eller ett likvärdigt kort. Ett 1060 6GB är inte ett likvärdigt kort.

Har en ens laglig RÄTT till ett 1060 6GB? Ingen verkar ha svarat på det. Det vore ju bra om det faktiskt fanns någon som kunde ge ett rakt svar här men tills dess så kommer alla tycka saker om OP.
Fast ett 1060 6GB är inte ett likvärdigt kort utan ett rent aktuellt bättre kort. Varför skulle du få det?
Sen är det inga troll här bara för dom inte håller med dig.

Nej han har inte lagligt stöd att få ett 1060. Han kan få detta mot att han betalar en skälig mellanskillnad.

Säg att han köpte sitt ursprungskort för 2500:- och ett 1060 idag kostar 3800:- och återförsäljaren har inga andra kort att erbjuda;
Då blir kostnaden för stor för återförsäljaren att fullfölja detta köp, vilket gör att deras enda val blir att häva köpet, alt. utföra ett täckningsköp. En skälig mellanskillnad för täckningsköp har genom de mål vi har drivit fram, alltid hamnat på 15%.

Då har OP mao rätt att få 2875:- betalt av 3800:- och mellanskillnaden står OP för.

Jag läser en massa uppmaningar där man skriver det ena och det andra och reciterar till paragrafer utan att förstå sig på hur lagarna fungerar. Mycket ska tolkas vid en sådan bedömning och man ser inte bara över kundens rättigheter. Man ser över skyldigheterna för ÅF samt även deras rättigheter.

Det är nu det är intressant att veta att han har köpt kortet på REA. Han har alltså köpt detta för 2500:-. Då blir ett 1060 "v2" som han vill ha (tror jag läste det?), mycket dyrare och därmed oskäligt för ÅF att acceptera.

Så antingen driver du mot ARN och kanske förlorar detta eller får en betydligt sämre deal eller tom vinner. Eller så godtar du 2500:- och lägger till lite extra för ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Använt i högst 3 månader? Semi-passiv drift? Nä men helt ärligt så köper jag inte begagnade grafikkort som kan ha suttit i vilken mining-rigg som helst hos nån potentiell innerökare som jag inte känner. Dessutom får du inte sälja prylar här utan att först skapa en annons. Men tack för erbjudandet.

Skrivet av anon131444:

Nej han har inte lagligt stöd att få ett 1060. Han kan få detta mot att han betalar en skälig mellanskillnad.

Säg att han köpte sitt ursprungskort för 2500:- och ett 1060 idag kostar 3800:- och återförsäljaren har inga andra kort att erbjuda;
Då blir kostnaden för stor för återförsäljaren att fullfölja detta köp, vilket gör att deras enda val blir att häva köpet, alt. utföra ett täckningsköp. En skälig mellanskillnad för täckningsköp har genom de mål vi har drivit fram, alltid hamnat på 15%.

Då har OP mao rätt att få 2875:- betalt av 3800:- och mellanskillnaden står OP för.

Jag läser en massa uppmaningar där man skriver det ena och det andra och reciterar till paragrafer utan att förstå sig på hur lagarna fungerar. Mycket ska tolkas vid en sådan bedömning och man ser inte bara över kundens rättigheter. Man ser över skyldigheterna för ÅF samt även deras rättigheter.

Det är nu det är intressant att veta att han har köpt kortet på REA. Han har alltså köpt detta för 2500:-. Då blir ett 1060 "v2" som han vill ha (tror jag läste det?), mycket dyrare och därmed oskäligt för ÅF att acceptera.

Så antingen driver du mot ARN och kanske förlorar detta eller får en betydligt sämre deal eller tom vinner. Eller så godtar du 2500:- och lägger till lite extra för ett nytt kort.

Det finns ett likadant kort hos en annan ÅF. http://www.mobilyx.se/sale-out-asus-strix-gtx970-dc2oc-4gd5-a...

3798:- kostar det.

Om vi håller oss kvar vid antagandet som du nu precis gjorde. Jag köpte kortet för 2500:- Kortet går sönder under garanttiden. De har ett likadant kort men nu har priset stigit till 3500:- Skulle de då inte ge mig ett likadant kort för att priset råkar ha stigit sen jag köpte det? Det verkar ju om någonting, helt orimligt. Gjorde de en förlust på 1000:- för att jag var smart och köpte kortet på black friday, så är det väl inget jag ska behöva sota för nu för att kortet inte höll vad det lovade? Dessutom finns ett GTX 1060 6GB hos dem i deras sortiment som de säljer för 3300:- med DirectCU-kylare, semi-passivt etc. Det var det kortet jag länkade till när jag kontaktade dem.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu gör du en massa märkliga antaganden här. När har dom påstått att dom inte kan ge mig ett likvärdigt semi-passivt kort med stöd för shadowplay?

för det kanske inte finns för 2500? Du kan ju inte få ett dyrare kort än va du betalat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

för det kanske inte finns för 2500? Du kan ju inte få ett dyrare kort än va du betalat. Känns som du är en sån person som står och gnäller i kassan på ica för att brödet kostade 2 kr mer än vad det stog.

Och? Vad är ditt problem?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Varför skulle dom inte få häva köpet ?.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att TS har ett lyxproblem faktiskt. Jag skulle lätt kunna ta 2500kr tillbaka och köpa ett 980 och ha kvar 500kr i fickan. I min värld är det en väldigt trevlig prestandabonus mot att jag också får 500kr i fickan.

Lycka till att få till en bättre deal än så.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Chris_Kadaver: Varför skulle dom inte få häva köpet ? .

Klart att de skulle få, om jag godtog det. Men i så fall får dom hellre laga mitt kort. Och kan dom inte det, så vill jag ha det utbytt mot ett likvärdigt kort, med minst 4GB vram. Återigen...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu gör du en massa märkliga antaganden här. När har dom påstått att dom inte kan ge mig ett likvärdigt semi-passivt kort med stöd för shadowplay?

Antagande, nej men du har krav på dom att du ska ha semi passivt samt shadowplay! (shadow play finns ju på 680 t om dvs inget nytt) .
Dom har erbjudigt dig ett 1060 3gb eller pengar.
Du har krav på andra saker lika bra att dom ger dig pengar så du kan leta upp det du ska ha när du nu köper nytt.
Du länkade till en rysk youtube som inte visar ett skvatt, kolla riktiga sidor så ser du att 1060 är bättre än ditt gamla 970 med 3.5gb minne!

Så ta pengarna
Eller jobba vidare med asus tar ca 1 månad innan. du har ett nytt, ev mer kostnader om dom ser nåt som inte stämmer.
Eller fortsätt här alla har ju svarat dig men du verkar ju inte lyssna på andra som säger att det är bättre med 1060 3gb än 970 med sina trasiga 3.5gb minne.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Men det bestämmer väl inte du ? . Dom har väl samma rätt att häva köp som du har ?. Det är väl inte bara du som har rättigheter ? .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Och? Vad är ditt problem?

För att du vill ha ett kort som kostar 1200kr mer än vad du betalat? Det är väl helt orimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Klart att de skulle få, om jag godtog det. Men i så fall får dom hellre laga mitt kort. Och kan dom inte det, så vill jag ha det utbytt mot ett likvärdigt kort, med minst 4GB vram. Återigen...

Men dom kan inte det, därför erbjuder dom full ersättning tillbaka!
Problem solved!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Helt ärligt lägg ner!
Alt 1. Ta ett 1060 och se jäkligt glad ut, grattis du fick ett bättre kort för samma pengar.
Alt 2. Ta 2500:- och inse att du har hyrt ett 970 gratis i ett par månader och nu kan köpa ett bättre kort begagnat. Jag köpte ett 1070 för runt 3000 för några dagar sedan med över 1 års garanti kvar. Runt 50% extra prestanda för 20% högre kostnad.

Men vart tar den egna individens ansvar vägen i dagens samhälle?
Chris_Kadaver du får gärna berätta för oss andra ad du tycker är en skälig ersättning för dina 2500 surt förvärvade slantar?
Ett 1080Ti kanske är på sin plats för sveda och värk och sedan vill du kanske ha en taxi till ICA när du ska posta ditt kort, glöm inte att inet dessutom skickar pingvinstänger så kräv CDON på minst 2st mint.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

970 med sina trasiga 3.5gb minne.

Det är bevisat flera gånger om att GTX 970 kan använda sina 4 GB minne, så sluta sprida gammal desinformation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

För att du vill ha ett kort som kostar 1200kr mer än vad du betalat? Det är väl helt orimligt?

Dagen efter att jag köpte kortet, kostade det 3500:- Jag vill ha ett kort som är 300:- billigare än värdet av det kort jag köpte. Hade inte köpt kortet till fullpris eftersom jag inte tycker att grafikkort är mer värda än 2500:- oavsett prestanda. Av den anledningen passade jag på att köpa på black friday. Och nu vill jag ha kortet lagat, eller ett nytt likvärdigt med minst 4GB vram. Är det så svårt att förstå? Vill inte köpa begagnat av någon klåpare här på forumet. Kortet var endast kört i 3 månader och väldigt få spelsessioner. Vill inte behöva vänta på att elgiganten ska ha rea eller liknande för att köpa ett nytt kort utan jag tycker att butiken kan skicka ett kort som är lika bra, eller minst lika bra i samtliga scenarion.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Ta dina 2500kr och köp ett begagnad 970 för 1000kr (eller vad de nu kostar). Så har du ett likvärdigt kort och 1500kr över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är bevisat flera gånger om att GTX 970 kan använda sina 4 GB minne, så sluta sprida gammal desinformation.

Bra visa mig det då, är det efter dom uppdaterat firmwire lr vad?

Sen rätt roligt att trådskaparen säger att hans grafikkort pajade efter 3 månader, och hanköpte det på blackfriday snabba 3 månader

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Men dom kan inte det, därför erbjuder dom full ersättning tillbaka!
Problem solved!

Fortfarande, vem har sagt att dom inte kan det?

Skrivet av infocus:

Bra visa mig det då, är det efter dom uppdaterat firmwire lr vad?

Sen rätt roligt att trådskaparen säger att hans grafikkort pajade efter 3 månader, och hanköpte det på blackfriday snabba 3 månader

Ja, jag köpte det black friday 2015. Har inte haft tid att spela och först när quake champions betan kom ut så satte jag i kortet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Dagen efter att jag köpte kortet, kostade det 3500:- Jag vill ha ett kort som är 300:- billigare än värdet av det kort jag köpte. Hade inte köpt kortet till fullpris eftersom jag inte tycker att grafikkort är mer värda än 2500:- oavsett prestanda. Av den anledningen passade jag på att köpa på black friday. Och nu vill jag ha kortet lagat, eller ett nytt likvärdigt med minst 4GB vram. Är det så svårt att förstå? Vill inte köpa begagnat av någon klåpare här på forumet. Kortet var endast kört i 3 månader och väldigt få spelsessioner. Vill inte behöva vänta på att elgiganten ska ha rea eller liknande för att köpa ett nytt kort utan jag tycker att butiken kan skicka ett kort som är lika bra, eller minst lika bra i samtliga scenarion.

Tänk ifall du inte ens blir erbjuden ett 1060 3GB.

Varför är du så insatt på just vram när 1060 3GB är ett faktuellt bättre kort än 970 med sina 3.5GB och 0.5 slött.
Det har INTE 4 "hela" GB vram.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Fortfarande, vem har sagt att dom inte kan det?

Du själv har sagt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Tänk ifall du inte ens blir erbjuden ett 1060 3GB.

Varför är du så insatt på just vram när 1060 3GB är ett faktuellt bättre kort än 970 med sina 3.5GB och 0.5 slött.
Det har INTE 4 "hela" GB vram.
Du själv har sagt det.

Nej jag har aldrig påstått det. Jag fick ett mejl där de endast skrev att de gör en återbetalning. Jag skapade en tråd där jag frågade om jag inte har rätt till ett likadant eller likvärdigt kort, vilket det för ganska länge sen fastställts att jag har ur konsumentskyddsperspektiv.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nej jag har aldrig påstått det. Jag fick ett mejl där de endast skrev att de gör en återbetalning. Jag skapade en tråd där jag frågade om jag inte har rätt till ett likadant eller likvärdigt kort, vilket det för ganska länge sen fastställts att jag har ur konsumentskyddsperspektiv.

Du skrev att dom inte har ett 970 i lager och då kan dom givetvis inte ersätta dig med ett.
Varken något av 1060 har 3.5+0.5GB vram.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Dagen efter att jag köpte kortet, kostade det 3500:- Jag vill ha ett kort som är 300:- billigare än värdet av det kort jag köpte. Hade inte köpt kortet till fullpris eftersom jag inte tycker att grafikkort är mer värda än 2500:- oavsett prestanda. Av den anledningen passade jag på att köpa på black friday. Och nu vill jag ha kortet lagat, eller ett nytt likvärdigt med minst 4GB vram. Är det så svårt att förstå? Vill inte köpa begagnat av någon klåpare här på forumet. Kortet var endast kört i 3 månader och väldigt få spelsessioner. Vill inte behöva vänta på att elgiganten ska ha rea eller liknande för att köpa ett nytt kort utan jag tycker att butiken kan skicka ett kort som är lika bra, eller minst lika bra i samtliga scenarion.

970 är ett par år gammalt och dom har det inte på lager, Du har fått erbjudande för 2500kr och då kan du köpa ett 1060 som är likvärdigt ditt gamla 970. Sen har du alla dina krav som dom inte har för samma pris.

Helt orimligt att köpa något på rea sen vill man ha fulltbetalt för varan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

@PWR-RST: Använt i högst 3 månader? Semi-passiv drift? Nä men helt ärligt så köper jag inte begagnade grafikkort som kan ha suttit i vilken mining-rigg som helst hos nån potentiell innerökare som jag inte känner. Dessutom får du inte sälja prylar här utan att först skapa en annons. Men tack för erbjudandet.

Det finns ett likadant kort hos en annan ÅF. http://www.mobilyx.se/sale-out-asus-strix-gtx970-dc2oc-4gd5-a...

3798:- kostar det.

Om vi håller oss kvar vid antagandet som du nu precis gjorde. Jag köpte kortet för 2500:- Kortet går sönder under garanttiden. De har ett likadant kort men nu har priset stigit till 3500:- Skulle de då inte ge mig ett likadant kort för att priset råkar ha stigit sen jag köpte det? Det verkar ju om någonting, helt orimligt. Gjorde de en förlust på 1000:- för att jag var smart och köpte kortet på black friday, så är det väl inget jag ska behöva sota för nu för att kortet inte höll vad det lovade? Dessutom finns ett GTX 1060 6GB hos dem i deras sortiment som de säljer för 3300:- med DirectCU-kylare, semi-passivt etc. Det var det kortet jag länkade till när jag kontaktade dem.

Om dem hade haft kortet själva så hade dem kunnat byta till ett 970, om det du länkar är likadant som det du har så hade dem varit tvungna att ge dig kortet. Men eftersom dem inte har kortet så tvingas dem till ett täckningsköp. Deras pengar är alltså inte inhouse längre. Då är en skälig skillnad för dem att stå enbart 15% i värdeökning för din fördel. Mellanskillnaden betalar du.

Du kan även vända på steken. Du har köpt kortet för 4300:-. Liknande som du länkar kostar alltså 3800:-. Om du fick en hävning så hade du fått 4300:-. Om du fick ett täckningsköp så hade dem bara köpt det kortet för 3800:-.

Förstår inte vad du menar när du skriver att du får sota för ditt köp. Du verkar inte inhalera problemet du ställts inför, då blir det svårt att acceptera goda resonemang.

Du köper Cykel Y för 1000:- två år sedan. Idag är den värd 300:-. Den finns dock ej hos din säljare. Han kan ge dig en annan för 1000:-. Det klassas likvärdig i konsumentköplagens ögon. Men din cykel hade en tuff ringklocka som du älskade djupt. Det faller under affektion, det skiter dem i.
Du hade dock pedaler för handikappade och den cykeln ÅF idag erbjuder för 1000:- har inte detta. Då tvingas ÅF att titta vidare efter liknande alternativ till prisklassen, alternativt höja till en högre prisklass, skälig ökning 15%. Dem hittar en...den kostar tyvärr 2500:-. Du får 150:- i ökning, dvs 1150:- som ÅF betalar, resten betalar du.

Som sagt. Kolla du med ARN. Hoppas du har ett airtight case. Dem brukar slå ner de flesta konsumentkrav jag har stött på... för att i dem flesta fallen är dem för oresonliga.

Permalänk
Medlem

När KKL skriver om likvärdigt handlar inte om pris utan funktion. Det är bara att stå på sig med riktiga argument för varför ett visst korts funktion är viktig för dig. Exempelvis passivt kylt för ljudnivå och minnesmängd som påverkar spel du spelar är fullt tillräckliga argument skulle jag vilja påstå. Har själv en gång i tiden fått ett bättre presterande kort än först erbjudits vid en reklamation då jag kunde visa på att jag behövde ett kort med dubbla DVI utgångar till mina monitorer.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BadArg:

När KKL skriver om likvärdigt handlar inte om pris utan funktion. Det är bara att stå på sig med riktiga argument för varför ett visst korts funktion är viktig för dig. Exempelvis passivt kylt för ljudnivå och minnesmängd som påverkar spel du spelar är fullt tillräckliga argument skulle jag vilja påstå. Har själv en gång i tiden fått ett bättre presterande kort än först erbjudits vid en reklamation då jag kunde visa på att jag behövde ett kort med dubbla DVI utgångar till mina monitorer.

Han har inga rimliga argument varför han ens skulle få ett 6GB versionen dock.

Ett 1060 3GB är ett bättre kort än 970 och de sista 0.5GB kommer inte göra hans spelupplevelse sämre.
Allt ett 970 kan ett 1060 3GB erbjuda.
Alltså, han kan köpa ett 1060 3GB, spara in några kronor och ändå få ett bättre kort.

Men nej, OP vägrar, han ska tamefan ha dom där sista 0.5, annars tar det hus i helvete.