Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

lösenordshanterare för android

Permalänk
Medlem

lösenordshanterare för android

Vilken ska man köra på? Rekommendationer? Jag kör keepass på datorn men tyvärr är det inget att ha till telefonen.
Vill absolut inte spara lösenorden i webbläsaren

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Varför vill du inte ha keepass till mobilen?

Permalänk
Hedersmedlem

Lastpass fungerar bra för det mesta, kört i 3-4 år nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Nu har jag absolut Ingen som helst koll på det här området utan har ganska nyligen själv börjat titta lite mer på sånt här och just nu kör jag https://www.enpass.io/
Skall tilläggas att Enpass också är den första och enda mjukvaran jag provat hitills.
(https://discussion.enpass.io/index.php?/topic/404-security-au...)

https://bitwarden.com/ kanske?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@Gropenator:
Testade på surfplattan förut och det verkade väldigt omständigt..

Skall tilläggas att jag vill ha den synkad till min databas jag har på stationära..

Har du testat den själv på mobilen? Verkar smidigt och enkelt? De kanske gjort den bättre på senare tid.

Tack andra för era tips.. Ska kika närmare

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Gropenator:
Testade på surfplattan förut och det verkade väldigt omständigt..

Skall tilläggas att jag vill ha den synkad till min databas jag har på stationära..

Har du testat den själv på mobilen? Verkar smidigt och enkelt? De kanske gjort den bättre på senare tid.

Tack andra för era tips.. Ska kika närmare

Jag kör keepass2android, går att ställa in så den läser och skriver databasen till valfri molntjänst dit din dator också synkar. I Chrome väljer du share -> keepass2android -> låser upp databasen (jag använder fingeravtryck) -> du får upp prompt om att skifta tangentbord -> väljer keepass2android -> trycker username, password, go och du logga in. Jag har ställt så databasen stänger efter 30s, men du kan ha den öppen alltid om du vill och slippa slå koden varje gång.

Det är inte lika smidigt som autotype på PC, men det funkar bra nog och inloggningen tar bara några sekunder totalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Lastpass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt att man vågar lita på en app för detta. Jag vet att jag låter lite paranoid, men vad är det som säger att dessa apparna inte samlar in lösenord för att vid ett senare tillfälle använda dessa i något ondskefullt syfte? De flesta utvecklarna av dessa appar är för mig helt okända och hur ska jag kunna lita på dom då???

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jag förstår inte riktigt att man vågar lita på en app för detta. Jag vet att jag låter lite paranoid, men vad är det som säger att dessa apparna inte samlar in lösenord för att vid ett senare tillfälle använda dessa i något ondskefullt syfte? De flesta utvecklarna av dessa appar är för mig helt okända och hur ska jag kunna lita på dom då???

Både Lastpass och AgileBits har bra rykten dock såldes Lastpass till LogMeIn. Vet att även Eset(Antivirus) har lösenordshanterade, samma gäller Avast som man önskar lite större aktörer.

Ett alternativ är att använda Opensource lösenordshaterare som KeePass med endast lokalsynk.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jag förstår inte riktigt att man vågar lita på en app för detta. Jag vet att jag låter lite paranoid, men vad är det som säger att dessa apparna inte samlar in lösenord för att vid ett senare tillfälle använda dessa i något ondskefullt syfte? De flesta utvecklarna av dessa appar är för mig helt okända och hur ska jag kunna lita på dom då???

Är man paranoid så kanske det bästa är att förvara sina hundratals lösenord på ett papper i ett bankfack, men hur praktiskt är det? Ta ägarna av Lastpass som exempel (Logmein Inc). Om de skulle stjäla alla användares lösenord för att logga in på deras konton på Sweclockers eller Paypal eller vad det nu må vara, skulle företagets trovärdighet vara skadat för all framtid. För att inte tala om de ekonomiska konsekvenserna det skulle innebära för dem. Skadan skulle definitivt vara större än vad de tjänar på att kunna logga in på sina användares konton.

Vad gäller Keepass så är det open source, är man paranoid kan man ladda ned källkoden och se vad som försiggår.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Är man paranoid så kanske det bästa är att förvara sina hundratals lösenord på ett papper i ett bankfack, men hur praktiskt är det?

Eller förvarar det i huvudet...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Eller förvarar det i huvudet...

Har du så pass bra minne att du kan komma ihåg hundratals (eller till och med ett fåtal) unika lösenord med någorlunda styrka?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör också med lastpass för dator och mobil.

Skrivet av Bläckman:

Eller förvarar det i huvudet...

Är svårt att hålla över 100 användarnamn och lösenord i huvudet när lösen helst ska vara framslumpade med 15 random tecken

Utöver att det möjliggör riktigt starka lösenord som går att ändra efterhand som siterna blir hackade så är det rätt bra att ha lite koll på vilka konton man har vilket syns i en lösenordshanterare.
Har själv avslutat ett gäng konton som jag såg att jag hade i lastpass som jag inte längre önska de ha kvar och dessa hade jag inte ens kommit ihåg att jag hade utan en lösenordshanterare.

Jag tror ju inte att det sitter några onda masterminds och väntar på att suga hem lösenord bakom exempelvis lastpass, men visst är det möjligt att det finns svagheter i hanteringen i något led som man inte har insikt i.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har kört keePass nu i ett par år fungerar utmärkt synkar med google eller onedrive...

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har du så pass bra minne att du kan komma ihåg hundratals (eller till och med ett fåtal) unika lösenord med någorlunda styrka?

Om man har ett system för det är det inga problem. Dessutom är inte alla lösenord unika. Lösenord till mindre känsliga inloggningar, t.ex. diverse forum, är inte heller unika.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

enpass

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Testpilot

Checka gärna Dashlane.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kör också med lastpass för dator och mobil.

Kör du med Firefox integreringen? Testat den?
Jag är nyfiken på lastpass men när jag skulle installera addon för webbläsaren såg jag att den ville ha så jävla mycket permission att ja blev lite förvånad.. Ville övervaka precis allt på i lin webbläsare och det är bara addon. Själva appen från playstore ville också ha bra mycket mer permission än de andra apparna..
Är väl så det är med alls mobilappar numera..

Skrivet av StegeSWE:

Har kört keePass nu i ett par år fungerar utmärkt synkar med google eller onedrive...

Jag själv kör och kört keepass i flera år med på min desktop. Men tycker inte android implementeringen verkar så smidig. Är främst ute efter just enkelt kunna ha det lättillgängligt via mobilen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade också KeePass ett bra tag, funkade bra på datorn med på mobil/surfplatta blev det baar krångligt.
Bytte till LastPass och har varit supernöjd. Ett extra plus att jag kan låsa upp med fingeravtryck och slipper knappa in lösen varje gång.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: testat Firefox addon på mobilen eller kör du bara lastpass appen från playstore?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Gropenator:
Testade på surfplattan förut och det verkade väldigt omständigt..

Skall tilläggas att jag vill ha den synkad till min databas jag har på stationära..

Har du testat den själv på mobilen? Verkar smidigt och enkelt? De kanske gjort den bättre på senare tid.

Tack andra för era tips.. Ska kika närmare

Kör med Keepass2Android Offline, tycker det fungerar utmärkt. Har bara en delmängd av de lösenord jag keepass i datorn i mobilen och jag uppdaterar de inte heller särskilt ofta (har svårt att tro att någon kommer att knäcka något av mina lösenord), så jag behöver inte synka lösenordsfilerna.

Då det är ett aktivt val att inte ladda upp mina lösenord till någon annan server (hur bra de än skall vara krypterade), så går också lastpass med mera bort.

Permalänk
Medlem

Jag har testat många lösenordshanterare och bestämde mig för att BitWarden är bäst för mig. Väldigt bra klienter för alla plattformar och är open source. Om du är extra paranoid så kan du t.o.m "hosta" från din egna server via docker.

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Jag kör med lastpass-appen. Använder chrome på mobilen så firefox-addon har aldrig varit aktuell.

Permalänk
Avstängd

Jag har kört med lastpass i några år, fungerar bra. Kostar typ 24 dollar om året.

Permalänk
Medlem

Inte kört någon lösenordshanterare förut innan förra sommaren då jag beslutade mig för att köra på Dashlane. Betalar 600kr ish för 3 år. Fungerar super bra mellan macbooken, PC och mobilen

Inbyggd password generator och fungerar annars ypperligt Mycket nöjd. Nu behöver jag inte minnas 3 olika lösen som användes överallt utan ett större och betydligt knepigare master password

Permalänk
Medlem

Kör också med BitWarden, började igår. Fungerar väldigt bra, mycket bättre än tredjepartsapparna och webbläsartilläggen som finns till KeePass imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag har kört med lastpass i några år, fungerar bra. Kostar typ 24 dollar om året.

Kostar det? Det hade jag missat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag använder https://play.google.com/store/apps/details?id=org.awallet.clo... tycker den fungerar bra, finns både som gratis och betalversion. Jag har betalversion, där kan man spara databas i någon cloudtjänst, blir lättare när man byter telefon, har för mig att jag betalade 35 kronor, eller nåt sånt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zosma:

Jag använder https://play.google.com/store/apps/details?id=org.awallet.clo... tycker den fungerar bra, finns både som gratis och betalversion. Jag har betalversion, där kan man spara databas i någon cloudtjänst, blir lättare när man byter telefon, har för mig att jag betalade 35 kronor, eller nåt sånt.

Hmm. Jag har gratisversionen och jag får med mig lösenorden mellan mina enheter?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled