Amazon.de "tyskland"

Permalänk
Medlem

Amazon.de "tyskland"

visste inte vilken tråd iag skulle lägga detta i men jag var ute på amazon.de och såg att dem har Fri Frakt till sverige just nu för paket ifrån 39€ och uppåt.
trycker man på des länk så står det att samt Tjeckien,Danmark & Finland också ingår till erbjudandet med fri frakt från o med den summan. dock vet jag inte om de gäller för alla varor då de står att man ska se efter om de står fri frakt på varorna.

vet inte om detta är ett tillfälligt erbjudande eller om detta är vanligt och därför ville jag tipsa om det.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

visste inte vilken tråd iag skulle lägga detta i men jag var ute på amazon.de och såg att dem har Fri Frakt till sverige just nu för paket ifrån 39€ och uppåt.
trycker man på des länk så står det att samt Tjeckien,Danmark & Finland också ingår till erbjudandet med fri frakt från o med den summan. dock vet jag inte om de gäller för alla varor då de står att man ska se efter om de står fri frakt på varorna.

vet inte om detta är ett tillfälligt erbjudande eller om detta är vanligt och därför ville jag tipsa om det.

Amazon. De har haft fri frakt till Sverige ganska länge nu. Har själv beställt rätt mycket därifrån. Det gäller på varor sålda av Amazon eller de som är fulfilled by Amazon.
frakten tar lite över en vecka till Göteborg varjefall. Så beställer du tidigt en måndag kanske de skicket det på onsdag eller ibland torsdag. Det delas ofta upp i flera olika paket med. Sen har du grejerna på kanske onsdag veckan efter.

En störande sak dock som är nytt är att de krånglar med returer nu efter en förändring. Förut fick man en fraktsedel sen var de bara lämna in på posten. Nu måste du själv fixa frakten tillbaks sen får du pengarna tillbaka för frakten.

För min del var detta segt då de på mitt postkontor knappt visste hur man skickar paket utomlands. Dessutom blir det riktigt dyrt. Men visst Amazon betalar ju tillbaks det med tiden..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: okej nice

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk

Det har varit fri frakt i flera år, jag har beställt flertalet gånger från .de och kan rekomendera det starkt. Leveransen är väldigt snabb, brukar ta mellan 3-4 dagar max om det finns i lager.

Permalänk
Medlem

Köpte en portabel AC i fredags frifrakt skulle den vara framme 1-3 aug men jag tog express frakt 10 euro extra, skulle få den idag den 25:e men det dök inte upp något är lite besviken då jag åker bort på långresa imorgon med husvagnen tänkte ta med mig den där. Typiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

En störande sak dock som är nytt är att de krånglar med returer nu efter en förändring. Förut fick man en fraktsedel sen var de bara lämna in på posten. Nu måste du själv fixa frakten tillbaks sen får du pengarna tillbaka för frakten.

Har precis gjort min första retur till Amazon.de och håller med om att det är lite krångligt. Valde att skicka tillbaka med PostNords "Skicka Direkt", så fick kontakta Amazon för att få emailadress för avisering/tracking. Deras support är dock riktigt snabb och proffsig, så jag förlåter dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Det har varit fri frakt i flera år, jag har beställt flertalet gånger från .de och kan rekomendera det starkt. Leveransen är väldigt snabb, brukar ta mellan 3-4 dagar max om det finns i lager.

Har själv över 100ordrar (ja lovar...)
har aldrig tagit 3-4 dagar.. Inte med fri frakt alternativet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av amazon är att det tar 5 dagar med gratis frakt och 3 dagar med express från amazon.de eller uk. Det är ju oftast väldigt billig snabbleveranskostnad vilket ofta gör att jag ändå väljer det. I hemlandet får man ju ofta betala mera för snigelpost.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

@Nima2001: Vad brukar du beställa för något?

Permalänk

Handlar ofta därifrån! Köpt mycket serverdelar, bland annat. Alltid fungerat bra!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Har själv över 100ordrar (ja lovar...)
har aldrig tagit 3-4 dagar.. Inte med fri frakt alternativet...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bor i mellersta sverige, beställer jag en tisdag eftermiddag skickas det nästan alltid under onsdagen och sedan är det i danmark/sverige på torsdagen, sedan max 1 dag för postnord att leverera till mitt ombud. Postnord är faktiskt ganska snabba, förutom alla gånger det strular då ;).

Permalänk
Inaktiv

Amazon är jättebra och ofta betydligt billigare än svenska butiker.
Den fria frakten från tyska Amazon brukar ta en dryg vecka (jag bor i Göteborg) medan brittiska Amazon ofta är snabbare.

Jag handlar omväxlande från tyska och brittiska Amazon. Brittiska Amazon är ofta klart billigare och totalpriset blir ofta lägre trots fraktkostnaden (oftast 60–70 kr). Det ska bli intressant att se vad som händer med brittiska Amazon efter Brexit ...

Amazons kundtjänst är jättebra och när jag för några månader sedan fick ett öppnat och tomt paket skickade de nya saker efter en minutlång webbchatt.

En sak som ofta förbryllar nya köpare är att köpet oftast blir 5–6 procent dyrare än det pris som visas på sidan.
Det har med EU-regler att göra och innebär att företag som säljer för över ett visst årsbelopp till andra EU-länder måste ta ut mottagarlandets moms. En fördel med detta är att du kan köpa saker till ditt företag eftersom Amazon tar ut svensk moms på allt de själva säljer (via ett svenskt momsregistreringsnummer).
Om du köper något från en annan säljare än Amazon (Sold by NN and Fulfilled by Amazon) är det inte ovanligt att du får betala tysk/brittisk moms för dessa varor.

Många småsaker är väldigt billiga på Amazon och man kan till exempel köpa köksprylar och köksredskap av välkända märken betydligt billigare än här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Har själv över 100ordrar (ja lovar...)
har aldrig tagit 3-4 dagar.. Inte med fri frakt alternativet...

Skickades från m.sweclockers.com

Då gissar jag att du bor någonstans i Sverige där Postnord inte orkar leverera paket speciellt ofta. 3-4 dagar är vad gratisfrakt tar för mig också. Expressfrakt går över natten om man beställer "prime" varor.

Något att vara noga med på Amazon är var varan skickas ifrån. Är det inte Amazon själva som skickar varan kan det ta vilken tid som helst och är det Amazon som skickar bör man ha koll på vilket lager varan skickas ifrån om man vill ha den snabbt.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att gratisfrakten tar "3-4 dagar" måste ju mena från att de har postat paketet? Grejen med Amazons gratisfrakt är ju att de verkar ha satt i system att dröja ut på att skicka paketen, för mig har det tagit 3-4 dagar innan paketen ens blivit skickade. Man vet inte vad man får för frakt heller, ibland skickas det med DHL och levereras i Sverige av Postnord, ibland av UPS hela vägen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Någon som har Prime? Är det lönt för oss i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Någon som har Prime? Är det lönt för oss i Sverige?

Nej prime gör inget för frakten till Sverige varjefall. Det gäller bara vissa länder. Sen får du ju några deals från prime som man inte får annars men personligen hittar jag sällan deals som enbart finns för prime..

Tycker fortfarande att det är märkligt att några påstår att grstisfrakten bara tar 3 dagar till Sverige... Det stämmer inte helt enkelt... Som någon annan sa så tar det snarare 2-3 dagar innan de ens skickar paketet från Amazon. Sen tar det absolut inte en eller ens två dagar för paketet att nå Sverige från Tyskland. Och då pratar vi alltid om paket skickade från Amazon då de enbart är de som har fri frakt.
ni får gärna visa en screenshot på era försändelser som tar tre dagar.

När paketet väl nått Sverige så tar det inte mer än 1 dag att få det till Göteborg så det är inte i Sverige fördröjningen sker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av den nordiska vikingen:

@Nima2001: Vad brukar du beställa för något?

Jag har beställt allt från alla möjliga kategorier. Jösses var ska man börja... Verktyg.. Saker till köket som te koppar mixer äggkokare. Massa saker till datorn som mus tangentbord osv. Alltså skulle säga att det mesta jag köpt senaste åren är från Amazon.
Över 100 ordrar från. De och troligen lika mycket från. Co. UK. Varje order I snitt är minst 3 varor.. Vissa över 20..
Jag skulle kalla mig en expert på Amazon shopping

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Man vet inte vad man får för frakt heller, ibland skickas det med DHL och levereras i Sverige av Postnord, ibland av UPS hela vägen.

Enligt min erfarenhet skickas gratisfrakt alltid med DHL. Oftast lämnar sen DHL över till Postnord i Danmark men ibland kör det själva hela vägen. Varför har jag ännu inte klurat ut. UPS har jag bara fått vid expressfrakt.

Skrivet av Nima2001:

ni får gärna visa en screenshot på era försändelser som tar tre dagar.

Jag får ingen bra screenshot som inte outar min adress eller varorna men den senaste ordern placerades 15 April 2018 (vid lunchtid om jag mins rätt) och levererades 17 Apr 2018. Detta var dock en order jag planerade att ta expressfrakt på men checkout snålade jag in på det så det är standardfrakt men alla varor i den finns tillgängliga för expressfrakt.

Min nuvarande order placerades 24 July 2018 och planeras till 31 Jul 2018 vilket är mer, men den innehåller också varor som inte är tillgängliga för expressfrakt och kommer från Amazons långsammare lager.

Återigen, vill man ha det snabbt får man kolla varje vara.

Permalänk
Inaktiv

Handlar nästan uteslutande från Amazon.de

Brukar ta ca 3-5 dagar att få det utan express.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Enligt min erfarenhet skickas gratisfrakt alltid med DHL. Oftast lämnar sen DHL över till Postnord i Danmark men ibland kör det själva hela vägen. Varför har jag ännu inte klurat ut. UPS har jag bara fått vid expressfrakt.

Jag får ingen bra screenshot som inte outar min adress eller varorna men den senaste ordern placerades 15 April 2018 (vid lunchtid om jag mins rätt) och levererades 17 Apr 2018. Detta var dock en order jag planerade att ta expressfrakt på men checkout snålade jag in på det så det är standardfrakt men alla varor i den finns tillgängliga för expressfrakt.

Återigen, vill man ha det snabbt får man kolla varje vara.

Det stämmer att de senaste tiden börjat köra även med DHL på gratisfrakten men det är verkligen nyligen de börjat med detta.. Då har ja stött på det kanske en eller två gånger av 10 och då kan frakten gå snabbare. Men annars är det postnord som är standard.

Jag vet inte riktigt vad det är du menar i det citerade meddelandet. Planerade ts expressfrakt men ändrade dig sen? Vad spelar det för roll..? Tog du expressfrakt eller inte?
För det finns ingen chans att du beställde det en dag och fick det knappt två dygn efter utan expressfrakt. Du hade troligen expressfrakt men glömt av det eller så fixade dom det manuellt åt dig för du ringde och klagade på något kanske?

Om du menar att jag har fel så ta gärna en screenshot och måla över din adress.. Eller klipp ut den...

Man kan experimentera med att ta lite varor i korgen sen gå till kassan och kolla estimated delivery på Fri frakt alternativet... Inget jag hittat har någonsin haft en estimate på 1-2 dagar utan express delivery.. Hittar du nåt länka gärna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Man kan knappast förvänta sig att en kostnadsfri frakt ska vara supersnabb ...?
Jag har aldrig någonsin fått mina saker från Amazon.de på 2–3 dagar och jag beställer nog från Amazon nästan en gång i månaden.
Grejorna kommer ofta efter ungefär en vecka och det är helt ok för mig.

Så här har det fungerat med mina två senaste beställningar (jag bor i centrala Göteborg och samtliga varor i dessa beställningar levererades av Amazon själva):
* Beställde tre varor strax efter kl. 16.00 måndagen 16/7. De har fortfarande inte kommit när detta skrivs (nästan exakt tio dagar senare). Så länge brukar det sällan ta ...
* Beställde fyra varor kl. 15.30 tisdagen 17/7. De skickades i två leveranser. Den första kom till postombudet kl. 15.16 i måndags, d.v.s. efter nästan exakt sex dagar. Den andra kom till postombudet kl. 12.59 i dag, d.v.s efter knappt nio dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det stämmer att de senaste tiden börjat köra även med DHL på gratisfrakten men det är verkligen nyligen de börjat med detta.. Då har ja stött på det kanske en eller två gånger av 10 och då kan frakten gå snabbare. Men annars är det postnord som är standard.

Jag vet inte riktigt vad det är du menar i det citerade meddelandet. Planerade ts expressfrakt men ändrade dig sen? Vad spelar det för roll..? Tog du expressfrakt eller inte?
För det finns ingen chans att du beställde det en dag och fick det knappt två dygn efter utan expressfrakt. Du hade troligen expressfrakt men glömt av det eller så fixade dom det manuellt åt dig för du ringde och klagade på något kanske?

Om du menar att jag har fel så ta gärna en screenshot och måla över din adress.. Eller klipp ut den...

Man kan experimentera med att ta lite varor i korgen sen gå till kassan och kolla estimated delivery på Fri frakt alternativet... Inget jag hittat har någonsin haft en estimate på 1-2 dagar utan express delivery.. Hittar du nåt länka gärna

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tog inte expressfrakt men jag såg till att alla varor fanns tillgängliga för expressfrakt då det var vad jag tänkte ta från början.
Jag menar självklart inte att mina två dagar är normalt, det är den enda gången jag fått det så fort med gratisfrakten. Jag ville bara påpeka att det visst kan gå fort med gratisfrakten eftersom det var sådant snack om att 3-4 dagar aldrig händer eller att de har ett system att medvetet vänta.
Amazon har flera lager i olika europeiska länder, vissa lager är långsammare än andra. Därför är detaljen om att varorna fanns tillgängliga för expressfrakt viktig även om man inte tar expressfrakt. Varor som finns för expressfrakt ligger på snabba lager, ordrar med expressfrakt prioriteras naturligtvis först men har man tur med att det inte är så många så kan man få sina varor väldigt fort trots standardfrakt.

Visst kan jag ta en screenshot och stryka adressen, varför du nu liter mer på en redigerad bild än ord, sitter just nu på en dator utan bildprogram dock så det får bli när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag tog inte expressfrakt men jag såg till att alla varor fanns tillgängliga för expressfrakt då det var vad jag tänkte ta från början.
Jag menar självklart inte att mina två dagar är normalt, det är den enda gången jag fått det så fort med gratisfrakten. Jag ville bara påpeka att det visst kan gå fort med gratisfrakten eftersom det var sådant snack om att 3-4 dagar aldrig händer eller att de har ett system att medvetet vänta.
Amazon har flera lager i olika europeiska länder, vissa lager är långsammare än andra. Därför är detaljen om att varorna fanns tillgängliga för expressfrakt viktig även om man inte tar expressfrakt. Varor som finns för expressfrakt ligger på snabba lager, ordrar med expressfrakt prioriteras naturligtvis först men har man tur med att det inte är så många så kan man få sina varor väldigt fort trots standardfrakt.

Visst kan jag ta en screenshot och stryka adressen, varför du nu liter mer på en redigerad bild än ord, sitter just nu på en dator utan bildprogram dock så det får bli när jag kommer hem.

Du har fel och det är det jag vill försöka få fram. Det kanske kan vara så att just den dagen du beställde en av dina 3 beställninga du lagt någonsin på amazon? faktiskt kom fram efter en och en halv dag på gratisfrakten för att en av amazons delägare var på besök just den dagen och packade dina varor själv... Men det sker inte på något sätt som standard här.
Som sagt jag har över 200 beställningar från amazon.de och amazon.co.uk ihop och det finns andra här i tråden som har liknande. Så tycker det är lite fel när du påstår detta och menar på att vi andra ska tycka detsamma. Då får du faktiskt komma med underlag för att motbevisa oss.

Tills dess så finns det ingen ide att sprida den felaktiga informationen för de som inte vet, vad amazon eller hur det fungerar, som läser denna tråden att tro att om de tar gratisfrakten så kan det på magiska sätt dyka upp paket dagen efter. För så är inte fallet punkt slut.

Nej det finns inga "snabba lager". Det finns lager som är närmare Sverige men finns varan hos amazon så kan du beställa via express frakt så det kvittar om du kikar ifall det finns expressfrakt tillgängligt eller inte. Sold by Amazon eller Fullfilled by Amazon är det som gäller för att det ska skickas från något av amazons lager som finns utspridda på flera platser. Vissa lager ligger närmare men absolut inte så att någon vara ligger på ett speciallager och beställer du fri frakt på den varan så jobbar folk övertid där och tar helikopter med din beställning direkt till Sverige

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Well, min första beställning från Amazon.de har kommit till mitt serviceställe på 2 dagar, beställd med fri frakt (beställning över 39€).
Gjorde beställningen under natten den 25/7, paketet skickades 25/7 och jag fick precis ett SMS om att den finns att hämta.
Amazon skrev att den borde komma nästa vecka, typ 1/8, men det gick lite snabbare

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Jag beställde från Amazon en gång för några år sedan och det som var mest imponerande var att jag fick paketet på under 24 timmar. Tror jag beställde runt kl 14 dag 1 och fick paketet kl 11 dag 2. Måste haft tur, är nog rätt osannolikt att det händer igen.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Jag beställde från Amazon en gång för några år sedan och det som var mest imponerande var att jag fick paketet på under 24 timmar. Tror jag beställde runt kl 14 dag 1 och fick paketet kl 11 dag 2. Måste haft tur, är nog rätt osannolikt att det händer igen.

De har inte haft fri frakt varianten särskilt länge nu. Kanske var innan dess?
När du betalar för frakten där så kan det komma dagen efter utan problem. Då är det antingen DHL eller UPS som hanterar det.

Oavsett till alla som har något super exempel på den gången våren 97 då det gick så himla bra... Det tar cirka en vecka sen ibland kanske det tar 3-4 dagar om man har riktig tur och ibland 12 dagar eller inte alls.. Men kör man gratis frakten från Amazon. De så borde man utgå från cirka en vecka frakt. Allt annat blir missvisande helt enkelt.

Nu hör man ju rykten om att Amazon ska öppna lager i Sverige så.. Vem vet inom kort kanske vi har 1 dag frakt som standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av da-li:

Man kan knappast förvänta sig att en kostnadsfri frakt ska vara supersnabb ...?
Jag har aldrig någonsin fått mina saker från Amazon.de på 2–3 dagar och jag beställer nog från Amazon nästan en gång i månaden.
Grejorna kommer ofta efter ungefär en vecka och det är helt ok för mig.

Så här har det fungerat med mina två senaste beställningar (jag bor i centrala Göteborg och samtliga varor i dessa beställningar levererades av Amazon själva):
* Beställde tre varor strax efter kl. 16.00 måndagen 16/7. De har fortfarande inte kommit när detta skrivs (nästan exakt tio dagar senare). Så länge brukar det sällan ta ...
* Beställde fyra varor kl. 15.30 tisdagen 17/7. De skickades i två leveranser. Den första kom till postombudet kl. 15.16 i måndags, d.v.s. efter nästan exakt sex dagar. Den andra kom till postombudet kl. 12.59 i dag, d.v.s efter knappt nio dagar.

I dag kom den beställning jag gjorde 16/7 – efter elva dagar ...
Men, det var inga akuta saker så jag överlever nog!

Trevlig helg, alla debattglada Swec:are!

Permalänk
Medlem

När man beställer med kort, vilken valuta ska man välja? SEK eller EUR? Min banks pris för 1 euro är 10.3980 medans Amazon tar 10.7122933098. Då borde jag väl betala i Euro så jag växlar hos min bank som är billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

När man beställer med kort, vilken valuta ska man välja? SEK eller EUR? Min banks pris för 1 euro är 10.3980 medans Amazon tar 10.7122933098. Då borde jag väl betala i Euro så jag växlar hos min bank som är billigare?

Jag väljer alltid den valuta som innebär att det är på "min" sida (min bank/korttjänst) som växlingen görs, inte av Amazon eller Paypal eller någon annan, för de har hittills alltid haft ett högre påslag. Så även i ditt fall, som synes.

Jag brukar alltid handla utomlands med Santanders kreditkort, som har 0% valutaväxlingspåslag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@Baxtex: Generellt sätt så lönar det sig att välja lokal valuta och låta sin bank göra växlingen. Värt att tänka på även när en är utomlands och reser