Permalänk

BUDGET 4K TV tips o tankar. (TCL?)

Hejsan har tänkt att köpa mig en större tv i 55" klassen samt för 5k-7k

Kraven jag har är att det är 4k samt HDR.

Läst en del om TCL och då de har väldigt bra pris så känns de intressanta.
Kolla specifikt på denna tv: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/55DP600/tcl-55-4...

Tror ni den skulle bara bra för lite Ps4 pro spel samt film tittade eller är det något den saknar?

Alla åsikter är super välkomna. Samt har ni andra tips skriv gärna de, har nämligen väldigt dålig ide om vad man ska ha

//Emil

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem
Skrivet av Round_Lake:

Hejsan har tänkt att köpa mig en större tv i 55" klassen samt för 5k-7k

Kraven jag har är att det är 4k samt HDR.

Läst en del om TLC och då de har väldigt bra pris så känns de intressanta.
Kolla specifikt på denna tv: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/55DP600/tcl-55-4...

Tror ni den skulle bara bra för lite Ps4 pro spel samt film tittade eller är det något den saknar?

Alla åsikter är super välkomna. Samt har ni andra tips skriv gärna de, har nämligen väldigt dålig ide om vad man ska ha

//Emil

Du verkar inte ha några dödliga krav direkt så jag tror den blir bra.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Lifooz: Ne vill egentligen bara ha en uppgradering från min gamla 32" HD tv för en billig penning

Men 50hz duger det för konsol spelande? Funderar nämligen på ett ps4 pro för att kunna köra deras exklusiva titlar samt RDR 2

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem
Skrivet av Round_Lake:

@Lifooz: Ne vill egentligen bara ha en uppgradering från min gamla 32" HD tv för en billig penning

Men 50hz duger det för konsol spelande? Funderar nämligen på ett ps4 pro för att kunna köra deras exklusiva titlar samt RDR 2

Din konsol kommer inte ens upp i 50hz om du nu kodar om typ bygg bilar med Mulle Meck till att fungera på den.

50Hz är 50 uppdateringar av bilden per sekund. Detta är alltså max vad TVn kan hantera.
Din Playstation-4 kör normalt 30FPS vilket i detta fall blir 30 nya bildrutor per sekund.
Alla apparater du hittar med allt från 70- flera tusen Hz är bara interpolering.

Så kasta ut din 32"are och ge dig själv en bra och vettig efterträdare.
TCL är kinesiska om jag minns rätt men de har väldigt bra apparater för pengen.

Skall du ha Samsung, LG osv så är det andra priser och då dödar det själva grejen med att köpa en budget-TV för att den är tillräcklig för just dig.

Playstation-4 Pro klarar 60Hz i 4K UHD om den drar ner på allt gosigt om jag säger så.

Annars lägger den sig likväl på 30Hz ändå. Och även om den skulle hoppa upp i 60Hz så är det inte hela världen ändå, det är ju bara 10 i skillnad.

Vet inte exakt hur Sony har gjort med original och pro då jag inte äger konsolen men det är den uppfattningen jag har fått efter att jag läst på.

Njaeh, jag tror TCL´en kommer bli bra för dig.

EDIT: När jag tänker efter så har min ena polare haft en PS4 original, den körde 30Hz 1080P
Det var rätt smärtsamt att spela då jag märkte av 30Hz.
Då är PS4 pro ett vettigare val då den är starkare än original.
Och är du inte inne i något "system" så finns också Xbox-one-X som klarar 4K 60Hz med uppskruvade reglage.

Funderar själv på en One-X åt mig och tjejen när jag flyttar ihop med henne i USA, då kanske jag kan få iväg hennes PS-4 original.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Lifooz: Tack så hemskt mycket för hjälpen samt jätte snällt att du tog tiden att svara denna sena timme! Blir att åka o kolla på en imorgon och förhoppningsvis njuta av lite 4k Netflix

/Emil Wiklöf

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem
Skrivet av Round_Lake:

@Lifooz: Tack så hemskt mycket för hjälpen samt jätte snällt att du tog tiden att svara denna sena timme! Blir att åka o kolla på en imorgon och förhoppningsvis njuta av lite 4k Netflix

/Emil Wiklöf

Inga problem min vän, sitter ändå och uppdaterar en laptop som jag skall ge till Morsan och hennes pojkvän.
Som vi båda vet så anstränger sig inte Windows update för att det skall gå extra snabbt direkt.

Ja men absolut, åk iväg och se vad du tycker om den, lek gärna runt lite med inställningarna också då apparaten i butiken är programmerad för att "sticka ut" bland sina rivaler och då är allt uppvridet så mycket som möjligt.
TV´n i butiken återställer sig sedan då den är inställd i ett butiksläge så det behöver du inte vara rädd för.

/ Johan Lööw, Alias Lifooz.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lifooz:

50Hz är 50 uppdateringar av bilden per sekund. Detta är alltså max vad TVn kan hantera.

Det finns alltså inga 50 Hz-TV på marknaden. Ja, om man inte går tillbaka till tjock-TV-tiden då.

Alla TV-apparater idag (och de senaste 10+ åren) är kapabla till 60 Hz och de dyrare modellerna har paneler som klarar 120 Hz men detta är sällan tillgängliga för externa källor. LG och Samsung har smugit in officiellt stöd för 1080p/120 Hz på en del av sina 2018-modeller i toppklassen.

Tar upp det här: https://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introdu... och här: https://www.sweclockers.com/artikel/25869-teknikstund-basta-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Round_Lake:

Hejsan har tänkt att köpa mig en större tv i 55" klassen samt för 5k-7k

Kraven jag har är att det är 4k samt HDR.

Läst en del om TCL och då de har väldigt bra pris så känns de intressanta.
Kolla specifikt på denna tv: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/55DP600/tcl-55-4...

Tror ni den skulle bara bra för lite Ps4 pro spel samt film tittade eller är det något den saknar?

Alla åsikter är super välkomna. Samt har ni andra tips skriv gärna de, har nämligen väldigt dålig ide om vad man ska ha

//Emil

Den vekar vara bra! https://www.ljudochbild.se/test/tv/tcl-55dp660/

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Lifooz: Snällt gjort! Windows update är inget man är jätte fan av. Vart ett par gånger de har tvingat än formatera om datorer då de fryst

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Avstängd

Såg att du hade en budget men tänkte ändå flinka in med OLED TV från LG för 9999 på rea idag hos media markt.

Såg annons specifikt på Instagram. Efter närmare eftersökning så hittar jag inte denna på deras hemsida.

Permalänk
TCL Nordic

@Round_Lake:

Hej,

säg till om det är något du undrar över när det gäller TCL så skall vi svara så fort vi hinner.

Mvh Pelle, TCL

Permalänk

@TCL_Nordic: Tack för erbjudandet Pelle!
Gjorde en chansning på TLC förra året och har inte ångrat det alls. För pengarna jag fick betala är jag verkligen nöjd och har nu njutit av massor av spel på PS4 samt film o fotboll med vänner, till och med fått några att införskaffa sig TLC fast lite nyare än vad jag har

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63-69tum/lg-65uk...

Något att ha? Riktigt sugen. Verkar ha låg input lag på 9ms. Men vet inte om jag ska avvakta black friday

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@pacc: Avvaktar nog BF, känns som det kan komma något bra.

Permalänk
TCL Nordic

@Round_Lake:

Härligt att höra att du är nöjd

Mvh Pelle, TCL