Huset brann ner, vad nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Du ställer ju fram precis det som beskrevs skulle ha en extra försäkring. Med andra ord är du redan kontrad på förhand i försöket att slå hem en poäng.

Du är medveten om att en objektsförsäkring inte innebär att du inte måste styrka innehav och värde av föremålet, non?

Skrivet av Yonie:

Kliver man in i riktigt höga värden kommer försäkringsbolaget kräva någon form av bevis. Det kan man nog förvänta sig.

Well whaddaya know.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

@Lcars: Det gjorde våra grannar iaf. Men dom kanske hade ett oskäligt försäkringsbolag.

Visa signatur

1337

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

I sådana fall bör du konsultera din fru en extra gång, för det du säger faller på sin egen orimlighet. Skulle man automatiskt bara acceptera 100% av kundens uppgifter utan några som helst underlag bara för att det är en totalbrand?

Vad förskräckligt att mina tolv Rolex-klockor och fem Picasso-tavlor förstördes, tur att ingen kommer ifrågasätta om jag haft dem eller ej!

Den som väntar sig att kunna göra anspråk på precis vad som helst vid en totalbrand utan att besiktningsmannen lyfter ett ögonbryn kommer få sig en kalldusch om det faktiskt händer.

Det har jag gjort. Du har inte tolv rolex klockor utan någon form av extra sakförsäkring. Dessa läggs till vid sidan om din vanliga hemförsäkring. Således betalar du en extra premie för dessa försäkringar för att täcka stöld, förslut eller annat. Allt som har ett värde över ett PBB bör ha en egen sakförsäkring. Men eftersom du verkar vara mr know it all så behöver jag inte förklara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

I sådana fall bör du konsultera din fru en extra gång, för det du säger faller på sin egen orimlighet. Skulle man automatiskt bara acceptera 100% av kundens uppgifter utan några som helst underlag bara för att det är en totalbrand?

Vad förskräckligt att mina tolv Rolex-klockor och fem Picasso-tavlor förstördes, tur att ingen kommer ifrågasätta om jag haft dem eller ej!

Den som väntar sig att kunna göra anspråk på precis vad som helst vid en totalbrand utan att besiktningsmannen lyfter ett ögonbryn kommer få sig en kalldusch om det faktiskt händer.

Tavlor och klockor mm för miljoner har du nog extra försäkrad.
När morsan och farsans hus brann ner för 5 månader sen.
Så räknade försäkringsbolaget typ såhär "ett hus i X storlek har ca X mycket i värde normalt i lösöre" tror dom betalade ut typ 3-400k innom typ 1 vecka för lösöre.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

https://www.byggahus.se/forum/threads/viksbergs-gard-dont-wor...

Där finns mycket info, lång tråd men mycket matnyttigt. En hel del tips om hur man kan förhandla med sitt försäkringsbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Tjo, i söndags natt brann mitt och frugans hus ner. Vi båda och husdjuren kom ut men annars försvann i stort sett allting i elden.

Är det någon som vart med om detsamma som kan berätta hur processen går till? Just nu känner jag mig väldigt vilse och har ingen kontroll över någonting. Jag och frugan har börjat skriva ner vad som försvann men det är väldigt tungt psykiskt så det kommer ta tid.

https://i.imgur.com/MOjWJG0.jpg

vårt hus brann för 12år sedan, det kommer göras en brand undersökning för att fastställa orsak,
1: det kommer ta lång tid, du kommer få bråka om minsta sak. om du vill återställa ditt hus, särskilt om du inte nöjer dig med standard budet hus med gipsväggar utan trä bakom. (tog mer än två år för själva huset+2 år för trädgården)
2: tänk på att normalt sätt så står bolaget bara för 1år av din hyra på din tillfälliga lägenhet, se till att dom går med på att stå för kostnaden tills du flyttar in i det nya huset. du kan hyra ett hus eller lägenhet av en släkting, tex hyrde jag en stuga första tiden av min far.
3: dom kommer troligen ta ut en mäklare som gör en värdering av vad du skulle kunna fått för huset, ofta vill dom då ge dig ett skambud,
säg nej och begär att det byggs upp exakt som det var för ni skulle bo där hela livet, då kommer dom vilja förhandla.
första budet för oss var 1.2miljoner i slutet blev det strax över 5miljoner.
4: SPELA IN ALLA MÖTEN, kan inte vara nog tydlig med detta, dom kommer göra små hot och försöka skrämma er till dålig uppgörelse, då är det väldigt bra att ha det inspelat och vipps blir dom medgörliga.
5: se till att få dom att står för återställning av trädgård, detta görs normalt sätt inte.
6: när det gäller lösöre, här finns det en ful sak, har du saker för tex 1000000 men bara har en försäkring för lösöre på 500000kr då är du underförsäkrad och du får då halva värdet av 500000kr, dvs 250000, med andra ord håll koll på vad du skriver upp som förlust
7: skicka inte saker på tvätt om det inte är minnessaker, detta dras från lösöret.
8: om det är ocab som ska plocka det brandskadade godset, se till att kolla smycken osv, det har en tendens att försvinna när dom plockar saker, när dom gjorde för mig så meddelade vi att vi kontaktat polisen + dvs guldhandlare om smycken som var unika, vipps så hittades dom smyckena men inte dom som var standard utförande även att dom låg jämte varandra i huset. (vår skadereglerare var med när dom dök upp, jävlar vad arg han var på dom)
9: något som kan vara bra att veta, dom tar ofta en jäkla tid på sig för att riva det gamla huset, under denna tiden kommer allmänheten se ditt hus som allmänning, dvs folk kommer gå och sno saker. tex snodde dom delar av köket för oss och försökte sno bergvärme pannan men dom hade inte tömt den så den var för tung för dom.
10: när du bygger det nya huset, dra 10x tom slang än vad du tänkt, du kommer ändå sakna uttag osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbzor:

Det har jag gjort. Du har inte tolv rolex klockor utan någon form av extra sakförsäkring. Dessa läggs till vid sidan om din vanliga hemförsäkring. Således betalar du en extra premie för dessa försäkringar för att täcka stöld, förslut eller annat. Allt som har ett värde över ett PBB bör ha en egen sakförsäkring. Men eftersom du verkar vara mr know it all så behöver jag inte förklara det.

Då kör vi igen: Du måste fortfarande styrka innehav och värde av saker som du har objektsförsäkrat. En försäkring är inte magisk.

Skrivet av robbzor:

Men eftersom du verkar vara mr know it all så behöver jag inte förklara det.

Nej, det behöver du inte.

Tänk vilka konstiga saker en människa kan snappa upp som skadereglerare för brandskador. Men jag hittar väl bara på, antar jag.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboTorsten:

@Lcars: Det gjorde våra grannar iaf. Men dom kanske hade ett oskäligt försäkringsbolag.

Inte alls omöjligt.

Men som sagt är det inte bara en fråga om pengar; det låter romantiskt att bo på hotell, men det är inte särskilt kul om det blir över en längre tid, speciellt om det rör sig om en hel familj. Prova att bo i ett rum i 6 månader där du inte har någon som helst möjlighet att laga mat eller komma undan från resten av familjen.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Då kör vi igen: Du måste fortfarande styrka innehav och värde av saker som du har objektsförsäkrat. En försäkring är inte magisk.

Nej, det behöver du inte.

Tänk vilka konstiga saker en människa kan snappa upp som skadereglerare för brandskador. Men jag hittar väl bara på, antar jag.

Om du ha en sakförsäkring på en rolex eller tolv rolex i ditt fall. Dessa intyg och certifikat brinner ner i samband med branden. Du har inget annat som intygar dina klockor. Du menar mao att du inte kommer få tillbaka ett öre för de? Det låter verkligen rimligt.

Det finns ju en anledning på varför det finns olika belopp som lösöre och sakförsäkringar. Menar du då att dessa är helt onödiga? Varför ska jag ha ett lösöre på 500 000 om det inte spelar någon roll? Makes absolutley no sense at all.

Hade jag haft 12 rolex klockor hade jag förvisso samlat de dokumenten i ett bankfack eller något annat som möjligtvis skulle kunna skyddas ifall något skulle hända.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av robbzor:

Om du ha en sakförsäkring på en rolex eller tolv rolex i ditt fall. Dessa intyg och certifikat brinner ner i samband med branden. Du har inget annat som intygar dina klockor. Du menar mao att du inte kommer få tillbaka ett öre för de? Det låter verkligen rimligt.

Det finns ju en anledning på varför det finns olika belopp som lösöre och sakförsäkringar. Menar du då att dessa är helt onödiga? Varför ska jag ha ett lösöre på 500 000 om det inte spelar någon roll? Makes absolutley no sense at all.

Hade jag haft 12 rolex klockor hade jag förvisso samlat de dokumenten i ett bankfack eller något annat som möjligtvis skulle kunna skyddas ifall något skulle hända.

Klockor, smycken och värdesaker med höga värderingar ersätts oftast bara till ett visst belopp. Kolla dina försäkringsvillkor för att se vad som gäller för dig. 50' är en vanlig siffra t ex.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbzor:

Hade jag haft 12 rolex klockor hade jag förvisso samlat de dokumenten i ett bankfack eller något annat som möjligtvis skulle kunna skyddas ifall något skulle hända.

Hade jag haft 12 Rolex hade jag haft själva klockorna i ett bankfack...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Hade jag haft 12 Rolex hade jag haft själva klockorna i ett bankfack...

Varför inte sälja av dom och sätta in pengarna på sparande? Du har ju ingen glädje av prylar som inte används, hur ofta kommer du orka gå till bankfacket för att ta reda på vad klockan är?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

TS, om det finns ngt av värde i huset som kan räddas från branden, som guld/ädelstenar, glöm inte att ta det SNABBT!
ÄVEN om polisen/brandmännen (som inte bryr sig!) säger att du inte tillåts att gå in i huset!
Min mor lät hennes juveler vara kvar i huset efter branden, men efter bara en vecka tog sig tjuvar in i det brända huset och stal guld och ädelstenar från henne!

Del borttagen i förebyggande syfte /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av robbzor:

Om du ha en sakförsäkring på en rolex eller tolv rolex i ditt fall. Dessa intyg och certifikat brinner ner i samband med branden. Du har inget annat som intygar dina klockor. Du menar mao att du inte kommer få tillbaka ett öre för de? Det låter verkligen rimligt.

Javisst är det så. Därför man hade bankfack. Du kommer få tillbaka någonting men med stor sannolikhet inte lika mycket som om du har intygen kvar.
Vänd på resonemanget, om du inte skulle behöva styrka att du hade 12 klockor/bilar eller vad det nu må vara med kvitton eller liknande, vad skulle då hända när ett huse brinner ner? Alla skulle springa runt och säg att det hade minst 4st ponnys 2st F1-bilar och flera kilo guldtackor i källaren.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Otrolig tråkigt att läsa. Men ni har liven i behåll, och mycket som har personligt värfe kanske är borta.
Jag själv har 2 tb utrymme på Google Drive. Så om min bostad brinner ner finns det mycket sparat hos Google.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Javisst är det så. Därför man hade bankfack. Du kommer få tillbaka någonting men med stor sannolikhet inte lika mycket som om du har intygen kvar.
Vänd på resonemanget, om du inte skulle behöva styrka att du hade 12 klockor/bilar eller vad det nu må vara med kvitton eller liknande, vad skulle då hända när ett huse brinner ner? Alla skulle springa runt och säg att det hade minst 4st ponnys 2st F1-bilar och flera kilo guldtackor i källaren.

Mycket riktigt. Och du anar inte hur mycket folk gillar att bättra på listan när de anmäler saker till sitt försäkringsbolag.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Inaktiv

Lite OT, men vad gäller för bankfack idag? Hos de som jag kikar hos får man ju inte ha något av värde i dem längre.

OnT, känner för OP, har inget att bidra där, förutom att jag hoppas att allt ordnar sig till slut.

Alla borde ta en dag och fota allt du äger, kör upp på någon molntjänst. Detta hjälpte oss enormt efter brand, hade tidigare tagit bilder eftersom någon rekommenderat det vid en middag vi hade. Kvitton kan ju försvinna eller tappa färgtrycket, upptäckte man. Ha en offsite backup på viktig data, som man ska ha, men många kör bara en kopiering till en hårddisk bredvid. Saker ersätter man, men trettio års familjebilder/videor mm? Ett litet brandklassat förvaringsskåp är bra för mormors vigsel ring etc om du har plats, kostar inte mycket, sätter även käppar i hjulet för många inbrottstjyvar!

Permalänk
Medlem

Vi har hittat ett annat boende nu och försäkringen betalar mellanskillnaden samt skickar över en bra slant i förskott så vi kan köpa nå inredning, köksredskap etc. Helvete vilken ikea-tripp som står framför en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Ok, nu har du framgångsrikt rensat bland prylarna. Nu har du mindre prylar att hålla reda på, att sköta, att städa och fundera över om du skall köra det till tippen. Fixat. Klart.

Var nu jävligt försiktig när du köper nytt. Ta det lugnt. Känn efter vad du verkligen behöver. Om du anammar en mera minimalistisk livstil kommer du se att det finns en befrielse i det. Som det heter i visan "freedom is when you have nothing left to lose".

En kul detalj, om du köper allt nödvändigt på IKEA så blir kvittot ungefär tre meter långt. Mera minimalistiskt så räcker det med två meter. Typ.

På riktigt??? Skriver du verkligen detta? Otroligt oskön person du verkar vara!

Till WaspCustoms, även om jag inte känner er så beklagar jag det som har hänt er. Hoppas på det bästa!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wip3:

På riktigt??? Skriver du verkligen detta? Otroligt oskön person du verkar vara!

Till WaspCustoms, även om jag inte känner er så beklagar jag det som har hänt er. Hoppas på det bästa!

Håller med. Sjukaste kommentaren på länge. Vissa lever väl ensamma utan några saker som har någon faktisk betydelse och bryr sig inte om de blir av med allt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Pontus, beklagar djupt. Glad att ni båda klarat er och givetvis även djuren.

Du har fått många bra förslag men en sak som ingen tagit upp än är offsitelagring. Idag har ni "bara" djur men troligtvis finns barn med i planeringen. Att tappa alla minnen är tråkigt men att planera för att spara kort på annat än egen NAS är nått som jag rekommenderar. Det behöver inte vara en brand nästa gång om ni har otur igen utan stöld eller bara en crash som tar med sig diskarna.

Även om man förlorar allt det fysiska har man då ändå kvar foton etc som stöd från när barnen var små, från resor man gjort och mycket annat som är en del av ens liv. Är man ambitiös så har man scannat kvitton och sparat så har man mycket lättare att kunna göra anspråk på vad man förlorat.

Lycka till med allt och glöm aldrig att hälsan är det viktigaste vi har och ni tillsammans med djuren klarat er från det här.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wip3:

På riktigt??? Skriver du verkligen detta? Otroligt oskön person du verkar vara!

Till WaspCustoms, även om jag inte känner er så beklagar jag det som har hänt er. Hoppas på det bästa!

Min kommentar verkar ha landat helt fel så jag skall försöka förklarar bättre hur jag tänker.

Det första är att i ett sådant här läge får man bara gilla läget. Det var inte planerat eller önskat men nu är läget som det är. Man får acceptera det och så snabbt som möjligt ställa om till att göra något bra av situationen, att försöka se vilka möjligheter det finns i situationen och vad positivt det trots allt kan leda till.

Jag tänker alltså så här själv. Det hänger ihop med att jag bott utomlands i flera vändor. För varje vända bryr man sig mindre och mindre om prylar. Till slut har man en mycket krass syn på prylar. Andra med liknande erfarenheter reagerar på precis samma sätt. Det är så man reagerar. Så om man nu gör tankeexperimentet med att nästa hus också brinner upp. Det är inte kul men sådant händer. Repetera detta ett halvdussin gånger. Där står jag.

Det var med detta tankesättet jag ville stötta TS, att få honom att vända på perspektivet från att se förlusten till att se öppningarna och möjligheterna. Vilket antagligen TS också kommer att göra. Så småningom kommer det troligen växa fram en mera krass syn på prylar. Vilket faktiskt, enligt min mening, kan vara något positivt. Inte alls säkert att TS håller med mig, säkert inte nu, men jag behöver inte heller tycka likadant som TS. Alla tänker vi olika. Jag ville mest bara bidra med mitt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Otrolig tråkigt att läsa. Men ni har liven i behåll, och mycket som har personligt värfe kanske är borta.
Jag själv har 2 tb utrymme på Google Drive. Så om min bostad brinner ner finns det mycket sparat hos Google.

Ja fan nu börjar man överväga att bara punga fram och köra på 2TB (99 kr/mån) istället för att dumsnåla på 200 GB och "bara spara det viktigaste".

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

@anon214822: Att förlora alla sina saker i en eldsvåda kan ju inte jämföras med ett aktivt val där man gör av med sina saker när man flyttar? För mig en helt haltande logik. Många saker har säkert ett emotionellt värde!?

Jag förstår din poäng om att man i många fall samlar på sig saker som inte behövs och skulle behöva städa, men att få det kastat i ansiktet efter en olycka känns ju inte helt ok. Empati är ordet du söker.

Jag känner inte WaspCustoms så jag vet inte om han tyckte ditt inlägg var bra, men hade jag varit i hans situation så hade jag INTE uppskattat det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Vi har hittat ett annat boende nu och försäkringen betalar mellanskillnaden samt skickar över en bra slant i förskott så vi kan köpa nå inredning, köksredskap etc. Helvete vilken ikea-tripp som står framför en.

Jag sörjer med dig med tanke på vilken heldag det kommer bli bland IKEA:s hyllor. När jag åker dit så gör jag det för att jag måste och då gärna korta stunder, rekordet är runt 5 minuter. Rädd för att din shoppingtur kommer bli längre.
Lycka till och hoppas allt löser sig. Jag är inte avis på något.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Glad att ni är välbehållna allihopa! Det är ju trots allt det viktigaste.
Försäkringsbolaget i första hand men om det nu är i deras händer redan så är det bara vänta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wip3:

@Lars Celander: Att förlora alla sina saker i en eldsvåda kan ju inte jämföras med ett aktivt val där man gör av med sina saker när man flyttar? För mig en helt haltande logik. Många saker har säkert ett emotionellt värde!?

Jag förstår din poäng om att man i många fall samlar på sig saker som inte behövs och skulle behöva städa, men att få det kastat i ansiktet efter en olycka känns ju inte helt ok. Empati är ordet du söker.

Jag känner inte WaspCustoms så jag vet inte om han tyckte ditt inlägg var bra, men hade jag varit i hans situation så hade jag INTE uppskattat det...

En lumparkompis förlorade bägge föräldrarna i en trafikolycka när han var 15. Han sa att det var det bästa som hänt honom. Hän kändes också som en ovanligt självständig kille. Tuffa omständigheter hade tvingat honom bli en bättre människa än han kanske annars hade varit.

Så när TS frågar om råd så är mitt råd att se möjligheterna i situationen, att försöka vända det till något positivt. På kort sikt kan det kännas brutalt men på lång sikt kanske det är det bästa rådet.

Att göra sig mindre beroende av pryla, att avsiktligt släppa emotionella kopplingar till det materiella, ger för mig både frihet och trygghet. På den tid man har i livet så hinner man, och kan, testa olika alternativ och projekt. Att medvetet gå ner i standard gör att man till exempel kan jobba mindre eller med sådant som känns roligare och meningsfullt, att helt enkelt leva ett på andra sätt rikare liv. En granne hade jobbat på ålderdomshem och sett att det finns ingen, INGEN gamling som tycker att dom lagt för lite tid på jobbet. Via en hobby har jag umgåtts med extremt rika personer och sett att rikedomen har sitt pris, ett pris som jag inte är beredd att betala.

Men visst, vi är alla olika med olika levnadserfarenheter bakom oss. Det är fritt fram att tycka något helt annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

En lumparkompis förlorade bägge föräldrarna i en trafikolycka när han var 15. Han sa att det var det bästa som hänt honom. Hän kändes också som en ovanligt självständig kille. Tuffa omständigheter hade tvingat honom bli en bättre människa än han kanske annars hade varit.

Så när TS frågar om råd så är mitt råd att se möjligheterna i situationen, att försöka vända det till något positivt. På kort sikt kan det kännas brutalt men på lång sikt kanske det är det bästa rådet.

Att göra sig mindre beroende av pryla, att avsiktligt släppa emotionella kopplingar till det materiella, ger för mig både frihet och trygghet. På den tid man har i livet så hinner man, och kan, testa olika alternativ och projekt. Att medvetet gå ner i standard gör att man till exempel kan jobba mindre eller med sådant som känns roligare och meningsfullt, att helt enkelt leva ett på andra sätt rikare liv. En granne hade jobbat på ålderdomshem och sett att det finns ingen, INGEN gamling som tycker att dom lagt för lite tid på jobbet. Via en hobby har jag umgåtts med extremt rika personer och sett att rikedomen har sitt pris, ett pris som jag inte är beredd att betala.

Men visst, vi är alla olika med olika levnadserfarenheter bakom oss. Det är fritt fram att tycka något helt annat.

Det enda jag motsätter mig är om Du försöker "pracka på" dina åsikter på TS och andra. Annars är jag 100% öppen med olika livsåskådningar så att säga. Personligen tycker jag att det går att särskilja på olika materiella ägodelar.

Fysiska foton och möjligen andra minnen av nära och kära är helt förståeligt att ha emotionella kopplingar till, medan saker som sin "älsklingsdator", "älsklingsfordon", med mera, kanske kan bli en överdrift i vissa fall.

Troligen är din lumparkompis ett extremexempel och möjligen är det en minoritet som skulle växa som människa efter en sådan händelse medan många (jag spekulerar) skulle få ärr för livet.

Hursomhelst hoppas jag att det går framåt för TS och att personligt viktiga minnen går att återfinna i det "Digitala Molnet".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har rensat lite i tråden, var trevliga mot varandra!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag sörjer med dig med tanke på vilken heldag det kommer bli bland IKEA:s hyllor. När jag åker dit så gör jag det för att jag måste och då gärna korta stunder, rekordet är runt 5 minuter. Rädd för att din shoppingtur kommer bli längre.
Lycka till och hoppas allt löser sig. Jag är inte avis på något.

Vi klarade oss på lite under 2 timmar, två kundvagnar fyllda med grejer och "lite" möbler beställt med hemkörning. Phew. Glad att det är klart.