AMD Ryzen 5000-processorer säljs till överpris av ockrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Varför ska SweClockers ta ställning till att folk vill tjäna lite extra pengar? Det är väl upp till dig som köpare om du är villig att köpa eller inte.

Säger du likadant till ägaren till den lokala macken, som tar 35 kr för en påse chips? Eller den lokala pizzabagaren som tar 40 kr för 1.5 liter Coca Cola? I mitt fall väljer jag helt enkelt i att skita i att köpa Coca Cola där och Chips på macken, även om det tar en stund extra att ordna det.

Varken Chips eller Coca-Cola är bristvara. För dessa två har du också (väldigt ofta) fler butiker att välja mellan med positivt lagersaldo

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Många som tycker scalping är OK ändå ser man i kommentarerna men det är väl för att det är ”lyxteknik” det handlar om.

Vi fick ett smakprov i våras hur det annars kan se ut i coronavirusets spår när maten, dassapappret eller i värre fall medicinen tar slut för att folk panikhandlar upp det.

Jag såg tyvärr många panikslagna föräldrar jaga alvedon till sina små barn i facebookgrupper för ALLT var slut. Har svårt att tänka mig att folk tycker det är lika okej att ta 500kr för en ask med 2 kartor alvedon, men det är väl dit vi kommer komma innan folk reagerar.

Nej. 500 kr för ett paket Alvedon är inte okej. Men har man barn och inte har förberett att köpa Alvedon så kanske man bör fundera på sitt föräldraskap istället. Jag har alltid minst två paket hemma av varje färg, OM mina kids skulle bli sjuka. Det hör till sunt förnuft då det kan gå fort med barn.

Dessutom har Apotea redan begränsning av antal paket man får köpa, så du kan inte köpa 20 paket och "scalpa".

On topic: Ja jag tillhör en av dem som tycker det kan vara okej för en privatperson att tjäna en extra slant. Just för att jag vet hur illa det är att inte ha pengar, där varje krona gör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Varför ska SweClockers ta ställning till att folk vill tjäna lite extra pengar? Det är väl upp till dig som köpare om du är villig att köpa eller inte.

För att det bidrar till en tråkig kultur på sidan om marknadsplatsen blir för allt för präglad av en tanke om vinstmaximering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Det finns kortsiktiga scalpers och långsiktiga.
Det är de förstnämnda som är riktigt fula.

Jag har dock botemedlet:
Känn ingen stress, köp när priserna är normala eller på super rea ala black friday/mellandagarna.

Du tänker på antikhandlare?

Egentligen är det tillgång och efterfrågan men tycker det är risigt att roffa åt sig något man inte tänkt använda.
Hade nVidia och AMD levererat ordentligt så hade vi inte haft problemet.

Dessutom hade butikerna sänkt sina priser och konkurrerat. Nu hade de t.om. kunna höja priserna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Synd är det, men är man dum nog att köpa något för det högre priset så får man stå för det inte svårare än så.
Sen kan jag tycka att det är svinigt att köpa för att sälja dyrare men så ser ju verkligheten ut, visa tänker bara på sig själva och andra har på tok för mkt pengar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

On topic: Ja jag tillhör en av dem som tycker det kan vara okej för en privatperson att tjäna en extra slant. Just för att jag vet hur illa det är att inte ha pengar, där varje krona gör skillnad.

Tycker du säger emot dig själv lite där

När man står där utan pengar och varje krona gör skillnad så blir man nog inte så glad över att behöva betala överpris till en ”scalper”.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hänger inte riktigt med på resonemanget att det är tillverkarens fel att det scalpas genom låg tillgång, och att man därför skall bygga upp ett lager som täcker hela initiala efterfrågan första dagarna.

I AMDs fall skulle dom ju säkert behöva ha en miljon processorer istället för ett par 100K för att fylla behovet, detta skulle ju bara leda till att ALLA får vänta på att lagret byggs upp, och AMD skulle stå med ett gigantiskt lager värt en förmögenhet som i slutändan konsumenterna skulle få betala med högre priser. Fattar inte hur nån skulle tjäna på det.

Det viktiga är att man upprätthåller ett konstant inflöde av nya varor, då kan dom som vill ha längre e-penis beställa tidigt och bli skinnade, och vi andra vet att det räcker att vänta några veckor eller nån månad för att kunna köpa till "rätt" pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

För att det bidrar till en tråkig kultur på sidan om marknadsplatsen blir för allt för präglad av en tanke om vinstmaximering.

Det håller jag med om, men det är knappast SweClockers fel att Nvidia inte tillverkar och skickar ut tillräckligt med kort för att möta efterfrågan. Skjut inte brevbäraren, kan jag tycka.

Det kommer alltid finnas personer som vill och behöver tjäna pengar, så är det.

Permalänk
Medlem

Detta är väl kärnan i kapitalism?
"Se till att tjäna maximalt med pengar"

Det är upp till konsumenterna att vägra köpa till ockerpris.

Det är ju inte så att detta är de enda CPUerna som kommer tillverkas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Nej, många fler hade inte fått sina kort. Hade färre beställt två, tre kort, eller fler så hade det varit färre i kö.

Fast många har ju kanske fått två kort hem samma dag och inte hunnit avbokat så då var det just i detta fall en till som blev utan. SÅ hade alla som ville ha ett kort bara beställt ett kort från en butik så hade fler kunnat få hem sina kort. Det tar också tid att återregistrera ett kort som varit ute hos kund och sen skickas tillbaka och kanske skickar inte kunden tillbaka det samma dag heller då denne är fullt upptagen med att montera sitt andra nya kort för att testa det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tycker du säger emot dig själv lite där

Tycker jag inte. Jag är "för" att folk får tjäna extra pengar. Även om jag inte är per definition en scalper (kanske beroende på vem man frågar), så vill jag ofta tjäna en slant på mina affärer. Vet inte hur jag kan förklara det tydligare? 😊

Edit: Förstår. Kanske formulerade mig dåligt. I det fallet köper jag helt enkelt inte den exklusiva varan. Tålamod är ens bästa vän? 😁

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

För att det bidrar till en tråkig kultur på sidan om marknadsplatsen blir för allt för präglad av en tanke om vinstmaximering.

Tror du att folk säljer grejer som någon sorts samhällstjänst? Det är, för mig, självklart att man vill få så mycket betalt som möjligt för sina prylar. Inte minst om man säljer för att finansiera köp av nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Varför ska SweClockers ta ställning till att folk vill tjäna lite extra pengar? Det är väl upp till dig som köpare om du är villig att köpa eller inte.

Säger du likadant till ägaren till den lokala macken, som tar 35 kr för en påse chips? Eller den lokala pizzabagaren som tar 40 kr för 1.5 liter Coca Cola? I mitt fall väljer jag helt enkelt i att skita i att köpa Coca Cola där och Chips på macken, även om det tar en stund extra att ordna det.

Så du menar att de som tycker Ryzen är för dyrt på Pizzerian har kunnat gå till ICA och köpa istället?

Nej, en bättre jämförelse hade varit om Pizzerian använt bottar för att köpa upp all cola från ICA, för att sedan sälja den dyrare själv för att göra vinst. För det är exakt det som har hänt här.

Folk som inte gillar Pizzerians läskpriser har i verkligheten möjlighet att köpa på ICA istället, men de som inte gillar Scalper-priser tvingas ändå acceptera dem då processorerna inte finns att få tag på någon annanstans.

Jag vet flera som inte direkt badar i pengar som har sålt av sina gamla Ryzen innan release för att ha råd med en Ryzen 5000. Dessa personer står nu helt utan processor för obestämd tid frammåt, för att några jävla scalpers vill "tjäna lite extra pengar". Det är ett vidrigt beteende och kan knappast ursäktas med "den fria marknaden".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Primära orsaken till att dessa ockrare kan frodas är att det finns dem som är villiga att betala överpris för att få agera försökskaniner.
Vill man inte betala överpris är det bara att vänta ett tag. Då har dessutom alla barnsjukdomar på produkten hittats och förhoppningsvis åtgärdats så att man kan fatta ett informerat beslut om exakt vilken produkt som önskas och vad den är värd.

Det finns knappast någon vits för dessa ockrare att dammsuga marknaden över en månad efter släpp. Då är hugade spekulanter inte längre "först" så viljan att betala överpris saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

För att det bidrar till en tråkig kultur på sidan om marknadsplatsen blir för allt för präglad av en tanke om vinstmaximering.

Håller helt med. Anser man sig ha rätten att ta ut överpris för en vara får man fanimig tåla att andra anser sig ha rätten att påtala det höga priset. Så är det. Men behöver knappast gå in djupare på det då förra diskussionen resulterade i en utrbrytartråd som gjorde att jag fick motta hot utanför Sweclockers, så jag lämnar det. Men generellt så tycker jag inte man kan anse att "luften är fri" om det bara ska gälla en själv, utan man får vara beredd på mothugg om man gör något som sticker i ögonen på folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

People should use the phrase "Ockrare" more often.
- Im Joe Biden, and i approve this message.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Folk som inte gillar Pizzerians läskpriser har i verkligheten möjlighet att köpa på ICA istället, men de som inte gillar Scalper-priser tvingas ändå acceptera dem då processorerna inte finns att få tag på någon annanstans.

Man kan köpa en annan modell i stället. Matisse-processorerna är billiga nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att de som tycker Ryzen är för dyrt på Pizzerian har kunnat gå till ICA och köpa istället?

Nej, en bättre jämförelse hade varit om Pizzerian använt bottar för att köpa upp all cola från ICA, för att sedan sälja den dyrare själv för att göra vinst. För det är exakt det som har hänt här.

Folk som inte gillar Pizzerians läskpriser har i verkligheten möjlighet att köpa på ICA istället, men de som inte gillar Scalper-priser tvingas ändå acceptera dem då processorerna inte finns att få tag på någon annanstans.

Jag vet flera som inte direkt badar i pengar som har sålt av sina gamla Ryzen innan release för att ha råd med en Ryzen 5000. Dessa personer står nu helt utan processor för obestämd tid frammåt, för att några jävla scalpers vill "tjäna lite extra pengar". Det är ett vidrigt beteende och kan knappast ursäktas med "den fria marknaden".

Som tur är så drabbas ingen fattig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att de som tycker Ryzen är för dyrt på Pizzerian har kunnat gå till ICA och köpa istället?

Nej, en bättre jämförelse hade varit om Pizzerian använt bottar för att köpa upp all cola från ICA, för att sedan sälja den dyrare själv för att göra vinst. För det är exakt det som har hänt här.

Folk som inte gillar Pizzerians läskpriser har i verkligheten möjlighet att köpa på ICA istället, men de som inte gillar Scalper-priser tvingas ändå acceptera dem då processorerna inte finns att få tag på någon annanstans.

Jag vet flera som inte direkt badar i pengar som har sålt av sina gamla Ryzen innan release för att ha råd med en Ryzen 5000. Dessa personer står nu helt utan processor för obestämd tid frammåt, för att några jävla scalpers vill "tjäna lite extra pengar". Det är ett vidrigt beteende och kan knappast ursäktas med "den fria marknaden".

Men om man inte har råd, varför säljer man då av sitt system innan man vet att man får tag i sitt nästa, om man inte tar i beaktning att man kanske eventuellt får vänta? Det låter urbota dumt i mina öron och kommer ju inte direkt som någon nyhet att efterfrågan är stor.

Jag tror heller inte att vi har några bottar som köper och säljer här på SweClockers (som vissa hävdar ska ta tag i det här), men har du källa på det så är jag idel öra.

Jag skriver det igen, eftersom det inte verkar fastna hos vissa. Köp inte produkten om du inte är beredd att betala priset. Annars ha tålamod och vänta ett tag och köp när det blivit billigare, blodtrycket har sjunkit och du hunnit spara lite mer pengar.

Permalänk
Medlem

Jag är emot scalpers rakt igenom.
Finns inget undantag i min bok kring detta.

Men lösningen är inte att Swec förbjuder det eller någon annan för den delen heller. Lösningen är att folk slutar handla nya produkter ifrån någon annan än kända ÅF som följer riktpriserna satta av tillverkaren. Det skulle ju orsaka att scalpers helt plötsligt får en massa röda siffror i sina ekonomiska kalkyler vilket enligt mig är jättebra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Men om man inte har råd, varför säljer man då av sitt system innan man vet att man får tag i sitt nästa, om man inte tar i beaktning att man kanske eventuellt får vänta? Det låter urbota dumt i mina öron och kommer ju inte direkt som någon nyhet att efterfrågan är stor.

Jag tror heller inte att vi har några bottar som köper och säljer här på SweClockers (som vissa hävdar ska ta tag i det här), men har du källa på det så är jag idel öra.

Jag skriver det igen, eftersom det inte verkar fastna hos vissa. Köp inte produkten om du inte är beredd att betala priset. Annars ha tålamod och vänta ett tag och köp när det blivit billigare, blodtrycket har sjunkit och du hunnit spara lite mer pengar.

Skrivet av Olle P:

Man kan köpa en annan modell i stället. Matisse-processorerna är billiga nu...

Så de som redan satt på Zen2 och har sålt, ska köpa Zen2 igen tills de får tag på den Zen3-procesor de ville ha, eller hur menar du?

Jag är inte en av dem som tror på bottar på Sweclockers. Men en snabbkoll i annonserna så verkar det som att en del äkta människor köpt ny hårdvara de inte ens använt, utan bara tänker sälja till ett högre pris för att tjäna pengar.

I min bok är det ingen skillnad på en bot och en person som nöter ner F5 för att bli en av dem som får tag på en produkt tidigt med enda avsikten att sälja den till högre än inköpspris. Rent moraliskt är det lika förkastligt. Om spekulationsekonomi är intresset så vad fan, håll på med aktier eller något. Men att förstöra andras hobby bara för att man vill tjäna pengar? Det är lägre än Glocalnet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Nej. 500 kr för ett paket Alvedon är inte okej. Men har man barn och inte har förberett att köpa Alvedon så kanske man bör fundera på sitt föräldraskap istället. Jag har alltid minst två paket hemma av varje färg, OM mina kids skulle bli sjuka. Det hör till sunt förnuft då det kan gå fort med barn.

Dessutom har Apotea redan begränsning av antal paket man får köpa, så du kan inte köpa 20 paket och "scalpa".

On topic: Ja jag tillhör en av dem som tycker det kan vara okej för en privatperson att tjäna en extra slant. Just för att jag vet hur illa det är att inte ha pengar, där varje krona gör skillnad.

Tycker också det är okej att tjäna en extra slant då ingen är tvungen att köpa. (Skulle aldrig skalpa själv och kommer heller aldrig att köpa till ett överpris)

vill svara din on topic och att det kanske skulle vara personer med behov av pengar där varje krona räknas som skalpar.

Av de jag känner så är det personer med pengar som vill göra mer pengar som utnyttjar marknaden, skulle tro att de står för majoriteten av all skalping oavsett marknad, grafikkort,biljetter,bostader etc.

De som köper produkterna är däremot kreditkortsmänniskor som inte bryr sig om att dom inte har täckning för sina köp eller helt enkelt måste köpa pga behov,ta andrahandsuthyrning som exempel.

Rika passar på att köpa pga kapital, andra betalar och gör dessa rikare.

Generalisering men så jag ser på majoriteten av dessa sälj/köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så de som redan satt på Zen2 och har sålt, ska köpa Zen2 igen tills de får tag på den Zen3-procesor de ville ha, eller hur menar du?

Jag är inte en av dem som tror på bottar på Sweclockers. Men en snabbkoll i annonserna så verkar det som att en del äkta människor köpt ny hårdvara de inte ens använt, utan bara tänker sälja till ett högre pris för att tjäna pengar.

I min bok är det ingen skillnad på en bot och en person som nöter ner F5 för att bli en av dem som får tag på en produkt tidigt med enda avsikten att sälja den till högre än inköpspris. Rent moraliskt är det lika förkastligt. Om spekulationsekonomi är intresset så vad fan, håll på med aktier eller något. Men att förstöra andras hobby bara för att man vill tjäna pengar? Det är lägre än Glocalnet.

Det jag menade var att man kanske inte ska sälja hus och hem (i detta fall Zen 2) i förhoppning om att man kanske får tag på något nyare och bättre (Zen 3) innan man säkert vet det. Speciellt om man har en tight ekonomi. Som sagt, vi vet ju alla att hypen är stor, vare sig det är CPU'er eller GPU'er.

Jag är ledsen, vi är uppenbart olika på det planet, men jag tycker ändå det är okej att folk vill tjäna lite extra pengar. Det är ju ingen välgörenhet.

Aktier håller jag redan på med, så jag har mitt på det torra.

Nu ska jag lämna den här diskussionen då jag tror att folk nu vet var jag står i frågan.

Permalänk
Medlem

Det slutar väl med att det blir som för datorspel, pre-orders på datorprylar, betala innan du vet riktigt vad du får :/

Jag har aldrig varit den som köper mina datorprylar eller spel dag ett, vid launch. Det känns bättre att avvakta, kolla tester och läsa på lite så man vet att det är en bra produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Tycker också det är okej att tjäna en extra slant då ingen är tvungen att köpa. (Skulle aldrig skalpa själv och kommer heller aldrig att köpa till ett överpris)

vill svara din on topic och att det kanske skulle vara personer med behov av pengar där varje krona räknas som skalpar.

Av de jag känner så är det personer med pengar som vill göra mer pengar som utnyttjar marknaden, skulle tro att de står för majoriteten av all skalping oavsett marknad, grafikkort,biljetter,bostader etc.

De som köper produkterna är däremot kreditkortsmänniskor som inte bryr sig om att dom inte har täckning för sina köp eller helt enkelt måste köpa pga behov,ta andrahandsuthyrning som exempel.

Rika passar på att köpa pga kapital, andra betalar och gör dessa rikare.

Generalisering men så jag ser på majoriteten av dessa sälj/köp

Tack för input.

Det kan nog ligga något i det du säger. Det är ju ofta rika som blir rikare, iallafall av den erfarenheten jag har. Men det finns ju alltid folk på "bägge sidor" så det är nog svårt att sia om. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Det jag menade var att man kanske inte ska sälja hus och hem (i detta fall Zen 2) i förhoppning om att man kanske får tag på något nyare och bättre (Zen 3) innan man säkert vet det. Speciellt om man har en tight ekonomi. Som sagt, vi vet ju alla att hypen är stor, vare sig det är CPU'er eller GPU'er.

Jag är ledsen, vi är uppenbart olika på det planet, men jag tycker ändå det är okej att folk vill tjäna lite extra pengar. Det är ju ingen välgörenhet.

Aktier håller jag redan på med, så jag har mitt på det torra.

Nu ska jag lämna den här diskussionen då jag tror att folk nu vet var jag står i frågan.

Man kan ju hoppas att människor som har svårt att betala för mat och hyra har andra viktigare prioriteringar än 5-20% högre spelprestanda.

Permalänk
Medlem

bortplockat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att de som tycker Ryzen är för dyrt på Pizzerian har kunnat gå till ICA och köpa istället?

Nej, en bättre jämförelse hade varit om Pizzerian använt bottar för att köpa upp all cola från ICA, för att sedan sälja den dyrare själv för att göra vinst. För det är exakt det som har hänt här.

Folk som inte gillar Pizzerians läskpriser har i verkligheten möjlighet att köpa på ICA istället, men de som inte gillar Scalper-priser tvingas ändå acceptera dem då processorerna inte finns att få tag på någon annanstans.

Jag vet flera som inte direkt badar i pengar som har sålt av sina gamla Ryzen innan release för att ha råd med en Ryzen 5000. Dessa personer står nu helt utan processor för obestämd tid frammåt, för att några jävla scalpers vill "tjäna lite extra pengar". Det är ett vidrigt beteende och kan knappast ursäktas med "den fria marknaden".

Fråga, vem tvingade dem att sälja sin nuvarande hårdvara? Inte så att man förlorar på att först försöka boka ny cpu tex och när ordern gått igenom sälja sin nuvarande. Inte så att man måste betala när man lägger order direkt. Ingen rättighet att få tag på ny hårdvara på launch heller för den delen. Just my 2 cents

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Det jag menade var att man kanske inte ska sälja hus och hem (i detta fall Zen 2) i förhoppning om att man kanske får tag på något nyare och bättre (Zen 3) innan man säkert vet det. Speciellt om man har en tight ekonomi. Som sagt, vi vet ju alla att hypen är stor, vare sig det är CPU'er eller GPU'er.

Jag är ledsen, vi är uppenbart olika på det planet, men jag tycker ändå det är okej att folk vill tjäna lite extra pengar. Det är ju ingen välgörenhet.

Aktier håller jag redan på med, så jag har mitt på det torra.

Nu ska jag lämna den här diskussionen då jag tror att folk nu vet var jag står i frågan.

Visst är det en risk man tar, och visst kan det vara svårt att få tag på nya produkter, även utan Scalpers, men problemet förvärras ju något väldigt av att vissa som då alltså inte ens tänkt ha glädje av att använda produkten fråntar den möjligheten från någon annan, som faktiskt tänkt ha glädje av den, och det är detta som stör mig mest.

De som bara utnyttjar möjligheten att bokstavligen köpa sig pengar ser inte människorna eller livshistorierna bakom de som de fråntar glädje och nytta, utan de ser bara de extra pengarna de tjänat,

Jag har inget emot att folk tjänar pengar, inte alls, men sker det på andras bekostnad så känns det fel tycker jag. Men ja det mesta som kan sägas om det har väl sagts, så känns klokt att avrunda där.

Om AMD istället satt MSRP $100 högre så hade folk också blivit förbannade, så det hade inte varit en bra lösning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Tycker du säger emot dig själv lite där

När man står där utan pengar och varje krona gör skillnad så blir man nog inte så glad över att behöva betala överpris till en ”scalper”.

När du står där utan pengar och varje krona gör skillnad, så kanske man inte ska prioritera lyxkonsumering. Tycker inte ditt argument håller.
Låter mer som ett fall för lyxfällan.