Permalänk
Medlem

Hur förvarar ni era batterier?

Som rubriken lyder, hur förvarar ni era batterier?

Jag har börjat samla på mig en jävla drös med uppladdningsbara AA/AAA-batterier och vill få lite ordning på dom. Köpte några av GP:s laddstationer och det följde med batterier. Man kan förvara några i laddaren givetvis, men söker andra smarta lösningar. Sen köpte jag uppladdningsbara batterier (6-pack) utan laddare och då följde det med ett litet case där 4 batterier får plats (inte tillräckligt, men jävligt praktiskt).

Började googla och hittade lite random saker, som denna, t ex:

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B01M7YQO6V/ref=ox_sc_act_image_...

Tänkte ifall ni har några smarta tips i allmänhet eller tips på bra produkter som ni själva testat/använder?

Jag kommer förmodligen vilja förvara andra typer av batterier än bara AA och AAA, men det skulle vara fint att ha ordning rent allmänt. Att slänga allt i en låda/hylla helt huller om buller börjar kännas en aning drygt.

Lådan i länken verkar ju faktiskt helt ok, men har aldrig brytt mig förut, så fler tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeoLejon:

Som rubriken lyder, hur förvarar ni era batterier?

Jag har börjat samla på mig en jävla drös med uppladdningsbara AA/AAA-batterier och vill få lite ordning på dom. Köpte några av GP:s laddstationer och det följde med batterier. Man kan förvara några i laddaren givetvis, men söker andra smarta lösningar. Sen köpte jag uppladdningsbara batterier (6-pack) utan laddare och då följde det med ett litet case där 4 batterier får plats (inte tillräckligt, men jävligt praktiskt).

Började googla och hittade lite random saker, som denna, t ex:

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B01M7YQO6V/ref=ox_sc_act_image_...

Tänkte ifall ni har några smarta tips i allmänhet eller tips på bra produkter som ni själva testat/använder?

Jag kommer förmodligen vilja förvara andra typer av batterier än bara AA och AAA, men det skulle vara fint att ha ordning rent allmänt. Att slänga allt i en låda/hylla helt huller om buller börjar kännas en aning drygt.

Lådan i länken verkar ju faktiskt helt ok, men har aldrig brytt mig förut, så fler tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

Så här har jag gjort.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Haha, fan. Klantigt av mig att slänga själva plasten dom kom i (inte alla kom så, utan vissa kom placerade i laddarna). Tur att jag har några oöppnade kvar. Det är faktiskt inte så dumt. Ibland undrar jag hur jag lyckas knyta skorna.

Visst, jag vill helst ha något mer hållbart, men värt att tänka på för stunden.

Tack.

Permalänk
Medlem

Ikea har ju en fiffig grej för både förvaring och laddning: https://www.ikea.com/se/sv/p/tjugo-batteriladdare-med-foervar...

Själv buntar jag ihop mina med gummisnoddar, har tänkt att köpa plastfodral till dem men inte kommit till skott.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeoLejon:

Haha, fan. Klantigt av mig att slänga själva plasten dom kom i (inte alla kom så, utan vissa kom placerade i laddarna). Tur att jag har några oöppnade kvar. Det är faktiskt inte så dumt. Ibland undrar jag hur jag lyckas knyta skorna.

Visst, jag vill helst ha något mer hållbart, men värt att tänka på för stunden.

Tack.

Tro jag var 12-15 år när jag kom på denna ide så har fortsätt med detta.

Detta kan blir ett hållbart, om du tex fixar en lite lådan så kan man lätt lägga dom i den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag har en Malm byrå. I översta lådan har jag dragit in en grendosa och kopplat in alla laddare jag äger (mobil, rakapparat, dammsugare, laptop, Osv..). I den lådan har jag en liten fin skål med alla laddade batterier.

Är inte det bra nog om man bara ska ha det hemma? Jag hade nog köpt en mer organiserad box om jag reste med batterier, typ som fotograf, och behövde ha koll på vilka som var laddade och inte. Men om det bara ska se städat ut hemma så känns en skål bra nog.

Men kul för dig om du vill göra det så snyggt som möjligt. Jag läste att du vill ha mer än bara AA och AAA men till dem så kanske det är värt med en https://www.ikea.com/se/sv/p/tjugo-batteriladdare-med-foervar...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LeoLejon:

Som rubriken lyder, hur förvarar ni era batterier?

Jag har börjat samla på mig en jävla drös med uppladdningsbara AA/AAA-batterier och vill få lite ordning på dom. Köpte några av GP:s laddstationer och det följde med batterier. Man kan förvara några i laddaren givetvis, men söker andra smarta lösningar. Sen köpte jag uppladdningsbara batterier (6-pack) utan laddare och då följde det med ett litet case där 4 batterier får plats (inte tillräckligt, men jävligt praktiskt).

Började googla och hittade lite random saker, som denna, t ex:

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B01M7YQO6V/ref=ox_sc_act_image_...

Tänkte ifall ni har några smarta tips i allmänhet eller tips på bra produkter som ni själva testat/använder?

Jag kommer förmodligen vilja förvara andra typer av batterier än bara AA och AAA, men det skulle vara fint att ha ordning rent allmänt. Att slänga allt i en låda/hylla helt huller om buller börjar kännas en aning drygt.

Lådan i länken verkar ju faktiskt helt ok, men har aldrig brytt mig förut, så fler tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

Jag har en liten låda mina batterier ligger i. Det är inte jättebra att köra förvara batterierna i laddaren många gånger då batterierna gärna blir urladdade snabbare. Därefter är det 20-25 °C som gäller med låg luftfuktighet.

Vill du ha något snyggt och mer tillgängligt så finns det många 3D-printslösningar.

förtydligade ett annars syftningsfel
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har en liten låda mina batterier ligger i. Det är inte jättebra att köra batterierna i laddaren många gånger då batterierna gärna blir urladdade snabbare. Därefter är det 20-25 °C som gäller med låg luftfuktighet.

Vill du ha något snyggt och mer tillgängligt så finns det många 3D-printslösningar.

Jag har en laddare som först laddar ut batteri innan den fyller upp den igen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

jag köpte stora laddare som jag förvarar AA AAA batterierna i, för cr123 och mer annorlunda batterier kör jag förpackningarna dom kom i. ett tips till er som kör uppladdningsbara AA och AAA batterier, det finns nu uppladdningsbara lithium batterier som är AA och AAA som ger 1.5V i stället för 1.2v så man slipper strulet med får låg spänning som man vanligen får av uppladdningsbara batterier, samt får man fördelen att dom laddar inte ur sig och man har full kräm ända tills dom är slut.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Skokartong där det ligger små kartonger i blandade storlekar där batterierna ligger. Detta förvaras i sin tur i en hurts under skrivbordet.

Gillar inte alls den här lösningen kan jag väl passa på att meddela, så bra tråd

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Rolig tråd!

Har själv kollat på en sådan batterilåda och beställa.
Men inuläget kör jag alla batterier i en liten plastlåda (elvärmeljuslådan från Rusta)
och så kör jag endast dessa batterier från Rusta så förvarar dem i plasten dem kommer i, gamla batterier slängs direkt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Har så många batterier, så beroende på vad det är för typ, så har jag olika lösningar. Men de två varianter jag har mest av är AA/AAA som jag oladdade har i en vanlig plastlåda i ett skåp. Drönarbatterier har jag i en ammunitionslåda, pga. brandrisk.
Better safe than sorry...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

I en låda i kylskåpet :b

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Här finns lite att välja och vraka på https://www.conrad.se/o/batterilador-0501160

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

I en låda i kylskåpet :b

Jag fick lära mig av min gamla lärare i kemi och fysik på högstadiet att kylskåpet var ett bra ställe förvara uppladdningsbara batterier. Inte för att de håller laddningen bättre i kylskåpet, snarare tvärtom, men man förlänger livslängden på dem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag köpte stora laddare som jag förvarar AA AAA batterierna i, för cr123 och mer annorlunda batterier kör jag förpackningarna dom kom i. ett tips till er som kör uppladdningsbara AA och AAA batterier, det finns nu uppladdningsbara lithium batterier som är AA och AAA som ger 1.5V i stället för 1.2v så man slipper strulet med får låg spänning som man vanligen får av uppladdningsbara batterier, samt får man fördelen att dom laddar inte ur sig och man har full kräm ända tills dom är slut.

Skulle du kunna tipsa om vilka sådana litium AA/AAA på 1.5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Skulle du kunna tipsa om vilka sådana litium AA/AAA på 1.5?

Kentli är märket, AA har 3000mwh 1.5v och AAA har 1180mwh 1.5v
jag kör mina i en laddare som laddar 16st samtidigt och tar båda modellerna, trevlig funktion med den laddaren är att den går använda som lanterna.

https://www.aliexpress.com/item/32804510526.html?spm=2114.120...

https://www.aliexpress.com/item/4000012719526.html?spm=2114.1...

https://www.ebay.com/itm/KENTLI-16-slots-LITHIUM-POLYMER-RECH...

Edit kan nämna att jag kört dessa sedan 2018 utan problem, rekommenderas verkligen då det går fort att ladda och kan ligga utan att tappa laddningen så man har batterierna man behöver det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Översta hyllan i dörren på kylskåpet ligger det bara batterier och en aldrig använd ägghållare

Permalänk
Medlem

Sparar på de små plastburkarna, 200g, som man köper med Skagenröra och Bea i. Bra till mycket men även batterier ståendes om man fyller upp så de inte lägger sig ned och man kan man stapla flera burkar ovanpå varandra
Även stenbitsroms-glasburkar kan man använda om batterierna är färre men burkarna ej staplingsbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag fick lära mig av min gamla lärare i kemi och fysik på högstadiet att kylskåpet var ett bra ställe förvara uppladdningsbara batterier. Inte för att de håller laddningen bättre i kylskåpet, snarare tvärtom, men man förlänger livslängden på dem.

De håller nog även laddningen bättre också, däremot ska man ju helst värma upp batteriet innan användning annars drar det ut snabbare. Mätte på ett av mina rc lipo batterier nu, har gått ner 15.4 till 15.36.. tror jag laddade den förförra sommarn sist.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Själv förvarar jag alla batterier i en byrålåda, i de plastaskar de kommit i.

Skrivet av superegg:

Jag har en laddare som först laddar ut batteri innan den fyller upp den igen.

Det gör bara nytta för NiCD-batterier som var vanliga förr i tiden. Det behövs inte för NiMH och ska aboslut inte göras med Li-batterier (då de kan ta skada av det).

Skrivet av Anhjo:

I en låda i kylskåpet :b

Skrivet av Alphahanne:

Jag fick lära mig av min gamla lärare i kemi och fysik på högstadiet att kylskåpet var ett bra ställe förvara uppladdningsbara batterier. Inte för att de håller laddningen bättre i kylskåpet, snarare tvärtom, men man förlänger livslängden på dem.

Skrivet av Ernesto:

Översta hyllan i dörren på kylskåpet ligger det bara batterier och en aldrig använd ägghållare

Skrivet av Anhjo:

De håller nog även laddningen bättre också, däremot ska man ju helst värma upp batteriet innan användning annars drar det ut snabbare. Mätte på ett av mina rc lipo batterier nu, har gått ner 15.4 till 15.36.. tror jag laddade den förförra sommarn sist.

Det kan kanske variera mellan olika typer av batteri, men generellt rekommenderas det att man inte förvarar batterier i kylskåp, främst pga risken att battierna skadas.

Relevant artikel:
https://www.howtogeek.com/179486/ask-htg-should-i-store-my-ba...

Ännu mer relevant rekommendation från batteritillverkare (Energizer i ju det här fallet, dock för icke-laddbara batterier):
https://data.energizer.com/PDFs/non-rechargeable_FAQ.pdf

Från sida två:

"Is it a good idea to store batteries in a refrigerator or freezer?

No, storage in a refrigerator or freezer is not required or recommended for batteries produced today. Cold temperature storage can in fact harm batteries if condensation results in corroded contacts or label or seal damage due to extreme temperature storage. To maximize performance and shelf life, store batteries at normal room temperatures (68°F to 78°F or 20°C to 25°C) with moderated humidity levels (35 to 65% RH)."

Dessutom laddas batteriet ur snabbare om det börjar användas direkt från kylen utan att ge det chans att värmas upp först.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Där ser man!

Permalänk
Medlem

Nu var det förvisso på 80-talet som min lärare sa att kylskåpet var bra. Det gällde säkert då också, är väl troligt att det är annat med moderna batterier.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har batterierna i en matlåda som inte höll tätt i locket. Varför nu valet av behållare skulle spela nån roll? Ja, metall är förstås dumt, för då kan de kortslutas mot väggarna, men vilken plastlåda som helst lär funka perfekt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kanske inte så dum.
Överskådligt och lättillgängligt.
https://www.clasohlson.com/se/Batteriförvaring/p/36-6226