Amazon-säljare uppmanar medlem rekommendera produkter på SweClockers

Permalänk
Melding Plague

Amazon-säljare uppmanar medlem rekommendera produkter på SweClockers

En säljare av säkerhetsprodukter vill rida på en befintlig medlems goda rykte och erbjuder ersättning mot att sprida spam på forumet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att detta uppmärksammas och att den som blivit kontaktad rapporterade det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vilket företag gäller det?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

China Strikes Again!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Så Yagami Light bytte karriär, aja.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

https://setterwalls.se/aktuellt/artikel/antligen-klarlagt-hur...

Citat:

Det står dock klart att genomsnittskonsumenten redan vid en flyktig läsning ska uppfatta att det är fråga om marknadsföring, att det tidigt och tydligt ska framgå om det är ett betalt samarbete, samt vem detta samarbete är med.

Så då undrar man om dom uppmanade personen att bryta mot lagen eller om det var helt ok att skriva att det var betald reklam? Uppvigling från ett företag känns ju iaf rätt unket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Så Yagami Light bytte karriär, aja.

Bästa kommentaren på något år

Permalänk
Medlem

Vilken dålig engelska är min reaktion.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att någon försökte få honom att göra reklam för spam (den på bilden).

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vilket företag gäller det?

Så att du kan tjäna cash eller?

Permalänk
Medlem

Vilken påföljd blir det för medlemmar som åker fast?

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar handlar det om? Jag delade med mig av något dussin recensionslänkar nyligen, men har inte fått en krona för det. Sjukt orättvist.

Mitt rykte är i och för sig inte det bästa.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Viceroy:

Vilken påföljd blir det för medlemmar som åker fast?

*putsar banhammaren* låt oss bara kalla det ”en överraskning”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*putsar banhammaren* låt oss bara säga att det blir en överraskning

Var går gränsen?

Kan en medlem som äger aktier i exempelvis Intel skriva positiva saker om intel? Eller bannas personen i fråga när ni listar ut detta?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*putsar banhammaren* låt oss bara kalla det ”en överraskning”

😅

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av torbjorn_75:

Hur mycket pengar handlar det om? Jag delade med mig av något dussin recensionslänkar nyligen, men har inte fått en krona för det. Sjukt orättvist.

Mitt rykte är i och för sig inte det bästa.

Länkarna innehåller i regel tracking-kod (vilket gör dem väldigt lätta att identifiera btw).
De trackar då försäljning och den som spridit länkarna får provision på försäljning.

Det brukar röra sig om allt mellan 1-10% av försäljningsbeloppet.

Svårt att säga någon summa vad det kan röra sig om då det finns sjukt många variabler.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var går gränsen?

Kan en medlem som äger aktier i exempelvis Intel skriva positiva saker om intel? Eller bannas personen i fråga när ni listar ut detta?

Att äga aktier i ett bolag är ganska väsensskilt från att sprida spam så det skulle absolut inte behandlas på samma sätt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var går gränsen?

Kan en medlem som äger aktier i exempelvis Intel skriva positiva saker om intel? Eller bannas personen i fråga när ni listar ut detta?

Kan en VD för ett byggföretag anonymt skriva gott om, och influera folk att köpa aktier i företaget utan att få konsekvenser? Handlar väl mer om att följa forumets regler och vara transparent med att man har ett ekonomiskt intresse i det man skriver.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att äga aktier i ett bolag är ganska väsensskilt från att sprida spam så det skulle absolut inte behandlas på samma sätt.

Om man är fanboy då och enbart rekommenderar produkter från ett visst märke av den anledningen? Man lär ju få mothugg i forumet iofs och dessutom tjänar man ju inga pengar på det som fanboy. ”Ideellt arbete”. 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så att du kan tjäna cash eller?

Jag var bevisligen inte tillräckligt välrenommerad, då hade de nog kontaktat mig Tänkte mest för att veta vilket företag man ska undvika.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att äga aktier i ett bolag är ganska väsensskilt från att sprida spam så det skulle absolut inte behandlas på samma sätt.

Fast nu var det ju äga aktier och skriva positivt om företaget jag skrev. Inte bara äga aktierna.
Det borde väl kunna klassa som spam om jag köper aktier i Intel för 100 000kr inför ARK släppet. Och sedan fyller varenda tråd om grafikkort med kommentarer om hur förträffliga de nya intel korten är?

Obs. Jag har inga planer på att göra detta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast nu var det ju äga aktier och skriva positivt om företaget jag skrev. Inte bara äga aktierna.
Det borde väl kunna klassa som spam om jag köper aktier i Intel för 100 000kr inför ARK släppet. Och sedan fyller varenda tråd om grafikkort med kommentarer om hur förträffliga de nya intel korten är?

Lite kritiskt tänkande får man faktiskt ha som läsare. Fanboys finns det gott om, vare sig de äger andelar i firman eller inte.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Finner det extremt humoristiskt att det inte redan är välkänt och väldokumenterat att vissa redan har fått och kontinuerligt får pengar för att föra en bra bild om vissa märken, prylar osv. Speciellt i sammanhang där det är klargjort att de fått sina saker av x,y,z.. hej corsair...

Att normalt folk får betala för sin egen dator är inget nytt. Att andra slipper och blir sållade med prylar för att visa upp dom på erotiskt rena fina platser är heller inget nytt. Men att få verkar reflektera över att det "kanske" är något lurt när flera användare postar inlägg med prylar i 100.000kr-klassen varje månad. Så att föra lite bra ord om någon kamera, jag ser inte riktigt hur det kan vara nyheter eller chockerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Men att få verkar reflektera över att det "kanske" är något lurt när flera användare postar inlägg med prylar i 100.000kr-klassen varje månad. Så att föra lite bra ord om någon kamera, jag ser inte riktigt hur det kan vara nyheter eller chockerande.

Pratar du om Sweclockers nu??

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Jag hade också varit lite rädd om jag hade en lika tydlig koppling till AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Så Yagami Light bytte karriär, aja.

Och (N)ilsson rapporterar det.

Permalänk
Medlem

Förkastligt, oacceptabelt, hemskt och vidrigt.

Meeen jag skulle vilja passa på att berätta om ett jätte bra erbjudande jag hitta på Aliexpress.... 😁

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Pratar du om Sweclockers nu??

100%

Ingen idé att peka på något. Men gallerierna kanske kan ge en fingervisning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rmd:

100%

Ingen idé att peka på något. Men gallerierna kanske kan ge en fingervisning?

Är det inte professionella moddare du tänker på isåfall?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det går inte dra en gräns för sånt här känner jag. Speciellt när man e ung så VILL man vara en fanboy. Ja var det o ville va det fast postade aldrig om det….

Skrivet av rmd:

100%

Ingen idé att peka på något. Men gallerierna kanske kan ge en fingervisning?

Det är klipskt som sjutton att använda galleriet måste ja säga.
Fast inget man kan bevisa.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]