Snabbkoll: Vilken lansering ser du mest fram emot i år?

Permalänk
Snusfri

Ska bygga nytt, dock spara ssd, 3090 och psu.
Vet inte om jag ska satsa på 12900K eller vänta på 13900K.
Dock så kommer 128GB DDR5 kosta multum..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

RTX 4080
3080 är inte snabbt nog för mig

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det beror på hur man jobbar. För mig är laptop ofta något skräp som företag tvingar en att skaffa och vägrar ge mig en desktop. Denna dator släpar man med sig till olika ställen. Så fort man kommer till någonstans så letar man upp minst dubbla skärmar och tangentbord plus mus till den.
Så är frågan när använder jag laptoppens skärm? Jo, när jag sitter på ett tåg/buss och såklart mötesrum.
Om då mobiltelefonerna blir så bra så att de duger på de gångerna jag är på resande fot, så behöver jag ej släpa med mig en laptop till och från jobbet varenda dag. De ärenden som dyker upp på resans gång kan jag lösa från mobilen.
Det gäller då att se till så att man har en dator på kontoret och hemma.

Samma när jag åker ut någonstans. Man behöver inte ha med sig en laptop, det går att göra lite från mobilen. Det går såklart redan nu göra lite från mobilen, men större skärm underlättar.

Du jämför äpplen mot päron. En mobilskärm är liten och som främst används av fingrarna. En laptopskärm är stor och används med muspekare varför du ens jämför dessa två saker är en gåta. Får du gaminglaptops av ditt företag? Det finns ultratunna laptops som knappt väger någonting och kan så mycket mer än vad en mobil med touchskärm någonsin kan göra.

Permalänk
Medlem

Sen igår är jag mest pepp på AW3423DW.

Permalänk
Medlem

Nvidia 40-serien är den givna ettan för min del, men ska även bli intressant att se om Intel lyckas optimera energiförbrukningen med Raptor Lake. Med tanke på tidiga rapporter om många fler kärnor än Alder Lake så känns det som att de måste ha fått ner energiförbrukningen en del.

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får se Apples M2:a snart. Tror däremot inte på så mycket av revolution mot M1:an, utan snarare lite mer av allt.

Sedan lever drömmen kvar om en Nintendo Switch Pro. En "New" Switch Lite hade också suttit fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Är nog mest peppad på RDNA3, men det rör sig nog mer om att det känns som om det är så många unknowns som gör en nyfiken:
Kommer AMD att komma ikapp/förbi med RT-prestanda? Kommer deras ryktade ML-acceleration och tillhörande features som t.ex. "FSR 2.0" att vara bra? Hur högt kommer chiplet-designen att skala och vad innebär det för prestandan? Kommer de att fokusera något på minnesbandbredden "igen"?

Håller helt med, mycket nya saker som ska på plats. Dock är ju Intel som en total nykomling lite intressant de med, men kanske främst nästa generation?

Känns lite som ett extremt år detta med mycket nytt, hoppas bara bristen lättar lite

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Du jämför äpplen mot päron. En mobilskärm är liten och som främst används av fingrarna. En laptopskärm är stor och används med muspekare varför du ens jämför dessa två saker är en gåta. Får du gaminglaptops av ditt företag? Det finns ultratunna laptops som knappt väger någonting och kan så mycket mer än vad en mobil med touchskärm någonsin kan göra.

Jag har haft exakt denna diskussion för över 20år sedan då kring smartphones.
Där en stor skara sa att de kommer aldrig någonsin i hela deras liv få för sig att vilja surfa eller skriva mail från deras mobil. Hela tanken är så absurt idiotisk så det inte är klokt. Har man behov av surfa, svara på mail ute så tar man med sin laptop. Mobiltelefoner kommer aldrig på något sätt ersätta en dator för något. Går man 10år ännu längre bakåt i tiden så var liknande resonemang kring laptops. Har man behov av att arbeta med datorn så åker man hem och gör detta. -Av någon konstig anledningar har de inte samma åsikt än idag.

Det finns faktisk folk idag som kör liknande argument en mobiles kamera. Om man har behov att fotografera så inte gör man det från mobilen. Man tar bara systemkamera som någon av ens personliga assistenter släpar med sig var man är.

Nå idag finns det en mängd olika tekniska prylar för att lösa vissa datortekniska problem. Det är alltifrån smarta glasögon, klockor, telefoner, små som större, vikbara, surfplattor, laptops små som stora, desktop små som stora, servrar osv.
Såvida man inte är ultrarik så har man inte råd med personliga assistenter som släpar med sig dessa prylar vart man än är och tar fram den pryl man helst skulle vilja ha.
Man kan på olika sätt välja olika lösningar som i så stor grad som möjligt tillfredsställer ens krav utan att ha med hur många prylar som helst. -Det är som sagt irrelevant om man bara har råd att köpa dem om man inte har råd med någon som bär med sig dem åt en överallt.

Jag själv tänker: Smartklocka, vikbar mobiltelefon och sedan datorer som är stationärt placerade på olika ställen. Någon surfplatta har jag liggande här och där som i garagerat. På jobbet går det låna en laptop. Och troligen kommer min stationära placerade dator där i praktiken vara en laptop som går att flytta till en annan plats.
Och resultatet blir att jag slipper släpa på en laptop hela tiden. Resan till och från jobbet, visst skulle det kunna komma in ett supportärende där jag hellre skulle vilja ha en laptop. Men ofta sitter man så trångt på tåget så det är bara jobbigt.

Jag har dock svårt att förstå de som tycker att släpa på en laptop hela tiden precis vart man än går att det är inte så farligt. Men oj om ens mobil väger 10gram mer, hur ska man klara av detta?

*edit2*
Jag har för övrigt en Nintendo swicth som har exakt samma problem. Det är inte det att jag inte har råd att ta med den ut som gör att jag aldrig har med mig den. Utan att den tar plats i väskan.
Så trots att jag har en grym portabel spelkonsol så vill jag att min mobil bättre ska ersätta denna för att spela när jag ej är hemma. Och man kan komma med att swicthen har bättre kontroll, skärm etc. Men den tar plats som jag ej har över.

Permalänk
Medlem

Intel Arc. Det behövs någon som rör om i grytan under absoluta toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Referens till Ada Lovelace

Drivrutinerna är portade till...
https://en.wikipedia.org/wiki/Ada_(programming_language)

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Mest nyfiken på vad Intel kokat ihop med Arc.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Egentligen ingen, då jag är säker på att det kommer att kännas för dyrt för att vara värt det.
Satsar på xbox och eventuellt om det släpps något bra standalone vr headset typ Quest 3...inte för att jag tror det..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Blir nytt datorbygge om man lyckas få tag i ett 4000 kort när dom kommer, så det ser jag fram emot!

Permalänk
Medlem

Annat; en riktigt bra bildskärm (27"-30", 4K+, 120+ Hz, högkvalitetspanel, högkvalitets-HDR, ingen DSC, reflexfri m.m. - min kravlista är lång), om det nu kommer någon i år.

I normala fall hade det varit grafikkort, men de verkar bara gå upp i strömslukande och mitt 3090 drar redan för mycket (blir jobbigt varmt där jag sitter).

I andra hand hade det varit cpu:er, men ... jag vet inte, 5950X duger rätt bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Intel Arc definitivt mest intressant!

Men på andraplats för mig hamnar lanseringen av Ryzen 5 5800X3D samt tester av dessa i spel. Vore ju spännande att se hur den presterar i spel. Det är nog många som sitter på äldre Ryzen som kan ha detta som en effektiv uppgraderingsväg utan att byta sockel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Men på andraplats för mig hamnar lanseringen av Ryzen 5 5800X3D samt tester av dessa i spel. Vore ju spännande att se hur den presterar i spel. Det är nog många som sitter på äldre Ryzen som kan ha detta som en effektiv uppgraderingsväg utan att byta sockel.

Den ska förstås bli sjukt intressant att se! Stor L4 har ju historiskt visat sig vara ganska bra för spelande, men sedan kommer det aldrig några produkter i stor skala även fast "världens bästa gamingprocessor" är en fantastisk titel att marknadsföra sig med.

Vi fick ju dessvärre lite vissna rykten om den tidigare och att AMD inte har kapacitet att göra den i någon större upplaga. Staplat minne är tydligen svårt att massproducera effektivt och prio går således till EPYC. Stämmer det så blir det kanske inte något lättåtkomligt för gemene man att uppgradera till.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Horizon Forbidden West på disc är tekniskt sett hårdvara.

Nee, men Arc e väll det som är mest spännande eftersom det är något "nytt".

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nya processorer och grafikkort vankas i år. Vilken av lanseringarna får ditt hjärta att slå ett extra slag?

Läs hela artikeln här

Intel's grafikkort 100%, fler aktörer är alltid bättre för oss konsumenter

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Produkter med protokollet Matter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Horizon Forbidden West på disc är tekniskt sett hårdvara.

Nej så är det inte tekniskt sett.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot 3080-prestanda för 6-7k kronor. Vilken logga som sitter på lådan spelar mindre roll.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Produkter med protokollet Matter.

Den var bra, jag är absolut intresserad av att se hur det kommer att bli med det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Nvidia och Raptor lake då min i7 4790k ska gå i pension.

Permalänk
Medlem

Laptops med Intels 12:e generation CPU men utan dGPU.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Steam Deck helt klart, sedan är jag lite nyfiken ifall AMD släpper 3D processorer till AM4 plattformen.

Permalänk

BOTW 2 och ett eventuellt starkare Switch.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen Intel levererar med sina nya grafikkretsar men har skruvat ned förväntningarna så att man inte blir besviken.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Snabbare grafikkort och direct storage spel.

Nyare CPU kommer inte alls göra lika stor skillnad.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Datavetare

Intels GPU-släpp blir spännande att följa. I ett inledande skede kommer de tyvärr ligga rejält efter Nvidia på GPGPU-sidan, vilket är ett problem då det riktigt lossnat för GPGPU-accelererade program och CUDA är rätt mycket ”de-facto standard”.

OneAPI ser lovande ut, men lovande räcker inte utan Intel har mycket att bevisa och mycket att jobba på innan den kan utmana Nvidia på denna punkt.

Men ser mest fram emot MacPro. Inte för att jag tänker köpa en, utan mest för att det förhoppningsvis visar hur långt efter Intel/AMD faktiskt är och ”konkurrensen” mellan dem på CPU-sidan är mest bara till ondo då den i praktiken bromsar utvecklingen.

Zen4 kan absolut ha lite nyheter, men det är en bit upp för AMD för att nå Golden Cove. 3D-cache lär hjälpa i spel, men å andra sidan verkar nyheterna i Raptor Lake (Raptor Cove?) handla primärt om att man drar upp storlek på cache hos de ”stora” kärnorna (vilket borde hjälpa i just spel) samt man drar upp antalet ”små kärnor” i varje modell (vilket kommer öka Cinebench poängen, men får se hur mycket verkliga program det hjälper, vem bryr sig egentligen om CPU-rendering när Nvidias GPUer är typ x10 snabbare på den uppgiften?).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nästa Nintendo Switch 😅😅😅