Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det intressanta är att när jag föreslog bunden ränta 2021-01 i denna tråd så fick jag till svar att ”det var det dummaste råd jag nånsin hört”. Den kommentaren fick många tummar upp.

Räntan var i botten och kunde inte sjunka mer, så varför inte binda då?
Skulle vara intressant att höra hur de har det med sina rörliga räntor idag och framåt.

Ja det var ju lite märkligt... att binda har varit fördelaktigt ett tag nu och jag tror även att väldigt många har bundit, kanske inte jättelångt men 3års tex har länge legat väldigt lågt tills kriget slog till i princip.

idag dock är det mer tveksamt, vi kanske är tillbaka till normalläget där rörligt är det bästa igen, verkar iaf skilja rätt mycket på rörligt och bundet i dagsläget.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Länet justerade min rörliga ränta idag 1,19->1,59%.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Länet justerade min rörliga ränta idag 1,19->1,59%.

Inte så farligt, vilken belåningsgrad har du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sunix:

Det intressanta är att när jag föreslog bunden ränta 2021-01 i denna tråd så fick jag till svar att ”det var det dummaste råd jag nånsin hört”. Den kommentaren fick många tummar upp.

Räntan var i botten och kunde inte sjunka mer, så varför inte binda då?
Skulle vara intressant att höra hur de har det med sina rörliga räntor idag och framåt.

Jag resonerade likadant när jag band 3 år 2020.03 på 1.05%. Det blev dessutom billigare än den rörliga efter rabatt.

Jag var sugen på att binda på 5 år för ca 1.4 efter rabatt, men så blev det inte då vi gärna vill köpa större om ett år,och det visste jag om då.

Permalänk
Skrivet av first:

Inte så farligt, vilken belåningsgrad har du?

85% , 1,6mille

Måste ringa och börja förhandla ny ränterabatt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

vad får du för ränta på privatlånet?

Ingen aning då vi inte ansökt ännu men skulle väl tro närmare 5% men tanke på vad bolånen är idag

Permalänk
Medlem

Inflation är jo perfekt om man har stora lån.
Snart har dom inget värde 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Inflation är jo perfekt om man har stora lån.
Snart har dom inget värde 😂

Det finns ju enorma komplikationer och svåra analyser att göra av ränte/inflationsläget/stagflation, som jag absolut inte behärskar.

Men, visst är det så, att sålänge räntan är lägre än inflationen så lönar det sig att vara belånad.

För att vara mer ontopic:
Vår rörliga-3månaders på 1,12% går ut den siste juli. Misstänker närmast en dubbling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Inflation är jo perfekt om man har stora lån.
Snart har dom inget värde 😂

Inte våra löner heller...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Var det nån som tecknade danske banks 30-åriga bolån till 3% innan det försvann? Grattis till er.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hej
Har precis fått färdigt nya kåken och ska nu binda byggkrediten till ett bolån.
Total del som ska bindas är 1.250.000kr. Belåningsgraden på huset är 50%.
Fått följande ränta på denna del:
3 år: 3.69%
4 år: 3.79%
5 år: 3.89%
Någon som har lite input här? Har inte hört mig för med andra banker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbone89:

Hej
Har precis fått färdigt nya kåken och ska nu binda byggkrediten till ett bolån.
Total del som ska bindas är 1.250.000kr. Belåningsgraden på huset är 50%.
Fått följande ränta på denna del:
3 år: 3.69%
4 år: 3.79%
5 år: 3.89%
Någon som har lite input här? Har inte hört mig för med andra banker..

har du ingen rörlig och 1-års?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Var det nån som tecknade danske banks 30-åriga bolån till 3% innan det försvann? Grattis till er.

Vad är snitträntan senaste 30? Spontant känns det väl ganska dålig? Det är väl där snittet ligger runt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad är snitträntan senaste 30? Spontant känns det väl ganska dålig? Det är väl där snittet ligger runt

Räntorna var betydligt högre på 90-talet och fram till finanskrisen 2007-2008 och i viss mån krisen 2011 där de senast toppade, även om trenden var nedåtgående. Hade fram papper för ett antal år sedan och då dök det upp ett på ett lån och det var nog runt 4 % under första halvan av 00-talet. Det framstod då som väldigt lågt, med den backspegel som fanns då, men idag anses det i debatten börja närma sig katastrofränta som kommer att leda till ekonomisk undergång...

https://blogg.avanza.se/nar-bolanerantor-hamnar-upp-och-ned/

Vad man säger om räntan om sisådär 20 år får den som lever se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Räntorna var betydligt högre på 90-talet och fram till finanskrisen 2007-2008 och i viss mån krisen 2011 där de senast toppade, även om trenden var nedåtgående. Hade fram papper för ett antal år sedan och då dök det upp ett på ett lån och det var nog runt 4 % under första halvan av 00-talet. Det framstod då som väldigt lågt, med den backspegel som fanns då, men idag anses det i debatten börja närma sig katastrofränta som kommer att leda till ekonomisk undergång...

Ekonomisk undergång blir det nog inte denna gången heller men det lär ju märkas om många hushåll tappar 10.000 i månaden i köpkraft. Snittpriset för en villa i sverige verkar 3,8 miljoner, antar vi 85% belåning så gör varje procent drygt 2600 extra i månaden. Det är visserligen före avdrag, men det påverkar ju ändå månadskalkylen.
Alla är såklart inte maxbelånade, det är beräknat på ett snittpris osv men stora grupper tappar mycket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har strax över 3mkr i lån och bor själv, så varje procent ökning blir 2500 extra i månaden. Det är kännbart det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ekonomisk undergång blir det nog inte denna gången heller men det lär ju märkas om många hushåll tappar 10.000 i månaden i köpkraft. Snittpriset för en villa i sverige verkar 3,8 miljoner, antar vi 85% belåning så gör varje procent drygt 2600 extra i månaden. Det är visserligen före avdrag, men det påverkar ju ändå månadskalkylen.
Alla är såklart inte maxbelånade, det är beräknat på ett snittpris osv men stora grupper tappar mycket.

Snittbelåningen är förstås en bra bit under 85 % relativt dagens marknadspris, men det är klart att de som köpt till högst prisnivå och med högst belåningsgrad kommer att få den största kostnadsökningen relativt resurser och marknadsvärde på bostaden. Samtidigt är hela konceptet bakom en höjning av styrräntan att påverka priset på pengar och sedan få just den effekten. Sedan är svårigheten att ta i lagom och inte träffa för snett.

Nu var inte detta min poäng egentligen, utan just att vad som anses vara en låg och hög ränta har förändrats rätt radikalt på 15-20 år. Hur saker kommer att förändras under de närmsta 30 åren är inte helt lätt att sia om. För ca 30 år sedan hade vi en brutal ekonomisk kris i Sverige. Backar vi 30 år till så är vi på de så kallade rekordåren, bara för att visa hur det svänger, och det hände mycket däremellan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag har strax över 3mkr i lån och bor själv, så varje procent ökning blir 2500 extra i månaden. Det är kännbart det.

Dock i praktiken 1750 kr så länge nuvarande regler gäller och det finns nog med skatt att minska.

Tillägg: Det finns i och för sig en gräns vid 100 tkr på underskott av kapital, över vilken avdraget på skatten minskar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu var inte detta min poäng egentligen, utan just att vad som anses vara en låg och hög ränta har förändrats rätt radikalt på 15-20 år. Hur saker kommer att förändras under de närmsta 30 åren är inte helt lätt att sia om. För ca 30 år sedan hade vi en brutal ekonomisk kris i Sverige. Backar vi 30 år till så är vi på de så kallade rekordåren, bara för att visa hur det svänger, och det hände mycket däremellan också.

Ränteavdraget var mycket högre historiskt så vad man betalar netto var inte så värst mycket mer förr. 90% var väl max-nivån på avdraget, vad jag hittar på wikipedia är att vi ändrade till nuvarande nivå 1991 (50->30%).

Här är snitträntan från 1985-2016 för 3M. Går nog komplettera tabellen för den som vill.
https://www.bolåneräntor.com/historik/

Permalänk
Medlem

sEn fråga som inte verkar förstå.

Om jag har ett hus som jag har köpt för 6 miljoner och tidigare hade jag en kontantinsats på 2 miljoner. Nu vill jag sälja pga skilsmässa och säljer huset för 4 miljoner. På vilket sätt har jag gjort en förlust?
Kanske är kvällstrött nu..

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

sEn fråga som inte verkar förstå.

Om jag har ett hus som jag har köpt för 6 miljoner och tidigare hade jag en kontantinsats på 2 miljoner. Nu vill jag sälja pga skilsmässa och säljer huset för 4 miljoner. På vilket sätt har jag gjort en förlust?
Kanske är kvällstrött nu..

Om du lagt in 2 miljoner vid köpet för 6 miljoner.

6-2 = 4 miljoner i bolån?

Säljs det för 4 miljoner så betalas bolånet tillbaka till banken, dvs du har då inte kvar dina 2 miljoner som du la in som kontantinsats en gång i tiden = förlust.

Jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

sEn fråga som inte verkar förstå.

Om jag har ett hus som jag har köpt för 6 miljoner och tidigare hade jag en kontantinsats på 2 miljoner. Nu vill jag sälja pga skilsmässa och säljer huset för 4 miljoner. På vilket sätt har jag gjort en förlust?
Kanske är kvällstrött nu..

Glöm inte dra av för mäklararvode och eventuella förbättringar.

Skatteverket har kalkylator vilket förenklar, annars brukar mäklare kunna sköta detta åt dig.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/raknautvinstforlustochskatt/berakningshjalpfordinbostadsforsaljning.4.4a4d586616058d860bc5131.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Om du lagt in 2 miljoner vid köpet för 6 miljoner.

6-2 = 4 miljoner i bolån?

Säljs det för 4 miljoner så betalas bolånet tillbaka till banken, dvs du har då inte kvar dina 2 miljoner som du la in som kontantinsats en gång i tiden = förlust.

Jag kan ha fel.

Säljer du huset eller säljer du din andel till den andra ägaren?
Om du säljer 50% av huset till den andra parten så har du gjort vinst?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Om du lagt in 2 miljoner vid köpet för 6 miljoner.

6-2 = 4 miljoner i bolån?

Säljs det för 4 miljoner så betalas bolånet tillbaka till banken, dvs du har då inte kvar dina 2 miljoner som du la in som kontantinsats en gång i tiden = förlust.

Jag kan ha fel.

Exakt detta! Vaknade idag och insåg att det var detta som jag inte försökte komma till. Men var nog trött igår

Skrivet av Ibymafayhas:

Glöm inte dra av för mäklararvode och eventuella förbättringar.

Skatteverket har kalkylator vilket förenklar, annars brukar mäklare kunna sköta detta åt dig.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/raknautvinstforlustochskatt/berakningshjalpfordinbostadsforsaljning.4.4a4d586616058d860bc5131.html

Juste! Tack så hemskt mycket!:)

Skrivet av Swedishchef_90:

Säljer du huset eller säljer du din andel till den andra ägaren?
Om du säljer 50% av huset till den andra parten så har du gjort vinst?

Hela huset är tanken

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ekonomisk undergång blir det nog inte denna gången heller men det lär ju märkas om många hushåll tappar 10.000 i månaden i köpkraft. Snittpriset för en villa i sverige verkar 3,8 miljoner, antar vi 85% belåning så gör varje procent drygt 2600 extra i månaden. Det är visserligen före avdrag, men det påverkar ju ändå månadskalkylen.
Alla är såklart inte maxbelånade, det är beräknat på ett snittpris osv men stora grupper tappar mycket.

Inte nog med det. Inflationen är hög och allt blir dyrare förutom datorprylar. Blir mer sånt, men maten?! Köpte 5dl laktosfri vispgrädde och den går på 30kr. Jag tror att restaurangerna kommer åka på storstryk i höst. När alla har åkt på semester för pengarna och man får hålla igen på allt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Inte nog med det. Inflationen är hög och allt blir dyrare förutom datorprylar. Blir mer sånt, men maten?! Köpte 5dl laktosfri vispgrädde och den går på 30kr. Jag tror att restaurangerna kommer åka på storstryk i höst. När alla har åkt på semester för pengarna och man får hålla igen på allt onödigt.

Absolut, ett vanligt paket bregott är ca 50% dyrare än förra året och mycket annat med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

allt blir dyrare förutom datorprylar.

Skulle nog påstå att priserna på datorprylar har gått upp rejält sen början av 2020.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Inte nog med det. Inflationen är hög och allt blir dyrare förutom datorprylar. Blir mer sånt, men maten?! Köpte 5dl laktosfri vispgrädde och den går på 30kr. Jag tror att restaurangerna kommer åka på storstryk i höst. När alla har åkt på semester för pengarna och man får hålla igen på allt onödigt.

Restauranger, nöjen, hämtmat är en bred kategori men det 26% av svenskarna kommer spara in på enligt en mätning av Ipsos. Lite förvånande tyckte jag att kapitalvaror tänker bara 4% spara in på tyckte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Restauranger, nöjen, hämtmat är en bred kategori men det 26% av svenskarna kommer spara in på enligt en mätning av Ipsos. Lite förvånande tyckte jag att kapitalvaror tänker bara 4% spara in på tyckte jag.

Som man frågar får man svar. Det är sällanköpsvaror och tror ingen avstår att köpa diskmaskin, tv eller dator om/när de behöver förrän det verkligen saknas pengar till inköpet, däremot kanske man väntar lite längre mellan inköpen, men det ser nog inte de som svarat som att de sparar in på den kategorin.

Mer intressant att så få skulle spara på digitala tjänster, det är första kategorin jag personligen skulle ge mig på, minska antalet streamingtjänster.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Restor och överlag ska jag dra ner på.