Helgsnack: Hur ser ditt hemnätverk ut?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Hur ser ditt hemnätverk ut?

Har du kablar som sträcker sig över hela boendet eller har du anammat framtiden med mesh-lösning? Hur ser nätverket ut hemma hos dig?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Router + POE-switch placerade centralt, med UPS samt fail-over 4g-modem. Kablar dragna i hela huset. Väldigt overkill även fast det är ett stort hus. Ca 35 klienter anslutna totalt. I princip allt köpt via Sweclockers marknad 🙂.

Permalänk
Musikälskare

Det som är trådat: Speldator, Server (Spelserver, PLEX etc.), 2 x Nvidia Shields, Raspberry Pi, Phillips HUE etc.

Ska bygga en egen router med pfSense snart och bara köra routern jag har idag som Wi-Fi

Telenor 1000 Mbit/s upp och ner

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

"wifi router", switchar, AP, kablar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kabel från källare till övervåning där uppe AP+Switch finns. Sedan kabel vidare till stationär. Källaren har server med Next-Generation brandvägg. Kabel från källare till mittenvåningen via ventilation och fönster till laptop-tv. Resterande surflaptops/mobiler kör trådlöst.

Permalänk
Medlem

Jag bor i en förhållandevis nybyggd lägenhet, så den är byggd med inbyggda nätverkskablar till vardagsrum, kök och sovrum. Min stationära är inkopplad till ett uttag via en lös kabel som går till skrivbordet. Sen har jag en centralt placerad AP i taket som är ansluten till routern via uttaget i köket. Lägenheten är inte större än att den täcker hela med god marginal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

I min lägenhet: Wi-Fi router. Kabel till min stationära dator samt till en Aqara Hub. Övriga enheter går på Wi-Fi. 1000/1000 nät

Hos föräldrarna: Wi-Fi router högst upp i huset. Kabel till mittenvåningen (till en Telia Box) samt till källaren. Jag bodde i källaren och där har vi en till Wi-Fi router. Från den hade jag kabel till stationära datorn. Övriga enheter går på Wi-Fi. 100/100 nät

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Radhuset, gillar wifi med bra fart! Usw Flex Mini blev jag tvungen att ha för att kunna få 100Mbit till ett par trådade enheter som vägrar prata gig.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Tråkigt, billigt och enkelt. Orsaken är att vi har en snabb teknikutveckling som gör att saker snabbt bli gamla. Jag har så många byggnader som borde ha bättre internet, att dra nätverkskabel mellan dem blir dyrt.
Jag hoppas ivrigt på att vi får bättre mobilt bredband och att iOT prylar får enklare abonnemang. Då slipper jag dra eget nätverk till alla byggnader.

I min lägenhet så vill jag ha 10Gbe ethernet + Wifi 7. Det är idag väldigt dyrt om man vill ha något smidigt. Så jag kör med det enkla.

Permalänk
Medlem

Bor i trävilla från 1909 så en ASUS RT-AX68U fixar WiFi, >100Mb/s i alla rum. Men trådat till sonens spelrum på ovanvåningen och server. Tele2 1000/1000

Permalänk
Medlem

Nyss flyttat in i ett hus så det fick bli en meshlösning med WiFi 6E backhaul i början, två stycken TP-Link X75. Men kommer nog bli ett projekt i vinter att dra kabel.

Permalänk
Medlem

Har dragit mitt eget trådade nätverk i en äldre lägenhet. Cat6 i alla rum utom kök, hall och badrum med ett takuttag för centralt placerad AP driven med PoE från Unifi. Blandat 1GBit/s och 10GBit/s beroende på vilka datorer, enheter och servrar som har och kan dra nytta av det. UPS som stänger av servrarna vid strömavbrott samt driver nätverksutrustningen vid detsamma.

Har ett separat trådlöst nätverk för Z-wave där alla fasta lampkontakter är kopplade till, osv.

Permalänk
Medlem

CAT6 till alla rum, minst 2 uttag i varje. Samlas i hallen till switch, accesspunkt centralt placerad i hallen.
Router, switch, accesspunkt från MikroTik. Allt går på UPS även om kopplingen går ner när strömmen till fastigheten försvinner.

Permalänk
Medlem

Villa med två våningar, 7 datorer, 3 accesspunkter Poe-matade, switchring med RSTP, en router mot FTTH och en router mot LTE/4G (som fallback). Konfigurerade med VRRP och automatisk synk av firewall-states. Allt byggt med Mikrotik. Resultatet är ett hyfsat H/A-nät där omstart/uppgradering inte stör familjen nämnvärt.

Nättopologi
Permalänk
Medlem

Lägenhet med 1000/1000.
Edgerouter X , Unifi U6 Pro samt en 5-portars gigabitswitch som kan hantera VLAN.
Trådat är en NAS, en raspberry Pi och speldatorn samt Playstation, övrigt går via trådlöst.
Egna separata VLAN för IoT och gäster som bara kommer åt internet.

Permalänk
Medlem

Jävligt enkelt.

Fiberuttaget -> ER-X

ER-X ->
1. Ubiquity AP
2. PC
3. PS4

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kör också enkelt

Inkommande port i hallen till en ER-X >

-> Lös kabel om jag behöver "felsöka/bygga/whatever" i köket
-> Philips Hue-brygga bakom sängen
-> Unifi AP-AC-Lite

-> Till switch under skrivbord >>
Speldator
Server (med Server 2019 fysiskt och ett par VM's (Lokalt AD, MDT, Linux med PiHole)
TV
PS4
Laptop, ibland

Permalänk
Medlem

Boendet är ifrån 60-talet med tre våningar så det finns ju inga kabelkanaler för ethernet och massa betongväggar och golv. Kör två Asus-routrar med AiMesh, varav sekundärnoden är inkopplad på en annan våning än primära via en powerline plugg.

Det fungerar helt OK för det sega internet som finns här (endast 4G), men blir det fiber eller Starlink i framtiden så blir det nog att dra lite kablar för att göra det ordentligt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Snusfri

Router: Fujitsu Esprimo (i5-3330, 4GB RAM, Intel Gbit Servernic) med Pfsense.
AP: Ubiquiti UniFi Lite AC1200 (Ska dock byta ut den)
Swirre: Linksys LGS108V2

Det som körs trådat är:
Proxmox Server, NAS, WS, Nvidia Shield Pro.
Wifi:
Mobil, gammal surfplatta, några laptops, "smart" belysning.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gillar Unifi-prylar så jag kör deras 10 Gbit nätverk mellan de viktigaste datorerna och switcharna. Sedan 1 Gbit och Wifi till resten.

Runt 35 ansluta klienter här hemma nu. Jag försöker köra så mycket kabelanslutet som det bara går

Det så kallade ”serverrummet” i källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det så kallade ”serverrummet” i källaren.
<Uppladdad bildlänk>

Snyggt, antar att det dubblerar som uppvärmning av källaren?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Sju virtuella maskiner, kablar, switchar, klientmaskiner. En accesspunkt i mitten räcker.

vm:ar inkluderar Opnsense, NMS, VPN, FTP, blablabla.

Permalänk
Avstängd

Lan till PC, TV, Switch, resten wifi 6 (för närvarande mobil och kindle)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Router: ER-X -> två vlan.
Vlan 1: kablat till alla stationära datorer. Wifi till mobiler, bärbara datorer och skrivare.
Vlan 2: kablat till TV:n och wifi till alla IoT som exempelvis dammsugaren.

Har två switchar och sedan två routers som är konfigurerade som AP.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Tycker det är en lite väl personlig fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Snyggt, antar att det dubblerar som uppvärmning av källaren?

Tack. Ja, av någon anledning är det varmare i just det rummet.

Permalänk
Medlem

Bara en Unifi dream router. Vill ha så lite grejer som möjligt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Jag använder telepati.

Permalänk
Medlem

Allt som inte rör sig =kabel
Allt som rör sig = Wifi

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

En lång 10 meters nätverkskabel, ena änden sitter i uttaget i hallen, andra änden i datorn.