Skatteverket stärker integritet med skyddade inkomstuppgifter

Permalänk
Melding Plague

Skatteverket stärker integritet med skyddade inkomstuppgifter

Skatteverket har beslutat att uppgifter om inkomst från av tjänst och från näringsverksamhet inte längre ska vara offentliga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Spännande att se vad Aftonbladet kommer fylla tomrummet med, det måste ju vara 50% av vad de publicerar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Fucking finally! Så jävla less på dessa artiklar med folk som tjänar bäst i din kommun. Måste vara Hobbex-katalogen för råbiffen. Jävla idioti

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Spännande att se vad Aftonbladet kommer fylla tomrummet med, det måste ju vara 50% av vad de publicerar.

Skrivet av trickeh2k:

Fucking finally! Så jävla less på dessa artiklar med folk som tjänar bäst i din kommun. Måste vara Hobbex-katalogen för råbiffen. Jävla idioti

De lär väl fortsätta med detta men publicera den totala summan och uttrycka sig annorlunda bara.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Bra början. Nästa steg är att inte heller skatteverket ska ha rätt att veta vad jag tjänar. Låt alla betala samma belopp i skatt oavsett inkomst tänker jag.

Permalänk
Medlem

Nackdelen blir att inte kan kolla vad kollegorna har för lön eller om man vill se om en ny arbetsgivare försöker lura en?

Permalänk

Vad menas med "Med ändringen ska det endast vara möjligt att se den summerade förvärvsinkomsten från privatpersoner."?

Är det skillnad på förvärvsinkomst och inkomst från tjänst?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Bra början. Nästa steg är att inte heller skatteverket ska ha rätt att veta vad jag tjänar. Låt alla betala samma belopp i skatt oavsett inkomst tänker jag.

Det skulle antingen resultera i att de med låg inkomst fullständigt krossas av skatten, alternativt att de som är har väldigt hög inkomst knappt behöver bidra alls (relativt sett), beroende på vad man skulle lägga den fasta summan på. Tänker jag.

Skrivet av Baxtex:

Nackdelen blir att inte kan kolla vad kollegorna har för lön eller om man vill se om en ny arbetsgivare försöker lura en?

Eller är det detta som är själva "fördelen"? Det känns väldigt i linje med den riktning samhället har för tillfället.

Permalänk
Medlem

Iofs späder ju offentligheten av dessa uppgifter på den svenska avundsjukan, men jag kan nog ändå se att det finns några poänger med att uppgifterna är offentliga. Finns det någon praktisk anledning att någon skulle vilja dölja sin deklarerade inkomst för andra?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Vad menas med "Med ändringen ska det endast vara möjligt att se den summerade förvärvsinkomsten från privatpersoner."?

Är det skillnad på förvärvsinkomst och inkomst från tjänst?

Om jag fattar rätt så bildar inkomst av näringsverksamhet och inkomst av tjänst tillsammans förvävsinkomsten.
(utöver det finns även inkomst av kapital, dvs utdelning på aktier o sånt men det är nog ett sidospår i det här sammanhanget)

Så inkomst av näringsverksamhet är om du har ett bolag och får in pengar den vägen, medan inkomst av tjänst är pengarna man får in via en vanlig anställning.
Dvs framåt kommer man bara kunna se totalsumman av båda, alltså summerade förvärvsinkomsten.
Rätta mig om jag har fel!

...

Personligen tycker jag det är ett steg bakåt - jag gillar öppenhet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Och Tinder som håller på och bygga in så att ens inkomst syns direkt under bilden. Där man även får bekräftelse vid felsvep.
Så om man svepar vänster på en person med hög inkomst så frågar Tinder appen, såg du dennas inkomst, vill du verkligen tacka nej till att umgås med denna? Och raka motsatsen om man råkar svepa höger med någon med låg inkomst.

Nej utpressning blir bara mer vanligt idag. Och kriminella kan använda olika register för att leta upp offer som de inte ens känner. Vissa register kan användare själv undvika, att de rika inte visa deras inkomst för skattemyndigheten, är lite svårare för dem att göra helt lagligt.

Permalänk
Medlem

Superbra, blir betydligt svårare för kriminella att ta reda på vem de lättast kan utpressa.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om jag fattar rätt så bildar inkomst av näringsverksamhet och inkomst av tjänst tillsammans förvävsinkomsten.
(utöver det finns även inkomst av kapital, dvs utdelning på aktier o sånt)

Så inkomst av näringsverksamhet är om du har ett bolag och får in pengar den vägen, medan inkomst av tjänst är pengarna man får in via en vanlig anställning.
Dvs framåt kommer man bara kunna se totalsumman av båda, alltså summerade förvärvsinkomsten.
Rätta mig om jag har fel!

...

Personligen tycker jag det är ett steg bakåt - jag gillar öppenhet.

Håller med!

Har det överhuvudtaget varit ett problem med offentliga inkomstuppgifter? Möjligtvis för folkvalda samt politiskt tillsatta att dölja sin sidoverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Superbra, blir betydligt svårare för kriminella att ta reda på vem de lättast kan utpressa.

Mvh

Nej.

Citat:

Med ändringen ska det endast vara möjligt att se den summerade förvärvsinkomsten från privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Äntligen blir det lättare för smitare och fifflare att undgå granskning från oberoende håll! Detta är helt klart ett steg i rätt riktning!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Hade varit najs om ens personnummer kunde få vara hemligt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggetorr:

Det skulle antingen resultera i att de med låg inkomst fullständigt krossas av skatten, alternativt att de som är har väldigt hög inkomst knappt behöver bidra alls (relativt sett), beroende på vad man skulle lägga den fasta summan på. Tänker jag.

Eller är det detta som är själva "fördelen"? Det känns väldigt i linje med den riktning samhället har för tillfället.

Jag tycker det är jättebra att kunna se andras lön och veta vilka möjligheter man har att förhandla med när man söker nytt jobb eller annars förhandlar om lönen.

Ett jobb tänkte jag lägga mig på 25 först men såg att befintliga anställda hade 35. Jag drog till med 37 och fick det också. 😂

Nu kör jag dock eget så inte så relevant för min del längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Superbra, blir betydligt svårare för kriminella att ta reda på vem de lättast kan utpressa.

Mvh

De ser fortfarande den sammanlagda förvärvsinkomsten så det borde inte göra någon skillnad där. Jag förstår inte riktigt hur det här stärker integriteten egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

De lär väl fortsätta med detta men publicera den totala summan och uttrycka sig annorlunda bara.

Ja, det är väl tyvärr den bistra sanningen. Tids nog kanske vi slipper sånt också.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Då förstår jag inte meningen med ändringen. För övrigt är det så mycket information man kan ta reda på personer idag och myndigheterna borde egentligen fundera på om det är rätt och hur de kan ändra det.

För vissa saker gör personer som måltavlor för kriminella. Det kan vara inkomst, fordon, förmögenhet och känsliga jobb. Och alla går att lista ut utan personen kan göra ett skit för att förhindra detta då det är staten som lämnar ut informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De ser fortfarande den sammanlagda förvärvsinkomsten så det borde inte göra någon skillnad där. Jag förstår inte riktigt hur det här stärker integriteten egentligen.

Det blir en skillnad i att det blir otydligare, ex. om du har ett eget företag eller om du är anställd så är det inte lika lätt att utröna i vilken form eller varifrån tillgångarna kommer.

Det är ett bra första steg, jag hoppas att alla personuppgifter blir skyddade, det finns ingen anledning till varför kreti och pleti skall kunna ta reda på ex. personnummer, inkomst, osv.

Finns gott om psykfall därute som förföljer kvinnor, f.d gängmedlemmar, osv.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Så nu kan företagare blanda bort korten med vad de tar ut i lön med vad de tar ut i vinst.
Varför inte hemlighålla allas inkomst istället och bara visa hur mycket skatt en person betalat in?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning, men vi har jättelång väg att gå.

Ett problem som kan vara större är Lagfartskapning.

Lagfartskapning betyder att du i dagsläget kan bara skicka in en ansökan om lagfart till lantmäteriet, du betalar bara summan det kostar (alltså avgiften, inte priset på det hus som kapas), sen blir det oftast godkänt, och när ägaren av huset får veta detta har lagfarten redan genomförs, och det kan ta rejält lång tid att få tillbaka huset.

Lagfartskaparen använder ofta denna teknik till att ta opp lån i fastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så nu kan företagare blanda bort korten med vad de tar ut i lön med vad de tar ut i vinst.
Varför inte hemlighålla allas inkomst istället och bara visa hur mycket skatt en person betalat in?

Vad menar du med "blanda korten", gentemot vem? Skatteverket/staten har ju fortfarande tillgång till alla uppgifter, och dem är de enda som egentligen "behöver" ha det.

Det är helt oväsentligt för Jante-Jonte nere på gatan vad Företagar-Uffe längre upp tjänar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

En idé vore att totalsumman är offentlig men att personen som uppgiften tillhör får löpande rapporter om vilka privatpersoner/organisationer/företag som har efterfrågat uppgiften.

Det ska också vara tydligt för den som efterfrågar uppgifter om någon att det rapporteras.

Det skulle minska antalet förfrågningar av uppgifter. Det bör givetvis heller inte finnas parallella skuggregister av dessa data.

Men som vanligt skulle väl folk använda målvakter eller gömma sig bakom en juridisk person...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Bra steg i rätt riktning men det är så mycket uppgifter som fortfarande är offentliga, jag kan förstå offenltighetsprincipen, men en enkel lagändring att uppgifter är tillgängliga för en enskild men otillåtna sprida ens med utgivningsbevis vore en lång väg att gå, samt att GDPR borde trumfa utgivningsbevis och inte tvärtom likt idag, det vore fortsatt möjligt för enskilda och medier att granska med de ändringarna.

Håller med de där med lagfarter är konstigt de inte gjörs mer skydd, en låsning likt man kan göra med sin egen folkbokföringsadress skulle gå en lång väg.

Permalänk
Medlem

Krattar manegen för korruption.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om jag fattar rätt så bildar inkomst av näringsverksamhet och inkomst av tjänst tillsammans förvävsinkomsten.
(utöver det finns även inkomst av kapital, dvs utdelning på aktier o sånt men det är nog ett sidospår i det här sammanhanget)

Så inkomst av näringsverksamhet är om du har ett bolag och får in pengar den vägen, medan inkomst av tjänst är pengarna man får in via en vanlig anställning.
Dvs framåt kommer man bara kunna se totalsumman av båda, alltså summerade förvärvsinkomsten.
Rätta mig om jag har fel!

...

Personligen tycker jag det är ett steg bakåt - jag gillar öppenhet.

Ja, det är korrekt. Inkomstuppgifterna hos Skatteverket är uppdelade i inkomst från tjänst och inkomst från näringsverksamhet. Nu är det alltså bara summan av de två som blir offentliga.

Vad jag förstår är det här Skatteverkets eget ställningstagande. Alltså, några jurister på Skatteverket har suttit och funderat på saken och utifrån det har myndigheten gjort ett ställningstagande. Det förefaller sannolikt att frågan kommer prövas i domstol framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bra början. Nästa steg är att inte heller skatteverket ska ha rätt att veta vad jag tjänar. Låt alla betala samma belopp i skatt oavsett inkomst tänker jag.

Alla, eller alla som är i arbetsför ålder? Man kan ju lägga ansvaret på föräldrarna att betala skatt för sina barn och därmed snabbt få ut dem i arbete. 232000 kr per person, så om man har två barn och inte är ensamstående så får man skatta 928000 kr/år. Men det går lite emot Sveriges mål att öka barnafödandet.

Om man istället sätter 18-65 år som gräns så skulle man få sin första skattenota på 407000 kr det år man fyller 18 år. Man kan lägga skatten på 600000 kr/år i början för att täcka upp de som inte kan betala och senare i framtiden kommer skatten vara rätt låg när de som har stora skulder betalar tillbaks ränta.

Man kan ju också lägga fast skatt på alla företag istället och inte ha skatt alls för privatpersoner, så runt 450000 kr per anställd oavsett lön. Ingen skulle ju klaga på höga skatter om man inte personligen ser nån skatt betalas. Men jag tror inte att nån skulle ha nån anställd på pappret då förstås (då skatteverket inte har insikt), om man inte inför dryga böter för svartarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ett steg i rätt riktning, men vi har jättelång väg att gå.

Ett problem som kan vara större är Lagfartskapning.

Lagfartskapning betyder att du i dagsläget kan bara skicka in en ansökan om lagfart till lantmäteriet, du betalar bara summan det kostar (alltså avgiften, inte priset på det hus som kapas), sen blir det oftast godkänt, och när ägaren av huset får veta detta har lagfarten redan genomförs, och det kan ta rejält lång tid att få tillbaka huset.

Lagfartskaparen använder ofta denna teknik till att ta opp lån i fastigheten.

https://www.villaagarna.se/lagfartskapning
5 stycken per år, nej det är inte ett problem som är större.