Tomshardware stresstestar AMD vs Intel Dual core live

Permalänk
Medlem

Precis som du säger -=Mr_B=- så är det nog ytterst sällsynt att någon kör mer än 2 cpu krävande trådar samtidigt så Tom's test har nog inte så mycket med real world att göra egentligen utan är välle mera ett sätt att få lite uppmärksamhet och få lite mera träffar på sin site. Om det hade varit en åtminstonde i mina ögon lite mera seriös site som t.ex. Anandtech som hade gjort något liknande så hade de säkert kommenterat det också precis som digit-life gjorde i sin review där de testar flera bakgrundsjobb samtidigt med dual core cpu:er och där de även testar Intel 840 med och utan HT påslaget.
http://www.digit-life.com/articles2/cpu/amd-athlon-64-x2-4800...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Och, Sledge, du missar nånting viktigt, i anandtech's rewiev testar de 2 trådar, vilket vi redan från början visste AMD'n skulle vinna, medans Tom's lustigt nog påvisar att det finns tillfällen då Intelen kan vara en fördel, sanolikt inte baserat på att det är en snabbare cpu, utan en mer resurseffektiv i just sånna situationer, mycket tack vare HT, som du för övrigt vägrar tillkänna någon nytta alls.

Jag tror inte det är någon som hävdar att Intel cpu'n är kraftfullare än AMD'n, utan bara att nånting gör Intel'n effektivare i det här läget... Som jag påpekat tidigare, hur många av oss har 4'a eller mer krävande trådar igång simultant? jag kan se en del med 2 krävande trådar.. ett sjyst spel, och en film rippning, visst, men i det läget är AMD'n fortfarande vinnaren, först vid 4'a ser det ut som om AMD'n förlorar i prestanda jämfört mot Intelen, och vid 3 skulle det antagligen väga jämt. (att jämföra med att AMD'n normalt piskar Intel'n och att Intel'n nu ändast relativt långsamt drarifrån med audio encodingen, och ganska drastiskt drarifrån med videoencodingen, medans winrar/speldemo ligger väldigt jämt.)

I nuläget är det dåligt lönt att argumentera allt för hetsigt, vi kommer nog få se fler tester, nånting som skulle göra den här diskutionen intressantare är en tredje burk, en Intel, utan HT.(i övrigt identisk med den som snurrar, då det verkar vara en fungerande setup) Jag är ganska övertygad om att den skulla ligga ohjälpligt efter, vilket skulle bevisa att HT inte bara är ett marknadsföringstrick, eller som Sledge menar, fulständigt ointressant ur prestanda synpunkt. Det skulle för övrigt även visa att en Pentium D, som inte är en EE version, är pinsamt ointressant ur vårat perspektiv.

Ledsen om jag inte tillförde nått nytt till diskutionen, jag förstår bara inte varför en del av inläggen känns lite fientliga. Det är för h-vete bara ett par processorer.

Sov gott!
B!

Visst ger HT en prestandafördel på Intel processorn, fortfarande så hade man dock kunnat få lastbalanseringen betydligt bättre på AMD processorn med en bättre OS kernel.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen verkar ha reagerat på att de fyra olika testerna har helt olika skalor. Ingenstans finns redovisat hur många minuter filmkodning som motsvarar packning av ett arkiv, eller ett varv i FarCry-demot.

Testerna säger inte ett smack om vilken processor som är snabbast, det enda meningsfulla resultatet är driftsäkerheten vid utdragen maximal belastning.

Är det någon som har koll på de just de fyra tester som valts ut är tester som brukar gynna den ena eller den andra? Det är ju annars lätt att välja just de fyra tester som den ena processorn brukar få som bäst resultat på.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Något som ska bli kul är sen när dom har avlustat testet så man får se vad dom kommer fram till för slutsats.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Ingen verkar ha reagerat på att de fyra olika testerna har helt olika skalor. Ingenstans finns redovisat hur många minuter filmkodning som motsvarar packning av ett arkiv, eller ett varv i FarCry-demot.

Testerna säger inte ett smack om vilken processor som är snabbast, det enda meningsfulla resultatet är driftsäkerheten vid utdragen maximal belastning.

Är det någon som har koll på de just de fyra tester som valts ut är tester som brukar gynna den ena eller den andra? Det är ju annars lätt att välja just de fyra tester som den ena processorn brukar få som bäst resultat på.

Är inte riktigt säker på att skalorna på testen skulle spela nån roll, utan alla 4'a testen bör ses induvidielt, som indikationer på vad som händer när cpu'n utför en liknande process, med ett par andra tyngre trådar.

Sant är att testet inte säger ett skit om vilken cpu som är snabbast, den ger en liten pekare mot vilken som klarar multipel tung belastning simultant bäst, men det hade varit bättre om de kompleterat testen med en identisk Intel, utan HT, OCH stabilitetstestat burkarna induvidielt innan man startar en långkörningstest. Det ser i mina ögon ut som om det varit hårdvaruproblem baserat på för snäva marginaler, eller inkompetens som gjort att Intelen fick en så dålig start. Det vore intressant och veta vilket det är, då det inte helt omöjligt är TOM's som klantat sig, men även kan vara Intel's specs som är för snålt tilltagna, eller moderkorten som varit klent utrustade nånstans längsvägen... Iofs tror jag mest på att TOM's klantat sig, i kombination med dålig orginal kylning.

WinRAR brukar AMD ta hem, Audio komprimering brukar vara AMD's grej det med, även om med mindre marginal, Spel demon är AMD's grej det med, det är ju det A64'an är känd för att vara oslagbar till, och video konverteringen brukar Intelen ta hem.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Förutom hårdvarustabiliteten, som knäckte Intel totalt och krävde enormt mycket jobb, samt omöjliggjorde SLI-användning, så har man mest testat lastbalanseringen och kommit fram till att den versionen av Windows lastbalanserar bättre på just den Intelprocessorn med HT på slaget.

http://www.tomshardware.com/stresstest/load.html säger en del, men det är ett mjukvaruproblem, inte ett hårdvaruproblem.

http://www.tomshardware.com/cpu/20050603/index.html innehåller också lite meningsfull info.

Intressant är också att P4:an trots ny kylare var uppe och nosade på 90°C ett par gånger det senaste dygnet.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är ganska förvånad att de fortfarande inte fattar varför Divx gick så långsamt på AMD-datorn. Eller så vet de varför men vill inte erkänna att de gjort fel så de försöker hitta på nått istället.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

Tom's har gjort något kraftigt fel någonstans. Enligt alla prestandatester så är X2 före. Även om dom nu kör 4 trådar så kan X2'an dra ifrån, speciellt nu när 2 av applikationerna dom kör är extremt lämpad för processorn, vilka är FarCry och WinRAR som den är mästare på i vanliga fall.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

de kommer att köra Intel EE 840 utan HT från och med i morgon och det kommer att bli intressant att se

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

hur som helst, tycker jag inte det är rätt att jämföra två processorer där en håller på med Divx mycket mer en den andra. Det är så klart den som INTE behöver slita på divx enkodning, kommer ha bättre resultat i andra delar.. som tex. winrar..

de borde stänga av divx eller se till att båda datorerna har SAMMA belastning..

Man vill ju veta HUR mycket ena processorn är bättre.. jag nöjer mig inte med att bara veta att den är bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hirez
hur som helst, tycker jag inte det är rätt att jämföra två processorer där en håller på med Divx mycket mer en den andra. Det är så klart den som INTE behöver slita på divx enkodning, kommer ha bättre resultat i andra delar.. som tex. winrar..

de borde stänga av divx eller se till att båda datorerna har SAMMA belastning..

Man vill ju veta HUR mycket ena processorn är bättre.. jag nöjer mig inte med att bara veta att den är bättre...

nu är det ju så att AMDn blir tillsagdd den också att arbeta med DivX bara det att den prioriterar bort det så att den gör 3 bra saker istället för 4 halvdåliga. sen är det så också att den lägger faktiskt kraft på DivX, hur skulle den annars kunna ha kodat över 100 minuter?

sen vet jag ju inte om intel skull prestera så mycket bättre på dom andra 3 aktiviteterna eftersom att den har 4 logiska processorer mot AMDs 2. och vad jag vet gillar inte aktiviteter att bli hanterade av mer än 1 logisk processor så resultatet om man stängde av DivX hade nog blivit ganska likt det som blir nu.

Permalänk
Medlem

ja men då skall det verkligen bli intressant när de stänger av HT. Eftersom det inte är så många som köper att köpa EXTREME edition i jämförelse med de "normala" versionerna, som inte har HT, och även har lägre hastighet på bussen (eller?)

hur som helst, jag hoppas jag får reda på någon gång, HUR stor skillnaden är mellan processorerna i procent etc.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant att de ska testa utan HT.. jag förväntar mig en ganska stor prestanda skillnad, men bara en liten temperatur sänkning. Då förutsatt att inget annat ändras.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nu har de tydligen startat om igen med HT avstängt på Intel. Ska bli spännande att se hur länge Tom's behöver köra innan de fattat att det låga resultatet för AMD i DivX inte har med minneskontrollern att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

OJ! Intel blev precis lika slö på Divx när de stängde av HT! Det hade jag aaaaldrig trott!

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem

Precis. Allt tyder på att det är fel på operativsystemets lastbalansering.
Med två CPU lastbalanseras de nästan likadant.

Exakt vilken version kör de förresten?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem

Fel tror jag inte det är, den gör nog bara som den blir tillsagd: ger mer CPU-tid till trådarna med högre prioritet.

Divx (och alla andra program) kan köra beräknartrådarna med lägre prioritet trots att själva processen har normal prioritet. Det är så jag skulle göra om jag gjorde ett sånt program för att fönsterhanteringen inte skulle bli seg.
Och så får programmet med fokus lite extra prioritet också.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Heja Intel!

Permalänk
Medlem

Såja, nu har vi i alla fall tydliga tecken på en sak... HT gör en jäkla skillnad, oavsett vad folk tycker om att påstå. Utan HT är inte ett alternativ, om man ska ha en Intel i dagsläget.. och med HT är förbaskat dyrt... altså, behåller jag min P4E2.8 grill och steker saker på lite lägre varme.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

en liten fråga, hur kan intel ha kunnat gjort så många loopar på farcry när AMD piskade den när den hade HT + att ens klockfrekvens går upp och ner som maten på en 2 veckor gammalt spädbarn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
en liten fråga, hur kan intel ha kunnat gjort så många loopar på farcry när AMD piskade den när den hade HT + att ens klockfrekvens går upp och ner som maten på en 2 veckor gammalt spädbarn?

Staplarna för AMD verkar inte uppdateras längre så nånting har hänt med deras testmiljö. När man tittar på AMD systemet så ser man att nätverksanslutningen tycks ha varit nere sedan kl. 08.20 ungefär. Förmodligen har inte värdena för AMD uppdaterats sedan dess.

Permalänk
Medlem

Varför har dom disablat HT på Intel, vem kör utan HT om man har en sådan processor?

Varför inte först fixa 2 stabila likvärdiga system och sedan börja testa?

Inte slänga ihop dom och hoppas på turen och sedan hålla på och strula som dom gör nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Tom's har gjort något kraftigt fel någonstans. Enligt alla prestandatester så är X2 före. Även om dom nu kör 4 trådar så kan X2'an dra ifrån, speciellt nu när 2 av applikationerna dom kör är extremt lämpad för processorn, vilka är FarCry och WinRAR som den är mästare på i vanliga fall.

http://www.digit-life.com/articles2/cpu/amd-athlon-64-x2-4800... De har fått liknande resultat, diagrammet Farcry + Backgroundprocesses.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på den lilla bilden AMD system så ser man att den har fått en Felrapporterings medelande ruta. Nu startar dom om nåt på AMD maskinen. Den kommer väl igång snart.

Ok nu är AMD maskinen igång igen det va tydligen som FryCry hade hängt upp sig. Nu när man kolla på Live Charts så ser man en liten skillnad Amd pinar på rätt så fint. Det gör även Intel men Amd har en liten försprång. Hoppas dom fixar Spelet oxå så att vi får se resultat där med.

Japp det ser ut som Frycry ångar på för fullt på Amd maskinen.

Amd leder samtliga tester synd att Frycry låste sig annars hade den lett alla 4 tester.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Varför har dom disablat HT på Intel, vem kör utan HT om man har en sådan processor?

Varför inte först fixa 2 stabila likvärdiga system och sedan börja testa?

Inte slänga ihop dom och hoppas på turen och sedan hålla på och strula som dom gör nu?

Därför att man vill se hur en dualcore 840 presterar utan HT för lastbalansering, sen så kommer nog marknaden för 840EE vara otroligt begränsad, 4800+ x2 har nog en större marknad.
[Oseriöst]
Varför inte jämföra den med en 2*275 Opteron om vi vill ha "lika" många kärnor.
[/Oseriöst]

Systemen SKA vara stabila om man följer tillverkarens rekommendationer VILKET THG har gjort. En otrolig skillnad i stabilitet och dem som säger att det var fel kylare till 840n har fel, den som följde med användes och temperatureren steg till uppemot 90c.

Det är väl bara Inteln som strulat mycket, AMDn har varit igång hela tiden?
Och orsakerna till strulet med inteln är ju dåliga moderkort, inkompatibel ram m.m, TROTS att allt varit rekommenderat av INTEL.

Nu är dock Inteln en hel del efter i Videoenkodningen. Och AMDn lite efter i FarCry, dock ifall det hängt sig så ligger förklaringen där.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

jaha ny verkar det som det är ganska lika på allt, förutom att AMDn också klarar bättre divx..
och detta under lägre värme alltså?

så det verkar ju positivt, för som sagt, en EX 840 är det nog inte värt..

Permalänk
Medlem

Mm, ett tydligt tecken på att Intel skjuter sig i foten om de håller sig till att bara EE cpu'erna ska ha HT... Nä, det blir ingen dual core här, så får det vara hur det vill i nuläget... Men det var en högt önskad test, utan HT, och, det har väll nu en gång för alla bevisats att HT gör en jäkla skillnad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
och, det har väll nu en gång för alla bevisats att HT gör en jäkla skillnad.

.. när man kör 4+ tunga grejor samtidigt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Majoriteten eller 90% kommer att köpa Cpu som inte har HT så det andra testet är väl mer rimmlig. Jag förbereder iaf för en Dual core system. Tycker att det finns en del att tjäna på speciellt när man lirar och gör lite andra saker. Eller ja vad som helst som har med multitasking att göra.
Sen att dom har visat sig i singel lika bra eller nästan beror på vilken model, som FX 55 är väl bara positivt.
För dom som har missat det här testet.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2410

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Mm, ett tydligt tecken på att Intel skjuter sig i foten om de håller sig till att bara EE cpu'erna ska ha HT... Nä, det blir ingen dual core här, så får det vara hur det vill i nuläget... Men det var en högt önskad test, utan HT, och, det har väll nu en gång för alla bevisats att HT gör en jäkla skillnad.
B!

Mer skillnad för Windows lastdelning än för prestanda.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."