Permalänk
Medlem

"GeForce 9800 GTX will be over two times faster than a GeForce 8800 Ultra in real world games and applcations"

Jag har inte hållt koll på hårdvaru marknaden särskillt länge men är deta ett vanligt steg? Är det ens möjligt utan extremt banbrytande forskning?

Permalänk
Medlem

Re: Nya GeForce 9800

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Det finns nu information om nvidias nästa GeForce serie, 9800.

- 65nm process technology at TSMC.
- Over one billion transistors.
- Second Generation Unified Shader Architecture.
- Double precsion support (FP64).
- GPGPU native.
- Over one TeraFLOPS of shader processing power.
- MADD+ADD configuration for the shader untis (2+1 FLOPS=3 FLOPS per ALU)
- Fully Scalar design.
- 512-bit memory interface.
- 1024MB GDDR4 graphics memory.
- DirectX 10.1 support.
- OpenGL 3.0 Support.
- eDRAM die for "FREE 4xAA".
- built in Audio Chip.
- built in tesselation unit (in the graphics core"
- Improved AA and AF quality levels

GeForce 9800 GTX will be over two times faster than a GeForce 8800 Ultra in real world games and applcations.

http://www.xbitlabs.com/discussion/3953.html

Jag som knappt han ha mitt 8800GTX i en vecka =/

och när kommer det kortet tror du`?

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk

Re: Re: Nya GeForce 9800

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozon1337
och när kommer det kortet tror du`?

Du kan ju iaf försöka söka upp informationen innan du ställer frågan.
I länken han skickade med står detta:

"G92 will be released in November 2007 timeframe in the form of "GeForce 9800" series."

Permalänk
Medlem

"GeForce 9800 GTX will be over two times faster than a GeForce 8800 Ultra in real world games and applcations."

Den kommer bli ett riktigt MONSTERKORT om detta stämmer, och jag tror att det är möjligt eftersom att 8-seriens värstingkort är det dubbla 7-serien i prestanda..ex 2st 7900GTX = ett 8800GTS@prestanda.

Kommer den ut i november då är det lagom till att köra Crysis på 1600x1200 med allt ögongodis (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
"GeForce 9800 GTX will be over two times faster than a GeForce 8800 Ultra in real world games and applcations."

Den kommer bli ett riktigt MONSTERKORT om detta stämmer, och jag tror att det är möjligt eftersom att 8-seriens värstingkort är det dubbla 7-serien i prestanda..ex 2st 7900GTX = ett 8800GTS@prestanda.

Kommer den ut i november då är det lagom till att köra Crysis på 1600x1200 med allt ögongodis (:

Jo men en av de största anledningarna till att 8800 serien är dubbelt så kraftig än 7-serien är att med 8-serien så är det en helt ny arkitektur med unified shaders och direct x 10 etc etc. Kan inte så mycket om det men det är det jag läst hittills. Tror inte att kärnan komma skilja så mycket den här gången jämfört med hur det var med 7-serien vs. 8-serien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Jo men en av de största anledningarna till att 8800 serien är dubbelt så kraftig på 7-serien är att med 8-serien så är det en helt ny arkitektur med unified shaders och direct x 10 etc etc. Kan inte så mycket om det men det är det jag läst hittills. Tror inte att kärnan komma skilja så mycket den här gången jämfört med hur det var med 7-serien vs. 8-serien.

När jag skrev det där förra så tänkte jag inte på att det var ny arkitektur med unified shaders men det du säger instämmer jag på.

Permalänk
Medlem

och de kortet kommer att kosta? och jag kan ju säga såhär att 9800 kke presterar som 2 8800 ultra men ett 8800 ultra är inte dåligt för 5 öre så jag fattar inte varför man ska köpa ett grafikkort för 9k? när man kan få tag på ett snuskigtbra kort för ca 4k (8800 ultra i november) kke billigare

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Jo men en av de största anledningarna till att 8800 serien är dubbelt så kraftig än 7-serien är att med 8-serien så är det en helt ny arkitektur med unified shaders och direct x 10 etc etc. Kan inte så mycket om det men det är det jag läst hittills. Tror inte att kärnan komma skilja så mycket den här gången jämfört med hur det var med 7-serien vs. 8-serien.

Har ingenting med att G80 har DX10 förutom i DX10 spel som vi knappt har fått sniffa på. Kärnan kommer skilja något fruktansvärt mycket då G80 är 90nm medans G90 enligt rykten kommer vara 65nm. Vet du vad det innebär Jacke? Det innebär betydligt mindre strömslukande kort som genererar betydligt mindre värme än dagens G80 och kan sedan dra på extremt höga klockfrekvenser på GPU. Sedan att G90 enligt rykten har second generation unified shaders gör ju inte saken sämre tillsammans med en full scalar arkitektur som R600 redan idag har. Det är bara det att ATi inte skriver tillräckligt bra drivrutiner.

G90 med ovan features tillsammans med 512bit minnesbuss och GDDR4 som Nvidia har vart extremt smarta att vänta med och säkerligen utforskat och provat backstage med ett och annat innan dom valde att utrusta något kort med det är ju inte sämre direkt. Nej alltså detta kort kommer bli ett monster, det vet jag men jag tycker fortfarande att R700 är mer intressant om ryktena stämmer....feature mässigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozon1337
och de kortet kommer att kosta? och jag kan ju säga såhär att 9800 kke presterar som 2 8800 ultra men ett 8800 ultra är inte dåligt för 5 öre så jag fattar inte varför man ska köpa ett grafikkort för 9k? när man kan få tag på ett snuskigtbra kort för ca 4k (8800 ultra i november) kke billigare

9800 kommer inte att kosta några 9k. 65nm arkitektur är betydligt mycket billigare att tillverka än 90nm arkitektur processor. 8800Ultra i november kommer tyvärr inte att räcka för dom som är kräsna och vill spela i väldigt höga upplösningar med godis på. Crysis kommer för visso att flyta extremt bra med ett 8800GTX i höga upplösningar i high med bra processor och minnen men det är väldigt få tillverkare som optimerar spelen så mycket som Crytek gör. Titta på Far cry. Jag installerade det igår och installerade patch 1.4 och det är extremt snyggt i 2048*1536 med allt max ingame tanke på att det släpptes 04 (1.4). Crytek är förmodligen världens bästa speltillverkare till att optimera? Unreal motorn är också extremt bra, titta på Unreal 2004.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozon1337
och de kortet kommer att kosta? och jag kan ju säga såhär att 9800 kke presterar som 2 8800 ultra men ett 8800 ultra är inte dåligt för 5 öre så jag fattar inte varför man ska köpa ett grafikkort för 9k? när man kan få tag på ett snuskigtbra kort för ca 4k (8800 ultra i november) kke billigare

Frågan är om de nya korten kommer att kosta lika mycket som dagens och dagens sänks eller dom pungar upp priset till 10 000 bara för ATi inte har något, jag tror nästan alla kommer att köpa 9800 ändå då den stöder lite bättre grafik, DX10.1, OGL3.0? och dessutom är bra mycket snabbare, varför köpa kort med äldre arkitektur och grafikstöd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Frågan är om de nya korten kommer att kosta lika mycket som dagens och dagens sänks eller dom pungar upp priset till 10 000 bara för ATi inte har något, jag tror nästan alla kommer att köpa 9800 ändå då den stöder lite bättre grafik, DX10.1, OGL3.0? och dessutom är bra mycket snabbare, varför köpa kort med äldre arkitektur och grafikstöd?

OpenGL 3.0 kommer förmodligen göra att väldigt många kommer att köpa kortet bara för den sakens skull. OpenGl är enligt mig mer intressant än vad DX10 är men det är kanske bara jag. Priserna kommer inte hållas så högt så länge ATi finns som en aktör vilket jag är glad över. Vi ska inte underskatta ATi även om dom ligger ett steg bakom Nvidia både prestanda samt marknadsmässigt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

spelen i november stödjer inget som ett 9800 kan ha nytta av om man gämnför med ett 8800 GTS / GTX / Ultra endå möjligen att de är snabbare men inte nå annat.. Det är i alla fall vad jag tror.!

Så varför inte vänta ett tag på att köpa de..!

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozon1337
spelen i november stödjer inget som ett 9800 kan ha nytta av om man gämnför med ett 8800 GTS / GTX / Ultra endå möjligen att de är snabbare men inte nå annat.. Det är i alla fall vad jag tror.!

Så varför inte vänta ett tag på att köpa de..!

Nu får du förklara dig lite grann, jag förstår inte. Vad har HD2900XT idag som inte G80 har? En superskalar arkitektur. Det har 9800 när det släpps enligt rykten.

Vad har HD2900XT idag som inte G80 har? GDDR4 och DX10.1 stöd. Det har 9800 enligt rykten.

Vad har HD2900XT idag som inte G80 har? GDDR4 samt 512bitars minnesbuss. Det har 9800 om ryktena stämmer. Det är bland dom 3 absolut viktigaste features bortsett från själva tillverkningsprocessen och arkitekturen som Ati redan har utrustat R600 med och kortet presterar väldigt bra till priset och kortet har betydligt mer potential även om jag själv inte tror det kommer att köra om 8800GTX men vad spelar det för roll när kortet kostar 3200 kr?

9800 kommer prestera förvånadsvärt bra....bara Nvidia inte åker på samma nit som ATi, inte klarar av att koda drivrutiner pgr av att kortet är för avancerat för drivrutinsgänget.

Så den ända feature som 9800 samt R600 har som inte spel enligt vad vi tror kommer ha stöd för i November detta året är DX10.1, inget annat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Har ingenting med att G80 har DX10 förutom i DX10 spel som vi knappt har fått sniffa på. Kärnan kommer skilja något fruktansvärt mycket då G80 är 90nm medans G90 enligt rykten kommer vara 65nm. Vet du vad det innebär Jacke? Det innebär betydligt mindre strömslukande kort som genererar betydligt mindre värme än dagens G80 och kan sedan dra på extremt höga klockfrekvenser på GPU.

Låter mycket bra det om det kommer dra lite ström och inte blir så varm. Kommer defentivt sälja mina 8800 kort då, inte bara för prestandan utan mest för värmeutvecklingen/ ström. Min dator fungerar som ett element nu.. och det är inte kul när det är sommar

Permalänk
Medlem

Jag förlorar nog inget på 9800 heller, eftersom mitt gfx avger ett högfrekvent ljud så ska jag byta in det här mot ett 9800 med ev mellanskillnad. Det lär dom gå med på, har gjort förr. Ska bara stå ut med det här ett tag till

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Låter mycket bra det om det kommer dra lite ström och inte blir så varm. Kommer defentivt sälja mina 8800 kort då, inte bara för prestandan utan mest för värmeutvecklingen/ ström. Min dator fungerar som ett element nu.. och det är inte kul när det är sommar

Hehe kan förstå det med två GTX. Det är tur du inte sitter med två HD2900XT. Hehe, jag måste bara citera vad en kille skrev, så jädrans nice.
Han berättar att han har ett HD2900XT och ska köpa ett till och frågar efter vattenkylnings system till sin config och jag länkar honom två stycken block och skriver även att han ska klippa en reserator som han själv var inne på och då skriver han så här:

Citat:

Blir det då inte mycket sämre kylning till cpu:n? Vattnet hinner väl bli uppvärmt en ganska mycket efter att ha passerat 2st 2900XT?

Så jäkla frän snubbe. Det borde vara signatur varning på den meningen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Men det blir verkligen så varmt i burken med två GTX? Jag menar, dom blåser väll ut all värme bak, fast strömmen går ju åt en hel del om det nu är något problem. Jag bytte från x800 till 8800 Ultra utan att se minsta tempskillnad i burken...

UPPDATERAD: såg nu, du kanske menade utanför burken där blir det ju varmare. Men 9800 lär väll ligga på samma värmeutveckling och ha peak på samma (eller mer) som nuvarande ändå, det är väll fler transistorter, mer minne, högre frekvenser...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hehe kan förstå det med två GTX. Det är tur du inte sitter med två HD2900XT. Hehe, jag måste bara citera vad en kille skrev, så jädrans nice.
Han berättar att han har ett HD2900XT och ska köpa ett till och frågar efter vattenkylnings system till sin config och jag länkar honom två stycken block och skriver även att han ska klippa en reserator som han själv var inne på och då skriver han så här:

Så jäkla frän snubbe. Det borde vara signatur varning på den meningen.

Hoppas han inte läser denna tråd

OFF TOPIC
A.N'doja: kör du stock spänning på din 4600?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Men det blir verkligen så varmt i burken med två GTX? Jag menar, dom blåser väll ut all värme bak, fast strömmen går ju åt en hel del om det nu är något problem. Jag bytte från x800 till 8800 Ultra utan att se minsta tempskillnad i burken...

UPPDATERAD: såg nu, du kanske menade utanför burken där blir det ju varmare. Men 9800 lär väll ligga på samma värmeutveckling och ha peak på 300w ändå, det är väll fler transistorter, mer minne, högre frekvenser...

Hoppas han inte läser denna tråd

OFF TOPIC
A.N'doja: kör du stock spänning på din 4600?

Det är nog helt rätt. Bara för att det är 65nm så kan man inte tro att grafikkortet peakar 100w. Förmodligen kommer dom öka volten endel och ösa på med duktigt höga frekvenser. Jag kan inte tänka mig att det blir under 900Mhz GPU.

Hehe, om han läser denna tråd så får han inte ta det på något illa sätt. Det såg skoj ut när man läste det eller så är det bara min sjuka natthumor.

Min 2700 körs i 1.45v enligt BIOS och CPU-Z just nu.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hehe, jag måste bara citera vad en kille skrev, så jädrans nice.
Han berättar att han har ett HD2900XT och ska köpa ett till och frågar efter vattenkylnings system till sin config och jag länkar honom två stycken block och skriver även att han ska klippa en reserator som han själv var inne på och då skriver han så här:

Så jäkla frän snubbe. Det borde vara signatur varning på den meningen.

Hahaha!

Som sagt hoppas han inte läser det här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Hahaha!

Som sagt hoppas han inte läser det här

Hehe fast han har ju rätt mer eller mindre. En Zalman reserator fixar förmodligen aldrig att kyla hela det systemet men det var just en tillfällighet att jag av alla läste det inlägget just då och sedan två svala HD2900XT på det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Lika bra o sitta med X1900XT 512MB tills i vinter då. Vad tror ni priserna hamnar på på 8800GTX och 8800GTS?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hehe fast han har ju rätt mer eller mindre. En Zalman reserator fixar förmodligen aldrig att kyla hela det systemet men det var just en tillfällighet att jag av alla läste det inlägget just då och sedan två svala HD2900XT på det.

Glöm zalman när de gäller vattenkylning och effektiv bortförsel av värme från 2 kokande 2900XT's.

OT: Ja måste säga att 9800 ser verkligen ut att bli nåt extra men frågan är om de blir samma visa som i juni (eller vad var de nu igen ) XT bet aldrig riktigt på GTX, men nu ska du ju som enligt ryktena säger bli multiple/dual core på R700 om ja läste rätt så kan de bli drivrutiner då som avgör? Nvidia's nya features ser ju dock ut att vara kapabla att ta hand om de mesta vad gäller grafik.

Tur att de är ett tag kvar så man hinner bunkra upp med ett kapital tills jul. 1900an får duga fint till dess.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag viste att jag gjorde ett smart val när jag köpte ett x1950xt i väntan på ett fetare utbud

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Glöm zalman när de gäller vattenkylning och effektiv bortförsel av värme från 2 kokande 2900XT's.

OT: Ja måste säga att 9800 ser verkligen ut att bli nåt extra men frågan är om de blir samma visa som i juni (eller vad var de nu igen ) XT bet aldrig riktigt på GTX, men nu ska du ju som enligt ryktena säger bli multiple/dual core på R700 om ja läste rätt så kan de bli drivrutiner då som avgör? Nvidia's nya features ser ju dock ut att vara kapabla att ta hand om de mesta vad gäller grafik.

Tur att de är ett tag kvar så man hinner bunkra upp med ett kapital tills jul. 1900an får duga fint till dess.

Tja det är möjligt. Jag kan ej så mycket om vattenkylning, därför jag inte har ett vattenkylningssystem själv.

Jo 9800 ser grym ut och jag tror faktiskt det är drivrutinerna som avgör för R700. Kanske har ATi lärt sig en läxa för snacket om att "drivrutinerna kommer att bli bättre" stämmer ju visserligen men det går i alldeles för slö takt. Och när drivrutinerna blir bättre så är det inget markant som det ser ut idag. Men även där får Nvidia faktiskt skärpa sig med deras TV-ut stöd i framförallt Vista. Dock har ATi större problem.

ATi hotar inte Nvidia för fem öre tyvärr och har inte gjort det speciellt mycket på snart 2 år även om ATi har haft bättre presterande kort i FPS. Så jag hoppas verkligen dom lägger ner extremt mycket tid på R700 och dess drivrutiner, för stämmer ryktena så är det förmodligen det mest intressanta jag har läst detta året.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv

hmm har hört att rv670 (hd2950xtx) ska komma om någon månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
hmm har hört att rv670 (hd2950xtx) ska komma om någon månad.

Du har hört nästan rätt. rv670 kommer i november december men det som kommer om en månad (ryktas det i alla fall) är det nedskurna och billigare hd2900pro.

Är det i par med 8800gts 320mb till 2500kr eller under så är det ett givet köp för mig. Jag tvivlar det dock.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

9800GTX .. ja du, en sån för A.N'doja köpa till mig :).
Skämt åsido, detta ser riktigt bra ut på pappret, men om det verkligen är sann kommer den med rätta drivrutiner att prestera otroligt mycket.
Inget snack om saken att den kommer bli en kraftfullt grafikkort, dock till vilken pris? Om priserna på 8800GTS och GTX sjunker ännu mer blir det nästan synd att inte lägga ut pengarna på dem :p.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Nu hoppas ja att deras 9800 kommer i GTX, GTS och GS. Känns ju värdelöst att man tar bort halva minnet på ett bra kort och gör prestandan lidande pga minnesbrist. Ja refererar då såklart ett 8800GTS 320MB.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Fast nog har väl 320mb-varianten inga problem att ge 640mb varianten en match? Enligt testar sprang ju till och med 320mb om 640mb i vissa tester. 320mb är väl solklart riktad till spelare som kör med 1280x1024?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Hur kan ett 8800gts 320mb vara snabbare än det med 640mb ???, det är ju samma kort fast med hälften minne, då borde de ju alltid vara lika bra eller sämre? xD

Visa signatur

C2D E4300 @ 3150Mhz | 2048MB OCZ Gold XTC 4-4-4-12 | ASUS P5N-E SLi | Albatron GeForce 8800GTS | 200GB IDE | Atrix Extreme power 520W | Antec Nine Hundred | Superpi @ 18s |

Permalänk
Medlem

För att få spel kräver eller ens utnyttjar 640MB minne i dagsläget.