Permalänk

Jag har fått Turbo-DSL och har enligt TPTEST 5.0: 20/7. Borde man klaga?

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk

Kopplades in efter ca 8dagar i slurt av förra veckan. den tekniker som kopplade in vdsl2 i telestationen hade gjort fel och jag fick vänta i fem dagar extra på en bättre tekniker som kopplade in rätt.

Ligger nu på 32.5 ner och ca 6.6 upp och efter lite omsykronisering av modemet, efter samtal med kundtjänst, sänktes svarstiden från 25-28ms till mer normala 4-5ms. Siffrorna är exakt samma med tptest 5.0.2. och bredbandskollen förutom svarstiden som är ca 6.5 ms med tptest 5.0.2.

Innan hade jag 10,6 ner och nästan 9 upp och 3ms svarstid. Jag är lite besviken på den sämre upptrafiken och att vdsl2-iperna inte tillåts på maximum/fallen/alliance.

Väntar på när comhem kommer i stockholm. Om de lyckas bra med sin XL-tjänst så lär det blir comhem tills fiber installerats klart i hela Stockholm om ca 1,5år!

Visa signatur

No one wants to die but some just love war.

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått lite mer kompetent hjälp och dom har ändrat typ allt från remote dom kan göra för att öka hastigheten, inget biter på mitt problem.

Antingen har jag dragit nitlotten och fått ett modem som helt enkelt inte fungerar som det ska, eller så har dom dragit nitlotten och installerat hårdvara i stationen som inte funkar som den ska, eller så har min teleledning magiskt gått sönder precis i samband med installationen av vdsl2.

Jag vet inte vad felet är men inget dom gör biter på det. Det känns iaf som dom börjar bli lite mer involverade i problemet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Jag har nu fått lite mer kompetent hjälp och dom har ändrat typ allt från remote dom kan göra för att öka hastigheten, inget biter på mitt problem.

Antingen har jag dragit nitlotten och fått ett modem som helt enkelt inte fungerar som det ska, eller så har dom dragit nitlotten och installerat hårdvara i stationen som inte funkar som den ska, eller så har min teleledning magiskt gått sönder precis i samband med installationen av vdsl2.

Jag vet inte vad felet är men inget dom gör biter på det. Det känns iaf som dom börjar bli lite mer involverade i problemet.

Det gäller att man får prata med någon som bryr sig på företaget... dessvärre så verkar bara dom som bryr sig utgöra 1% av dom som jobbar där...

Permalänk
Medlem

Nu har dom iaf skickat det vidare till fälttekniker som ska kolla på problemet.

Permalänk

Ja då har jag fått comhem xl50 och med hastigheten 52.41/10.76/11ms kan man väl inte klaga.
Då är det väl bara att säga upp bbb vdsl2.
Lycka till ni som fått bra hastighet.

/P

Visa signatur

Fractal Design R2|Asus P5Q-SE|C2QE9550|Corsair 4X2048DDR2800Mhz|Asus GT6302Gb|LAPTOP|DELLE6410

Permalänk
Medlem

Måste fråga er som har vdsl2, spelar det någonroll vilken port av dom 4 lan portarna ni ansluter era datorer/router? Mitt modem ger ändast ip på lan1, och jag pratade med bbb och dom skickar nu ett nytt modem. Kanske är det som varit felet hela tiden?

Citat:

Lycka till ni som fått bra hastighet.

Vad vänligt av dig att hälsa "lycka till" till dom som redan fått bra hastigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Måste fråga er som har vdsl2, spelar det någonroll vilken port av dom 4 lan portarna ni ansluter era datorer/router? Mitt modem ger ändast ip på lan1, och jag pratade med bbb och dom skickar nu ett nytt modem. Kanske är det som varit felet hela tiden?

Vad vänligt av dig att hälsa "lycka till" till dom som redan fått bra hastigheter

Tack
Jag är vänlig
Men jag önskar även lycka till för dom som inte fått rätt hastighet...

/P

Visa signatur

Fractal Design R2|Asus P5Q-SE|C2QE9550|Corsair 4X2048DDR2800Mhz|Asus GT6302Gb|LAPTOP|DELLE6410

Permalänk

"Måste fråga er som har vdsl2, spelar det någonroll vilken port av dom 4 lan portarna ni ansluter era datorer/router?"

Det står ju i manualen att "Uttag 3 är reserverat för telefoni och uttag 4 för digital-tv" så jag accepterade snällt det. Men 1an och 2an fungerar bra för min dator/router.

Permalänk
Medlem

Det har du rätt i hackspett, väldigt underligt att inte ens bbb's tekniska avdelning vet om detta.

Det funkar faktiskt i port 1 och 2 så det är nog inget fel på modemet då ändå. Nu har jag iaf varit kontakt med nån slags skanova tekniker som ska komma hem & kolla stationen åt mig imorgon, vi får se hur det går. Dom verkar ha fått upp min download nu iaf, den ligger på 35mbit i tptest (TCP) nu men uploaden fortsätter vara dålig.

Måste ställa en fråga till er som har vdsl2 i fullt fräs, kan ni ladda i 4mb/s från FTP? Med gamla vdsl1 kunde jag ladda i 1,3mb/s (dvs max för den linan) men nu med nya vdsl2 trotts att jag får 4,5mb/s på torrents får jag endast max 600/900kb/s på ftp, det gäller sunet & min polares 100/100 site. Jag är helt nollad vad felet kan vara. Jag har redan kört tcp optimizer och det hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Det har du rätt i hackspett, väldigt underligt att inte ens bbb's tekniska avdelning vet om detta.

Det funkar faktiskt i port 1 och 2 så det är nog inget fel på modemet då ändå. Nu har jag iaf varit kontakt med nån slags skanova tekniker som ska komma hem & kolla stationen åt mig imorgon, vi får se hur det går. Dom verkar ha fått upp min download nu iaf, den ligger på 35mbit i tptest (TCP) nu men uploaden fortsätter vara dålig.

Måste ställa en fråga till er som har vdsl2 i fullt fräs, kan ni ladda i 4mb/s från FTP? Med gamla vdsl1 kunde jag ladda i 1,3mb/s (dvs max för den linan) men nu med nya vdsl2 trotts att jag får 4,5mb/s på torrents får jag endast max 600/900kb/s på ftp, det gäller sunet & min polares 100/100 site. Jag är helt nollad vad felet kan vara. Jag har redan kört tcp optimizer och det hjälper inte.

Lider av exakt samma problem!
Blir så less på skiten... Men det ryktas om att brf är på g med 100/100, längtar tills dagen man får ringa upp BBB och spy galla över dom och säga upp skiten..

Permalänk
Medlem

dakke: jag skulle testa ändra inställningarna i TCP buffer size i flashfxp. Det kommer förmodligen göra underverk för din hastighet. Öka storleken från 32KB till något större. Testa dig fram vilket som ger bäst fart.

Permalänk
Medlem

Nu har dom kollat på det, teknikern som kom var helt oinformerad om vdsl2 och trodde allt gällde en adsl, somvanligt kändes det som att jag kunde mer en dom.

Dom verkar inte kunna ändra något, dom lyckades inte ens sänka pingen från default 22 till 5 som många fått, när jag nämde att folk hade 5ms sa dom "finns inte en chans, ingen har så låga pingvärden, inte ens fiber" jag vart måttligt road vetande att jag pingade 1 mot sunet konstant med vdsl1.

Jag vet inte vad det är för utbildning man behöver för att bli en "tekniker" men det känns som dom måste höja kraven.

VDSL2 för mig blev ett steg bakåt, sämre upload, mer download (dvs inget jag vill ha) och 22x så dålig ping som tidigare. Får se om jag orkar tjafsa mer det känns som jag gjort det mesta nu. Sissta grejen är att byta modem (nej tekniker hade inget vdsl2 modem för han hade ingen aning vad vdsl2 ens var)

Jag testade ändra tcp buffer size, det gick faktiskt snabbare mot sunet, men mot min polares 100 site där jag alltid tankade i 1350kb/s ligger jag endast i 1000 fortfarande.

Permalänk
Avstängd

Bredbandsbolaget verkar ha höjt avståndsgränsen för vdsl2 aka Turbo-DSL...

Turbo DSL - Sveriges snabbaste bredband via telejacket bygger på den senaste VDSL2-tekniken och ger dig en nedladdningshastighet på 20-40 Mbit per sekund. Uppladdningshastigheten ligger på 3-10 Mbit per sekund.
Maxavstånd från telestation på 1500 meter.
Just nu: 349 kr/mån i 12 månader. Därefter ordinarie pris 449 kr/mån.

Permalänk
Medlem

ja eftersom dom inte ens klarar leverera full hastighet från 400meter så undrar man vad man får på 1500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Bredbandsbolaget verkar ha höjt avståndsgränsen för vdsl2 aka Turbo-DSL...

Turbo DSL - Sveriges snabbaste bredband via telejacket bygger på den senaste VDSL2-tekniken och ger dig en nedladdningshastighet på 20-40 Mbit per sekund. Uppladdningshastigheten ligger på 3-10 Mbit per sekund.
Maxavstånd från telestation på 1500 meter.
Just nu: 349 kr/mån i 12 månader. Därefter ordinarie pris 449 kr/mån.

Märklit att jag som bara har 1200 meter från stationen får 25/2 i hastighet.

Nä jag säger nog upp denna tjänst hos bbb...

/P

Visa signatur

Fractal Design R2|Asus P5Q-SE|C2QE9550|Corsair 4X2048DDR2800Mhz|Asus GT6302Gb|LAPTOP|DELLE6410

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått "Turbo-DSL" installerat. Detta efter ganska exakt 2 veckor helt utan internet.

Efter lite snabbtester så kan jag konstatera att bredbandskollen säger ungefär 30/5 och att jag kan ladda hem i 3,5mb/s med torrent.

Med tanke på att jag har 1112 "kvalimeter" till station får jag anse mig vara nöjd. Jag fick ut ungefär 16/2 med mitt gamla ADSL 2+ så det är ju faktiskt nästan en fördubbling i hastighet upp och ner.

Permalänk
Medlem

Hos mig händer det fortfarande inget... Inget modem ... ingenting...

MEN, fakturaavdelningen verkar fungera hos BBB ...

Nu vill dom att jag, senast i slutet av månaden, ska betala i förskott för denna tjänst....

Blir väl till att sitta i telefonkö igen då ...

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Det är helt jävla otroligt hur uselt dom sköter detta. Jag menar jag blir bemött som ett svin, dom skickar tekniker som är helt oinformerade om läget och tror jag ska vara nöjd? Jag har okej hastigheter men fortfarande sämre upload en vdsl1 och jag bor för fan granne med stationen!

Verkar helt klart som att dom första som fick tjänsten i sommras är dom som ska vara lyckliga, dom är dom ända som verkar fått hjälp av riktiga vdsl2 tekniker som faktiskt kunnat ändra något.

En sak som förbryllar mig är hur lite faktiskt deras tekniska avdelning kan göra med vdsl2 tjänsten. På vdsl1 kunde dom göra hur mycket som helst, ändra allt, hastighet up, ner, tvinga hastigheter med mera. På vdsl2 verkar dom helt låsta.

Bara klaga och ligga på som gäller, förhoppningsvis kanske det löser sig med tiden. Om inte så kan ni alltid ta reda på vart dslamet står och så kanske det magiskt går sönder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeB
Nu har jag äntligen fått "Turbo-DSL" installerat. Detta efter ganska exakt 2 veckor helt utan internet.

Efter lite snabbtester så kan jag konstatera att bredbandskollen säger ungefär 30/5 och att jag kan ladda hem i 3,5mb/s med torrent.

Med tanke på att jag har 1112 "kvalimeter" till station får jag anse mig vara nöjd. Jag fick ut ungefär 16/2 med mitt gamla ADSL 2+ så det är ju faktiskt nästan en fördubbling i hastighet upp och ner.

Jag hade 20 / 3 paketet dom hade förr och fick alltid fullt på det... låg på 19 / 3.

Men sen tog dom bort det ju och bytte mot 24/3 och nu kommer jag aldrig upp till samma hastigheter. Nu ligger jag runt 15 / 1,5 ...

Så jag har beställt TurboDSL, ska komma nu snart. Hoppas det funkar bättre...

Föresten, någonting jag tyckte var mycket skumt är deras metod att mäta från stationen till dig. För först sa dom att jag hade 1580m sen så gjorde hon en om sökning och då låg jag under 1000m O_o?? Hur gör dom egentligen. Känns lite skumt...

Sköna är ju att jag kommer vara den enda som är inkopplad till TurboDSL på den stationen enligt operatören

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Avstängd

Man mäter motståndet i ledningen och det är ju beroende av väder och kvalite på kabeln. RInger du och frågar en dag när det är jättefuktigt och sedan ringer en dag nr det är snustorrt så kan det visa annorlunda...

Permalänk
Medlem

Trökigt O_o ...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Har alltid haft mitt ADSL2+ inkopplat i det jack som var placerat smidigast i lägenheten. Jag har inget anslutet till jacken förutom modemet så det har inte haft någon direkt betydelse vilket jag har använt. Vad jag kan komma ihåg hade jag ingen hastighetsskillnad mellan jacken med ADSL2+. Tänkte dock att det kan vara bra att testa första jacket nu med VDSL2.

Och vips! Från 30/5 till 35/7 bara med hjälp av ett jackbyte!

Nu behöver jag bara hitta på ett sätt att dra en tp-kabel runt hela lägenheten och få det att se snyggt ut. Det är nog tur att jag bor ensam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeB
Det är nog tur att jag bor ensam

Du har nog inte en ANING om hur tur du egentligen har... *suck*
Allt här hemma måste vara trådlöst, eller ja... nästan allt

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

ZeB det är ganska lätt att ändra första jacket, fick göra det i min förra lägenhet, man får öppna dosorna och koppla om trådarna så de ligger i rätt "linje" med varandra, finns säkert lite instruktioner om du googlar... Man får ju vara lite driftig ^^ *klappar sig på axeln* hade turen att ha jacket nära i denna lägenheten... Rapporterar in att linan e mycket stabil för min del 4.7/1.5 på ett "program", 38/9.15 som vanligt på bredbandskollen... just det inte tjötat om svarstiden ännu, vågar inte förlorar mitt nät hehe, har nån tjatat bort 22ms till lägre ännu? inte orkat läsa...

Permalänk
Medlem

Jo, men tror du inte det är teleledningarna i lägenheten som är kassa då? Vilket jack som är första kan väl ändå inte ha så stor betydelse om du inte har något inkopplat i jacken?

Permalänk
Medlem

1:a jacket är "alltid" indraget i hallen nära ytterdörren. Det är det vanligaste finns såklart undantag men det är typ standardinstallation.

Info om jackkoppling: http://samuelsson.pp.se/bredband/?m=3&s=2

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Lägenheten jag bor i är mycket gammal. Där sitter första jacket i sovrummet av någon outgrundlig anledning. Jag har också en garderob som har blivit konverterad till en dusch :). Det jack som jag alltid har haft modemet i sitter i hallen och man ser tydligt att det är tillagt i efterhand. Det är av modernare typ och dessutom var det parallellkopplat när jag flyttade in om jag inte minns fel. De andra två jacken (sovrum, kök) står det "televerket" på och installationen ser betydligt mer seriös ut.

Permalänk
Medlem

det är 35/7 jag ligger på också, men jag nöjer mig fan inte, har endast 400 meter till stationen och 9mbit upload på vdsl1 funkade felfritt

Permalänk
Medlem

obs igen bredbandskollen funkar bäst med explorer ^^ finns en sida som provar linan nationellt med men glömt adressen typ speedtest.net nåt sånt... där svooschar min nedladdning lika fint över atlanten som till ryssland nästan... uploaden som får lida...