Permalänk
Medlem

Det blev john.sm@gmail.com

Tack för alla era svar :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Ser ju ändå inte seriöst ut om du inte har egen domän, imo.

Hade ju aldrig handlat av ett bolag som har @hotmail.com, @msn.com, @live.com, @gmail.com o.s.v. Du förstår poängen.

Såg faktiskt någon byggfirmas bil på gatan som hade en @hotmail.com adress tryckt stort över hela bilen. Kan ju säga så mycket att man apgarvade.

Ont: John.sm@gmail.com ser jag inget fel med sålänge det inte är till något företag.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Såg faktiskt någon byggfirmas bil på gatan som hade en @hotmail.com adress tryckt stort över hela bilen. Kan ju säga så mycket att man apgarvade.

Ont: John.sm@gmail.com ser jag inget fel med sålänge det inte är till något företag.

Ser det dagligen här i Thailand, @hotmail.com/.co.th på nästan varenda företagsbil, ibland även på etablerade företag. Senast såg jag en tidning som hade hotmail.co.th som kontaktadress, fast att de hade en egen domän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Ser ju ändå inte seriöst ut om du inte har egen domän, imo.

Hade ju aldrig handlat av ett bolag som har @hotmail.com, @msn.com, @live.com, @gmail.com o.s.v. Du förstår poängen.

Skrivet av Bakgrund:

Såg faktiskt någon byggfirmas bil på gatan som hade en @hotmail.com adress tryckt stort över hela bilen. Kan ju säga så mycket att man apgarvade.

Ont: John.sm@gmail.com ser jag inget fel med sålänge det inte är till något företag.

Så ni går inte på vilka som levererar BRA produkter som passar ert ändamål till rätt pris utan ni gör en första gallring på e-postadressen?
Hoppas verkligen att ni aldrig någonsin kommer att ha en marknadsroll ö.h.t någonsin i ert liv med sådana förutfattade meningar...

Jag har kunder som har spetskompetens som ingen annan i Sverige klarar av (finns en handfull i hela Europa som kan leverera detta) som har @gmail.com eller @hotmail.com.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Ser det dagligen här i Thailand, @hotmail.com/.co.th på nästan varenda företagsbil, ibland även på etablerade företag. Senast såg jag en tidning som hade hotmail.co.th som kontaktadress, fast att de hade en egen domän.

Syrran var på miljökonferens och träffade regeringsrepresentativa från Yemen eller något. De hade Yahoo!-adresser, eftersom regeringen inte tyckte det var nödvändigt med en egen domän.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

kommer alltid att finnas folk/företag som använder sig av yahoo,hotmail osv.

Men i för mig, så är det egen domän som är lite A & O faktiskt iaf för företag.
Det är som sagt vart man själv sätter gränsen.

Att kosta på en domän är ingen större summa i dagsläget.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

skaffa en egen domän bara, så kan du ha:

john@smith. se/com/no/ru eller var du nu bor

Permalänk
Rekordmedlem

Det är fortfarande struligt att ha egen domän om man har åäö i namnet, stödet för det fungerar bra vid surf idag, men mailadressen blir hemsk om den ens fungerar, många mailsystem kan inte hantera "specialtecken" och alla vi som får "xn--namnethär-xxa" som tilläg i mailadressen gillar det inte.
Jag hoppas de löser strulet med mail nu när webläsarna har börjat fungera med alla tecken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

En domän kostar 99 kronor per år, kör på det

Permalänk
Hedersmedlem

Diskussionen berör detta men gör aldrig den klara distinktionen: driver man ett företag eller agerar som del av ett sådant (eller förening) så ger det lätt ett oseriöst första intryck att ha en generisk mailadress, men är man en privatperson så är det en helt annan sak. Jag kan ärligen säga att jag inte hade respekterat "förnamn@efternamn.com" ett uns mer än "[något inte alltför jäkla fånigt]@gmail.com" för en privatperson. Det hade snarare väckt frågor än något annat: Gmail är en välkänd domän, man vet vad man får. Andra okända domäner skulle kunna vara lite vad som helst.

Om man vill rekryteras i ett IT-relaterat yrke så kan det vara en idé att ha en egen domän med en hemsida som visar upp lite vad man kan, men oftast ser "www.efternamn.com" ut som reliker från GeoCities-eran, returnerar enbart "It works!" eller 404 i min erfarenhet.

Återigen: är man faktiskt representant för en organisation så är det ju ett intyg av seriositet att ha rätt domän, men agerar man i form av privatperson så är det ofta bara konstigt, och en generisk domän är troligen det som förväntas.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Så ni går inte på vilka som levererar BRA produkter som passar ert ändamål till rätt pris utan ni gör en första gallring på e-postadressen?
Hoppas verkligen att ni aldrig någonsin kommer att ha en marknadsroll ö.h.t någonsin i ert liv med sådana förutfattade meningar...

Jag har kunder som har spetskompetens som ingen annan i Sverige klarar av (finns en handfull i hela Europa som kan leverera detta) som har @gmail.com eller @hotmail.com.

Nu pratar vi ju inte om privatpersoner, utan om företag, som ska framstå som seriösa.

Omsätter man pengar och är ett seriöst bolag så är det ju knappast en större utgift att ha en egen domän för en hundring per år.

Permalänk
Medlem

Lite OT men ändå kul. Hörde om något företag som gjorde inloggningsuppgifter till sina anställda genererade på följande sätt:

John Smith -> johsm

Inte så roligt för Rune Karlsson

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Lite OT men ändå kul. Hörde om något företag som gjorde inloggningsuppgifter till sina anställda genererade på följande sätt:

John Smith -> johsm

Inte så roligt för Rune Karlsson

ett väldigt vanligt sätt att generera användarnamn på.. Är det någon som får samma lägger man bara till en bokstav till i från för eller efternamnet.. Har sett alla möjliga lustiga kombinationer..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Siffror ser ju brutalt oseriöst ut. Snyggast är med egen domän.
albin@ekblom.se

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Diskussionen berör detta men gör aldrig den klara distinktionen: driver man ett företag eller agerar som del av ett sådant (eller förening) så ger det lätt ett oseriöst första intryck att ha en generisk mailadress, men är man en privatperson så är det en helt annan sak. Jag kan ärligen säga att jag inte hade respekterat "förnamn@efternamn.com" ett uns mer än "[något inte alltför jäkla fånigt]@gmail.com" för en privatperson. Det hade snarare väckt frågor än något annat: Gmail är en välkänd domän, man vet vad man får. Andra okända domäner skulle kunna vara lite vad som helst.

Om man vill rekryteras i ett IT-relaterat yrke så kan det vara en idé att ha en egen domän med en hemsida som visar upp lite vad man kan, men oftast ser "www.efternamn.com" ut som reliker från GeoCities-eran, returnerar enbart "It works!" eller 404 i min erfarenhet.

Återigen: är man faktiskt representant för en organisation så är det ju ett intyg av seriositet att ha rätt domän, men agerar man i form av privatperson så är det ofta bara konstigt, och en generisk domän är troligen det som förväntas.

Precis. För privat mail är det helt ok med en hotmail/gmail eller liknande men för en organisation eller ett företag ger det ett minst sagt oseriöst intryck. Sen inom IT-branschen så går det förstås mode i sådana här saker. För några år sedan var exempelvis en AOL-adress ett tecken på någon som inte var särskilt tekniskt bevandrad men idag är det många "hippa" IT-människor som kör med AOL mer som ett skämt. Precis som gmail länge har setts som den stora webbmailen som gäller för tekniskt kunniga, hotmail mer för fjortisar, nu med outlook.com så stämmer inte det riktigt längre dock. En egen domän slår allt annat dock, en seriös domän då förstås, john@bajs.se kanske inte vore så bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. För privat mail är det helt ok med en hotmail/gmail eller liknande men för en organisation eller ett företag ger det ett minst sagt oseriöst intryck. Sen inom IT-branschen så går det förstås mode i sådana här saker. För några år sedan var exempelvis en AOL-adress ett tecken på någon som inte var särskilt tekniskt bevandrad men idag är det många "hippa" IT-människor som kör med AOL mer som ett skämt. Precis som gmail länge har setts som den stora webbmailen som gäller för tekniskt kunniga, hotmail mer för fjortisar, nu med outlook.com så stämmer inte det riktigt längre dock. En egen domän slår allt annat dock, en seriös domän då förstås, john@bajs.se kanske inte vore så bra...

speciellt nu när en domän kostar ~9kr för ett år och man kan regga den och köra som vanligt med gmail.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

efternamn.förnamn@gmail.com här, hade egen exchange server förut men fick hdd krash utan backup så känns bäst om mailen finns kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Siffror ser ju brutalt oseriöst ut. Snyggast är med egen domän.
albin@ekblom.se

Jag skulle gärna ha så men tyvärr omöjligt. 2 bokstäversdomäner är inte lätta att få tag i. Speciellt när min <efternamn>.se är blockerad för det är en landskod.

Permalänk
Medlem

Gör en mail med valfi adress via gmail. Sen går du in i gmail och lägger till en alternativ adress för din gmail. Själv kör jag förnamn@efternamn.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elev10:

speciellt nu när en domän kostar ~9kr för ett år och man kan regga den och köra som vanligt med gmail.

var?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MarkoV:

Det har varit en massa kampanjer och ett litet priskrig på .se domäner under mars, men .eu kan du fortfarande få för 5 kr
http://www.crystone.se/domannamn/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av FFox:

Hej

Vill ha en seriös gmail adress men problemet är att nästan alla mejl är tagna. Namn.efternamn@gmail.com fungerar inte. Funderar att ha med siffror, men det känns inte så seriöst, eller vad tycker ni?
Låt oss säga att jag heter john smith.
John.smith@gmail.com funkar inte. Men john.sm@gmail.com funkar, samt john.js@gmail.com. js1989@gmail.com funkar också, men innehåller siffror.

Jag vet att outlook.com finns, men vill gärna ha gmail.

Lite tips hade uppskattats :).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har min på en domän med ett par vänner, "daniel@domän.nu".

Känns rätt bra när man ger ut kontakten till bekanta, eller arbetsgivare osv.

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

När jag köpt en domän, hur gör jag sen? Fler kostnader?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iSw3de:

När jag köpt en domän, hur gör jag sen? Fler kostnader?

Det beror på var du köpt den och vad du tänkt ha den till, ska du ha en egen mail så behöver du en server till det, men om du tex reggar en .eu domän på crystone så ingår domänpaket i ett år http://www.crystone.se/domannamn/domanpaket/ i priset på 5 kr. Du kan ju även välja .se för 59 kr om du vill lyxa till det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Nu pratar vi ju inte om privatpersoner, utan om företag, som ska framstå som seriösa.

Omsätter man pengar och är ett seriöst bolag så är det ju knappast en större utgift att ha en egen domän för en hundring per år.

Du citerar ett inlägg om företag så då borde det rimligtvis vara företagsrelaterat
Och då kommer frågan, seriös för vem?
Dig, din klasskompis eller någon annan i en it-relaterad bransch?

Att ha en domän är en sak, att ha någon som underhåller den och ser till att det fungerar är något helt annat, så någon hundring kommer det inte att kosta

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Vad jag fattar det som så finns det ingen variant utan 4 EUR per månad?

Det fanns, dom tog bort gratis versionen för någon månad sedan, vilket är riktigt kasst.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på var du köpt den och vad du tänkt ha den till, ska du ha en egen mail så behöver du en server till det, men om du tex reggar en .eu domän på crystone så ingår domänpaket i ett år http://www.crystone.se/domannamn/domanpaket/ i priset på 5 kr. Du kan ju även välja .se för 59 kr om du vill lyxa till det

Har en för 890kr på Surftown, "EXPERT LINUX, 12 mån"
Är det det ända som behövs? Helt grön på detta...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tarasus:

Du citerar ett inlägg om företag så då borde det rimligtvis vara företagsrelaterat
Och då kommer frågan, seriös för vem?
Dig, din klasskompis eller någon annan i en it-relaterad bransch?

Att ha en domän är en sak, att ha någon som underhåller den och ser till att det fungerar är något helt annat, så någon hundring kommer det inte att kosta

Men att bara hålla igång en domän för att få en mailadress är inte så dyrt numera, en egen .se med mailtjänst kostar idag kring 100kr/år i normalpris, ska man däremot ha en hemsida så blir det mera bök, men domän och mailserver är ganska billigt numera, priserna har sjunkit och alla vill inte länka sin post via tex Google eller Microsoft av olika anledningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iSw3de:

Har en för 890kr på Surftown, "EXPERT LINUX, 12 mån"
Är det det ända som behövs? Helt grön på detta...

Det där låter som webhotell (hemsida) det behövs inte om man enbart ska använda mail, då räcker det oftast med domänpaket hos de flesta idag.
Läste lite hos surftown, de verkar inte ha nått rent domänpaket så vill man bara ha mail så är de inte lämpliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thom.g:

Lite OT men ändå kul. Hörde om något företag som gjorde inloggningsuppgifter till sina anställda genererade på följande sätt:

John Smith -> johsm

Inte så roligt för Rune Karlsson

R*nka?