Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte, men kanske lika bra alla med och utan problem listar OS och cpu, kanske även mobo

Skrivet av Friterad:

Ingen som tänkt på att man kanske ska jämföra med OS också? Alltså finns problemen kanske i just Windows 7 men inte Windows 8 osv. Värt att titta på

OS, CPU, ram, version på drivare, oklockat, kanske mobo.
Låter som en bra idé.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Spelar ingen roll, det som inte finns kan inte säljas å skall därutöver inte ges reklam för. Punkt slut!

Go du är :P. Du ändrar citatatet och lattjar runt i forumet, men du äger inte ens kortet eller har provat spela, samt att citatet faktiskt är genuint.
Du är bara med och eldar lite men du har ingen aning om vad det handlar om.
Medans jag faktiskt äger kortet och spelar in en video som jag delar med mig när du vill ha "en bild" och aktivt försöker visa hur det är när minnet används fullt ut. Och ändå är du respektlös och beter dig som en fjortonåring.

Blir svårt att ta dig på allvar från och med nu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast det där är ju också en annan sak som Nvidia håller på med egentligen :/ Dom kastar på minnen på baksidan av PCB't och låter dom dela bus, då för att slippa använda dyrare moduler/spara plats på PCB/inte leverera kort med 1.5GB VRAM. Så istället för att 8x32 bus får man 6x32, 256 vs 192. Sen när du vill använda de där sista 0.5GB VRAM'et så spelar den asymmetriska minnesdesignen in och resulterar i att det går ganska mycket slöare. Det där med asymmetriskt minnesdesign betyder egentligen att Nvidia har 4 stycken minneschip istället för två per memory controller. Vad jag har läst och letat så finns det ingen positiv effekt för konsumenten förutom kanske att Nvidia kan prispressa ner sina kort lite (vilket jag tvivlar att dom gör).

Om du kollar på bilden här så visas det fint:

Dold text

Saken som hände med dom korten var ju mer att då du hade använt upp till 1.5GB så gick allt fint, men sen fanns det 2 minneschip som sen delade lanes för trafik. Efter 1.5GB blev det MINST TRE gånger så låg bandwidth på dom modulerna. Tänk dig hur långsamt det hade blivit om det var en motorväg som hade 6 körfält och sen abrupt blev det 2? Det skulle vara trafikstock direkt :(. Det stod väldigt fint förklarat på deras hemsida med faktiska siffror, så jag orkar inte googla och räkna på det själv och visa då det redan finns

The best case scenario is always going to be that the entire 192bit bus is in use by interleaving a memory operation across all 3 controllers, giving the card 144GB/sec of memory bandwidth (192bit * 6GHz / 8). But that can only be done at up to 1.5GB of memory; the final 512MB of memory is attached to a single memory controller. This invokes the worst case scenario, where only 1 64-bit memory controller is in use and thereby reducing memory bandwidth to a much more modest 48GB/sec.

Dold text

Det verkar ju som att GTX 970 lider av något annat problem och personligen så tror jag starkt på att det har att göra med dess avstängda SMM's. Resultatet påminner om GTX 660ti-skiten och dess föregångare, men det är inte asymmetriska minnen som jävlas!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fluffarn:

Fast det där är ju också en annan sak som Nvidia håller på med egentligen :/ Dom kastar på minnen på baksidan av PCB't och låter dom dela bus, då för att slippa använda dyrare moduler/spara plats på PCB/inte leverera kort med 1.5GB VRAM. Så istället för att 8x32 bus får man 6x32, 256 vs 192. Sen när du vill använda de där sista 0.5GB VRAM'et så spelar den asymmetriska minnesdesignen in och resulterar i att det går ganska mycket slöare. Det där med asymmetriskt minnesdesign betyder egentligen att Nvidia har 4 stycken minneschip istället för två per memory controller. Vad jag har läst och letat så finns det ingen positiv effekt för konsumenten förutom kanske att Nvidia kan prispressa ner sina kort lite (vilket jag tvivlar att dom gör).

Om du kollar på bilden här så visas det fint:

Saken som hände med dom korten var ju mer att då du hade använt upp till 1.5GB så gick allt fint, men sen fanns det 2 minneschip som sen delade lanes för trafik. Efter 1.5GB blev det MINST TRE gånger så låg bandwidth på dom modulerna. Tänk dig hur långsamt det hade blivit om det var en motorväg som hade 6 körfält och sen abrupt blev det 2? Det skulle vara trafikstock direkt :(. Det stod väldigt fint förklarat på deras hemsida med faktiska siffror, så jag orkar inte googla och räkna på det själv och visa då det redan finns

The best case scenario is always going to be that the entire 192bit bus is in use by interleaving a memory operation across all 3 controllers, giving the card 144GB/sec of memory bandwidth (192bit * 6GHz / 8). But that can only be done at up to 1.5GB of memory; the final 512MB of memory is attached to a single memory controller. This invokes the worst case scenario, where only 1 64-bit memory controller is in use and thereby reducing memory bandwidth to a much more modest 48GB/sec.

Dold text

Det verkar ju som att GTX 970 lider av något annat problem och personligen så tror jag starkt på att det har att göra med dess avstängda SMM's. Resultatet påminner om GTX 660ti-skiten och dess föregångare, men det är inte asymmetriska minnen som jävlas!

Samma problem, ungefär samma anledning.

I Maxwell har man förenklat minnesarkitekturen och förhållandet mellan SMM och minne är "hårdare". Detta gör ju att man tappar direktkontakt mellan minne och ett dedikerat SMM kluster. Dvs man får omdirigera dessa minnen på en annan minnesbuss/kontroller som samtidigt ska ha kontakt med ett annat minnesintervall.

Dvs en avstängtklusters minnesintervall skall omdirigeras till ett aktivt SMM klusters kontroller och då får den ligga i och arbeta med 2st minnesområden samtidigt. Något minneskontrollern varken är optimerad för eller kapabel att driva samtidigt i full fart.
En av de stora framstegen i Maxwell är ju omdesignen av minneskontrollerna i SMM mot SMX i kepler. (128kärnor per kontroller och SMM mot 192kärnor per kontroller och kluster i Kepler). Sedan skall även relationen mellan kontroller, kärnor samt minne blivit simplifierat för att öka effektiviteten, dvs en stor del av minneskontrollern ligger direkt i SMM-klustret istället för utanför som i SMX och tidigare.

(Jämför en microkontroller som använder funktioner för att skriva på portar istället för att direkt anropa portar i maskinkoden, man kan ungefär dubblera effektiviteten och frekvensen på anropen på så sätt).

Kontentan:
Problemet bör bete sig och fungera på ungefär samma sätt som assymetriskt-minne gör.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Samma problem, ungefär samma anledning.

I Maxwell har man förenklat minnesarkitekturen och förhållandet mellan SMM och minne är "hårdare". Detta gör ju att man tappar direktkontakt mellan minne och ett dedikerat SMM kluster. Dvs man får omdirigera dessa minnen på en annan minnesbuss/kontroller som samtidigt ska ha kontakt med ett annat minnesintervall.

Dvs en avstängtklusters minnesintervall skall omdirigeras till ett aktivt SMM klusters kontroller och då får den ligga i och arbeta med 2st minnesområden samtidigt. Något minneskontrollern varken är optimerad för eller kapabel att driva samtidigt i full fart.
En av de stora framstegen i Maxwell är ju omdesignen av minneskontrollerna i SMM mot SMX i kepler. (128kärnor per kontroller och SMM mot 192kärnor per kontroller och kluster i Kepler). Sedan skall även relationen mellan kontroller, kärnor samt minne blivit simplifierat för att öka effektiviteten, dvs en stor del av minneskontrollern ligger direkt i SMM-klustret istället för utanför som i SMX och tidigare.

(Jämför en microkontroller som använder funktioner för att skriva på portar istället för att direkt anropa portar i maskinkoden, man kan ungefär dubblera effektiviteten och frekvensen på anropen på så sätt).

Kontentan:
Problemet bör bete sig och fungera på ungefär samma sätt som assymetriskt-minne gör.

Hmm, det låter ganska likt asymmetrisk minneshantering, ja. Jag är ju ingen Maxwellkunnare för tillfället, utan kan mer om äldre generationer Har du något ställe där man kan läsa på i lugn och ro om arkitekturen, samt jämförelser mot Kepler eller tidigare? Det hade varit guld för mig (Google finns, men jag utser dig till Good Guy!). Tack för förklaringen också ^^

Det låter som en trevlig minneslösning för en full krets, men kanske inte på en nedskuren Det förklarar ju till stor del varför problemet har uppkommit, men det finns ju ingen chans att Nvidia inte skulle ha tänkt på det eller insett det? Det är alltså med vilja, så som gamla GTX660ti? Isåfall känns det lite väl nedrigt av Nvidia att göra såhär, speciellt i toppsegmenten. Jag är medveten om att det finns en massa "wow 4GB DDR3"-low end kort, men att hålla på så här i toppsegmentet, där folk köper för att riktigt utnyttja ALLT och lite till så känns det bara elakt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fluffarn:

Hmm, det låter ganska likt asymmetrisk minneshantering, ja. Jag är ju ingen Maxwellkunnare för tillfället, utan kan mer om äldre generationer Har du något ställe där man kan läsa på i lugn och ro om arkitekturen, samt jämförelser mot Kepler eller tidigare? Det hade varit guld för mig (Google finns, men jag utser dig till Good Guy!). Tack för förklaringen också ^^

Det låter som en trevlig minneslösning för en full krets, men kanske inte på en nedskuren Det förklarar ju till stor del varför problemet har uppkommit, men det finns ju ingen chans att Nvidia inte skulle ha tänkt på det eller insett det? Det är alltså med vilja, så som gamla GTX660ti? Isåfall känns det lite väl nedrigt av Nvidia att göra såhär, speciellt i toppsegmenten. Jag är medveten om att det finns en massa "wow 4GB DDR3"-low end kort, men att hålla på så här i toppsegmentet, där folk köper för att riktigt utnyttja ALLT och lite till så känns det bara elakt.

Har dessvärre inga saftiga datorblad eller mysiga insider källor utan detta är vad jag lyckats utröna från diverse artiklar och vad Nvidia själv har sagt kring det nya sättet i maxwell att adressera minnet.

Varje SMM i GM106 har 1/16 av minnet direkt tilldelad sig via minnesbussen. Varje SMM har en minneskontroller som sköter minnet för de 128kärnorna i SMM:en. Om man tar bort ett par SMM så saknar helt enkelt en motsvarande 1/16-del av minnet en dedikerad SMM-MC (minneskontroller). Även om man kan nå minnet från en annan SMM så måste man göra en nytt hopp i minnet.

Och vad ligger Latenserna på GDDR5 på? 44-47-47-358? Eller något upp mot 50 på tRAS och dylikt? Detta ger ju ganska stor latens och således pauser i överföringarna mot VRam:en.

Man skulle kunna säga att man kapar bort en del av bussen på minnesbussen men tror snarare det är detta byte av minnesintervall som ger lägre bandbredd. (Antar att benchprogrammet som använts egentligen bara skriver direkt mot minnet och sedan ökar minnesadressen, något som alltid går fortare än om man måste hoppa i adresserna och välja nytt chip/rad/kolumn).

Sedan om man vill förklara det som att man kapar 3/16-delar av minnesbussen eller om man vill säga att 3/16-delar av minnet saknar dedikerade minneskontrollers och måste anropas från de kvarvarande 13kontrollerna i SMM är ju en annan femma. Tippar på att det sistnämnda är mer korrekt mot det faktiska problemet. Bör uppföra sig på samma sätt som att minnet inte är symmetriskt mot kontrollers i 660 & 660ti, bara att det inte är kontrollern eller bussen som är flaskar utan att det är latenserna för byte av minnesadresser och att kontrollerna inte klarar det.

Det jag är nyfiken på är hur AMD har sina minneskontroller gjorda för sina beräkningskluster i 280(X) och 290(X). Om det sitter utanför klustret bör inte problemet som finns i GTX970 uppdagas på samma sätt. Sitter det i klustret så bör ju även 290 även de inte kunna anropa en del av sitt minne på samma sätt. Något du har koll på kanske?

Kan dock tillägga att mina kunskaper kring minnesarkitekturer är tämligen rudimentära och att det egentligen inte är mer än kvalificerade spekulationer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Var väldigt inställd på att skaffa kortet, men blir lite osäker nu. Är det fortfarande ett bra säkert framtidsköp? (för spelande på 1080p skärm)

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R1 | Intel i5-2500k 3.3ghz | Corsair Hydro H100 | MSI GTX 980 Gaming 4GB | Asus P8P67 (REV 3.1) | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | Corsair Force GT 120GB | Seagate Barracuda Green 2TB | EVGA Supernova G2 750w 80+ Gold | Windows 7

Permalänk
Inaktiv

Någon som provat att köra det minnes testet på något 290 kort. Kanske samma visa på de korten?

Permalänk
Medlem

En av redaktörerna på Guru3D. Jag misstänker att mer utförliga tester kommer men lite förhandsinfo iaf.

"On a generic notice, I've been using and comparing games with both a 970 and 980 today, and quite honestly I can not really reproduce stutters or weird issues other then the normal stuff once you run out of graphics memory. ..."

Hilbert Hagedoorn.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaurajuoma:

Var väldigt inställd på att skaffa kortet, men blir lite osäker nu. Är det fortfarande ett bra säkert framtidsköp? (för spelande på 1080p skärm)

fattar inte hur man kan prata om framtidsäkert... om dagens kort spottar ut 50fps hur kan du tro att det blir framtidssäkert?

köp ett bra kort å va nöjd

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Ni som har kört testet, har ni prövat i spel också för att veta om det faktiskt händer i verkligheten eller av någon anledning bara i test?

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Ni som har kört testet, har ni prövat i spel också för att veta om det faktiskt händer i verkligheten eller av någon anledning bara i test?

Jag får problem i spel. Det funkade lite bättre när jag hade ett kort, men för att få lite flyt köpte jag ett kort till. Men för att det ska flyta på då måste jag sänka inställningarna. Nu har jag dock en 4K skärm så den kräver en hel del. Funderade ett slag på om det skulle bli bättre med ett tredje kort men om jag förstår det hela rätt så varnar ju även Linus för GTX970 i 4K upplösning. (Inte alls samma problem med två 980 kort).

Så ja, det här ställer till det även i praktiken i vissa fall.

Jag hade hoppats på en underbar spelupplevelse med 4K och två 970 kort... ibland så funkar det , men drar man som sagt upp inställningarna lite för mycket börjar det hacka rejält.

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbsaaeri:

Jag får problem i spel. Det funkade lite bättre när jag hade ett kort, men för att få lite flyt köpte jag ett kort till. Men för att det ska flyta på då måste jag sänka inställningarna. Nu har jag dock en 4K skärm så den kräver en hel del. Funderade ett slag på om det skulle bli bättre med ett tredje kort men om jag förstår det hela rätt så varnar ju även Linus för GTX970 i 4K upplösning. (Inte alls samma problem med två 980 kort).

Så ja, det här ställer till det även i praktiken i vissa fall.

Jag hade hoppats på en underbar spelupplevelse med 4K och två 970 kort... ibland så funkar det , men drar man som sagt upp inställningarna lite för mycket börjar det hacka rejält.

Men eftersom inte alla är påverkade och många kan köra med över 3.5GB utan några framedrops eller stuttering så måste det ju antingen ha med någon/några av tillverkarna (Gigabyte, Asus, Zotac med mera) eller något mjukvarufel. Skulle vilja pröva mitt kort men det enda spel jag har installerat just nu är Dota 2 då jag tog bort FC4 efter att ha spelat genom storyn, har bara SSDn för tillfället, kommer införskaffa en sekundär disk senare

Permalänk
Skrivet av DST:

fattar inte hur man kan prata om framtidsäkert... om dagens kort spottar ut 50fps hur kan du tro att det blir framtidssäkert?

köp ett bra kort å va nöjd

Tänkte mer att eftersom att det är relativt nytt bör det fungera ett tag, men nu när AMD kommer med sin 300 serie med nya staplade minnen blir man lite orolig att spel kommer att öka minneskraven. (för att köra på maxgrafik) Om det då är bättre att vänta på till exempel 380x eller på att 980 går ner i pris.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R1 | Intel i5-2500k 3.3ghz | Corsair Hydro H100 | MSI GTX 980 Gaming 4GB | Asus P8P67 (REV 3.1) | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | Corsair Force GT 120GB | Seagate Barracuda Green 2TB | EVGA Supernova G2 750w 80+ Gold | Windows 7

Permalänk
Skrivet av Kaurajuoma:

Var väldigt inställd på att skaffa kortet, men blir lite osäker nu. Är det fortfarande ett bra säkert framtidsköp? (för spelande på 1080p skärm)

Ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fattar inte hur man kan prata om framtidsäkert... om dagens kort spottar ut 50fps hur kan du tro att det blir framtidssäkert?

köp ett bra kort å va nöjd

Varför skulle man inte kunna? Tycker rätt många kort är "framtidssäkra", mycket pga att du kan slänga in ett till när de blir lite billigare och köra en SLI/Crossfire lösning. Sen beror det nog mer på frågeställaren, hur långt fram i framtiden är "framtidssäkert" för honom eller henne?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Men eftersom inte alla är påverkade och många kan köra med över 3.5GB utan några framedrops eller stuttering så måste det ju antingen ha med någon/några av tillverkarna (Gigabyte, Asus, Zotac med mera) eller något mjukvarufel. Skulle vilja pröva mitt kort men det enda spel jag har installerat just nu är Dota 2 då jag tog bort FC4 efter att ha spelat genom storyn, har bara SSDn för tillfället, kommer införskaffa en sekundär disk senare

kan det inte vara så enkelt att vissa få Windows och bakgrundsproccesser allokerade på det "långsamma" minnet, och inte märker nånting i spel, medans andra får spelet allokerat även till den långsamma?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

kan det inte vara så enkelt att vissa få Windows och bakgrundsproccesser allokerade på det "långsamma" minnet, och inte märker nånting i spel, medans andra får spelet allokerat även till den långsamma?

Kanske, som sagt finns det så många olika saker det skulle kunna vara så det är ganska meningslöst att anta något förrän Nvidia säger något officiellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fattar inte hur man kan prata om framtidsäkert... om dagens kort spottar ut 50fps hur kan du tro att det blir framtidssäkert?

köp ett bra kort å va nöjd

Det är klart man kan prata om hur framtidssäkert ett kort är. Det finns flera exempel på kort som har stått sig väldigt länge. Ett lysande exempel är ju t.ex. 8800GTX (alt. 8800Ultra) . De som köpte det när det kom ut kunde köra det i rätt många år med höga inställningar.

Ett senare exempel är GTX 580 som fram tills i princip nu, när spelen börjar kräva mer grafikminne, klarade "alla" spel i höga upplösningar.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Skrivet av DST:

fattar inte hur man kan prata om framtidsäkert... om dagens kort spottar ut 50fps hur kan du tro att det blir framtidssäkert?

köp ett bra kort å va nöjd

SLI gör kort framtidssäkra. Köp ett kort nu, och ett till när prestandan sjunker och prislappen är låg.

Förutsatt att det inte är för lite VRAM på kortet. Då tappar man framtidssäkerheten.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Kan inte Nvidia bil stämd för att vilseleda folk med fel speccs?

Permalänk
Medlem

För de som är missnöjda med sina kort men har blivit nekade till RMA/retur så finns det Moderator på nvidias forum som hjälper till på alla sätt han kan.

Hey,

First, I want you to know that I'm not just a mod, I work for NVIDIA in Santa Clara.

I totally get why so many people are upset. We messed up some of the stats on the reviewer kit and we didn't properly explain the memory architecture. I realize a lot of you guys rely on product reviews to make purchase decisions and we let you down.

It sucks because we're really proud of this thing. The GTX970 is an amazing card and I genuinely believe it's the best card for the money that you can buy. We're working on a driver update that will tune what's allocated where in memory to further improve performance.

Having said that, I understand that this whole experience might have turned you off to the card. If you don't want the card anymore you should return it and get a refund or exchange. If you have any problems getting that done, let me know and I'll do my best to help.

--Peter

Dold text

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Permalänk
Inaktiv

Skönt, blir att lämna tillbaka 970 kortet.

Permalänk

Från 4GB för 3500kr till 3,5GB för nästan 4000. Damn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Från 4GB för 3500kr till 3,5GB för nästan 4000. Damn

Skickades från m.sweclockers.com

Från 4GB för 3500kr till 4GB för 3300 kronor menar du väl?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

För de som är missnöjda med sina kort men har blivit nekade till RMA/retur så finns det Moderator på nvidias forum som hjälper till på alla sätt han kan.

Hey,

First, I want you to know that I'm not just a mod, I work for NVIDIA in Santa Clara.

I totally get why so many people are upset. We messed up some of the stats on the reviewer kit and we didn't properly explain the memory architecture. I realize a lot of you guys rely on product reviews to make purchase decisions and we let you down.

It sucks because we're really proud of this thing. The GTX970 is an amazing card and I genuinely believe it's the best card for the money that you can buy. We're working on a driver update that will tune what's allocated where in memory to further improve performance.

Having said that, I understand that this whole experience might have turned you off to the card. If you don't want the card anymore you should return it and get a refund or exchange. If you have any problems getting that done, let me know and I'll do my best to help.

--Peter

Dold text

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Det finns även en nVidia representant på Guru3D om man vill ha lite mer lugn och ro då tråden på GeForce vuxit sig ofantligt stor.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Från 4GB för 3500kr till 4GB för 3300 kronor menar du väl?

Kika på Asus Strix, och motsvarande från MSI och Gigabyte. Dom tycks ha hoppat till 3900 hela bunten.

Edit: NetOnNet har visst sänkt asus-kortet med 600kr idag bara för det
Hoppas att det blir bestående!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Kika på Asus Strix, och motsvarande från MSI och Gigabyte. Dom tycks ha hoppat till 3900 hela bunten.

Edit: NetOnNet har visst sänkt asus-kortet med 600kr idag bara för det
Hoppas att det blir bestående!

Ja Netonnet kör kampanjer på 970 var och varannan dag verkar det som.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det är väl klart att dom säger att folk kan lämna tillbaka korten.. inte direkt så att dom vill ha massa stämningar nu.. Please return the cards if your not happy with our lies.. Plz dont sue us....

Permalänk

Är det fastställt till 100% att det endast är GTX 970 som har det här problemet? GTX 980 är inte drabbat på något sätt?

Har stött på några poster där folk med 980 säger sig uppleva liknande bekymmer men det rimmar ju dåligt med den officiella förklaringen.