Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har gjort C: för liten, hur åtgärdar jag det?

Permalänk
Medlem

Har gjort C: för liten, hur åtgärdar jag det?

Tänkte att jag skulle vara smart och partitionera min hårddisk för att underlätta vid formatering. Nu är C: konstant full (typ 200kb ledigt) och jag vet inte hur jag kan utöka storleken på den. Finns det något gratisprogram jag kan använda för att göra om storleken på mina partitioner? Jag har en SSD på 256GGB som nu består av C: på 40GB och sedan resten på D:.

Permalänk
Mattecoach

Nu har jag Windows på engelska, men följande borde väl funka:
Disk Management -> Högerklicka på C: -> Extend Volume
(tror du får ta Shrink Volume på den andra först)

Permalänk
Medlem

Kör du Windows? Isåfall så öppnar du datorhantering > lagring > diskhantering, markera partitionen du vill förstora, och högerklicka på "Utöka volym".

Edit: För sen..

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Nu har jag Windows på engelska, men följande borde väl funka:
Disk Management -> Högerklicka på C: -> Extend Volume
(tror du får ta Shrink Volume på den andra först)

Det glömde jag skriva, men har testat det där. "Extend volume" är grått på C: och går tyvärr ej att göra större på det sättet även fast jag minskar D: först.

D: däremot går bra att både minska i storlek och sedan förstora igen med extend volume. Gissar att det kan vara för att Windows är installerat på C:? Använder windows 8 också btw.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kakann:

Det glömde jag skriva, men har testat det där. "Extend volume" är grått på C: och går tyvärr ej att göra större på det sättet även fast jag minskar D: först.

D: däremot går bra att både minska i storlek och sedan förstora igen med extend volume. Gissar att det kan vara för att Windows är installerat på C:? Använder windows 8 också btw.

Om du tömmer D: helt och sedan testar att ta bort volymen/partitionen (D:), kan du förstora C: då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Diskhantering fungerar bra till mycket men är ganska begränsad när det gäller att krympa och utöka partitioner, man kan ta bort partitionen D: och sedan utöka C: som Jalle64 skriver.

Men man kan även använda MiniTool Partition Wizard Home Edition och då behöver man inte ta bort någon partition http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

MiniTool Partition Wizard Move/Resize Partition video guide http://www.partitionwizard.com/help/resize-partition.html

Visa signatur

janee

Permalänk

Jag rekommenderar också MiniTool partition Wizard. Väldigt bra verktyg, och gratis.

Permalänk
Medlem

Du kan använda CMD verktyget diskpart om det ej fungerar på vanliga vägar. Tenderar att fungera bättre om man gör via det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Diskhantering fungerar bra till mycket men är ganska begränsad när det gäller att krympa och utöka partitioner, man kan ta bort partitionen D: och sedan utöka C: som Jalle64 skriver.

Men man kan även använda MiniTool Partition Wizard Home Edition och då behöver man inte ta bort någon partition http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

MiniTool Partition Wizard Move/Resize Partition video guide http://www.partitionwizard.com/help/resize-partition.html

Tack, du är min torsdagshjälte!

Skrivet av Bosendorfer:

Jag rekommenderar också MiniTool partition Wizard. Väldigt bra verktyg, och gratis.

Skrivet av philipborg:

Du kan använda CMD verktyget diskpart om det ej fungerar på vanliga vägar. Tenderar att fungera bättre om man gör via det.

Det samma gäller er båda som också kom med smidiga lösningar även om det var efter janee

Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Sötast

Att ingen sagt detta redan!

VARNING: RISK FÖR DATAFÖRLUST!

Innan du börjar pilla på din disk samt dina partitioner på avsedd disk så se till att ha ALLA VIKTIGA FILER sparade på en säker plats (dvs INTE disken du ska förändra)

Det finns alltid en risk av dataförlust i dessa sammanhang.

I övrigt så är det busenkelt att boota linux på ett usbminne och göra förändringen där med hjälp av t.ex Gparted.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Att ingen sagt detta redan!

VARNING: RISK FÖR DATAFÖRLUST!

Innan du börjar pilla på din disk samt dina partitioner på avsedd disk så se till att ha ALLA VIKTIGA FILER sparade på en säker plats (dvs INTE disken du ska förändra)

Det finns alltid en risk av dataförlust i dessa sammanhang.

I övrigt så är det busenkelt att boota linux på ett usbminne och göra förändringen där med hjälp av t.ex Gparted.

Har automatisk backup på en extern hårddisk så det är ingen fara för min del, men bra att du varnar om någon annan ger sig på samma sak.