Helgsnack: "Behövs antivirusprogram?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Antivirus skyddar mot de vanliga virusen. Mest de som fuckar med datorn eller stör på något sätt eftersom de upptäcks snabbt. Det finns inget antivirus som skyddar mot alla virus, eller ens i närheten av alla. 5-20% kanske. Om viruset är gjort för att sno lösenord eller kortuppgifter så är det helt klart bättre för virusskaparen om viruset inte upptäcks, eller hur? Blir det inte upptäckt så ökar ju chansen att den verkligen får tag på något. Jag är helt säker på att i princip alla datorer som har haft internetuppkoppling i mer än en månad har virus. De flesta lär få det inom 24timmar. Jag har själv testat att hacka mig in i en av mina datorer och installerat hemgjorda keyloggers och liknande. Datorn klarar utan problem av 100 instanser av keyloggers utan att det märks, trots att det är en enkärning processor på 1.5GHz, 256mb ram och windows xp. Varför en nyare dator inte skulle kunna köra några få keyloggers utan att upptäckas är för mig svårt att förstå.

Jag kör själv aldrig med antivirusprogram och har aldrig blivit av med några som helst konton.
Slutade med AV i Windows XP tiden och använder datorn minst 10 timmar om dagen dessutom vilket borde göra mig till ett solklart offer av alla virus du nämner att man får efter bara 24 timmar.

Visst jag förstår att du menar att man blir infekterad av en hel del ointressanta virus som inte gör ett skit, men:
1. Varför skulle någon ens vilja göra ett sånt virus och sprida det?
2. Varför skulle inte AV lyckas upptäcka dom enklast vilket dom logiskt sett borde?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Jag använder ESET smart security och har ställt brandväggen på "Interactive mode". Det betyder att så fort en ny okänd anslutning ut eller in från försöker göras så måste jag godkänna det.

Jag använder det också. Samt Firefox med noscript och adblock.
Har inte stängt av UAC heller, dock funderar jag på att göra som någon annan i tråden jag såg.
H*n hade ett vanligt konto och behöver skriva ett admin-lösenord när det behövs.

Jag tycker inte det slöar ner min dator något märkvärt.
Har kört Ubuntu på denna dator också, och jämfört.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paijter:

UAC skulle skyddat dig där. På samma vis skyddar UAC mot den skadliga koden som är gjord för att lura folk, t.ex. FBexe.jpg som är en exe-fil. Vid klick ploppar genast UAC upp och man får sig en tankeställare varför en jpg vill komma åt UAC.

Känns som du verkligen har ett behov utav ett antivirus som skyddar din dator från dig.

mmm:) men tror den inte gjorde det där (eller så trycket jag OK av ren vanan).

Jo, de vore nått:) Men mina polare är värre på att dra in skit och jag kan ta bort skiten med

inte lyckas få in någon på flera månader nu

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har inte haft något aktivt antivirusskydd på ca 10 år och har inte haft några som helst problem med virus under den tiden heller för den delen. Men för säkerhetens skull brukar jag installera NOD32 nån gång varannan månad och kör grundlig scan, för att sedan avinstallera det igen då antivirusprogram som sagt drar löjliga resurser. Virus känns som något som tillhör 90-talet när alla satt helt oskyddade och utan brandväggar eller nått. Trojaner råkar man ut för ibland, men är oftast falska alarm eller inga skadliga sådana och tas enkelt bort.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ne virusprogram är överskattat.

Permalänk
Medlem

JA till 99.9%, för att man behöver inte göra så mycket för att få ett virus nu mera, till och med "säkra" sidor har virus, etc.

Sitter med Microsoft Security Essentials*** (inte för att man litar på det, men det gör ju ingen betydelse om man gör det eller inte om man sitter med Windows), jag litar ju inte enbart på det så använder också FF4 med No Script, AdBlock Plus, Ghostery, Flashblock, Header Spy, selective cookie delete och WOT.. Mycket? nej, med det så kan jag hålla ordentlig uppsikt över sidorna jag är inne på.. ^^
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963905 (Krypterad Auto inlogging)
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb842062 (Sysinternals Suite, lite blandade "onödiga" program (använder Process Monitor, dels för att jag får utökad information jämnfört med Aktivitetshanteraren som följer med Windows))

***. Bra finess dra ner cpu användningen på programmet mellan 10%-100% vilket gör att det inte är lika tungt att använda.. ^^

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till..
för alla er som inte riktigt gillar att installera på datorn och har en fast lina så rekommenderar jag Online Scanners.. ^^

som t.ex. Bitdefender (Vilket är mitt absoluta favorit antivirus, man får väldigt mycket funktioner så man kan finjustera och drog inte så mycket, men jag håller mig till gratis program ett tag till just nu)
http://www.bitdefender.com/scanner/online/free.html

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk

Jag använder MSE (microsoft security essentials) funkar helt okej

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bara testat de på XP på extremt sega datorer och då var de inte så lyckat. Sry om jag är otydlig.

Men det är först i Windows 7 som det fungerar bra med att vara inloggad som user (alltså att man enkelt kan installera ett program genom att skriva in adminlösenordet)... Som jag även skrev.
Och även om det är på EXTREMT sega datorer så påverkar självklart inte prestandan på något sätt att ha flera användare på datorn, även på XP. Så jag greppar fortfarande inte vad det är du pratar om...

Varför skulle en dator bli seg av flera användare? Eller är det helt enkelt så att du inte vet vad det innebär att ha flera användare??? När du testade detta, exakt VAD var det du gjorde då?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Jag kör själv aldrig med antivirusprogram och har aldrig blivit av med några som helst konton.
Slutade med AV i Windows XP tiden och använder datorn minst 10 timmar om dagen dessutom vilket borde göra mig till ett solklart offer av alla virus du nämner att man får efter bara 24 timmar.

Visst jag förstår att du menar att man blir infekterad av en hel del ointressanta virus som inte gör ett skit, men:
1. Varför skulle någon ens vilja göra ett sånt virus och sprida det?
2. Varför skulle inte AV lyckas upptäcka dom enklast vilket dom logiskt sett borde?

Om viruset är bra gjort och sprider sig bra så ramlar det in många miljoner användarnamn och lösenord i filtren. Eftersom man inte kan använda alla själv så säljer många uppgifterna för någonstans runt en dollar styck. Om de sedan används eller inte när de kommer in i sådana mängder beror ganska mycket på tur. Att logga in på alla konton via ett script skulle vara ungefär lika intelligent som att röka på inne i polisstationen.
1. pengar, och "because you can". Internet växer jättefort och "allt" kan kontrolleras genom internet. Vem skulle inte vilja ha kontroll över någonting så stort? Det är ungefär som att köpa en färdigskrapad trisslott med miljonvinst.
2. Om personen som gjort viruset kan tjäna pengar på att samla in användarnamn och lösenord - varför skulle han/hon vilja avslöja sin närvaro och tvinga en omformatering? Om viruset inte blir upptäckt så ökar chanserna för en stor mängd konton. Blir det upptäckt genom att t.ex. tömma mina dokument-mappen eller formatera om hårddisken så kommer antivirusföretagen hitta viruset och ha en patch inom några timmar.

Skrivet av Paijter:

Hur gick du till väga och vad hade du för brandvägg?

Hur jag gjorde? Olika, och jag tänker inte berätta förän jag vet om att du inte kommer missbruka det. Istället bör du lära dig själv.

Windowsbrandväggen är ett skämt. Den skyddar inte mot någonting som inte din genomsnittliga router gör. Antivirusprogrammen arbetar på olika sätt - vissa letar efter exakta kopior av virus (för 10-15 år sen var det det vanligaste sättet). Andra (i princip alla idag) letar efter signaturer av virus. De tittar alltså om det ser ut att vara ett virus. De senare kan lätt knäckas genom att man krypterar filen på hårddisken och när den skickas, för att sedan dekryptera den när den körs, i ram. Antivirus läser hårddisken men inte ram. Mer avancerade antivirus som t.ex. norton 360 klarar av enklare krypteringar (t.ex. XOR).

Den lätta varianten:
steg 1: lär dig om datorn du ska anfalla - portscanna och leta efter information om programmen som körs samt OS-versionen.
steg 2: leta efter buggar/exploits för det du hittade.
steg 3: kör exploits mot systemet
steg 4: lyckades du inte är det bara att börja om igen med nästa program.

Om du använder den metoden kommer du snart bli hatad av allt och alla som vet liiite mer än dig. Det bästa sättet är att läsa på om hacking. Testa hackthissite.org till att börja med.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Norton 360 V5.0 hur jävla bra som helst. Knappt att man känner av att man ahr antivirus på datorn segar ingenting skyddar dig riktigt bra, samt att man har egen konto där man kan spara alla sina lösenord där ingen kan komma åt, och då behöver man ej oroa sig för phishing ;D

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Men det är först i Windows 7 som det fungerar bra med att vara inloggad som user (alltså att man enkelt kan installera ett program genom att skriva in adminlösenordet)... Som jag även skrev.
Och även om det är på EXTREMT sega datorer så påverkar självklart inte prestandan på något sätt att ha flera användare på datorn, även på XP. Så jag greppar fortfarande inte vad det är du pratar om...

Varför skulle en dator bli seg av flera användare? Eller är det helt enkelt så att du inte vet vad det innebär att ha flera användare??? När du testade detta, exakt VAD var det du gjorde då?

Gjorde ett gäst konto:) Datorn startade betydligt långsammare. Men har inte provat mer än en gång.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nej, antivirusprogram behövs inte. Allt är påhittat av NWO.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Den lätta varianten:
steg 1: lär dig om datorn du ska anfalla - portscanna och leta efter information om programmen som körs samt OS-versionen.
steg 2: leta efter buggar/exploits för det du hittade.
steg 3: kör exploits mot systemet
steg 4: lyckades du inte är det bara att börja om igen med nästa program.

Då var det som jag trodde. Senast jag portscannade min dator läckte den inte iaf.
Windows 7:s brandvägg har även den fått bra omdöme då man kan konfigurera den bättre än för XP.

Permalänk
Medlem

Att köra en dator utan antivirusprogram är som att köra din bil oförsäkrad, man tecknar en försäkring och
hoppas på det bästa och för er som suttit under hela tråden och gissat och skrävlat läser ni den här: http://www.av-comparatives.org/images/stories/test/summary/su...

Permalänk

Tycker det är lite intressant med de som säger att de aldrig använder anti-virus, men ändå hävdar att de aldrig haft problem med virus/maskar/trojaner. Om de inte har ett anti-virus, hur vet de då om de är infekterade eller ej? Det är ju inte direkt så att dagens virus främst går in för att krascha datorn eller radera hårddisken. Enda gången man märker av en infektion är om viruset är dåligt kodat och buggar ur, eller om det sparkar igång en mailservice och bombar ut SPAM (då brukar man bli kontaktad av både vänner och ISP som vill att man skall sluta skicka skräp).
Vanligtvis ligger ju bara en trojan/mask dold i bakgrunden och registrerar vad användaren gör (och skickar vidare inloggningsuppgifter mm), sedan om datorn har blivit del av ett zombienätverk, så används den för tillsammans med an massa andra datorer attackera en viss site vid en viss tidpunkt. Virusskaparen tjänar inget på att viruset röjer sig själv, så om du har virus idag, så finns det för det mesta inget direkt tecken på det.

Diskussionen känns lite som killen som skryter om att:
"Jag har minsann aldrig använt kondom och kollar aldrig upp mig, för om man inte knullar runt i Afrika eller nåt annat skumt ställe, så blir man aldrig smittad. Kondomen tar helt bort känslan och det är jobbigt att kolla sig."

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklasq:

Att köra en dator utan antivirusprogram är som att köra din bil oförsäkrad, man tecknar en försäkring och
hoppas på det bästa och för er som suttit under hela tråden och gissat och skrävlat läser ni den här: http://www.av-comparatives.org/images/stories/test/summary/su...

73 sidor. Jag läser inte igenom 73 sidor för att försöka gissa vad du vill ha sagt.

Skrivet av WrongTarget:

Tycker det är lite intressant med de som säger att de aldrig använder anti-virus, men ändå hävdar att de aldrig haft problem med virus/maskar/trojaner. Om de inte har ett anti-virus, hur vet de då om de är infekterade eller ej?

Har du läst tråden? Eftersom jag antar att du inte gjort det rekommenderar jag dig att läsa mina senaste inlägg i den här tråden. Där förklarar jag på en enkelt vis varför jag inte använder AV, att jag inte blivit smittad och hur jag vet att jag inte blivit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklasq:

Att köra en dator utan antivirusprogram är som att köra din bil oförsäkrad, man tecknar en försäkring och
hoppas på det bästa och för er som suttit under hela tråden och gissat och skrävlat läser ni den här: http://www.av-comparatives.org/images/stories/test/summary/su...

Kanske skulle länka till sidan med alla comparatives oxå: http://www.av-comparatives.org/en/comparativesreviews

Permalänk
Skrivet av Paijter:

73 sidor. Jag läser inte igenom 73 sidor för att försöka gissa vad du vill ha sagt.

Har du läst tråden?

Jepp, men förstår fortfarande hur man vet att man inte har virus om man inte har åtminstone testkört med anti-virusprogram då och då? (Jag riktar med andra ord inte min post till de som, säg en gång i månaden kör igenom datorn med ett antal antivirusprogram, för att sedan avinstallera dem igen).

Men du kanske kan förklara det för mig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jepp, men förstår fortfarande hur man vet att man inte har virus om man inte har åtminstone testkört med anti-virusprogram då och då? (Jag riktar med andra ord inte min post till de som, säg en gång i månaden kör igenom datorn med ett antal antivirusprogram, för att sedan avinstallera dem igen).

Men du kanske kan förklara det för mig.

Ingående/utgående trafik. Visst kan man ha en keylogger installerad, men den är verkningslös om den inte får kontakta nätet. Den biten är jag dock själv dålig på och det var en annan användare som nämnde det.

Permalänk
Skrivet av Paijter:

Senast jag portscannade min dator läckte den inte iaf.

Wait what? Hur menar du? Skicka en nmap dump så kan jag nog motbevisa det där rejält. Windows i default, likt mac os x och de flesta *nix har ett flertal öppna portar i default.

Skrivet av Paijter:

Windows 7:s brandvägg har även den fått bra omdöme då man kan konfigurera den bättre än för XP.

Bättre betyder inte bra. Visst kan man blockera portar om man vill det men det är de ställen som trafiken ska kunna komma igenom som intrången sker.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Avstängd

Komiskt att folk jämför antivirus med kondom vid sex.
Jag blir ju hellre smittad ett par tusen gånger på datorn än vid sex

Inte direkt en lika jämförelse ;>

Permalänk

För de som inte kör antivirus så kan jag skarpt rekommendera Microsoft Security Essentials. Vilket jag hoppas blir inbyggt i kommande Windows versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orka16605:

För de som inte kör antivirus så kan jag skarpt rekommendera Microsoft Security Essentials. Vilket jag hoppas blir inbyggt i kommande Windows versioner.

konkurrenslagstiftning. Kommer ej att bli inbyggt.

Permalänk
Medlem

ex: Bara kolla wow-tråden om alla som fått sitt konto hackat.
Men ni får göra hur f*n ni vill med era datorer.
Vill ni inte ska ingen behöva banka in nå vett i era ... skallar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

konkurrenslagstiftning. Kommer ej att bli inbyggt.

det stoppar väl inte Microsoft från att kanske tillverka en extra version av varje "genre" med tilläggs meningen.. (Incl. Microsoft Security Essentials) det ser jag som ett kryphål.. De som vill ha det kan få det med.. jag ser inga fel med det..

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem

Ja och nej, vet man vad man håller på med så är virus inga problem.

Håller man på mycket med cracks så tycker jag att antivirus program bara är i vägen. Dock så rekommenderar jag sandboxie, otroligt hjälpsamt program om man är orolig vid virus när man ska ladda ned program eller filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thingy:

Ja och nej, vet man vad man håller på med så är virus inga problem.

Håller man på mycket med cracks så tycker jag att antivirus program bara är i vägen. Dock så rekommenderar jag sandboxie, otroligt hjälpsamt program om man är orolig vid virus när man ska ladda ned program eller filer.

*suck* riktigt kodad "crack" går förbi AV utan varningar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

*suck* riktigt kodad "crack" går förbi AV utan varningar.

+1 Vill man va helt virusfri ska man inte göra något alls...

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av Stybbe:

Ni som påstår att man måste ha anti-virusprogram, har ni testat utan? Jag var som er för några år sedan alltid virusprogram. Dock de senaste åren har jag skitit i det och endast kört med brandväggen i routern. Inte blivit infekterad ännu och jag är inte den försiktiga personen heller, surfar in på allt möjligt skit. Har dock gratisversion av Malwarebyte Anti-malware som jag skannar datorn med nån gång i månaden, endast för att vara säker. Men att ha ett dyrt anti-virusprogram som tuggar datorkraft varje sekund är helt absurt enligt mig.

Min flickvän glömde installera AV efter att vi installerat W7 på hennes dator. 2 månader senare var vi tvungna att installera det på nytt pga av ett virus som ett AV troligtvis hade förhindrat.

Kollar på mina processer för Security Essentials och ser att de inte ens tar över 10mb ram tillsammans och inte heller drar de något på processorn.